Andere proef te rijden, door fout wedstrijdorganisatie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cecil

Andere proef te rijden, door fout wedstrijdorganisatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 06:45

Wie weet of dit mag.....

Gisteren startte ik bij een vereniging in de L2.
De te verrijden proeven voor de maand Mei/Juni zijn 11 en 12.
Betaald, opgezadeld en los gereden.

Krijg ik 5 min voor de start van mijn eerste proef te horen, dat we ipv van proef 11 proef 13 gaan rijden.
( juli-aug is 13-14)
De organisatie/jury had namelijk per ongeluk de verkeerde coupons afgedrukt.....

Nu heb je natuurlijk de keuze om de eerste proef niet te gaan starten.
Maar daar ik mijn geld al kwijt was, we er een flink stuk voor moesten rijden en ik uiteindelijk voor 2 proeven kwam, wel gestart.

Nu heb ik helaas het handicap dat ik met 1 oor volledig doof ben.
Voor mij is het dan ook een noodzaak om de proeven goed te kennen, daar ik de voorlezer nooit 100% kan horen.

Dit was dus ook drama, een totaal onbekende proef en een lezer die ik niet hoorde.
Alsnog netjes kunnen eindigen met 179 en een derde plaats.....

2de proef gelukkig weer kunnen herstellen, ruim winst en een 2de prijs.

Ik baal er gewoon erg van, omdat ik weet dat ik de eerste proef ook makkelijk winst had kunnen rijden....

pien_2010

Re: Andere proef te rijden, door fout wedstrijdorganisatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 06:47

Balen dit en inderdaad erg zonde. Tja waar mensen werken worden fouten gemaakt, dus zo snel mogelijk vergeten en op naar de volgende wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 06:52

Als ik het goed heb behoren de proeven gereden te worden die aangegeven staan op het vraagprogramma en mag de vereniging dit niet op het laatste moment wijzigen omdat ze verkeerde coupons afgedrukt hebben.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 06:54

Precies dat wat Vonneke zegt.
Wat de organisatie deed mocht dus niet.

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 06:55

Zo denk ik idd ook, het is ook niet anders :)

Maar je baalt er wel gewoon van.
Concours op een dik uur te rijden afstand, je bereid je proeven goed voor etc.

Ik ben gewoon puur even nieuwsgierig of dit mag of niet :j

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 07:02

Niet op het laatste moment maar een organisatie is vrij om te bepalen welke proeven er worden verreden.

Voorgesteld schema te rijden proeven

Let op: per 1 april 2016 is dit geen verplicht schema meer, maar een suggestie voor de wedstrijdorganisatie. Wedstrijdorganisaties mogen namelijk zelf bepalen welke proeven zij uitschrijven. Lees voor meer informatie het artikel "Reglementswijzigingen dressuur per 1 april 2016".

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 07:08

Ja precies.

Maar dan moet dit van te voren kenbaar zijn gemaakt.
Niet 5min voor dat je de ring in gaat....

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 07:32

cecil schreef:

Krijg ik 5 min voor de start van mijn eerste proef te horen, dat we ipv van proef 11 proef 13 gaan rijden.
( juli-aug is 13-14)

Ik schreef in mijn vorige bericht ook dat het niet op het laatste moment gewijzigd mag worden maar je kan er dus niet meer van uit gaan dat je bepaalde proeven in bepaalde maanden moet rijden waar jij in je OP wel vanuit gaat.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 08:01

Het mag reglementair niet. De proeven die in het vraagprogramma staan moeten gereden worden.

Weet je ook waarom de organisatie/jury gekozen heeft voor deze oplossing?
Was er geen printer in de buurt om alsnog de juiste proeven uit te printen?

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 08:12

YvonneV schreef:
cecil schreef:

( juli-aug is 13-14)

Ik schreef in mijn vorige bericht ook dat het niet op het laatste moment gewijzigd mag worden maar je kan er dus niet meer van uit gaan dat je bepaalde proeven in bepaalde maanden moet rijden waar jij in je OP wel vanuit gaat.

Ik geef ook in mijn openingspost aan, dat dit 5min van te voren bekend werd gemaakt ;)
De maanden met daarin de benoemde proeven heb ik aangegeven, om even de situatie helder te maken om welke proeven het nu gaat.
Maar alsnog bedankt voor het meedenken! :j
Heb mij er ook gewoon bij neergelegd, maar was even nieuwsgierig naar de regels betreft dit.

