Flexibel starten op dressuurwedstrijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 11:52

Zoals de titel al aangeeft..

Wie heeft er al eens flexibel gestart op dressuurwedstrijden?

Hoe bevalt jullie het flexibel starten? Is het voor de organisatie lastig plannen?
Starten jullie dan eerst de lagere klasse en vervolgens de hogere klasse?
Welke voor- en nadelen zien jullie bij het flexibel starten?

Zelf rijd ik M1 dressuur en wil graag binnenkort de overgang maken naar het M2.
Het lijkt mij dan wel fijn om eerst één proef in de vertrouwde klasse te rijden en vervolgens één proef te starten in de nieuwe klasse.

Ik kon hierover nog geen topic vinden, toch ben ik heel benieuwd naar andermans ervaringen. :D

Gekopieerd vanaf de KNHS site:

Vanaf 1 april 2016 wordt, net als bij springen en eventing, ook bij dressuur het flexibel starten mogelijk. De promotie- en degradatieregeling zoals opgenomen in het wedstrijdreglement dressuur blijft hetzelfde.
•Wat houdt het flexibel starten in?
De promotieregeling die we nu kennen is als volgt. Als je 10 winstpunten hebt, dan mag je promoveren naar een hogere klasse. Bij het behalen van je 30e winstpunt dan ben je verplicht te promoveren (verblijfsklassen uitgezonderd). Promotie vanuit de klasse Z1 naar de klasse Z2, vanuit de klasse Z2 naar de klasse ZZ-Licht en vanuit de klasse ZZ-Licht naar de klasse ZZ-Zwaar is nog steeds niet verplicht. Nieuw is dat een combinatie die promoveert ook nog in de lagere klasse mag starten, totdat hij / zij 5 winstpunten in die hogere klasse heeft gehaald. Bij een stand van 5 winstpunten in de hogere klasse is de promotie definitief en mag je niet meer in de lagere klasse starten.

Voorbeeld: ◦Een combinatie heeft een stand van L1+12. Op 20 april promoveert de combinatie naar de klasse L2. Deze combinatie mag dan op wedstrijden (ook op één wedstrijddag) uitkomen in zowel de klasse L1 als L2.
◦Op 20 juni is de stand L1+14 en L2+4 en start de combinatie op een volgende wedstrijd in de L1. Dat is nog steeds toegestaan, want in de L2 zijn vier winstpunten gehaald.
◦Op 12 juli start de combinatie op een wedstrijd in de klasse L2, met als resultaat een klassering van L2+5. Vanaf dat moment mag deze combinatie niet meer starten in de klasse L1.

Carlijn101

Re: Flexibel starten op dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:01

Zo had ik het nog niet begrepen dat je ook de 2e proef al in de hogere klasse mag starten (of andersom). Dit lijkt me qua planning best lastig inderdaad. Of je zit met een langere tijd tussen je proeven of jury's moeten klasses door elkaar gaan jureren. Beide niet ideal.

Ik zat met hetzelfde als jij, ook tussen M1 & M2, eigenlijk zijn we nog niet helemaal klaar voor het M2, maar blijven starten in het M1 is ook niet heel nuttig (buiten dat het leuk is natuurlijk). Door deze regeling heb ik besloten maar gewoon over te gaan, mocht het nu echt niet gaan, kan ik altijd nog terug naar het M1. Ik heb wel gewoon beide proeven M2 gestart. De inschrijfformulieren zijn ook nog niet gemaakt om 2 verschillende klasses te starten..

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:07

Als secretariaat heb ik het nog niet gezien, maar het is voor mij dan ook niet te controleren of iemand eigenlijk al M2 start en op "mijn" wedstrijd M1 start, dus misschien dat er wel mensen flexibel hebben gestart zonder dat ik het weet.

Wat betreft twee verschillende klasses op één dag is het op zich nog best te doen qua organisatie. Zeker in het M zitten M1 en M2 bij ons vaak in handicap, dus ik zou dan bijv. in een rubriek van 4 M1 en 4 M2 eerst de M1 doen met jou als laatste, zodat je in de tweede proef de eerste M2 bent.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:11

IK had er, als organisatie, eentje die M2 startte en de 2e proef in de Z1 startte. Voor mij niet zo'n probleem alleen de amazone moest vrij lang wachten want de M2 was in de ochtend en de Z1 in de middag.
Maar het liep nog niet storm met het flexibel starten.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:15

Ik zie er absoluut als combinatie het nut wel van in! :D Soms is de moraal heel belangrijk en zo'n overgang kan best demotiverend zijn. Maar net als Bar aanhaalt met het voorbeeld, moet het nog steeds praktisch wel haalbaar zijn. Een persoonlijke afweging dus, maar ik zie het mezelf gerust doen (het systeem in België is anders, maar ik geloof dat dat hier ook mogelijk is).

