Hoe is jouw'n hengst qua gedrag?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind je van jouw'n hengst z'n gedrag?

Lief
20 (16%)
Aanhankelijk
16 (13%)
Een leider
10 (8%)
Onbetrouwbaar
2 (1%)
Betrouwbaar
19 (15%)
Schrikkerig
6 (5%)
Bomproof
16 (13%)
Knuffelkont
17 (14%)
Gemeen
3 (2%)
Fel
11 (9%)

Totaal aantal stemmen: 120

SkippyDaphne

Hoe is jouw'n hengst qua gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 14:34

Heey,
hoe is jullie hengst qua gedrag? En is dit ook veranderd?
Die van mij was eerst echt bokkerig als je in de buurt kwam, maar dat deed hij alleen als je in z'n stal of weiland kwam. Als ik nu in z'n stal wil, dan stapt ie achteruit, want hij moet uit m'n personelijke ruimte blijven, tenzij ik hem zelf bij me roep of tijdens het poetsen. Omdat ik hem kreeg toen hij drie was, en hem zelf mocht gaan beleren, heb ik er een instuctrice bij gevraagd, omdat ik op dat gebied nog niet zoveel ervaring had (Niet dat ik een beleerd manegepaard een piaffe kan laten doen ofzo). En nu mede dankzij mijn instructrice - die nu ook op de manege lesgeeft waar ik rijdt - kan mijn kleine broertje van 3 er alles mee. En ik natuurlijk ook;) En ik ben erachter gekomen dat als je hengsten de baas bent, dat ze de leukste paarden (Of shetlandertjes) ter wereld zijn!

lissie_zigor

Re: Hoe is jouw'n hengst qua gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:58

Ben gek op hengsten. Lekker eerlijk duidelijk en de beste leermeesters. Alles draait om respect en vertrouwen en die moet je bij een hengst echt verdienen. Alleen wanneer ik hengsten zie die zichzelf vanwege hormonen te druk maken en zichzelf daardoor in gevaarlijke situaties brengt denk ik dat zijn hormonen in de weg kunnen zitten. Maar tot nu toe de hengsten die ik heb gereden zijn echt goud.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:25

Sinds kort in bezit van een Friese hengst. Echt een schat in de omgang. Eerder afstandelijk dan opdringerig, zich niet druk maken in de buurt van merries en sociaal met andere/nieuwe paarden :)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:28

Die van mij is een leider in de kudde, wel echt een alpha mannetje. Hinnikt wel naar de merries maar verder vindt hij gras belangrijker :+ . Wanneer je zelf er bent is direct de focus op jou en bestaan er geen merries meer. Hij houdt van aandacht en knuffelen, is mensgericht en betrouwbaar. Qua karakter en ook qua looks echt een heel leuk paard!

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:38

Toen mijn hengst nog hengst was, was het net een hond. Enorm braaf met alles en iedereen. Wilde met iedereen vriendjes zijn en is voor de duvel niet bang.

Moesten ook altijd oppassen als we de auto open lieten want hij kroop erin. In de wei bij hem liggen? Ook geen probleem vond hij wel gezellig. Nu gecastreerd omdat hij bij mijn merrie staat maar anders had hij best hengst mogen blijven

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:43

Super mak en nergens bang voor, doet alles voor me. En vooral mijn grootste vriendje <3
loopt en staat naast mijn merrie en hij denkt altijd aan mij, en zal niks doen als ik dat zeg :)
staan op de trailer ook gewoon samen het is de liefste schat die der is <3

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 21:48

Poeh, die van mij is héél dominant.. Maar ja, hij is 2 jaar én klophengst. Toen ik hem met 6 maanden kocht, sloeg hij constant in het rond, trok zich los, bokte, beet en steigerde constant. Nu gelukkig niet meer, maar hij is nog steeds heel dominant en happerig. Daarnaast is hij wel heel speels, letterlijk bomproof en staat hij bij een merrie waar hij geen hengstengedrag naartoe heeft. Volgens mij moet hij gewoon zo snel mogelijk aan het werk, haha

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 07:19

Die van mij zijn allemaal heel lief en betrouwbaar.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 14:48

Mijn hengst is een tank. Hij is klein, maar zeer sterk en schroomt nergens voor. Personal space? wat? Kennik nie.

Hij is de kleinste van de kudde (grootste paard ik ruim 1.80 hoog, mijne 1.41m) maar heeft de meeste spieren van allemaal omdat ik afgelopen winter veel met hem gespeeld heb in de bak terwijl de rest in hun stalletje stond.

