Blote voeten en paarden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

A3a1

Blote voeten en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 16:13

Ik zie hier regelmatig foto´s langskomen van mensen die rijden of erlangs lopen, die blote voeten, open schoentjes hebben, of met jurk en blote benen.

Ik heb geleerd dat het echt erg gevaarlijk is, mocht niet een met kuitbroek en stevige schoenen een kort galoplesje meedoen.

Hoe staan jullie er tegenover en hoe vaak gaat het echt fout ) en wat is echt fout ....

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:15

Ik doe het nooit. Heb standaard een paar tuinklompen in de kast op stal staan.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:17

Helaas heb ik weleens de binnenkant van iemands voet mogen bekijken nadat ze even op haar slippers was gaan longeren. Dus voor mij betekent elke interactie met paarden: Dichte schoenen aan! Word al misselijk van het idee, als ik iemand op blote voeten naast een paard zie lopen :')

karuna
Drukke kabouter

Nooit, het minste dat ik aanheb zijn stevige wandelschoenen. Met minder dan dat wil ik niemand bij de paarden hebben als ik erbij ben. Dankzij mijn goede schoenen een aantal keren alleen grote teen uit de kom en een teruggebogen midden voets beentje gehad ipv verkreukeld.

Zelfs bij fotoshoots zou ik degelijke schoenen dragen. Als ik soms (zelfs kinderen) met onvoldoende schoeisel zie voel ik mijn tenen al.

Blote benen geen problemen mee, als het warm is heb ik ook een korte broek aan. Maar wel met stevige stappers eronder. :j
Laatst bijgewerkt door karuna op 30-05-16 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Dancyy

Hier altijd met rijden laarzen en een (lange) paardrijbroek aan.
Gewoon erheen, al is het 2 minuutjes, altijd werkschoenen met stalen neuzen aan. Ik raak mijn tenen niet graag kwijt, en met die lompe beesten hier (en dan met name Veronique) die elke dag op mijn voeten gaan staan neem ik geen risico.

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:18

Ik heb ook altijd geleerd dat het niet verstandig is om met blote voeten bij een paard te zijn.

Maar, ik ken mijn paard door en door. Ik zou voor een shoot prima op blote voeten bij mijn paard staan.

Verder heb ik ook vaak genoeg simpele schoenen (allstart) aan terwijl ik bij mijn paard ben. En ja, als meneer besluit om op mijn tenen te gaan staan, dan is het volledig mijn eigen schuld.

Bij een onbekend paard zou ik dit minder snel doen.

En over je vraag, hoe vaak gaat het fout, ik heb geen idee. Die van mij is in 5 jaar tijd misschien 3 keer op mijn tenen gaan staan. En ja wat is echt fout... Geeeen idee. Dat verschilt misschien nog per persoon.

Naskapower

Re: Blote voeten en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:29

Ik ga nooit met open schoenen bezig met paarden. Daarbij sta ik het ook niet toe als anderen (kinderen maar ook volwassenen) op blote voeten bij mijn paard komen. Aaien mag dan vanaf de andere kant van het hek.

Ik wil echt niet de verantwoording nemen voor andermans stommiteiten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:45

Altijd dichte schoenen hier.
Niet alleen ikzelf, ook anderen die in de buurt van mijn pony's willen komen zullen daar aan moeten voldoen.
Maar lange broek niet perse in de omgang met paarden.
Rijden vind ik niet prettit met een niet-lange broek, maar paarden buitenzetten of uitmesten of longeren kan prima in korte broek of rok.

Jodhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:52

Ik doe ook altijd stevige schoenen aan naar de paarden.
Behalve bij voltige, daar zijn we verplicht om op van die turnslofjes te lopen.
Dit is bijna even gevaarlijk als zonder schoenen, en dan ren je ook nog eens naast het paard.
Ik ben wel eens, tijdens het opspringen, opzij gevallen en toen lag ik half onder het paard, gelukkig niet geraakt maar wel bijna een hoef op mijn teen, en het paard was aan het draven.. Wat heb ik daar een geluk mee gehad. :=

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:53

Blote benen zie ik het probleem niet zo van in. Kan oncomfortabel zijn als je met zadel rijdt.

Open schoen doe ik zelf niet. Je weet het nooit en daarnaast vindt ik het ook niet zo fris eigenlijk om met open schoenen in en rond stal/wei te lopen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 16:56

Lijntje02 schreef:
Ik doe ook altijd stevige schoenen aan naar de paarden.
Behalve bij voltige, daar zijn we verplicht om op van die turnslofjes te lopen.
Dit is bijna even gevaarlijk als zonder schoenen, en dan ren je ook nog eens naast het paard.
Ik ben wel eens, tijdens het opspringen, opzij gevallen en toen lag ik half onder het paard, gelukkig niet geraakt maar wel bijna een hoef op mijn teen, en het paard was aan het draven.. Wat heb ik daar een geluk mee gehad. :=

maar, zelfs met die turnslofjes is het veiliger
als je op blote voeten loopt, paard staat op je voet en draait zijn hoef, dan "plakt" je huid aan die hoef en draait mee, uiteindelijk scheurt dat dus lekker open. Ook al heb je maar een dun schoentje aan, dan is het de stof van het schoentje die meedraait en al dan niet scheurt).
Schoentje zal uiteraard niet beschermen tegen botbreuken.

