Paard vertikt het bij de wei weg te gaan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

Paard vertikt het bij de wei weg te gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 19:47

Hoi mede-bokkers,

Ik heb sinds enkele weekjes een nieuw bijrijdpaard. In de omgang is het een GVR, al is hij zich vaak genoeg niet bewust van zijn grootte. Hij kan best lomp zijn.

Nu loop ik direct tegen een probleem aan. Ik wilde afgelopen week met hem in het bos gaan rijden, maar hij is absoluut níet bij de wei weg te krijgen. Hij staat samen met twee andere pony's, en ik verdenk een van de twee ervan het probleem te zijn bij hem.

Ik heb eerst gedacht dat hij me moest leren kennen, dus heb vanmiddag geprobeerd hem aan de hand mee te nemen. Ook dit werkt niet. Langs de weide loopt een pad, en de weide zit op de hoek. Zodra we aan de ene kant de grens voorbij lopen of hij aan de andere kant het gevoel krijgt dat we langs de ingang van de wei gaan in plaats van de wei in, staat hij stil. Zit geen beweging meer in. Pas als de draad weer open is komt hij mee, uiteraard alleen naar binnen.
Wanneer we gaan rijden gebeurt er praktisch hetzelfde, hoewel hij dan in plaats van stilstaan achteruit gaat lopen. Aan de andere kant van de weg staat prikkeldraadomheining waar hij dus al enkele keren bijna tegenaan is gelopen. Voorwaarts drijven helpt niet, hierdoor gaat hij alleen maar harder achteruit.

Volgende optie was dus de pony in de wei. Als hij weg is gaat de pony staan hinniken en stopt zij niet meer tot hij terug is en vice versa. Ik heb het idee dat deze pony hem bij de wei houdt, dat hij daarom niet weg wil.

Ik heb al geprobeerd hem met eten mee te lokken maar ik zie ook wel dat dit niet een definitieve oplossing is. Heb dan het idee dat ik hem juist beloon voor iets wat hij niet goed doet. Heb ook geprobeerd in het bos pas op te stappen als ik van plan was om te rijden, maar hij is zonder brokjes überhaupt niet de wei uit te krijgen.

Volgens de eigenaresse is het paard medisch in orde en dit geloof ik ook. Paard rijdt op de wei namelijk wel gewoon prima (heb geen bak tot mijn beschikking).

Hij heeft meerdere verzorgers en vertoont dit probleem niet alleen bij mij. Ik ben er nog niet over uit of hij gewoon vervelend is of dat er daadwerkelijk iets is, maar ik ken dit paard helaas nog niet zo lang.

Heeft iemand een bruikbare tip om dit op te lossen? Alvast bedankt!

mrie

Re: Paard vertikt het bij de wei weg te gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:08

Streng zijn, je laat je toch niet ringeloren door een GVR. Kom nou,

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 20:18

mrie schreef:
Streng zijn, je laat je toch niet ringeloren door een GVR. Kom nou,

Tsja, maar hoe? Kan er moeilijk met mijn volle gewicht aan gaan hangen :') als zo'n groot beest niet wil bewegen weet ik zo 1, 2, 3 ook even niet wat ik moet doen.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 20:40

Als hij jou als leider gaat zien dan zal hij het, denk ik, niet meer gaan doen. Misschien zou je grondwerk met hem kunnen doen zodat hij leert dat jij te 'vertrouwen' bent en hij geen andere pony's nodig heeft :j

Je zou ook kunnen proberen m gewoon mee te nemen en zodra hij rustig is (aan de hand) weer terug zetten in de wei. En dit steeds verder opbouwen, kost wel veel tijd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:12

Ga eerst maar eens met hem aan de hand wandelen, zo kun je meer leiderschap creëren dan onder het zadel.
Gebruik een longeerlijn oid die je onder de kin door kun doen zodat je wat druk kunt zetten. Wanneer hij stopt, blijf je gewoon voorwaartse druk zetten, en constant dezelfde druk. Je mag er wel wat gewicht in zetten, maar ga niet lopen rukken aan het touw, gewoon constant druk. Als hij voorwaarts gaat, gaat de druk eraf en zo beloon je hem. Gaat ie weer stil staan, direct weer druk geven. Gewoon geduld houden, kan zo een paar minuten duren, maar zo leer je hem dat de enige prettige reactie vooruit gaan is.
Vaak als ze dit door hebben, is je probleem wel voorbij.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 21:41

Joolien schreef:
Ga eerst maar eens met hem aan de hand wandelen, zo kun je meer leiderschap creëren dan onder het zadel.
Gebruik een longeerlijn oid die je onder de kin door kun doen zodat je wat druk kunt zetten. Wanneer hij stopt, blijf je gewoon voorwaartse druk zetten, en constant dezelfde druk. Je mag er wel wat gewicht in zetten, maar ga niet lopen rukken aan het touw, gewoon constant druk. Als hij voorwaarts gaat, gaat de druk eraf en zo beloon je hem. Gaat ie weer stil staan, direct weer druk geven. Gewoon geduld houden, kan zo een paar minuten duren, maar zo leer je hem dat de enige prettige reactie vooruit gaan is.

