Paard op de weg

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kippetje2007

Paard op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 12:36

Beste,

Ik wil mijn paard eventueel in het weekend op weide gaan zetten.
Deze is ongeveer anderhalve kilometer van de stalling waar hij tijdens de weekdagen verblijft.
Mijn paard staat daar inmiddels al 4 jaar en is nog niets gewoon. Koeien, auto's, bussen, ... Alles maakt hem bang. Hoe kan ik hem best naar daar brengen.

Geld voor een trailer, een trailerrijbewijs en een aangepaste auto is er niet...

Momenteel doe ik hem een halster en een hoofdstel aan en we houden hem met twee vast. Maar hij is nu twee keer geweest en soms schrikt hij echt enorm en dan springt hij naar opzij en loopt weg of hij begint schuin achteruit te stappen in het midden van de weg. Er zijn ook nog grachten, dus ik heb wat schrik dat hij met het achteruitgaan erin zou stappen.

Wat kan ik allemaal doen om hem van de angsten te verhelpen en hem zo veilig mogelijk naar daar te brengen?

Alvast bedankt

jensvl

Re: Paard op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:00

Veel gaan wandelen op minder gevaarlijke plaatsen om hem te laten wennen.
Eventueel schriktraining.

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:02

Samen met iemand gaan die wel een ervaren en verkeersmak paard heeft?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:06

Hoe komt het dat hij niks gewend is, wandelen en wandelen daar worden ze mak van.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 14:15

marleen_usar schreef:
Hoe komt het dat hij niks gewend is, wandelen en wandelen daar worden ze mak van.

Omdat hij al 4 jaar in de manege staat en daar nog nooit buiten is geweest., We rijden telkens in dezelfde piste en hij staat steeds in dezelfde paddock. Zodra iemand zijn jas langs de kant ligt, wordt ie al gek ...

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:18

Dan zou ik wel even toespitsen op schriktraining.
Als je daar meer info over wilt zal ik wel een tekst schrijven en doorsturen.
Beter is natuurlijk om een lesje te nemen als je hier niet veel ervaring mee hebt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:20

Oefenen oefenen en nog eens oefenen. Het stukje lopen met iemand met een braaf paard. Met zijn tweeen en hoofdstel in met een hakstertouw eraan. 1,5 km is niet zo gek ver als je op een rustig tijdstip gaat lopen desnoods met iemand met een auto erachter rijdend om verkeer te waarschuwen.

Maar een paard kan alleen aan dingen wennen als hij ermee geconfronteerd wordt.

Eventueel minder krachtvoer geven en meer hooi zodat hij minder loopt te stuiteren van de energie ook.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:21

Gewoon veel oefenen en wat minder brok geven en wat meer hooi. En hoe meer hij buiten komt hoe rustiger hij waarschijnlijk is, als hij een hele dag op stal heeft gestaan dan zal die ook sneller schrikken .
Laatst bijgewerkt door ilayda op 16-05-16 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 14:21

jensvl schreef:
Beter is natuurlijk om een lesje te nemen als je hier niet veel ervaring mee hebt.

Waar kan je zoal die lessen volgen?

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:22

Nog een tip doe het bijvoorbeeld op zondagochtend 6 uur...weinig verkeer op de weg!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:23

Op internet is veel te vinden. Er zijn mensen die aan huis komen ook. En je kunt zelf al best veel doen. Zet eens een skippybal in de bak. Of laat juist een jas slingeren op de bakrand. Neem plastic zakken mee en laat hem daar kennis mee maken,

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 14:23

karuna schreef:
Op internet is veel te vinden. Er zijn mensen die aan huis komen ook. En je kunt zelf al best veel doen. Zet eens een skippybal in de bak. Of laat juist een jas slingeren op de bakrand. Neem plastic zakken mee en laat hem daar kennis mee maken,

Ok dankje!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:28

Begrijp ik goed uit de OP dat je dit weekend het dier wilt verplaatsen terwijl hij nog niets gewend is?

Levensgevaarlijk. Je krijgt ze echt niet verkeersmak of braaf aan de hand in een week.

Gezien je op een manege staat is er vast tegen een kleine vergoeding wel wat te regelen met een trailer.

Of is het de bedoeling dat hij later op de dag weer richting stal gaat?

