paard gevoelig op buik

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eventueel

paard gevoelig op buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 18:38

Mijn dochter heeft een 13-jarige merrie, een schat van een beest dat geen stap verkeerd zet. Totdat... dochter haar beugel verliest en het paard er als een kanon vandoor schiet! En dan gaat ze HARD! Plat door de bocht totdat dochter het niet meer uit kan zitten en op de grond ligt. Paard zal niet bokken of anderszins gekke dingen doen, ze gaat er alleen met bloedspoed vandoor. Daarna kan dochter weer opstappen en doorgaan waar ze mee bezig waren.

Heeft iemand tips om het paard minder gevoelig op de buik te laten zijn? We dachten aan longeren met het zadel op en de beugels los, maar we willen haar ook niet volledig over de emmer laten gaan. Als er iemand ideeën heeft, graag!

evelien11

Re: paard gevoelig op buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 18:43

Gaat dochter niet klemmen als ze haar beugel verliest? Als het paard verder altijd braaf is en dan ook niet gevoelig op de buik... Het heeft dan meer zin dat ze gaat oefenen met rijden zonder beugels zonder te klemmen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 18:45

Longeren met losse beugels totdat het paard er niet meer van paniekt. Vind ze dat geen probleem dan ligt het w.s. aan het klemmen van je dochter.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 18:51

evelien11 schreef:
Gaat dochter niet klemmen als ze haar beugel verliest? Als het paard verder altijd braaf is en dan ook niet gevoelig op de buik... Het heeft dan meer zin dat ze gaat oefenen met rijden zonder beugels zonder te klemmen.

Dit denk ik ook.

Barebackpad aanschaffen en een lekkere onafhankelijke zit aanleren!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 18:52

Is ze ook gevoelig als je gewoon op de buik duwt?

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 19:13

We hebben het paard nu een half jaar en in het begin liep ze altijd veel te hard. Ze sprong ook in galop en was dan niet meer terug te nemen. We hebben een goede (dressuur)instructeur gevonden en ze loopt nu prima. Reageert ook goed op de stem, met grondwerk is ze braaf en de gangen zijn nu goed onder controle. Buiten is ze koel in het hoofd, loopt tussen vrachtwagens door en als er een mafketel een paraplu van een brug gooit waar het paard onderdoor loopt, reageert ze minimaal.

Het probleem doet zich nu voor met springen. Ook daar hebben we een fijne instructeur voor gevonden. In de eerste lessen liep het paard veel te hard, maar dat gaat nu veel beter. Normaal gesproken klemt dochter niet, maar zegt ook dat als het paard gaat rennen, ze het misschien onbewust wel gaat doen. Dochter raakte vandaag na de eerste hindernis haar beugel kwijt. De galopsprongen tussen de eerste en de tweede hindernis ging nog goed, tweede hindernis zonder die beugel gesprongen en daar spoot het paard ervandoor. We gaan morgen longeren met losse beugels, en inderdaad, als het paard het geen probleem vindt, zal het aan het klemmen liggen. Overigens vindt ze aansingelen ook bijzonder vervelend (ook al doen we dat rustig en gaatje voor gaatje), maar het blijft een merrie zullen we maar zeggen ;-).

Ik leest nu de reactie van Shirley, we hebben hiervoor een e-pony gehad die ze bijna altijd met barebackpad reed. Op dit paard echter, durf ik dat niet heel goed aan!

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 19:14

Amzay, ze houdt er niet erg van als je aan haar buik zit. Je hoeft bij wijze van spreken maar te wijzen en ze gaat om.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 19:16

eventueel schreef:
Amzay, ze houdt er niet erg van als je aan haar buik zit. Je hoeft bij wijze van spreken maar te wijzen en ze gaat om.

Die van mij heeft een flinke periode veel last gehad van de buik maar dat kwam onder controle met goed hooi en een stevige zandkuur. Die mocht ik niet op de buik duwen en de buik voelde ook hard aan. Vandaar dat ik het vraag.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 19:18

zou ze maagproblemen kunnen hebben? Dat kan behoorlijke gevoeligheid in die regio geven

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 19:18

eventueel schreef:

Dat zou ik wel even in de gaten houden. Is ze 'gewoon' zo, of heeft ze misschien ergens last van (maag/darmen)? Ook omdat je aangeeft dat aansingelen niet heel eenvoudig gaat.
edit: wat Azmay en troi aangeven :)

Longeren met losse beugels lijkt me een goed idee om uit te sluiten dat het daar aan ligt. Mocht ze daar niet op reageren, dan zal het toch te maken hebben met klemmen.
Als je gaat longeren met losse beugels, doe ze eerst vrij hoog, zodat ze op het zweetblad klapperen en niet gelijk tegen haar buik. Als dat goed gaat, kun je de beugels steeds een paar gaatjes laten zakken. Ik weet niet wat voor longeerbak je hebt, maar hou in de gaten dat de beugel aan de buitenkant niet om een paaltje kan haken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 19:23

Dan zit het probleem waarschijnlijk toch van binnen en het word getriggerd doordat je dochter klemt. Let er wel op dat je dochter er een eer echt lelijk af kan vallen dus zou toch eerst met de merrie uitzoeken wat r met haar buik aan de hand is. Als je te lang doorgaat kan het mar zo zijn dat ze straks bij de minste aanraking al in de stress schiet, van pijn waarschijnlijk en dan ben je nog verder van huis.
Maagzweer, zand probeer het maar eens te vinden.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 19:23

Kijk inderdaad eerst na of het niets medisch is.
Dan een paar keer longeren zoals anderen al gezegd hebben (rustig opbouwen natuurlijk)

De dochter kan daarna oefenen op rijden zonder beugels om haar zit te verbeteren.