Super, bedankt! Dit ga ik proberen!

Kan daarna altijd nog kijken voor grondwerk mocht deze oplossing niet helpen. Ben helaas niet zo ervaren daarmee, dus ga eerst dit proberen voordat ik met iets onbekends aan de slag ga voor zowel paard als mij :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:43

Kan er niet eerst een ander paard mee?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 21:45

antje_vip schreef:
Kan er niet eerst een ander paard mee?

Dat zou een optie zijn, maar aangezien het grote paard zich al vrij erg in mijn personal space opdringt (of dit nou bewust is of niet) word het voor mij alleen heel lastig om met twee paarden te lopen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:46

En als je dat doet, pak je het probleem niet aan. Dan kun je nog alleen maar weg met een ander paard er bij.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:48

Ik denk ook dat ze bedoelt met nog iemand erbij. Zou zeker niet in je eentje met twee paarden gaan lopen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:49

Iris lees even de post in dat witte blokje boven de mijne (;

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 21:57

Paard vind het gewoon spannend om verder te gaan dan zijn vriendjes. Zou eerst wandelen. Al is het 10 meter langs de ingang van dat weiland. Neem een zweep of carrot stick en leer je paard dat als jij zwaaiende bewegingen of tikjes tegen zn kont geeft dat hij wel naar voren blijft gaan. Neem anders iemand mee.
Als je het hek voorbij bent gekomen stap je op in de richting van het hek af. Dan draai je om en stap je terug naar huis. Zo kan je het elke keer opbouwen naar grotere buitenritjes :)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 07:21

mrie schreef:
En als je dat doet, pak je het probleem niet aan. Dan kun je nog alleen maar weg met een ander paard er bij.

Ben ik het inderdaad mee eens, dacht ik al aan maar heb het niet opgeschreven.

Hierboven, van de eigenaresse mag geen zweep gebruikt worden geloof ik.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 10:39

Dit gedrag is meestal wel op te lossen, maar het vergt heel wat geduld en tijd..

Er bestaat zoiets als overmatige binding tussen paarden. Dit lijkt hier aan de hand te zijn tussen je GVR en die ene pony. Deze twee vinden het heel moeilijk om van elkaar gescheiden te worden, nog meer dan gewoon paarden onderling. Ze moeten leren dat de ander heus wel terug komt en dat leren ze alleen wanneer dit heel rustig wordt opgebouwd, zo ongeveer zoals Maureen95 zegt. Het verschil dat ik zou maken is dat je niet je GVR gaat 'dwingen' voorbij zijn grens te gaan, maar dat je juist vóór zijn grens gaat trainen. Dat het uit de wei halen wel leidt tot het gescheiden worden van de pony, maar dat dat zeer tijdelijk is. Maak de stapjes heel klein, dus vergroot ze heel geleidelijk. Het doel is dat zowel hij als de pony gaat snappen dat hij altijd weer terug in de wei mag en dan kan je proberen door te lopen, wat Maureen95 zegt. Dan kan je beginnen zijn grenzen te verleggen.

Enig probleem is nog waaruit de kleine stapjes moeten bestaan. Daarvoor is het nodig uit te zoeken wat nu het punt is wat de moeilijkheid veroorzaakt: het uit de wei zijn, het uit het zicht zijn, het juist binnen gehoorsafstand zijn (weet je zeker dat de pony door blijft gaan met hinniken en niet weer begint zodra hij/zij je GVR weer hoort?), het verder dan een bepaald aantal meters van elkaar gescheiden zijn of nog iets anders? Dat wordt de kunst. Misschien heb je al een vermoeden, maar als je dat kunt uitzoeken dan kan je daar gericht op gaan trainen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 15:19

mrie schreef:

Je kan het ook zien als een tussenstap hè.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 15:27

Joolien schreef:

Hier ben ik het me eens.
Wat je ook nog kan doen (als ze heeft geleerd wat het commando voor achteruit is), is om als ze niet voorwaarts uit de wei wil, het dan maar achterwaarts moet. Over het algemeen gaat en paard liever voorwaarts dan achterwaarts.