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 08:14

jury schreef:
Het mag reglementair niet. De proeven die in het vraagprogramma staan moeten gereden worden.

Weet je ook waarom de organisatie/jury gekozen heeft voor deze oplossing?
Was er geen printer in de buurt om alsnog de juiste proeven uit te printen?

Ik weet het niet.......
Op het moment zelf weet er aangeven, dat ze wilden beginnen en het niet anders was.......
Toen ging de eerste ook al van start en werd aangegeven, nu kunnen we niet meer terug.
Was bij een grote manege met alles erop en eraan, dus een printer was vast aanwezig.

Wil ook zeker geen speculaties hoor, was gewoon erg benieuwd naar de regels betreft dit. :o

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 08:29

Nee, dat mag niet. Maar ze zullen een noodoplossing hebben bedacht. Jij mag zelf bepalen of je de 1e of de 2e proef van de betreffende maand rijdt, of beide proeven. Maar de proeven zijn wel vastgesteld voor die maand en je hebt niet de keuze om maar een proef van een andere maand te rijden. In het ergste geval, registreert de KNHS de winstpunten niet omdat je dus proeven hebt gereden die niet van deze maand zijn. Zou wel heel kinderachtig zijn, maar het kan reglementair wel. Ik rijd zelf mijn proeven altijd uit mijn hoofd, dus ik zou het een fiks probleem vinden als mij dit zou overkomen. Ik zou niet eens starten denk ik, en mijn startgeld terug vragen. Gelukkig komen dit soort situaties zelden voor denk ik.

Nu ik erover denk heb ik het wel een keer meegemaakt, maar de situatie was zo dat de jury zag dat ze de verkeerde protocollen hadden toen ik al op mijn 2e onderdeel was. Werd meteen door de jury gestopt en de organisatie moest het recht trekken en zorgen voor de goede protocollen. Dan stap je daar maar heel lang in het rond en is het ook wel heel slecht voor de concentratie, en die proef is dus ook niet zo best gegaan, maar het werd wel gecorrigeerd.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 22-05-16 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 08:33

Wat YvonneV zegt klopt Mousmous. Ze mogen de proeven sindskort kiezen. Maar niet zo op het laatste moment.

Das wel flink balen zeg.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 08:36

Mousmous, wat je zegt is sinds 1 april onjuist. Er is wel een schema opgesteld, maar een organisatie mag ook de andere twee proeven uitschrijven. Het moet dan goed vermeld staan in het vraagprogramma!

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 08:58

Meer afwisseling en geen verplichte 1e proef van de maand
De nieuwe proeven zijn vloeiender en logischer en daardoor iets korter: niet alle onderdelen per klasse worden in iedere proef gevraagd. In de klasse M wordt bijvoorbeeld 1x schouderbinnenwaarts en 1x travers gevraagd (uiteraard wel met buiging op beide zijden). Verder wisselen de proeven om de twee maanden (nu nog per kwartaal) en verdwijnt de verplichte 1e proef van de maand bij wedstrijden die twee proeven uitschrijven. Je mag dan beide proeven rijden, alleen de 1e proef of juist alleen de 2e proef (twee keer dezelfde proef is nog steeds niet toegestaan). Door het loslaten van de verplichte 1e proef is het bijvoorbeeld ook mogelijk om op selectiewedstrijden en regiokampioenschappen dezelfde proef te rijden als tijdens het KNHS-kampioenschap.

Ze mogen in ieder geval niet afwijken van het vraagprogramma, of in ieder geval niet zonder toestemming van de federatievertegenwoordiger .

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:17

3. De officiële dressuurproeven zijn opgenomen in een aparte uitgave. Iedere rubriek heeft zijn eigen proef, voor de klassen t/m ZZ-Zwaar is per maand een schema opgenomen met de te verrijden proeven in het Dressuurproevenboekje; indien hiervan wordt afgeweken moet op het vraagprogramma uitdrukkelijk worden aangegeven welke proef er voor een bepaalde rubriek wordt uitgeschreven. Als er 2 proeven worden uitgeschreven per wedstrijddag, is het voor een combinatie niet toegestaan om 2x dezelfde proef te starten.

Er mag dus idd wel van afgeweken worden maar dan zal het vraagprogramma wel eerst goedgekeurd moeten worden door de KNHS.