Alsmaar rondjes lopen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wipher

Alsmaar rondjes lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 17:28

Hoi Bokkers,

Mijn 3-jarige springmerrie blijft alsmaar rondjes lopen. In de wei, in haar stal.. In de wei loopt ze steeds alsof ze gelongeerd wordt zeg maar. Ze doet het stappend, dravend en zelfs galopperend. Ze komt niet gestressed over of zo, het ziet eruit alsof ze gewoon graag blijft lopen. Maar ik blijf het toch wel vreemd vinden. Ze heeft nooit veel of lang op stal gestaan of iets dergelijks, dus ik vraag me wel af waar dit vandaan komt.

Ik ben niet op zoek naar kritiek, maar ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit (her)kennen

Wat extra info: ze staat in een ruime wei met 2 andere paarden. Ze kunnen prima met elkaar overweg. De merrie eet goed en start ook met rondjes lopen als er nog voldoende hooi ligt.

Nickas

Re: Alsmaar rondjes lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 17:31

Hoe lang heb je haar al?

Last van vliegjes?
Heeft ze jeuk?

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 17:33

Ze is bij mij geboren, dus al 3 jaar. De moeder heb ik ook nog, die is hier al 10 jaar.

Ze doet het in alle seizoenen, al ongeveer een jaar denk ik, dus nee geen jeuk of vliegjes..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 17:35

Ik ken ook een paard dat dit doet. :j
Dressuurpaard dat hoog in de sport loopt.
Inderdaad zoals jij beschrijft, als hij door iemand gelongeerd wordt.
Ook echt tot flink zweten aan toe.
Ik heb geen idee wat hier de reden van is, paarden kwamen ook altijd gewoon buiten.
Dus ik lees even mee, want ik vind het erg interessant.

Bij het paard waar ik het over heb, komt het zeker niet van vliegjes, maar is het gewoon echt op 1 vaste plek.
Geen rondjes door de hele wei, maar echt alsof het gelongeerd wordt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 17:48

MD >> OPG

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:20

Klinkt als ijsberen eigenlijk. Jammer, maar als je het dier al voldoende ruimte en maatjes geeft kun je er niet veel meer aan doen vrees ik.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:26

Ik ken een paard die dit even deed; 5 minuutjes na het loslaten in de wei. Was al een wat ouder paard dat door artrose op pensioen was gezet in een kudde jonge paarden. Als ze 's ochtends de wei in gingen, liep dit paard eerst altijd z'n dressuurrondjes (incl. wijken en appuyeren :') )

TS, doet je paard dit constant, of af en toe (en kun je dan bedenken op welke momenten?)?

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 21:11

Dankjewel voor het delen

Nee ze doet het niet continu. Ze staan meestal 24/7 buiten en krijgen dan 3x per dag eten. Als ze honger heeft komt ze direct eten en dan word er ook een tijdje niet gelopen. Maar als ze dr buik volheeft, dan gaat ze zich vervelen denk ik. En dan start het. Ik denk 1/3 deel van de dag loopt ze rondjes

Roqfort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:19

Ik denk dat je in je vorige post het antwoord al geeft "zodra ze zich verveeld gaat ze lopen ". Dit klinkt mij in de oren als stereotyp gedrag, super vervelend want lastig vanaf te komen.

Als ik jou was zou ik eens een gedragsdeskundige mailen, misschien heeft die nog een goed idee hoe je dit zou kunnen aanpakken!

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:23

Mijn pony doet het ook. Zodra hij zich verveeld.
Longeer je je paard wel eens? Misschien een optie om dit dagelijks te doen totdat hij echt moe is? Je paard wil duidelijk aan het werk. Daar komt dat gedrag vandaan.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:24

Hoe krijgen ze gevoerd? Is het na een voerbeurt heel snel op, of duurt het heel lang? En als het dan op is, hoe lang duurt het dan tot de volgende voerbeurt?

Doet ze iets met speeltjes? Voetbal / skippybal / jolly bal? Of wil ze aan takken knagen?

Wij hebben een merrie die stereotype gedrag vertoonde op stal (weven, rondjes lopen in de stal) en in de paddock (heen en weren voor het hek, weven). Nu ze onbeperkt ruwvoer krijgt uit slowfeeders en ook nog over de track van A naar B naar C naar D moet lopen voor haar hooi en water is haar weef en heen-en-weer neiging nagenoeg verdwenen. Ze doet het alleen nog als ze vindt dat we de wei open moeten doen :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:31

Kun je er een duidelijk filmpje van maken??

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:31

Wij hebben ook een eigengefokte merrie gehad die dit deed. Op de wei was het minder als op stal. Merrie was 3 jaar oud en op de foto gezet voor verkoop. Zij bleek kissing spines te hebben in de ergste graad. Bij haar kwam het dus voort uit pijn/ongemak.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 21:39

De paarden krijgen onbeperkt ruwvoer. Het is dus nooit op. Ze eet genoeg, maar is wel een stuk slanker dan de anderen omdat ze zoveel beweegt.

