Afgespeend veulen drinkt opnieuw bij moeder

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Afgespeend veulen drinkt opnieuw bij moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 08:00

Hey hoi iedereen :wave:

Ik zit met het volgende; mijn inmiddels jaarling merrie, afgespeend toen ze 9 maanden was, heeft sinds vorige week de melkproductie weer op gang gekregen bij haar moeder.

Toen ze is afgespeend (bewuste keuze om haar zo lang mogelijk bij mama te laten drinken) was dat wel echt nodig want haar moeder begon in te vallen en kon het duidelijk niet meer aan. Het afspenen ging goed, later wel weer samen in de kudde en af en toe zag ik haar wel proberen te drinken maar er kwam niets uit.
Ze deed het bijvoorbeeld als ik iets met haar moeder had gedaan en haar later terugzette in de kudde.
De uier bleef droog, tot vorige week/2 weken geleden; ze drinkt steeds vaker en er kwam nu duidelijk melk uit. |o

Nu eigenlijk mijn vraag; kan het kwaad? In de natuur houden ze vanzelf op met drinken (omdat moeders ze dan wel wegduwt) en de moeder doet het goed, ze is gezond, op gewicht en jaarling dito verhaal. Maar bij mij leven ze niet in de natuur en ik pak de moeder wel weer op in training.
Ze hebben geen stress, want moeder is leidende merrie in de kudde en jaarling is een heel dapper, eigenzinnig dametje en ze gaat ook niet naar de opfok trouwens.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:48

Of het kwaad kan weet ik niet, ik weet wel een oplossing als je het niet wil :D

Toen mijn jaarling het deed, heb ik een anti-drink ring van koeien aan het neusdeel van een halster genaaid.
Zo'n ding:
Afbeelding

De merrie laat het drinken niet meer toe, en het was zo over..

Re: Afgespeend veulen drinkt opnieuw bij moeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 10:46

Bedankt voor de tip Mariska, maar het is best een eehhh onorthodoxe methode. Ik weet niet of ik dit moet willen, gezien je er ook mee kunt verwonden als ze met de andere paarden aan het spelen is.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:52

Mijn jaarling heeft dit ook nog even gedaan nadat hij afgespeend is en ook vooral als ik zijn moeder mee had genomen en haar weer terugzette. Hij is vanzelf gestopt met proberen te drinken (haar melkproductie heeft hij niet meer op gang gekregen) nadat moeders wat meer van haar af begon te trappen. Dit heeft hier ongeveer 3 weken tot een maand geduurd.

Ik zou ook geen voorstander zijn van zo'n ding als Mariska laat zien, maar ik heb dan ook een hele onderdanige merrie. Ik moet er niet aan denken dat mijn veulen haar met dat ding zou verwonden. Ook gevaarlijk voor de rest van de kudde trouwens..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:57

Kun je de uier niet insmeren met een (uiteraard veilig) smerig goedje?
Anti-duimmiddel of iets dergelijks?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:11

Karma schreef:
Bedankt voor de tip Mariska, maar het is best een eehhh onorthodoxe methode. Ik weet niet of ik dit moet willen, gezien je er ook mee kunt verwonden als ze met de andere paarden aan het spelen is.

Mariska_28 schreef:
Of het kwaad kan weet ik niet, ik weet wel een oplossing als je het niet wil :D

Toen mijn jaarling het deed, heb ik een anti-drink ring van koeien aan het neusdeel van een halster genaaid.
Zo'n ding:
[ Afbeelding ]

De merrie laat het drinken niet meer toe, en het was zo over..

Ik deed korte schroefjes door een oud halster, en het werkte net zo effectief en het koste letterlijk bijna niets! en het was zo over *\o/*
Want deze heer bleef proberen en zijn moeder was gewoon te lief voor hem, en zo begon de melk productie weer opnieuw ,ze apart zetten was toen niet mogelijk.
Afbeelding
En het halster is niet kapot gegaan omdat je de schroefjes tussen de weefsels door draait, en naderhand weer kunt verwijderen (het was een nylon halster)
Ik heb het ook gedaan en er was bij niemand een krasje te zien....het hielp perfect!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 11:15

Ze heeft het ook heel lang niet gedaan, ineens doet ze het dus en nu dus zodat de melkproductie opgang is geholpen, moeder lijkt er geen hinder van te ondervinden en jaarling is verder ook heel zelfstandig.
Ze drinkt niet constant, maar zo nu en dan.

Bedankt voor de tips van de schroeven op halsters e.d maar ik heb een heel grote jaarling en ik wil niet dat ze haar moeder verwondt of de andere paarden want ze speelt ook veel met de anderen. Ik wil er niet aan denken wat er kan gebeuren als ze blijven haken... brrr

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:18

Als de merrie er geen last van heeft door invallen, kan het geen kwaad. Over het algemeen verstoten ze vanzelf weer.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:24

Karma schreef:
Ze heeft het ook heel lang niet gedaan, ineens doet ze het dus en nu dus zodat de melkproductie opgang is geholpen, moeder lijkt er geen hinder van te ondervinden en jaarling is verder ook heel zelfstandig.
Ze drinkt niet constant, maar zo nu en dan.

Bedankt voor de tips van de schroeven op halsters e.d maar ik heb een heel grote jaarling en ik wil niet dat ze haar moeder verwondt of de andere paarden want ze speelt ook veel met de anderen. Ik wil er niet aan denken wat er kan gebeuren als ze blijven haken... brrr

Ze hoeven hem echt geen werken om hoor.. Was hier volgens mij met een dag of twee af bekeken.. Merrie sloeg af en veulen probeerde niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 12:39

Nee dat snap ik, maar toch... dit is een aparte jaarling hoor, die zie ik er voor aan om het gewoon weer te proberen zodra zo'n ding er af is. Die schrikt nergens van.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:57

tja dan in de opfok dan zijn ze het na een seizoen mogelijk vergeten.
Maar je vergeet de slimheid van andere paarden, als er zo een ding prikt blijven ze echt niet staan tot ze gewond zijn , zelfs niet met spelen ! ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:10

als je het echt niet wilt, dan opnieuw spenen en behoorlijk langer geschieden laten van de moeder..
eventueel door in de opfok plaatsen zoals kwita zegt..

Zelf hier alleen meegemaakt 18 jaar terug met een kitten..
'kitten' was bijna een jaar 1.5x zo groot als zijn moeder en lag nog gemoedelijk te lurken bij iedere kans..

ze wisten allebei dondersgoed dat we het niet goedkeurden.. Want we dachten ook dat hij na 6 maanden eindelijk niet meer dronk.. Tot een maand later de buurvrouw belde.. Moeder kat kwam eerst over het hek (beide boerderijen), gevolgd door het kitten en dan ging moeder daar in het zonnetje bij de struik er uitgebreid voor liggen en schoof het kitten aan.

na bijna 1 jaar en 2 maanden was het ineens over

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:15

Moeders verstoten het veulen uiteindelijk vanzelf, de kracht van de natuur.

En anders tijdelijk een draadje ertussen?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:24

Mijn naarling (toevallig ook Karma :') ) doet t ook zo nu en dan.. Heb de DA erover gebeld.. Kon niet zo'n kwaad..

Maar Karma's moeder is vorige week gedekt, dus ze zal t nu niet lang meer toelaten denk ik..

Echt drinken deed ze zowiezo niet meer.. Eerder een veetje "comforting milk", voor als ze even uit elkaar waren.. (mennen, smid, whatever)..