jordal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 17:08

Ik loop bij mijn eigen paard wel op sandalen, elke keer zeg ik weer tegen mezelf, niet verstandig. Nu heb ik maar een paar klompen op stal gezet en die doe ik braaf aan als ik iets met mijn paard doe. Mesten doe ik wel op sandalen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 17:11

Ik loop op crocs of wandelschoenen.
Een korte broek doe ik dan wel weer aan.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 17:15

Ik heb altijd dichte schoenen aan bij de paarden! En als ik ga zwemmen met de paardjes doe ik mijn schoenen altijd pas uit als ik erop zit

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 17:18

Op de manege waar ik rij hing vorig jaar een foto van een geplette teenslippervoet als waarschuwing.Dat maakte wel indruk.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 17:18

Als ik met m'n paard zelf bezig ben, heb ik wel stalschoenen aan.
Maar met dingen als mest uit het weiland halen, dan maakt het mij niet uit wat voor schoenen ik aan heb.
Ik heb al wel eens een paard op m'n voet gehad, dat wil ik echt niet op m'n blote voeten #)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 17:26

Britta31 schreef:
Op de manege waar ik rij hing vorig jaar een foto van een geplette teenslippervoet als waarschuwing.Dat maakte wel indruk.

Dat zouden ze bij ons op stal ook moeten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 17:29

Ik ga nooit op blote voeten naar de paarden, zelfs nooit op 'gewone' schoenen. Ik draag altijd klompen, stevige wandelschoenen of rijschoeisel. Als het hartje zomer is loop ik nog wel eens in korte broek tussen de paarden, maar alleen met uitmesten of longeren. Rijden is bij mij altijd in rijbroek, met veilig schoeisel en een cap. Zonder ga ik het paard niet op, maar komt een ander er ook niet op.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 21:15

Supervixen schreef:
Britta31 schreef:

Dat zouden ze bij ons op stal ook moeten doen.

Auwwww, mijn fantasie is zonder dat gelukkig al goed genoeg....

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:21

Altijd stalschoenen aan, want inmiddels al een paar keer een paardenvoetje (van mijn goed opgevoede en rustige paarden!) bovenop op mijn voet en tenen gehad.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:24

Ik heb altijd dichte schoenen aan, meestal stevige wandelschoenen of laarzen (in de winter), heel sporadisch oude Wolky's. Afgelopen zondag waren we bij de spartelvijver in het Drents Friese Woud. Ik wilde graag op mijn paard het water in, maar wilde wel mijn schoenen droog houden. Dus ik ben op mijn paard gestapt en heb toen mijn schoenen uitgedaan. Na een tijdje afgestapt en dat voelde heel verkeerd en onveilig. Voor dat soort zwemacties ben ik wel zoekende naar iets wat veilig is, maar niet loodzwaar wordt aan je voeten. Waterschoentjes of crocs lijken me wel iets veiliger dan blote voeten, maar ik zou me er toch onprettig bij voelen.

Ik heb overigens op een camping gewerkt waar de regel was dat bij elke omgang met dieren (pony's, geiten) dichte schoenen of laarsjes gedragen moesten worden. Kinderen mochten helpen met binnen- en buitenzetten van de pony's en met geiten opjagen in de stal tijdens het melken, maar nooit met sandalen / slippers.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:27

simodi schreef:
Altijd stalschoenen aan, want inmiddels al een paar keer een paardenvoetje (van mijn goed opgevoede en rustige paarden!) bovenop op mijn voet en tenen gehad.

Precies dat! En met schoen aan was het al niet lekker laat staan op je blote velletje en laat staan als ze nog ijzers zouden hebben!!
Stalschoenen staan op stal dus altijd bij de hand (voet dan haha), ook al heb ik zomers een korte broek aan, i dont care al zie ik eruit als een akela _O- of padvinder hahaha

En ik spreek anderen er ook altijd op aan!
Ja ik kan op dat moment met ze naar t ziekenhuis rijden weet je! Bah!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:28

Altijd dichte schoenen. Hoeft nog niet eens die van jezelf te zien die je voeten plet. Een keer metpaarden uit het land halen 1 die vol op mn voet sprong. Ondanks stevige stampers alsnog een flink gekneusde voet.
Elke stal zou het in eigenlijk in de stalregels moeten zetten dat slippers niet toegestaan zijn.

een jaar of wat geleden heeft er op bokt een topic gestaan van iemand die paard op zn voet heeft gehad en die een enorme wond had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:28

Heel af en toe loop ik op slippers bij de paarden, maar zorg dan altijd dat ik ver uit de buurt van hun hoeven blijf.
Vroeger weleens zonder schoenen (zonder zadel) gereden, ik zie daar geen probleem van in.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:31

Korte broek vind ik niet zo erg maar ik ga er echt niet in slippers heen. Alleen jodhpurs, laarzen of stevige schoenen.

Ik verzorg zo'n lolbroek die regelmatig 'perongeluk' een stap opzij doet vol op je voet. Dat wil ik echt niet meemaken op blote voeten.. En al zou ze dat niet doen zou ik het nog niet doen, ze kunnen altijd schrikken en op je voet springen oid.