Paard verhuisd: enorme stress en diarree

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kippetje2007

Paard verhuisd: enorme stress en diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 21:06

Vandaag heb ik mijn paard verhuisd naar een andere stal. Hij stond 4j lang altijd in een manege waar hij enkel op stal stond en een tweetal uurtjes per dag op zand (of gras in de zomer) kon. Aangezien het twee dagen gesloten was, kon hij die dagen ook niet buiten.

Nu heb ik hem vandaag naar een andere stalling gebracht en hij wordt gek. Hij zit continu te rillen, tegen de stal op te bonken/stampen, hij bijt als ik hem wil aaien en heeft diarree. Ik ben bang dat hij een hartaanval of koliek krijgt van de stress. Wat moet ik doen?

Hij staat nu op een stalling met weide waar hij continu op het land mag, maar ik sluit hem voorlopig nog wel op 's nachts en bouw het aantal uren vrijheid op...

MarianneW

Re: Paard verhuisd: enorme stress en diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:07

Staat hij alleen of met meerdere paarden?

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:12

Hoi ts,

Ik heb zelf ook een paard die echt niet tegen verhuizen kan, maar ook echt niet. Gelukkig was hij de laatste keer wel op stal rustig, maar niet buiten zijn stal. Dit heeft zeker 3 tot 4 maanden geduurd voordat hij het weer vertrouwde. Ik dacht ook dat hij het loodje zou leggen en twijfelde om weer terug te gaan naar zijn oude stal, maar was het daar ook niet eens met het beleid.

Ik zou het even aankijken en als het niet minder wordt eens kijken hoe je hem toch meer vertrouwen kan geven op zijn nieuwe plekje. Kan hij andere paarden zien?
Waarschijnlijk als hij de wei op gaat wordt het ook al minder, dat was bij die van mij het geval.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 21:12

MarianneW schreef:

Hij staat alleen.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 21:13

DinaxUllie schreef:
Hoi ts,

Ik heb zelf ook een paard die echt niet tegen verhuizen kan, maar ook echt niet. Gelukkig was hij de laatste keer wel op stal rustig, maar niet buiten zijn stal. Dit heeft zeker 3 tot 4 maanden geduurd voordat hij het weer vertrouwde. Ik dacht ook dat hij het loodje zou leggen en twijfelde om weer terug te gaan naar zijn oude stal, maar was het daar ook niet eens met het beleid.

Ik zou het even aankijken en als het niet minder wordt eens kijken hoe je hem toch meer vertrouwen kan geven op zijn nieuwe plekje. Kan hij andere paarden zien?
Waarschijnlijk als hij de wei op gaat wordt het ook al minder, dat was bij die van mij het geval.

Overdag zet ik hem op wei, maar ik wil dit opbouwen (hij kent dit nog niet zo goed)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:16

Waarom staat hij alleen?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:16

Ik heb je vorige topic gevolgd en wat goed dat je verhuisd bent. Fijn voor je paardje. Tenminste als hij straks gewend is :(:)

Kan je snachts een ander paard naast hem zetten? Dan wordt hij misschien rustiger.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:17

kippetje2007 schreef:
MarianneW schreef:

Hij staat alleen.

Zie daar hoogstwaarschijnlijk de reden.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:17

TS, naar aanleiding van je vorige topic wil ik je complimenteren dat je je paard van de manege weg hebt gehaald. Echter vraag ik mij af of je hem nu op die bewuste weide waar je het in dat topic over hebt gehad (waar hij dus helemaal niet met vriendjes zal staan) of dat je een ander goed plekje gevonden hebt?
Laatst bijgewerkt door xVerax op 21-05-16 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:18

kippetje2007 schreef:
MarianneW schreef:

Hij staat alleen.

Zorgen voor een maatje dus! Een paard hoort niet alleen, dat maakt hij je erg duidelijk zo

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:20

Staan er voor de rest ook nog andere paarden binnen als hij binnen staat? Ik denk toch ook dat het gewoon wennen is. Het is niet leuk om je paard zo in paniek te zien. Heb het zelf ook meegemaakt, maar het is ook een lastige periode om te verhuizen omdat de andere paarden wel al gewend zijn aan de weidegang.
Ik zou kijken of het morgen al weer beter gaat. Al is het maar 10%, wordt het erger en zie je hem slechter worden ivm de diarree zou ik toch even de da bellen. Eet hij wel gewoon zijn eten?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:21

vandaag verhuist?Mag hij even wennen?De diarree is van de stress,hij moet gewoon wennen.Je kunt even overleggen met je dierenarts om hem een lichte dosering vetranquil te geven.

