Paard rent weg bij halster omdoen help !!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_melissacjay

Paard rent weg bij halster omdoen help !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 21:51

Hee allemaal
Ik heb sins 2 weken een eigen paardje een fries genaamd cjay :)
Het is echt een schatje alleen hij rent voor me weg in de wei......

Ik ben een week lang elke dag eten komen brengen in de hoop dat ie mij assosieerd met eten en leuk zijn enso. Dit werkte hij remde niet meer weg en kwam zijn hapje halen maar zodra ik m wou aaien was ie weg. Op ten duur mog ik hem aaien maar aangezien hij met halster omdoen steeds wegrende besloote ik hem in het sluisje van het land te lokken met snoepjes dit lukte! *\o/*

Halster om geknuffeld en terug in de wei. Dit heeft ongeveer een week geduurd.
Vandaag kwam ik om te poetsen hij kwam naar me toe geaaid touwtje om wat lekkers en mee naar het sluisje. Aangezien het halster dat ie om was niet van mij was moest ik ze even verwisselen. Hij is het halster gewend veder nooit problemen mee gehad dus ik wil t halster wisselen loopt ie weg (?) toen dacht ik we gaan ff tutten vertrouwt ie me probeer ik het zo nog eens. Borstelen bleef ie heel netjes staan maar odra ik met t halster kwam rende die weer weg en op ten duur mog ik helemaal niet meer in de buurt komen. Toen wou die weer terug de wei in en werd ie ongeduldig ik wou eerst dat halster omdoen anders had ik weer dat gezijk dat ik hem in de wei miet te pakken ken krijgen.

Ik apte me vriendin van wat moet ik nou doen en inene zie ik me paard door t stroom draad rennen naar de andere kudden (wtfff?) toen kreeg ik hem sl helemaal niet meer tre pakken en daar maar laten staan.

Heeft iemand tips voor mij ???? Hij is btw 4 jaar :j

KittyDylan

Re: Paard rent weg bij halster omdoen help !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:53

Halster in de weide omlaten?

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:56

KittyDylan schreef:
Halster in de weide omlaten?

Ja, of je hebt wel van die speciale banden en anders kun je die makkelijk zelf maken van een oude stijgbeugelriem. Deze kun je om de hals doen, deden ze ook vroeger bij ons op de manege bij een paard die in het weiland zijn halster afkreeg :P Deze kun je gewoon om de hals doen, blijft ook achter de oren zitten en als je hem dan snel vastpakt en dan vasthoudt terwijl je je halster omdoet, of je leidt paard gewoon aan de 'halsband'.

_melissacjay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 22:07

Jaa ik had hem in de wei omgelaten maar ik moest hem ff om wisselen want het was niet mijn halster en toen rende die weg op. Dat kleine stukje wat je hebt aan t begin van t land

amyblub

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 22:13

Gewoon blijven doorzetten, niet opgeven... Het is gewoon een spelletje voor hem :)

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 22:38

Ik zou eerlijk gezegd geen snoepjes geven etc. dan gaat hij je alleen maar associeren met een snoepautomaat. Je zou grondwerk kunnen doen (neem dan wel les) en zo leert hij dat jij gewoon zn leider bent en niet andersom. Heeft bij mij ook heel veel geholpen met mn paard. Nu loopt hij overal achter me aan en rent zelfs naar me toe. Zelfs op vreemd terrein kan ik hem overal op en onder krijgen :D

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 23:36

Halster omlaten in de wei en ook als je niet gaat rijden het touw meenemen maar dan gewoon even knuffelen. En als je hem wil pakken naar jou toe laten komen in plaats van andersom. hoeft niet een heel stuk te zijn, gewoon de laatste paar meter, dan heeft hij ook niks om voor weg te rennen. Als je hem hebt, een snoepje geven, dan associeert hij blijven staan met iets goeds. Mocht hij toch wegrennen, is het handig als je hem op kan sluiten in een kleiner stukje, en gewoon erachteraan blijven lopen, al kost het een uur. niet lokken met eten als hij dat doet, dan hebben ze gauw genoeg door dat als ze wegrennen ze eten krijgen.
Ik had zelf ook een paard die weleens wegrende als hij geen zin had, en in het begin heb ik er vaak genoeg 3 kwartier lang achteraan kunnen lopen, maar later rende hij eigenlijk nooit meer weg, en als het gebeurde was het na 2 min klaar. De aanhouder wint haha, dus zorg dat jij dat bent en niet je paard :D

_melissacjay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 22:37

heel lief dat jullie reageren maar als je nou eens goed leest het halster wil hij niet om! dus tips als halster omlaten in de wei zo ver ben ik nog niet en grondwerk gaat ook niet als je hem niet te pakken krijgt

en ik heb ook nog een baan ik ken echt niet elke dag 2 uur achter m aanrennen
Laatst bijgewerkt door MaritB op 18-05-16 07:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Graag EDIT functie gebruiken als je nog wat wilt toevoegen aan je bericht.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 22:45