Hij laat echt de kaas niet van zn brood eten en springt net zo goed bovenop de grootste kastelen van de groep en gaat duellen aan met ze.
Bizar! Kleine tank.

Maar hij is echt heel lief af en toe en kan echt heel lief knuffelen en is DOL op zijn voertjes en snackjes.
Je merkt dat hij echt wel mensen herkent die veel met mij mee komen (vriend en moeder) maar dattie altijd toch weer naar mij trekt, dat is wel een fijne gedachte.

Verder is hij best fel in de dominantie duellen met andere paarden. Hij is absoluut bomproof. zeker voor zoon jong dier. Hij heeft afgelopen winter met een ander paard in de opfokstal gestaan en zowel mijn paard als dat andere dier (dat nu ook in de kudde loopt) zijn bomproof door mijn toedoen vermoed ik. Ik ben die 'crazy human' dat met een zeil over mn hoofd paard probeert te laten schrikken, ze kregen van mij een bal om mee te spelen in stal, we hebben geouwehoert in de bak en lekker gespeeld. Zowiezo is mijn paard zeer koel in het koppie. Als de rest van de kudde gaat rennen, kijken die twee op van : 'huh, is er iets? meh, eten!'
De bal die die twee in de stal hadden, neem ik nu mee de hele kudde in. Paarden waren er eerst doodsbang voor. Nu lopen ze met zn 4e tegelijk te gooien met dat ding :P
Ook is ponylief niet bang voor motoren, tractoren, vrachtwagens etc want die denderen dagelijks rakelings langs zn weide. Laatst schrok ie van een fazant die uit het hoge gras schoot. maar daar schrok ik zelf ook van. Maar gelukkig schrikt hij dan even en blijft dan staan van huh wat was dat nou? Hahah heel grappig om te zien. Verder vertrouw ik hem absoluut alleen heb ik zowel tegen mijn moeder als vriend gezegd om in de kudde altijd alert te blijven ook bij mijn paard. Als de boel aan de kletter gaat wil je geen vreemd paard achter je hebben staan dat jouw kant op vlucht. Als mijn hengst of zijn maat achter je staat sta je veilig, want die rennen niet mee.. hooguit kijken ze even. Maar wel alert blijven ook of een paard een hapje wil proeven van je huid:P

Overigens heeft paardlief afgelopen winter echt periode gehad dat hij ECHT NIET luisterde. Omg, en ik kon neit weggaan zonder dat hij gehoorzaamde want dan wint hij en reken maar dat hij dat onthoud. Dus heeft me echt 2 uur gekocht om meneer normaal in zijn stal te krijgen. zucht. maar goed. nu luistert ie weer:D

SkippyDaphne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 15:09

Yacintha schreef:
Poeh, die van mij is héél dominant.. Maar ja, hij is 2 jaar én klophengst. Toen ik hem met 6 maanden kocht, sloeg hij constant in het rond, trok zich los, bokte, beet en steigerde constant. Nu gelukkig niet meer, maar hij is nog steeds heel dominant en happerig. Daarnaast is hij wel heel speels, letterlijk bomproof en staat hij bij een merrie waar hij geen hengstengedrag naartoe heeft. Volgens mij moet hij gewoon zo snel mogelijk aan het werk, haha

Zijn klophengsten dan anders qua gedrag dan 'normale' hengsten?

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:34

Bij klophengsten zit er één of beiden testikels nog in de buikholte. Vanwege de warmte in deze holte, wordt er meer testosteron aangemaakt, wat zorgt voor meer hengstengedrag. De meeste klophengsten zijn dan ook wat lastiger qua gedrag, al moet ik zeggen dat met een goede en consequente opvoeding veel onder controle kan worden gehouden.

SkippyDaphne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 12:39

Yacintha schreef:
Bij klophengsten zit er één of beiden testikels nog in de buikholte. Vanwege de warmte in deze holte, wordt er meer testosteron aangemaakt, wat zorgt voor meer hengstengedrag. De meeste klophengsten zijn dan ook wat lastiger qua gedrag, al moet ik zeggen dat met een goede en consequente opvoeding veel onder controle kan worden gehouden.

Oh dankje! Dat eerste gedeelte wist ik maar de rest niet. Weer wat geleerd

Missmuffin03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 07:27

Km hengst is echt ongelooflijk fel en neen beetje erg moeilijk

Missmuffin03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 07:28

En eigenwijs

KPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 17:10

Hoe lang duurt het voor dat hengsten gedrag verdwijnt na castratie?

SkippyDaphne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 11:41

KPH schreef:
Hoe lang duurt het voor dat hengsten gedrag verdwijnt na castratie?

Dat verschilt per paard, en hoe oud het is gecastreerd.