24/7 op de weide als hij nog geen gras gewend is kan namelijk ook voor problemen zorgen.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:34

Ik zou echt met een ander (braaf/ verkeersmak) paard erbij op pad gaan! Dat scheelt ontzettend. Alleen over straat , zou ik nu nog niet doen inderdaad....wennen heeft tijd nodig. Succes en anders echt met de trailer gaan. Een stuk veiliger +:)+

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 14:34

MarliesV schreef:
Begrijp ik goed uit de OP dat je dit weekend het dier wilt verplaatsen terwijl hij nog niets gewend is?

Levensgevaarlijk. Je krijgt ze echt niet verkeersmak of braaf aan de hand in een week.

Gezien je op een manege staat is er vast tegen een kleine vergoeding wel wat te regelen met een trailer.

24/7 op de weide als hij nog geen gras gewend is kan namelijk ook voor problemen zorgen.

De bedoeling is dat hij elke zaterdagnamiddag naar een weide gebracht wordt en dinsdagnamiddag terug naar de stalling kan. In de weide is een stalletje waar hij ook in kan om niet continu op gras te staan in het begin.

Trailer heeft hij ook nog nooit gedaan.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:43

kippetje2007 schreef:
jensvl schreef:

Waar kan je zoal die lessen volgen?

Op het internet vindt je veel plaatsen.
Ik geef zelf ook die lessen aan huis.
Bij interesse mag je zeker een pb sturen. Met een uurtje of 2 maximum kan je alles zelf leren en hen je nadien waarschijnlijk geen hulp meer nodig.

Woodwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:53

Kun je niet toevallig een stuk door een bos wat er misschien bij ligt?
Als ik die van mij na de winter periode naar de wei breng gaan wij via het bos wat er naast ligt, en mocht hij verschrikkelijk druk zijn ga ik er op zodat ik hem beter onder controle kan houden..
Andere optie is inderdaad schriktraining en veel wandelen zodat hij aan verkeer kan wennen.
Misschien een keer andere plekken opzoeken ipv steeds dezelfde route.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 15:01

marisssssax schreef:
Kun je niet toevallig een stuk door een bos wat er misschien bij ligt?
Als ik die van mij na de winter periode naar de wei breng gaan wij via het bos wat er naast ligt, en mocht hij verschrikkelijk druk zijn ga ik er op zodat ik hem beter onder controle kan houden..
Andere optie is inderdaad schriktraining en veel wandelen zodat hij aan verkeer kan wennen.
Misschien een keer andere plekken opzoeken ipv steeds dezelfde route.

Het is een manege in een heel drukke omgeving aan een steenweg... Hier zijn geen bossen in de buurt.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:09

Oh kind...
Zoek in overleg met je ouders aub een andere stalling.
Dit kan allemaal echt niet......

Het probleem wat je hier beschrijft, staat dus in verband met dat wat je in je andere topic beschrijft (waar je advies vraagt waar je paard in de weekenden neer te zetten. Op deze manege, of op de weide)
Je doet echt heel erg je best, dat lees ik echt door alles heen. Maar aub ga overleggen met je ouders of je paardje ergens kan staan waar hij overdag gewoon de hele dag naar buiten komt, waar jij gewoon in de weekenden naar je paard kunt, en waar er voldoende mensen zijn die je met dit soort dingen kunnen helpen.

Dit gaat anders echt niet goed.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:18

Punz... Ts is 24 jaar volgens haar profiel.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:26

kippetje2007 schreef:
MarliesV schreef:

De bedoeling is dat hij elke zaterdagnamiddag naar een weide gebracht wordt en dinsdagnamiddag terug naar de stalling kan. In de weide is een stalletje waar hij ook in kan om niet continu op gras te staan in het begin.

Trailer heeft hij ook nog nooit gedaan.

Staat hij alleen in die weide?
Ik zou zoeken of je niet een braaf manege paard mee kan krijgen om te begeleiden

En opzoek naar een andere stal

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:31

Ja, 24, maar deelt haar paard met haar zusje die nog bij haar ouders woont, en daardoor zijn geloof ik de stallingsmogelijkheden beperkt, omdat de afstand voor haar zusje te doen moet zijn...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:36

Waar een wil is, is een weg... Maar in situatie had ik het paard al verkocht.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:42

Ineke2 schreef:
Waar een wil is, is een weg... Maar in situatie had ik het paard al verkocht.

:?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:45

Waarom een ?
Als ik een paard geen paardwaardig bestaan kan geven word het dier verkocht. Zo raar is dat niet.