Respectloze Haflinger merrie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shanaira

Respectloze Haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 17:44

Beste allemaal,

Ik heb sinds kort een super leuke brijrijdpony. De eigenaaresse heeft nog een andere haflinger die een stukje braver is.

De haflinger merrie en de ruin kunnen niet zonder elkaar omdat ze al heel lang naast elkaar staan.

Ik ging vandaag rijden en ze liep 'kreupel' eigenlijk was ze gewoon stijf maar, omdat ik net een nieuwe bijrijdster bij haar ben wou ik geen risico's nemen. Ze weet dat ze mag stoppen als ze zo
'kreupel' begint te lopen. Ik vond het verstandiger om met de andere bijrijdster erbij te rijden of met de eigenaaresse dus ging ik naar de stal.

Ik liep rustig met haar over het terein ( ik zat nog op der rug ) en zodra we dichterbij haar stal waren begon ze al een beetje de draven. Toen we het hoekje omgingen en ze het andere paard zag begon ze te galloperen en luisterde niet meer naar mijn hulpen. Gelukkig stond het andere paard op stal anders was ze zo doorgerend naar het weiland. Dit was trouwens ook gebeurt als ik er naast liep.

Daarna wou ik de paarden naar de wei brengen maar dit kan niet een voor een. Als je de een eerst brengt rukt de ander zich los en gallopeert naar de wei. Dus het moet tegelijk. Als ik dat doe is de merrie zo enthousiast dat ze begint te draven waardoor de ander ook begint. Zag iemand langslopen en gelijk gevraagd of ze een paard over wou nemen. Toen we bij de wei waren moest ik serieus al me gewicht naar achteren doen om haar niet te laten rennen en heb haar hoofd bij me gehouden totdat het andere persoon met het paard kwam zodat ze tegelijk konden.

Toen ik ze van het weiland af haalden waren ze rustiger en luisterde beter en krijgen een wortel omdat ze anders niet te vangen zijn.

Met het naar de wei brengen heeft de eigenaar en de andere bijrijdster ook last van.

Nu is mijn vraag aan jullie of ik misschien iets fout heb gedaan of dat de paarden gewoon geen respect hebben voor mij en hun eigen dingetje doen.

Heeft iemand misschien ook tips hoe ik respect van de merrie kan krijgen? en dat ze naar mijn stem luisterd en gewoon stilstaat als ze naar de wei moet?

Anoniem

Re: Respectloze Haflinger merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:11

Een paard gaat neit kreupel lopen om je in de maling te nemen, dus die vlieger gaat niet op.
Wat wel kan zijn, is dat ze teugelkreupel is.

Verder, heel cliche, maar neem les of zoek begeleiding in grondwerk.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 19:20

Als je met haar wandelt, heb je dan een bepaalde persoonlijke ruimte als grens in gedachte?
Het is goed om die consequent te handhaven.
Als ze daarin komen zet je het paard stil en vraagt een paar passen achterwaarts.
Die dit eerst aan de hand op neutraal terrein totdat het paard je grens kent een breidt dit dan uit richting de wei.
Werk verder aan wijken voor druk.
Voornamelijk oefenen op zeer lichte druk.
Je zou bijna geen druk mogen nodig hebben voor het leiden of rijden in standaard situaties. Dus oefen tot dat het geval is.
Met info over het sensibiliseren van paarden vind je op mijn blog onder het kopje (de)sensibilisatie.
www.paardenproblemen.wordpress.com

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 07:57

Eigen ruimte inschakelen, steeds consequent en parelli :) helpt echt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 08:00

Tussen stijf en kreupel zit wel een verschil. :)
Hinkt ze licht? Of houdt ze meer haar benen strak en korte pasjes?

Over het respectloze... bij het naar de wei brengen een bitje in doen, wil vaak al helpen.
Maar ik vind eigenlijk dat de eigenaresse verantwoordelijk is voor opgevoede paarden en niet zomaar een meisje met te weinig ervaring hiervoor (dat is absoluut geen aanval naar jou toe) dat op laten lossen.
Ik zou zelf dat risico absoluut niet willen nemen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 08:56

Ik ben het hier zeker mee eens. Juist het bit begrijp ik echt niet wat dat hier bij komt doen.
Als het paard al niet geleid kan worden met een eenvoudig halster (en ts, ik bedoel niet dat dit volledig aan jou ligt), dan lijkt het mij dat beiden zeker nog niet toe zijn aan een bit.
Een zou pas gebruikt mogen worden als het absoluut niet meer nodig is. Dit om schade aan de lagen en of tong te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:01

