Buitenrijden Noordlaarderbos (GN)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

Buitenrijden Noordlaarderbos (GN)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 10:46

Hoi!

Aanstaande zaterdag pakken we de trailer om in het Noordlaarderbos in Groningen te gaan rijden.
Nu ik met een route bezig was en me wat aan het verdiepen was in de mogelijke ruiterpaden, kom ik tot de conclusie dat er maar weinig concreet over te vinden is. Iemand hier tips/advies met betrekking tot een mooie route in dit bos? Zijn de ruiterpaden goed afgeschermd van losloop gebieden van honden? Zijn er nog specifieke do's of don'ts in dat gebied? Paden duidelijk aangegeven?

Alvast bedankt :)

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:49

Wat leuk dat je daar gaat rijden! Ik heb er vorig jaar voor het eerst gereden terwijl het voor mij super dichtbij is. Met het mooie weer ga ik zeker weer die kant op.
Toen ik daar reed waren er veel mensen met honden en kinderen. Ik weet bijna zeker dat ik op een ruiterpad reed. Wie weet heb ik verkeerd gekeken maar dat vond ik wel jammer. Het is wel een erg mooi bos! Heb lang niet alles gezien :j

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 10:59

Er zijn brede zandpaden om het bos heen en er loopt een smal bospad middendoor. Verder mag je helaas nergens het bos in om op bospaadjes te rijden. Als je iets verder doorrijdt kan je ook een rondje 50-bunder doen, ga je iets noordelijker dan kan je nog een rondje Appèlbergen meepakken, maar dan moet je eerst een stukje langs de weg. De paden in het Noordlaarderbos zijn niet afgeschermd voor andere weggebruikers.

*edit*

Ik heb een keer een kaartje gemaakt voor mijn bijrijder. Punt A is bij Herberg de Blanke Hoeve, waar je achter kan parkeren. Rood is het kortste rondje, oranje het rondje over het bospad, geel een groter rondje en op het tweede kaartje is paars het rondje 50-bunder. :)

Afbeelding

Afbeelding

Berdien

Re: Buitenrijden Noordlaarderbos (GN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 11:25

Het bospad midden door het bos (het oranje lijntje op het kaartje van Imre) is een ruiterpad waar je alleen mag stappen. Geen van de paden zijn inderdaad afgeschermd. Absolute do: rekening houden met de andere bosgebruikers :) Ik rijd er wekelijks (paard staat in Noordlaren) en je kunt er fijn rijden. In volle galop langs loslopende honden is echter niet heel verstandig ;)

Eventueel zou je ook nog langs het hunebed en door Noordlaren zelf kunnen gaan, of vanuit het Vijftig Bunderbos door Midlaren en dan via het hunebed. Je kunt je rondje op die manier leuk uitbreiden.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 12:38

Wat super leuk, al die behulpzame reacties!
Hier heb ik zeker wat aan. Een stapritje gaat het (helaas) moeten worden, mijn paard is met passief-actief pensioen. Wat wel jammer is is dat de weggebruikers niet afgeschermd zijn van het ruiterpad. Niet zulke leuke ervaringen met honden helaas. Zie wel op afbeeldingen van het Noordlaarderbos dat honden aangelijnd dienen te blijven. Maar of dat overal zo is?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:40

Ik heb in dat bos zelden problemen gehad met mensen met honden en ik kom er al 10 jaar. :) De meesten lopen toch met hun honden op de bospaden waar je met het paard niet mag komen, dus denk dat je je daar niet echt zorgen over hoeft te maken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:41

Tussen wat moet, en wat gebeurt zit nog wel een verschil in :) Mijn ervaring is wel dat als je honden in stap passeert, er maar weinig mis gaat. Ik heb in de vijf jaar dat ik er rijd nog geen echt nare ervaringen met honden gehad.

Niet helemaal eens met Imre trouwens, veel mensen wandelen ook wel over de grote paden langs het bos, en je komt ze ook wel tegen daar waar de auto's geparkeerd staan. Zeker in het weekend.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:43

Noordlaarderbos is inderdaad alleen pad eromheen en één tussendoor. Als je wat meer mogelijkheden wilt, zou ik een stukje verder rijden naar Schipborg of Anloo en daar het bos in gaan. Daar heb je bospaden en zandpaden en mag je wat meer.

In Anloo zit langs de Anderenseweg een parkeerplaats met voldoende ruimte voor de trailer. Voor het bos bij Schipborg (Strubben/Kniphorstbosch) zit aan de Bosweg in Anloo een parkeerplaats, net voorbij de camping.
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 24-05-16 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:44

Je komt ze wel tegen inderdaad, maar vergeleken met hoeveel mensen er bij mijn vaste rondje in Glimmen met de honden lopen vind ik het in het Noordlaarderbos heel erg meevallen. :) En inderdaad, zolang je ze in stap passeert gaat het over het algemeen wel goed.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 12:47

Stappend moet in dit geval dus zelfs, dus dat is geen punt. Schipborg ziet er op de foto's ook echt leuk uit! Ga zelf meestal naar Exloo/Schoonloo/Valthe e.d., maar in Groningen / deze kant van de grens met Drenthe ben ik nog nooit geweest.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 17:46

Ontzettend bedankt WendyBZ, much appreciated!

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 16:09

@ Sylvia en alle geïnteresseerden,

Met dank aan de bereidwillige medewerking van een van de Bokkers.

Door deze hulp hebben we nu weer nieuwe trajecten aan de bestaande routes bij Noordlaren en Schipborg op de R&M-routeplanner kunnen toevoegen, zodat iedereen de beschikking heeft over alle routes. http://www.ruiterenenmennen.nl/stap4.ph ... =546#stap4

Veel rijplezier.