Hengstengroep veranderen in ruinengroep?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Viento2010

Hengstengroep veranderen in ruinengroep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 09:45

Omdat ik zelf twijfel wil ik graag jullie mening. Misschien heeft iemand een soort gelijke situatie en kan mij raad geven.

Ik heb mijn paarden aan huis. 1 rijpaard ruin van 11 jaar jong en 2 shetlander hengstjes en 1 mini hengstje van alle 3 nu 2 jaar jong. Deze groep heb ik nu 1,5 jaar. Het klikt echt heel erg goed. Nooit problemen.
Nu gaan de kleintjes steeds meer donderjagen onderling (wat natuurlijk normaal gedrag is) maar ik twijfel dus of dat ooit serieuzer zal gaan worden en dus gevaarlijk. Doe ik er goed aan de hele groep te laten ruinen?
Van mij zouden ze hengst mogen blijven. Ik heb zelf veel ervaring met het werken met hengsten dus ik zou het niet erg vinden als die kleintjes hengst blijven. Ook mogen ze hier gewoon oud worden. Er staan geen merries/andere paarden in de omgeving dus daar zullen ze geen last van gaan krijgen.

Wel heeft 1 shet nu al aanleg om dik te worden. Nu hij iedere dag lekker veel aan het stoeien is is dat nog in de hand te houden. Ik ben dus ook bang dat ze dicht gaan groeien als ik ze ga ruinen.

Aangezien er in het wild ook groepen vrijgezelle hengsten bestaan zou je dus kunnen zeggen dat het mogelijk is dat het goed blijft gaan. Maar ja, ze leven niet in het wild. Hebben nu de weides ter beschikking maar als het erg nat is staan ze ook weleens dagen op de paddock. Met andere woorden, kan ik die vergelijking wel maken? Of is die niet reeel.

Waarom ik nu twijfel is omdat ze nu nog enigszins jong zijn en het castreren makkelijker zou gaan. (En goedkoper?)
Graag wil ik de mening van mensen die persoonlijk ervaring hebben met het houden van groepen hengsten.
Alvast heel erg bedankt.

LoveBodin

Re: Hengstengroep veranderen in ruinengroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:45

Op de oude stal van mijn paard hadden ze twee hengsten kuddes. Eén voor de jonkies (onder de drie jaar) met een begeleider. Beetje wat jij nu hebt denk ik. En één met de rijpaard hengsten.
Ja er wordt weleens gevochten. De paarden zien er gezond uit, maar hebben gewoon bijna altijd wel wat krassen. Als je dat niet erg vindt, gewoon zo laten.
Er is een tijdje een probleem geweest, toen de nr2 oud genoeg was om de nr1 uit te dagen. Dat heeft even geduurd, maar daarna weer rustig. Verder is het een prima stabiele kudde.

beatje

Re: Hengstengroep veranderen in ruinengroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:49

In het wild valt de hengstengroep op den duur uit elkaar daar word ook gewoon in gevochten. Hengsten gaan vrij lang goed bij elkaar en dan is de liefde ineens uit en word het vechten.
Het is ook een beetje hoe erg je gaten in elkaar bijten ed vind.

Viento2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 10:52

beatje schreef:
In het wild valt de hengstengroep op den duur uit elkaar daar word ook gewoon in gevochten. Hengsten gaan vrij lang goed bij elkaar en dan is de liefde ineens uit en word het vechten.

Ik vind af en toe een wondje natuurlijk niet erg. Maar misschien zijn de hengstjes gelukkiger als ze gewoon ruin zijn. Dat is waarom ik twijfel. Niet die hormonen en het altijd macho willen zijn. Het lijkt mij dat dat aangenamer is voor de paardjes zelf en daar gaat het mij om.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:53

dat van dat dicht groeien is echt wel een ding.
heb mn shet hengst van 5,5 jaar in januari laten ruinen omdat het echt moest kwa neurotisch gedrag in de paddock(lees hele dagen heen en weer lopen en geen rust nemen) nu werd hij al snel dik op stal maar nu op de wei is t echt verschrikkelijk!
baal enorm want als hengst was hij altijd goed op gewicht maar liep natuurlijk ontzettend veel,nu heeft hij meer rust in zn koppie en loopt veel minder in de paddock/wei.
in dit geval moest het dus wel maar anders had ik t niet gedaan!
nu skate ik regelmatig met hem om te zorgen dat hij niet echt helemaal dicht groeit.
dus ik als t niet echt nodig is zou ik het niet doen :o

Viento2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 10:55

cinniz123 schreef:
dat van dat dicht groeien is echt wel een ding.
heb mn shet hengst van 5,5 jaar in januari laten ruinen omdat het echt moest kwa neurotisch gedrag in de paddock(lees hele dagen heen en weer lopen en geen rust nemen) nu werd hij al snel dik op stal maar nu op de wei is t echt verschrikkelijk!
baal enorm want als hengst was hij altijd goed op gewicht maar liep natuurlijk ontzettend veel,nu heeft hij meer rust in zn koppie en loopt veel minder in de paddock/wei.
in dit geval moest het dus wel maar anders had ik t niet gedaan!
nu skate ik regelmatig met hem om te zorgen dat hij niet echt helemaal dicht groeit.
dus ik als t niet echt nodig is zou ik het niet doen :o

Bedankt voor je reactie. Die gedachte van mij is dus reeel. Ik zal het zeker mee laten wegen in de beslissing.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:59

Viento2010 schreef:
beatje schreef:

Ik vind af en toe een wondje natuurlijk niet erg. Maar misschien zijn de hengstjes gelukkiger als ze gewoon ruin zijn. Dat is waarom ik twijfel. Niet die hormonen en het altijd macho willen zijn. Het lijkt mij dat dat aangenamer is voor de paardjes zelf en daar gaat het mij om.

Zelf denk ik dat het idd aangenamer is om zonder hoog testeron gehalte te leven.Volgens mij heeft een ruin minder stress.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:00

Mijn ruinen zijn zo veel blijer en rustiger in hun hoofd geworden na hun castratie. Ook mijn lieve goedzak die als 13 jarige dekhengst gewoon beginners lesjes tussen de merries liep. Een echte relexte brave goedzak dus, hij is er in het rijden zelfs wat wakkerder van geworden (hij is nog steeds lui, maar was nog veel luier).
Een groepje jonge ruinen zal nog wel in gestoeid worden, maar de kans dat het omslaat naar vechten is veel kleiner.

Nu is het nog een simpele ingreep, als ze volwassen zijn een stuk lastiger. Mijn jonge mannen zijn altijd staand thuis gecastreerd voor rond de 200 euro. Mijn oudere hengst is op de kliniek op tafel gegaan, voor ong 600 euro.