Castreren: verandering uiterlijk en gedrag

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ArroNnie

Castreren: verandering uiterlijk en gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 09:41

Hoi Bokkers..
ik zit met een dilemma. Dit is dus het nadeel aan het hebben van dezelfde hobby als je vriend, en dit dan ook nog samen uit oefenen..

Het zit zo, wij zijn in het bezit van 7 welsh pony's waaronder 2 hengsten. 1 Hengst gedraagt zich prima, niks mee te doen. Maar sinds het voorjaar merk ik dat ik me steeds meer begin te irriteren aan onze jonge hengst. Hij loopt samen met twee andere ruintjes in de wei. Dit ging tot het voorjaar prima, maar sinds de hormonen.. drama.. Hij rijdt op 1 van die twee andere pony's en is dan ook echt dekklaar zeg maar. Ik heb ze een tijd uit elkaar gehad, toen weer bij elkaar en het ging een tijdje goed. Nu dus weer niet.
Op het moment dat je langs zijn stal komt met 1 van de andere pony's word hij helemaal gek, ook alsof er een merrie langs komt.

En gisteren was voor mij de druppel. Ik heb een rit gereden met vierspan, met de jonge hengst als voorpony. (Achterin is geen optie, is echt een voorpony) Op het moment dat wij stilstaan om bijv. over te steken, ziet hij de kans om de pony naast hem te gaan besnuffelen en ook zo te reageren alsof ie er op gaat springen. Mijn vriend zegt dan: Druk houden op de teugels en hem aan te werk zetten. Dat snap ik, want in draf is er niets aan de hand. Zodra hij dus stil staat, stapt hij wat naar achteren en ben ik mijn druk op de teugels kwijt.

Ik heb mijn keuze gemaakt, castreren. Klaar er mee.
Maar mijn vriend wil dit dus absoluut niet. Het is onze ultieme showpony voorin, hij steelt de show. Hij is bang dat we dat kwijt zijn als we hem castreren. Ook is hij niet de snelste van onze pony's en ook daarvoor wil hij hem niet laten ruinen, bang dat hij nog langzamer word.

Is er iemand die mij alsjeblieft kan vertellen wat jullie ervaringen zijn met het castreren van een hengst? (Het betreft hier trouwens een 6 jarige) En daarmee dus met name het veranderen van uiterlijk en 'showvermogen'

Afbeelding

Afbeelding

Vanuit de menner gezien de pony rechtsvoor.

Groetjes /3
Laatst bijgewerkt door ArroNnie op 15-05-16 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Re: Castreren: verandering uiterlijk en gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:45

Van castreren worden ze over het algemeen niet luier. Juist een hengst die zo met z'n kop bij andere paarden zit zal 'lui' zijn. Die bouw gaat niet meer zoveel veranderen afhankelijk van hoe oud hij is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:46

Showerige gaat er wel degelijk af. Maar ook het luie. Hengsten zijn doorgaans lui.
Zelf hebben we een hackney gecastreerd op 6-jarige leeftijd kan ook 7 zijn geweest) die teveel hengst werd op wedstrijden. Liep veel op hengstenbravoure. Maar was ook niet echt voorwaarts. Op den duur was het zo erg dat hij zelfs op honden begon te geilen. Toen was de maat vol, en de ballen zijn eraf gegaan. Het is een hele andere pony geworden, de hengstenbravoure is er nu compleet af (is nu ook 12). Maar, het is wel een fijne pony om mee te werken. Al met al zijn wij blij met de castratie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:59

De ruin hier is juist meer gaan showen sinds zijn castratie (was wel een klophengst). Die werd zo gek van zichzelf dat ie niet eens meer dacht aan showen..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:08

Vaak is een hengst juist "luier" dan een ruin. Hengsten plakken. :)
Ik kan het altijd wel zien wanneer een hengst gecastreerd is, zelfs al is dat gebeurd op latere leeftijd (10+). De hengsten uitstraling gaat er gewoon vanaf.

Voor mij zou de doorslag voor castratie het paard zelf zijn. Wanneer die "last" krijgt van zijn hengst zijn zou ik kiezen voor castreren.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:09

Showen zit meer tussen de oren dan tussen de beentjes hier.
Bedoel, ligt meer aan het karakter dan aan de ballen ;)

En hij kan zijn energie dan helemaal gebruiken voor zijn werk ipv getergd te worden door hormonen.

Ik zeg ook : doen!

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:14

Kun je hem niet eerst chemisch castreren? Dan kun je misschien al een beetje zien hoe het 'wordt'. Hengsten zijn inderdaad wat luier, maar showerige hoeft er niet van af te gaan hoor. Mijn pony is op zijn 7e gecastreerd en die heeft nog steeds hengstenmanieren.

Als hij er last van heeft zou ik het wel doen, is anders sneu voor het dier.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:22

Mijn welsh is ook pas met 7 gecastreerd,maar bleef showen en dekgedrag houden.
Denk dat het wel per dier kan verschillen,maar als hij er echt last van heeft zou ik toch kiezen voor castreren :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:38

Imo gaat het om kiezen tussen veiligheid en showgedrag... Nou dan zou ik het wel weten.
En idd, hengsten zijn doorgaans luier.