Ik geef mijn paard liever even een ruk in de mond als dat nodig is, dan dat ik hem van de weg af moet schrapen. ;)
Eén keer meegemaakt en dat wens je écht niemand toe.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:07

Ik zou hulp bij vragen bij het naar de wei brengen. Bij ons op stal stond ook zo'n paard, met behulp van iemand van 2moons was dat in een middag verholpen.
Ik heb met tranen in mijn ogen gestaan toen ik zag dat het paard zich langzaam overgaf en meeliep.
Ook dat de eigenaar werd geleerd hoe dat te doen.

Het kwam op mij over dat het paard gewoon niet geleerd had dat de mens te vertrouwen was, dus gewoon zijn plan trok.
De overgave, maakte het zo puur en eerlijk.
Als een paard volwassen is en opeens erachter komt dat het anders kan is echt mooi.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:11

Dat kan ik geloven. Maar ik neem aan dat dat in een omheind gedeelte zoals op weg naar de wei onnodig is.
Verder denk ik dat het belangrijk is om te oefenen totdat het weglopen gewoon niet meer gebeurt om de kans op het toch lossen ondanks de ruk te voorkomen.
Ik geef natuurlijk direct toe dat als het ooit zover komt dat het een keuze is tussen een grote kans dat het paard verongelukt of een ruk in de mond, dat de tweede dan beter is.

Het beste is on zeker die ruk zo hard mogelijk te vermijden omdat zeker een grote druk veel schade toe brengt aan de mond van het paard.
Ik zou dan ook als ik ts was met het paard oefening totdat het paard op zeer lichte druk op een normaal stal halster kan volgen en stoppen.
Toch zeker tot een behoorlijk lichte druk voor je de weg op gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:17

Je weet niet of het gedeelte naar de wei toe ook omheind is toch?
Ik ben het met je eens dat het belangrijk is om te oefenen, ook dat het paard zonder maatje weg kan. :j
Alleen wens ik niet omver te worden gelopen of dat het touw uit mijn handen wordt getrokken.
Dat kan voor zowel paard als mens namelijk in het ergste geval fataal zijn.

Wij hebben een [ras] merrie van 1100 kilo met een veulen aan de voet.
Om bij 1 van de weides te komen moeten we een stukje langs een weg waar soms erg hard gereden wordt.
Deze merrie heeft een touwhalster om en daar overheen een hoofdstel met dubbelgebroken trensje.
Omdat dit 4 á 5 keer heel erg netjes ging, heen en terug geen gedribbel of weg willen rennen, stelde ik voor om het eens zonder hoofdstel te proberen en enkel het touwhalster.
Heenweg geen probleem, terugweg waren we al op het erf toen mevrouw besloot naar de paddock te willen rennen.
Mijn man (met flink wat spierkracht) had haar vast en er was echt geen houden aan.
Hij kon haar omtrekken, maar hierdoor kwam ze met haar hoofd richting weg en ik zag aan haar hele houding dat ze wilde gaan.
Ik ben er toen voorgesprongen, heb keihard geschreeuwd en toen zijn we veilig bij de paddock aangekomen.
Maar je kunt je wel voorstellen dat we sindsdien gewoon weer het bit in doen.

Paard maakt zelf uit wanneer je daar druk op zet.
Als hij braaf is en bij je blijft, geen druk, als hij weg wil, druk... heeft hij snel genoeg door.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 10:01

En dat paard liep bijna altijd mee zonder dat het leidtouw op enig moment op spanning kwam te staan?

Zo ja, dan lijkt het paard mee flink geschrokken en dan geld natuurlijk de regel dat veiligheid prioriteit moet krijgen.
Zo neen, dan wist het tijd om het wijken voor druk juist aan te leren.
Hoe dan ook, als een paard dit gedrag wel vertoond zonder bit, maar niet met bit, dan is het paard dus gehoorzaam om pijn te voorkomen.
Ook weer niet echt waar ik naar zou zoeken.

Als je paard verschiet kan het dan zelfs weer kwalijk zijn een bit in te hebben omdat het sneller zal panikeren door de pijn die boven op de angst komt.

Ik vind het sowieso raar om standaard (zoals ik het nu lees) een bit in te steken en dat uit te doen als het paard zich bewezen heeft.

Het lijkt me dat de oorzaak niet zo zeer het paard is maar meer de eigenaar.