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 19:24

Hoe kom je erachter dat ze maagproblemen heeft?

Goeie tips Hilary, gaan we rekening mee houden!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 19:31

Je kunt maagzuurremmers (GastroGuard) geven en kijken of het daardoor beter wordt. Anderen zijn hier beter in thuis dan ik (volgens mij kun je zelfs mensen-omeprazol geven, maar het fijne weet ik daar niet van). Als je heel zeker wil weten of het maagzweren zijn, kun je (op de kliniek) een gastroscopie (maagonderzoek) laten doen. Meestal is de test met maagzuurremmers voldoende.

Het hoeft niet de maag te zijn; darmen die overstuur zijn door voor jullie paard net niet geschikte voeding kan ook tot problemen leiden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 19:33

Die van mij was heel duidelijk met de buikpijn, het begon subtiel maar werd trappen naar mijn been, zuur kijken als ik aan haar buik kwam en ze had een harde buik achter.

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 19:39

Ze staat overdag op de wei en krijgt over de dag verdeeld een kilo (basis)brok, 60 gram lijnzaadvlokken en luzerne, 's nacht onbeperkt hooi en wat kuil. Ze staat op stro, ziet er prachtig glanzend uit en ze is zeer werkwillig. Ik ga eens kijken naar GastroGuard!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 20:02

Maar je hebt haar nog niet zo lang, die singelgevoeligheid, heeft ze dat al vanaf het begin??

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 20:12

Gastroguard is een maagzuurremmer met als werkende stof omeprazol. Een maagzuurremmer is het enige wat een maagzweer kan doen genezen. Duur medicijn en lang traject. Je zou ook bakingsoda/ maagzout kunnen proberen. Dis is natriumbicarbonaat wat het maagzuur voor een aantal uren neutraliseert. Een klein theelepeltje geeft al dit effect. Eer je aan de maagzuurremmers begint is dit een veel goedkopere en makkelijke manier om te kijken of er maagproblemen zijn.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 20:15

Weidebloem schreef:
Gastroguard is een maagzuurremmer met als werkende stof omeprazol. Een maagzuurremmer is het enige wat een maagzweer kan doen genezen. Duur medicijn en lang traject. Je zou ook bakingsoda/ maagzout kunnen proberen. Dis is natriumbicarbonaat wat het maagzuur voor een aantal uren neutraliseert. Een klein theelepeltje geeft al dit effect. Eer je aan de maagzuurremmers begint is dit een veel goedkopere en makkelijke manier om te kijken of er maagproblemen zijn.

Bij de mijne zat het in de darmen dus ben blij dat ik niet zomaar ben gaan behandelen voor maagzweer.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 20:16

Hilary schreef:
Je kunt maagzuurremmers (GastroGuard) geven en kijken of het daardoor beter wordt. Anderen zijn hier beter in thuis dan ik (volgens mij kun je zelfs mensen-omeprazol geven, maar het fijne weet ik daar niet van).

Nog even ter aanvulling: Sommige paarden reageren goed op de menselijke variant. Echter als je uitrekent hoeveel omeprazol per kilo gevoerd moet worden betaal je je echt scheel of doseer je zwaar onder.

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 06:29

Bigone, ze reageert zo lang we haar hebben op het aansingelen. Maar na een gesprekje met dochter moet ik wel even iets nuanceren. Ik zei dat je maar hoefde wijzen of ze ging om, en dat klopt ook. Maar dochter zegt terecht: je hoeft maar naar haar achterhand te wijzen en ze draait om haar vooras. En je hoeft maar voor haar te gaan staan en te wijzen en ze loopt achteruit. Oeps, da's waar... Als de smid komt en hij loopt langs haar voorhoef om een vijl te pakken, geeft ze dat voetje voor het gemak ook maar even.
Maar ze reageert wel degelijk op het aansingelen. Ze blijft wel staan maar doet haar hoofd omhoog, haar oren naar achteren en geeft je de zuurste blik die ze in haar assortiment heeft.

Het plan is om de komende tijd te longeren met losse beugels en dan te beginnen met de beugels kort en dat dan rustig op te bouwen. Het hoeft niet in een week opgelost te zijn. Mocht ze niet reageren op de flapperende beugels gaan we verder kijken naar het rijtechnische en het medische verhaal.