Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Laibadji schreef:Ik volg! Heb dat ook net gekocht!
Ik heb er op de fitness buikspieroefeningen op gedaan. Gaan liggen met je onderrug op de bal en dan sit ups. Zo versterk je de buikspieren. Wat ook kan is met je benen steunen op de bal en gezicht naar de grond en je vormt een plank.
Heel goed voor je schuine buikspieren, die worden vaak vergeten.
xLeonietje schreef:Ik heb op het moment lessen in centured riding en wij gebruiken ook af en toe zo'n bal, super handig voor je houding en zit. En deed onbewust precies de slechte gewoontes als op het paard! heel grappig want zo merk je dat eigenlijk pas, maar ik denk dat het lastig is deze oefeningen te doen zonder instructeur. We bootsen veel de gangen na en in het begin is dat lastiger dan het lijkt en was het me ook niet gelukt zonder mijn instructrice, ik kan de oefeningen lastig uitleggen, maar als je er echt in geïnteresseerd bent zou ik er zeker lessen in nemen! Echt onwijs leuk en interessant!
Naranga schreef:Ik weet niet hoe groot de bal is, maar voor je balans is het heel goed om er op te gaan zitten zonder dat je voeten de grond raken. Dan je balans vinden en als dat lukt wat gaan bewegen, naar voor/achter en opzij. of een balletje tegen de muur gooien en vangen. op die manier ben je heel erg je romp aan het stabiliseren.
Nog een toevoeging op die sit ups: met je bips en onderrug inderdaad op de bal en je voeten iets uit elkaar op de grond zodat je stabiel ligt. Dan je rechterarm recht omhoog (richting plafond dus) en een diagonale beweging maken, dus de sit up doen terwijl je met je rechter hand gestrekt naar je linker knie gaat, je hoeft die niet helemaal aan te raken, maar tot je voelt dat het kracht kost. Beweging rustig maken en met name ook weer rustig terug naar je uitgangs posititie. Dit kun je eventueel ook met een gewichtje in de hand doen. en daarna natuurlijk de andere kantHeel goed voor je schuine buikspieren, die worden vaak vergeten.
_Fabienne schreef:Hier zijn ook wat oefeningen te vinden: http://www.ej.nl/service/ruiterfitheid.html#Fitnessbal
dots83 schreef:bal in je rug tegen de muur aan en dan squatten..... 10 keer en bij de 10e blijf je 10 seconden beneden zitten.... begin met 3 setjes worden je benen sterker en geloof me je gaat ze voelen....als je goed wil doen bak je er een kettlebel of dumbels bij maar om te beginnen is dit zwaar genoeg.
Idd die plank houding, en dan de bal naar je toe trekken met je voeten..... ook erg goed.. Op je knieen er op zitten gewichten in je handen uitstrekken en dan van links naar rechts je armen bewegen...
Op de grond liggen op je rug, bal tussen te benen, een situp maken bal met je handen overpakken uitstrekken naar achteren naar de gond, terug weer tussen je benen enz enz.
van alles maak je 10 herhalingen en dan 3 setjes.
Zijn nog veel meer oefeningen maar deze zijn wel leuk. Ook leuk op je knieën op de bal en dan boksen met iemand die dan stootkussen vast heeft, hoog laag afwisselen wordt je vlug van je verbeterd je coördinatie en balans
Zijn zoveel oefeningen die je kan doen om beter te gaan rijden. ik sport nu sinds bijna een half jaar 2 keer in de week, rij er 10 op concours nergens last meer van. Ben enorm voorstander geworden van het trainen van je lijf als ruiter naast het paardrijden
Zit er eigenlijk af en toe op.

. Marie_Anne schreef:Op je knieën op de bal, die zag ik ook in een van de filmpjes hierboven.
Ik vind het niet zo makkelijk als in het filmpje, ik moet nog wel een houvast in de buurt hebben anders val ik er af.
gliss schreef:De oefeningen zijn al genoemd, maar hier nog een filmpje
http://www.dressuur.nl/artikelen/video- ... htrichten/