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 12:21

renee16 schreef:
Zo had ik het nog niet begrepen dat je ook de 2e proef al in de hogere klasse mag starten (of andersom). Dit lijkt me qua planning best lastig inderdaad. Of je zit met een langere tijd tussen je proeven of jury's moeten klasses door elkaar gaan jureren. Beide niet ideal.

Ik zat met hetzelfde als jij, ook tussen M1 & M2, eigenlijk zijn we nog niet helemaal klaar voor het M2, maar blijven starten in het M1 is ook niet heel nuttig (buiten dat het leuk is natuurlijk). Door deze regeling heb ik besloten maar gewoon over te gaan, mocht het nu echt niet gaan, kan ik altijd nog terug naar het M1. Ik heb wel gewoon beide proeven M2 gestart. De inschrijfformulieren zijn ook nog niet gemaakt om 2 verschillende klasses te starten..

Inderdaad, ik wil niet in de M1 blijven hangen maar we zijn misschien ook nog niet helemaal klaar voor het M2. Om wedstrijdritme te houden wil ik wel graag blijven starten, dus is flexibel starten misschien wel een optie.

mylittlejoy schreef:
Als secretariaat heb ik het nog niet gezien, maar het is voor mij dan ook niet te controleren of iemand eigenlijk al M2 start en op "mijn" wedstrijd M1 start, dus misschien dat er wel mensen flexibel hebben gestart zonder dat ik het weet.

Wat betreft twee verschillende klasses op één dag is het op zich nog best te doen qua organisatie. Zeker in het M zitten M1 en M2 bij ons vaak in handicap, dus ik zou dan bijv. in een rubriek van 4 M1 en 4 M2 eerst de M1 doen met jou als laatste, zodat je in de tweede proef de eerste M2 bent.

Dat is inderdaad wel te doen als organisatie. Al denk ik dat als er meerdere combinaties zo starten het wel lastiger plannen wordt.

Bar schreef:
IK had er, als organisatie, eentje die M2 startte en de 2e proef in de Z1 startte. Voor mij niet zo'n probleem alleen de amazone moest vrij lang wachten want de M2 was in de ochtend en de Z1 in de middag.
Maar het liep nog niet storm met het flexibel starten.

Dat zag ik laatst ook op een concours, dat lijkt mij dan weer niet handig.
Of dat je eerst Z1 start en de tweede proef M2. (omdat het Z1 eerder is dan M2 bijvoorbeeld)

SinneJ schreef:
Ik zie er absoluut als combinatie het nut wel van in! :D Soms is de moraal heel belangrijk en zo'n overgang kan best demotiverend zijn. Maar net als Bar aanhaalt met het voorbeeld, moet het nog steeds praktisch wel haalbaar zijn. Een persoonlijke afweging dus, maar ik zie het mezelf gerust doen (het systeem in België is anders, maar ik geloof dat dat hier ook mogelijk is).

Kun je in België ook flexibel starten dan?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:22

Ik start niet flexibel. Al zou ik dat heel graag willen. Maar mag dan niet meer in de lagere klasse meedoen met de kampioenschappen. En denk dat dat bij veel mensen de reden is dat ze het niet doen. Of ze moeten er 100% zeker van zijn dat ze ook een kans hebben om op de regio te mogen starten in de hogere klasse.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:23

lianne__ schreef:
SinneJ schreef:

Kun je in België ook flexibel starten dan?

In de lagere niveau's zeker, dat heb ik al mensen weten doen (vooral E7 en A6 starten samen), maar ik ken verder hey reglement niet voldoende om dat zo te zeggen. Ik ga me er binnenkort eens in moeten verdiepen, want ik ben een echte wedstrijduitsteller haha

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:31

Zo lang het bij een enkele combinatie blijft is het idd wel op het eind en begin van de rubriek te plannen maar als straks veel combinatie dit gaan doen, wordt een startlijst maken nog een flinke plan klus.

Zoals iemand hiervoor aangaf M2 smorgens en smiddags Z1, zou ik zelf echt niet aan beginnen.. Dan maar gewoon 1 proefje, of 2 in dezelfde klasse.

FriesWytske: Dat is idd een goede reden om er geen gebruik van te maken. Dan kun je de kampioenschappen vergeten. Ik heb deze stap ook pas gezet na 2 mindere selectie's. ik had de andere selecties wel ineens zo goed moeten rijden om door te mogen, daarbij start ik zelf veel liever op zand. Dat ik de slectie's verder maar heb gelaten en een klasse hoger ben gestart :P.

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 12:42

Maarja Renee16, dan vraag ik mij weer af hoe het met het inschrijfgeld gaat, dan neem ik aan dat je dat wel gewoon moet betalen.

Frieswytske, ik ga niet plannen om de kampioenschappen, maar snap dat veel mensen dat wel doen.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:48

Ik zie met M1 en M2 geen problemen. Dit kan bij een zelfde jury. Vaak worden deze klassen ook bij elkaar in de buurt gereden qua tijdstip.

Ook zie je qua planning van 2 om 2 of 3 om 3 bijvoorbeeld 1 combinatie M1 en 1 combinatie M2