Mijn paarden staan ook alleen,kunnen wel elkaar aanraken...en met elkaar rennen,met een draad ertussen.Gaat prima.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 21:21

xVerax schreef:
TS, naar aanleiding van je vorige topic wil ik je complimenteren dat je je paard van de manege weg hebt gehaald. Echter vraag ik mij af of je hem nu op die bewuste weide waar je het in dat topic over hebt gehad (waar hij dus helemaal niet met vriendjes zal staan) of dat je een ander goed plekje gevonden hebt?

Hij zou daar toch niet kunnen van sterven? Ik ga niet meteen een vriendje hebben. Hij staat daar nu definitief normaal gezien... maar mijn hart deed pijn en ik wilde hem eigenlijk al terugbrengen naar zijn oude stal toen ik hem zag trillen

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 21:22

geerke schreef:
vandaag verhuist?Mag hij even wennen?De diarree is van de stress,hij moet gewoon wennen.Je kunt even overleggen met je dierenarts om hem een lichte dosering vetranquil te geven.

Mijn paarden staan ook alleen,kunnen wel elkaar aanraken...en met elkaar rennen,met een draad ertussen.Gaat prima.

ik ben gewoon bang dat hij ervan kan sterven. ik heb hem nog nooit zo bang n agressief gezien. het leek alsof hij de stal kapot wilde stampen

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:24

Jij bedoeld met alleen staan ook echt alleen staan?
Geen maatje in de buurt die hij kan zien?

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 21:24

linnie050 schreef:

Ja... Dat was de enige optie om hem snel weg te halen in de manege waar hij opgesloten stond..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:25

kippetje2007 schreef:
linnie050 schreef:

Ja... Dat was de enige optie om hem snel weg te halen in de manege waar hij opgesloten stond..

Van de regen in de drup dus. -O-

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:25

kippetje2007 schreef:
xVerax schreef:

Hij zou daar toch niet kunnen van sterven? Ik ga niet meteen een vriendje hebben. Hij staat daar nu definitief normaal gezien... maar mijn hart deed pijn en ik wilde hem eigenlijk al terugbrengen naar zijn oude stal toen ik hem zag trillen

Nee joh, zo snel zal dat niet gebeuren ;) Geef hem wat tijd! Als je het beste voor je paard wil zal ik wel binnen afzienbare tijd een maatje voor hem regelen, dat hoeft niet eens perse jouw paard te zijn, maar misschien is er wel iemand die nog een stalling zoekt en wel bij jou wil staan. Dat maakt het een stuk gezelliger voor jouw paard! :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:26

hij staat nu op stal?Staat er een paard naast?
Kun je er achterkomen of hij wat gekalmeerd is?De stalhouder contacten ofzo?

Ojee...hij ziet helemaal geen andere paarden?Vandaar dat hij flipt.Niet zo heel doordacht.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:28

Voor je paard is dit een doodenge ervaring, hij heeft in elk geval een ander paard nodig om hem te steunen. Hoe moet hij weten dat hij dit gaat overleven, voor een prooidier is alleen in een nieuwe omgeving echt gevaarlijk, althans in zijn hoofd.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 21:28

geerke schreef:

Ojee...hij ziet helemaal geen andere paarden?Vandaar dat hij flipt.Niet zo heel doordacht.

Ik wilde hem zo snel mogelijk een ander leven geven omdat het precies leek alsof ik hem mishandel. Nu vond ik een stal met weide en ik mag er altijd naartoe...

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:29

geerke schreef:

Die van mij stond naast z'n vriendinnetje en zelfs toen flipte hij nog. De kans bestaat dat wanneer hij een ander paard ziet het minder wordt, maar hoeft niet.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 21:30

Ik ben echt doodongerust nu en hoop maar dat hij morgenvroeg zal halen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:31

Oh ik had niet begrepen dat hij echt helemaal alleen staat. Geen wonder dat hij doordraait. Ik zou dat wel gevaarlijk vinden. Is de stal en wei wel stevig genoeg om hem tegen te houden? Ik vind het wel erg sneu voor hem. Kan hij niet terug naar de manege tot je een maatje voor hem geregeld hebt?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:31

kippetje2007 schreef:
geerke schreef:

Ik wilde hem zo snel mogelijk een ander leven geven omdat het precies leek alsof ik hem mishandel. Nu vond ik een stal met weide en ik mag er altijd naartoe...

Een ander leven is dit zeker... Negatief. -O-