En ja een trekpaard is sterker dan een gewoon paard, maar of een dier nu 10 keer sterker is dan de mens of 20 keer sterker, ik zie het verschil niet echt. Ook een gewoon paard houdt je echt niet als die echt wil gaan en zich van de mens niet veel aantrekt.

En ja ik spreek uit ervaring als ik zeg dat ook paarden die hun hele leven mensen hebben mee gesleurd aan een leidtouw, dit snel niet meer doen als ze met de juiste pijnloze technieken hertraind worden. Een half uur of minder is daarbij eerder regelmaat.

Hier aangekomen wil ik benadrukken dat als het paard effectief altijd meeloopt aan een leidtouw waar nooit spanning op staat (zowel niet bij vertrekken als bij stoppen), ik eerder denk aan verschieten en dat dus in dit geval technieken minder te zaken doen, maar eerder hoeveel kans het paard al heeft gehad om je te leren kennen als goede leider die het paard zoekt voor veiligheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:32

Ja hoor, geen enkel probleem, los touwtje naast je. :j
En ze is nergens van geschrokken, gewoon ongehoorzaam, haar eigen willetje even door willen drammen.
Mocht ze, zoals jij beweert, braaf zijn om pijn te voorkomen, vind ik dat geen enkel probleem.
Liever dat dan dat ze los komt, de weg op rent en dood wordt gereden.

[ras], Haflinger, Shet, veulen... ze zijn allemaal sterker dan de mens als ze willen.

Soms zijn lieve woordjes of een zachte aanpak niet voldoende en moet je eens wat harder in durven te grijpen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:43

Dat is dan een verschil in mening dat een zachte aanpak soms niet voldoende is, maar dat kan geen kwaad want daarvoor bestaat dit forum om een eigen zienswijze of mening uit te leggen en te bediscussieren.

Maar ik ben blij dat je niet zomaar een bit erbij neemt. Ik dacht namelijk met je eerste posts van wel. Aan je laatste antwoord zie ik dat je eerst andere dingen probeert.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:18

Ik denk dat het heel belangrijk is om te oefenen dat je paard inderdaad wijkt voor druk en niet zomaar in je ruimte komt en je passeert als je haar aan een touw mee neemt. Dat lukt je denk ik niet met twee paarden tegelijk naar een plek loopt waar ze beide graag heen willen. Ik zou dat dus voorlopig ook niet doen, daarmee veroorzaak je alleen maar een situatie waarbij je niet consequent kan zijn (want twee paarden tegelijk echt onder controle houden is gewoon veel moeilijker dan 1) en dan maak je je werk van op andere momenten wel consequent zijn weer ongedaan, doe dat dus gewoon met twee mensen!

Ik heb ook een tijdje een paard verzorgt dat er een handje van had zich los te trekken, ze deed haar kop naar beneden en gaf dan een flinke ruk, als ze begon kon je haar echt niet meer stoppen. Ik wist dat en daarom was ik bij haar ook altijd extra streng op netjes meelopen en dat ging prima. Maar het is me toch wel eens gebeurt dat ze schrok op een moment dat ik haar aan het halster vast had en haar tegelijk aan het afspuiten was, omdat ze er zo bedreven in was om zich los te trekken en ik doordat ik ook de tuinslang vast had en naast haar stond ipv ervoor had ik dus gewoon niks te zeggen. Ik ben dat soort dingen daarna dus wel gewoon aan het hoofdstel gaan doen. Het is was misschien wel te trainen maar dat paard wist zich bij anderen nog zo vaak los te trekken dat ik niet het idee had dat ik het er helemaal uit kon krijgen en bovendien was het in dat geval zo dat dat paard het met hoofdstel in niet in zijn hoofd haalde en het dus niet zo was dat ik dan ooit aan het bit hoefde rukken (dat is vast door ooit een of twee flinke rukken gekomen maar goed die had ze toch al gehad voor ik haar ooit verzorgde, waarom dan geen gebruik maken van wat ze al kende :o ). Met oefenen kan je een boel bereiken maar als het echt veiliger is en niet alleen leid tot gemener getouwtrek dan vind ik een iets strengere optoming of even een zweepje gebruiken oid echt geen ramp.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:25

hihi moest even lachen om je titel 'respectloos' :+ het zou goed kunnen kloppen hoor maar 't is gewoon geen woord wat ik in combinatie met paarden gebruik, maar goed dat was je vraag niet!

