Paard word te vrolijk op de weg naar de weide.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lovas

Paard word te vrolijk op de weg naar de weide.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 20:38

Wij moeten een pad aflopen om bij het weiland aan te komen, het was super lekker weer dus deze week ging hij lekker de weide op. Op een gegeven moment gaat hij een beetje dribbelen/draven bij het laatste stukje. Dan moet ik hem echt stevig met 2 handen vasthouden en dan ren ik half mee en soms houd ik hem bijna niet bij. En het is niet een ontzettend groot probleem, hij word gewoon wat vrolijker en vooral met dit mooie weer wilt hij wel is pittig door lopen. Mensen van stal halen hem binnen en zetten hem buiten. Misschien dat zij dat gedrag accepteren en dat hij dat zo heeft opgelopen? Want ik heb dan totaal geen controle over zijn tempo, wat ik wel graag wil. Hij rukt niet mijn touw uit mijn handen of gaat echt met opzet dominant doen hij let gewoon alleen op de dingen om hem heen, als ik een ruk geef werkt het amper. Laatst ging hij daardoor nog meer dribbelen. nu is de vraag, hoe zou ik iets meer tempo controle kunnen houden als mijn paard te vrolijk word richting het lopen naar de weide? ik wil gewoon dat hij luisterd, in het dagelijks leven loopt hij keurig mee, hij was best een dominantje toen ik hem net kocht, hij had een hele nieuwe en consequente opvoeding nodig en hij weet heus wat wel en niet mag. Maar richting de weide let hij totaal niet op mij. Normaal loopt hij keurig mijn tempo! Het is erger met mooi weer en soms heeft hij het niet met echt slecht weer. Een beetje doorlopen vind ik oke, maar als hij zo gaat dribbelen dat ik mee moet rennen en hem niet kan stoppen gaat een beetje ver voor mij. Zijn er mensen die dit gedrag herkennen? Ik heb al hem kort houden geprobeerd, elke keer een rukje geven met hooo erbij, ontspannen lopen met een lang touwtje. De echte oplossing heb ik nog niet gevonden, dus tips zijn heel erg welkom! _/-\o_

mrie

Re: Paard word te vrolijk op de weg naar de weide.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 20:40

Opvoeden die hap. Dribbelen en enthousiast doen betekend dat je hem een stuk of vier passen achterwaards laat gaan. Braaf mee lopen betekent dan er sneller zijn en dat heeft hij zo door. Laat je niet ringeloren even stevig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 20:42

Probeer het iig niet met hangen of kracht op te lossen, want dan gaan ze er vaak nog meer tegenin. Zorg dat je controle hebt vanaf het moment dat je de stal uit stapt. Ga eens stilstaan, en hij moet dan ook echt netjes achter jou stilstaan. Gebruik je linkerarm om hem evt te blokkeren, evt met een touwtje in die hand en zwaai er desnoods voor met zijn neus. Hij mag er niet doorheen, doet hij dat wel, hulp groter maken en hem achteruit zetten.
Dit is een horsemanship dingetje, misschien is het eens interessant om hier een lesje in te nemen. Want zo uitleggen is best lastig. Het heeft te maken met timing en lichaamstaal.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:25

Best lastig dit. Mijn paard is echt heel netjes opgevoed maar probeert het heel soms ook weleens dan laat ik hem achterwaarts gaan en wachten dan weer voorwaarts begint hij opnieuw met dribbelen dan weer achterwaarts. Ik zet ook wel eens paarden van anderen buiten en dat is soms echt een verschrikking. Ze slepen je naar de wei en op een normale manier het halster afdoen is helemaal een no go. Eigenlijk heb ik dan ook geen zin om dat nog te doen maar ja, we helpen elkaar af en toe maar het moet wel leuk blijven en het paard van een ander opvoeden daar heb ik niet zo zin in.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:35

Ik heb het een GVR (Grote Vriendelijke Reus van over de 1.80) eens afgeleerd met snoepjes/worteltjes. Die rukte zich overigens soms wel los. Na iedere pas stil zetten, hapje lekkers - pasje door - stil - lekkers enz. Dit een week iedere dag volgehouden, daarna heel langzaam afgebouwd; een paar dagen 2 passen - stil - lekkers, een paar dagen 3 passen of een knuffel enz enz. Op een gegeven moment gaan wisselen, dus onverwachts stilzetten. Na 1 pas, na 5 passen, na 2 passen, na 4 passen, na 1 pas.
Het heeft wel tijd gekost, maar het probleem is echt volledig weg...

Lees dit topic ook eens door, misschien heb je er wat aan. [OPG] 2 problemen met paard

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:39

Bij mij zou zo'n paard er hééééél erg lang over doen om de wei in te komen....

Zolang die niet luistert gaan we niet door het hek, maar over het pad heen en weer lopen en opdrachtjes uitvoeren zoals achterwaarts en halthouden totdat die weer "onder appèl" staat :j

Een paard met iets meer dan een walnoot aan hersentjes heeft dan normaal gesproken vlotjes in de gaten dat hij sneller op de wei staat als die gewoon braaf aan een touw in een boogje rustig mee loopt, dan als hij gaat lopen drentelen met zo'n hoge kop en harde nek :P

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:40

Het basisprobleem is dat je paard geen respect voor je heeft en ook niet uit je ruimte blijft.
Aan je basis en dus grondwerk werken.
Paard moet opletten wat jij doet en dient met een slap touw achter je te wandelen en ook ten alle tijden achter je te blijven, UIT jouw ruimte.
Dit kan je makkelijk oefenen in de piste of paddock, dan onderweg naar de wei.