Staat hij 24/7 buiten of niet, want anders de volgende ochtend met buitenzetten halster om laten.
Maar krijg indruk dat hij 24/7 staat, kan je dan misschien een stalgnoot vragen? Daarbij heeft hij nog niet de asociatie dat hij wat moet gaan doen. Als hij dan eenmaal weer halster om heeft kan je vanuit daar weer verder werken met bv de tips die in de eerdere posts gegeven worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 22:51

_melissacjay schreef:
en ik heb ook nog een baan ik ken echt niet elke dag 2 uur achter m aanrennen

Er zijn 2 opties: je paard vertrouwd het niet, of je paard ziet het als een spelletje. In beide gevallen zul je er wat tijd in moeten stoppen om het te fixen. Welkom in de wereld van het hebben van een paard: waar niets ooit gaat zoals je het in gedachten had.

_melissacjay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 22:56

jaa hij staat 24 x 7 buiten nu. ik denk dat hij een spelletje speelt aangezien hij veder (als ik hem dan heb xd ) alles heel braaf doet ook als er wat engs is en ij zeg kom maar loopt ie tog lief mee. hij zit natuurlijk ook in de pubertijd. gister kwam hij naar me toe en heb hem ihn het sluisje gelaten na wat geren en doe t halster omgekregen! *\o/*

maarja toen had ik hem terug gezet en ben ik het paard gaan rijden waarmee ik bezig was toen die avond half uur achter m aangerend..... halster pakke rukte die zich los. uiteindelijk met voer heb een stgal genoot hem kennen pakken. en vandaag weer n uur dat ie niet kwam hij komt even naar me toe tot ik ze halster pak of touwtje wil omdoen. ik probeer rustig te doen en hem eerst te begroeten maar werkt niet

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 05:55

Ga gewoon eens een kwartiertje doodleuk in de wei zitten. Boekje mee. Paard went aan je aanwezigheid en zal uiteindelijk toch nieuwsschierig worden. zodra die dan komt, sta je op en ga je weer naar huis.
Volgende dag weer. Denk dat die uiteindelijk (lees, een paar dagen/week of nog wat langer) dan al meteen na je toe zal komen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:16

Als de problemen blijven bestaan of terugkomen omdat het paard bvb niet wil werken, kan je aan de slag met de info op mijn blog over het kopje "problemen op de grond".
www.paardenproblemen.wordpress.com

Hieraan zal je zien dat je wel degelijk grondwerk kan doen zonder halster. Grondwerk waarbij het paard leert dat het makkelijker is zich te laten vangen. Maar zoals gezegd, als je geen ervaring hebt, haal je er beter hulp bij.
Ik geef zelf ook les in grondwerk dus indien interesse mag je zeker een pb sturen.

Mereltjuh95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 16:15

Gewoon door blijven gaan gaat vast goedkomen na een tijdje

MerelvNamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 17:20

Je hebt zulke banden die je op de nek kan doen probeer dat eens

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 17:27

Herkenbaar, mijn boef heeft der ook een handje van... als ik hem wil pakken, gaan de oren erop, staart erop & daagt ie me uit...absoluut niet gemeen! Maar wat je eraan kan doen, bij mijn paard ligt het net aan zijn bui.

Ik ga er wel les in krijgen.

Succes!

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 17:36

TS, Jij zit midden in zijn trucendoos :D
Nu is het aan jou om jou trucendoos ook te openen en daar de winnende tactieken in te gaan verzamelen om het even simpel uit te leggen.
Probeer sommige situaties voor te zijn.
Er wordt al gezegd: halster omlaten in de wei.
Doe bijvoorbeeld een label aan het halster met daarop "omlaten aub!"

MissNikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 18:56

Doe geen halster om in de weide. Alsjeblief niet. Mijn paard is daardoor ernistig gewond geraakt. Een ander paard heeft hem namelijk aan zijn halster meegetrokken en hij heeft al meerdere malen vastgezeten met zijn halster aan een takje of dan hing er weer een takje aan zijn halter en was hij helemaal in paniek. Ik zou een wortel of wat hooi meenemen. Doen ze wat langer over en er is een kans dat hij bang is voor een halster. Laat hem er anders eerst even rustig aan ruiken of zet hem eens ergens alleen neer zonder mensen en leg een halster neer. In zijn stal bijvoorbeeld. Zorg wel dat je hem in de gaten houd en haal hem weer weg als hij er niet meer geïntresseerd. Probeer dan meteen zijn halster om te doen