Ik ben zelf niet zo thuis in het grondwerk etc. in de zin van dat ik het theoretische erachter niet ken. Onbewust zijn we allemaal bezig met grondwerk denk ik namelijk, wanneer je je paard naar de wei brengt en hij loopt te ver voor je uit. je laat hem halt houden en je veranderd je positie, dan doe je in mijn ogen ook al een beetje grondwerk. Dus ook ik doe aan grondwerk! haha. In mijn ogen is het in jou geval een kwestie van wennen aan de paarden, je zekerder voelen in de omgang met deze paarden en gewoon twee paarden die veel humor hebben! :D Het is voor jou niet zo leuk om in de 'zeik genomen te worden' maar dat is waarschijnlijk wel wat er aan de hand is. Ze testen je even uit, gewoon consequent zijn en niet over je heen laten lopen. Hoe je dat dan precies doet in theorie en met welke intentie erachter zullen andere mensen van bokt je beter kunnen vertellen, ik denk zelf nooit zo na bij dat soort dingen en doe het gewoon op gevoel. Is dus erg lastig uitleggen.

Veel succes, ik durf te wedden dat het over een maand al heel anders is. Leuk toch van die paardjes met een beetje karakter :D veel plezier

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:27

KoudbloedKim schreef:
Ja hoor, geen enkel probleem, los touwtje naast je. :j
En ze is nergens van geschrokken, gewoon ongehoorzaam, haar eigen willetje even door willen drammen.
Mocht ze, zoals jij beweert, braaf zijn om pijn te voorkomen, vind ik dat geen enkel probleem.
Liever dat dan dat ze los komt, de weg op rent en dood wordt gereden.

Trekpaard, Haflinger, Shet, veulen... ze zijn allemaal sterker dan de mens als ze willen.

Soms zijn lieve woordjes of een zachte aanpak niet voldoende en moet je eens wat harder in durven te grijpen.

Mee eens!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 13:05

Ook mee eens, haal mijn Tinker x Fries ruin van nu 12 jaar óók met een hoofstel met bit de weide uit (moet lang schouwpad langs sloot af om voor op de poetsplaats en bij rijbak te raken, dat schouwpad loopt rechtdoor de doorgaande weg op... ook ik wil absoluut geen ongelukken).
Dan maar een bit in, plús hengstenketting om z'n neus gedraaid... heb ik toch nét even iets meer te zeggen. Ik maak mezelf niet wijs dat áls hij wil gaan, dat op die manier niet kan doen... maar het feit dat ik me zélf dan meer op m'n gemak voel, maakt dat hij ook rustiger is... zo is het dan maar. Alles beter dan een woest de weg op galopperend paard.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 13:12

De titel zegt het al: "Respectloze Haflinger merrie".
Vreselijk leuke paarden, maar zo lomp als ze groot zijn. Geef ze een vinger en ze nemen de hele hand. Een consequente duidelijke opvoeding is bij elk paard belangrijk, bij paarden als Haflingers moet het nog net even wat conseqenter en duidelijker dan bij veel andere paarden of pony's.

KoudbloedKim schreef:
Maar ik vind eigenlijk dat de eigenaresse verantwoordelijk is voor opgevoede paarden en niet zomaar een meisje met te weinig ervaring hiervoor (dat is absoluut geen aanval naar jou toe) dat op laten lossen.

Helemaal mee eens.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 13:18

terpentijn schreef:
Ook mee eens, haal mijn Tinker x Fries ruin van nu 12 jaar óók met een hoofstel met bit de weide uit (moet lang schouwpad langs sloot af om voor op de poetsplaats en bij rijbak te raken, dat schouwpad loopt rechtdoor de doorgaande weg op... ook ik wil absoluut geen ongelukken).
Dan maar een bit in, plús hengstenketting om z'n neus gedraaid... heb ik toch nét even iets meer te zeggen. Ik maak mezelf niet wijs dat áls hij wil gaan, dat op die manier niet kan doen... maar het feit dat ik me zélf dan meer op m'n gemak voel, maakt dat hij ook rustiger is... zo is het dan maar. Alles beter dan een woest de weg op galopperend paard.

Nou inderdaad, hoe je er zelf in staat scheelt geloof ik alles! En als dit je helpt je als een leider op te kunnen stellen dan is dat maar zo! kans is zo heel groot dat je het niet eens nodig zal hebben.
Niet te pieperig doen altijd met paarden, je kan beter flink duidelijk zijn dan elke keer een beetje half half. Is nogal verwarrend voor zo'n dier en raken ze wel eens onzeker van.