Een driejarige dagelijks longeren vind ik niet echt passend. Ik heb haar wel eens gelongeerd, maar als ze moe is doet ze het nog steeds

Verveling, ja sowieso. Maar ja ze heeft soortgenoten, ze heeft ruimte, eten, een bal, takken, palen om aan te knagen, een heg die ze snoeit.. Ik weet niet wat ik haar meer zou moeten geven?

Ik zal volgend weekend een filmpje maken, student hè ;)

Ja ik snap dat het ook voort kan komen uit ongemak of pijn, maar toch ga ik daar niet zo vanuit eigenlijk. Juist omdat het meer verveling lijkt en ze het lopen ook eerder prettig lijkt te vinden (maar goed dat is een interpretatie natuurlijk)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:44

Zijn de soortgenoten ook van speelbare leeftijd? Ik merk dat mijn ruin (inmiddels 10 maar volgens mij eeuwige kleuter) het echt nodig heeft om met de shet (inmiddels 6, blijft waarschijnlijk ook eeuwig kleuter) te spelen. Beetje naar elkaar's hals, kaken en knieën grijpen en dan heel hard stuiterend wegrennen.

Ik stel maar gewoon vragen die in me op komen hoor. Pijn uitsluiten zou ik toch wel doen, denk ik. Dan weet je in ieder geval zeker dat het daar niet aan ligt (hopen we).

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:52

Draait ze beide kanten op, of maar 1 kant?
Ken maar één paard die dit ook deed, alleen maar rondjes lopen, maar die had een hersenbloeding gehad, waardoor hij nog maar 1 kant op kon lopen. En dit uitte zich dus in constant rondjes lopen.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 07:16

Ze staat met haar zusje van 2 en moeder van 22, en 2 schapen. Genoeg om mee te spelen dus..

En ja, twee kanten op

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:26

Ik ben wel heel benieuwd naar het filmpje! Ik weet wel dat een paard dit gedrag had in de stal, oplossing was meer naar buiten. Maar dit paard staat dus 24/7 buiten en het is in de weide. Nooit van gehoord! ik lees ook mee!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:32

Bij zo'n jong paard dwangmatig gedrag terwijl ze wel familie, ruimte en voer heeft. Dan denk ik toch echt aan pijn. Door dit gedrag worden stofjes aangemaakt ter verdoving, net als bij andere dwangmatige gedragingen. Zij komen in eerste instantie tot stand door pijn, lichamelijk of psychisch. Daarna is er de verslaving aan het gevoel wat opgeroepen wordt. Laat haar toch maar eens goed nakijken!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:53

Mijn paard doet dit heel soms, als ze ze een rustdag heeft en zich verveelt, dus dan maar naast weidegang rijden of wandelen. Helpt bij haar heel goed. Snap dat het lastig is om een 3 jarige aan het werk te gaan zetten. Maar blijkbaar geeft ze zelf aan dat ze iets meer wil doen. Zoek uitdaging in buiten met haar wandelen, grondwerk, schriktraining vanaf de grond. Met kleine stapjes beginnen en kijken hoe ze hier emotioneel op reageert.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:04

Wipher schreef:
Wat extra info: ze staat in een ruime wei met 2 andere paarden. Ze kunnen prima met elkaar overweg. De merrie eet goed en start ook met rondjes lopen als er nog voldoende hooi ligt.

Hoe oud zijn de weidemaatjes

want prima opschieten is heerlijk natuurlijk,
maar als ze al een tijd zonder speelmaatjes staat, dan lijkt het mij inderdaad gewoon pure verveling toe. op de wei raakt ze dan emotioneel niet moe, waardoor ze op stal dan ook blijft draaien.

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:48

elenaMM77 schreef:
Wipher schreef:

Hoe oud zijn de weidemaatjes

want prima opschieten is heerlijk natuurlijk,
maar als ze al een tijd zonder speelmaatjes staat, dan lijkt het mij inderdaad gewoon pure verveling toe. op de wei raakt ze dan emotioneel niet moe, waardoor ze op stal dan ook blijft draaien.

In een reactie hierboven had ze gezegt dat de een 2 was en de ander 22! ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 14:51

ahh mijn excuses, las erover heen (drie keer zelfs :D )

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 20:26

Je zou toch zeggen dat een paard met pijn eerder stil zal staan. Maar ik lees hier inderdaad ook genoeg andere dingen nu. Ik ga eerder uit van zaken als verveling eerlijk gezegd, tenzij ik echt vermoedens krijg dat er iets fysiek niet in orde is

Dankjullie wel voor het reageren weer. Ik zal het filmpje zo snel mogelijk plaatsen, maar dat duurt nog even ;)

Er word in de wei flink gespeeld hoor. De 2 en 3 jarige zijn dikke maatjes, liggen over elkaar heen, knauwen elkaars halster af, kriebelen elkaars rug... Dus dat valt wel onder 'het met elkaar kunnen vinden' toch?

Ze krijgt overigens geen krachtvoer!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 00:09

ja als ze lopen te klooien met elkaar, dan vinden ze elkaar wel als het speeltijd is in hun hoofden..
dus dan zal het toch geen verveling zijn denk ik.. of de tweejarige moet er te snel tabak van hebben en de driejarige echt veel te veel energie.. maar daar kun je niet heel veel aan doen denk ik.