Als hij sneller of voorbij wilt, dan draai je gewoon de andere kant op. Net zo lang tot ie op jou leert wachten. Als jij stopt moet hij stoppen, als jij achteruit gaat moet hij achteruit.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:36

Wat is je normale grens met je paard?
Hoe dicht mag het paard komen bij jou zonder dat het paard toestemming vraagt om dichter bij te komen?
Kortom wat is concreet je persoonlijke ruimte.
Die vast stellen en consequent handhaven is punt 1.

Dan inderdaad later merken dat het langer duurt om in de wei te geraken als hij je ruimte niet respecteert.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:47

pmarena schreef:
Bij mij zou zo'n paard er hééééél erg lang over doen om de wei in te komen....

Zolang die niet luistert gaan we niet door het hek, maar over het pad heen en weer lopen en opdrachtjes uitvoeren zoals achterwaarts en halthouden totdat die weer "onder appèl" staat :j

Een paard met iets meer dan een walnoot aan hersentjes heeft dan normaal gesproken vlotjes in de gaten dat hij sneller op de wei staat als die gewoon braaf aan een touw in een boogje rustig mee loopt, dan als hij gaat lopen drentelen met zo'n hoge kop en harde nek :P

Dat inderdaad!
Ik ben ook wel eens steeds omgedraaid zodra paard zijn aandacht niet meer bij mij had (en dan het liefst vrij abrupt omdraaien) en dan terug lopen tot ie weer attent is / ontspant en dan weer de goede kant zolang ie braaf is, en anders wéér omdraaien etc. Hebben ze écht snel door hoor!

Als je paard zich echt sterk maakt en je bang bent dat je hem niet houdt kan je het de volgende keer met een hengstenketting proberen, zodat je hem ook zeker houdt. Natuurlijk hoeft dat daarna niet iedere keer, maar soms helpt het om 1 keer goed de boodschap door te laten dringen. Let dan wel op dat je de lijn niet continu strak houdt, maar dat je ontspant als hij braaf is.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 16:28

PMarena het wordt tijd voor een excursie naar het slachthuis. Paarden hersenen zijn zo groot als een flinke grapefruit. Overigens zegt de grootte van de hersenen niets over de mate van intelligentie Dat wordt bepaalt door de hoeveelheid aan synapsen.

Als het paard zich opfokt en opwind dan wil het wel eens helpen om het dier stil te zetten en eventjes te laten wachten. Terwijl hij wacht raak je hem aan en zucht eens een paar keer lekker diep. Zuchten is ontspanning en net als geeuwen bij ons neemt het paard dat nog wel eens over.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 16:37

Ik zet hem dan op een kleine volte tot hij weer rustig is.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 16:51

Had er ook een die altijd om mij heen liep te draaien en dribbelen. Heb dit toen opgelost door te gaan lopen met hem en hem stil te laten staan en wanneer hij stil stond weer vooruit. Dramt hij door dan gaan we achteruit. Heeft hij niet veel respect neem dan desnoods even een zweepje mee. Meestal hebben ze hier wel respect voor. Je hoeft hem zeker niet te gebruiken, maar wel handig als het paard doordramt en je hem niet stil krijgt. Hielp bij die van mij veel, gewoon voor zijn neus houden. En dit juist oefenen richting de wei, want daar doet hij het juist. Gaat het goed dan mag hij de wei op zoniet ga je gewoon weer terug.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:17

DinaxUllie schreef:
Had er ook een die altijd om mij heen liep te draaien en dribbelen. Heb dit toen opgelost door te gaan lopen met hem en hem stil te laten staan en wanneer hij stil stond weer vooruit. Dramt hij door dan gaan we achteruit. Heeft hij niet veel respect neem dan desnoods even een zweepje mee. Meestal hebben ze hier wel respect voor. Je hoeft hem zeker niet te gebruiken, maar wel handig als het paard doordramt en je hem niet stil krijgt. Hielp bij die van mij veel, gewoon voor zijn neus houden. En dit juist oefenen richting de wei, want daar doet hij het juist. Gaat het goed dan mag hij de wei op zoniet ga je gewoon weer terug.

Met het laatste deel van je post ben ik het zeker eens. Met je eerste deel over de zweep minder. Ik zie hier een verwarring tussen het begrip respect en het begrip angst. Waar respect dat je nodig hebt om echt goed met het paard te kunnen samen werken komt voort van vertrouwen.
Respect is niet gebaseerd op angst. Dat is gewoon angst voor de kracht van de zweep. Heeft niets met respect te maken dus.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:34

Ik zou persoonlijk ook een zweepje meenemen als ik eerlijk was. Dat heeft niets met angst te maken.
Zodra hij door mij heen walst stil laten staan, eventueel achterwaarts. Wanneer hij door mij heen zou drammen en hij geen respect meer heeft kan hij van mij best even een tikje krijgen op zijn borst dat hij toch echt eventjes stil moet gaan staan. Het is zeker niet zo dat ik om het minste of geringste mijn zweep pak, maar bij ons heeft hij toch echt even geleerd dat hij niet door mij heen moet walsen en hij had het heel snel door.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:44

Precies wat Jolandeee zegt. Heeft niets met angst te maken. En heb hem ook zeker niet gebruikt. Maar als je een paard van 1.85 naast je hebt lopen ziet hij jou nog wel eens een klein beetje over het hoofd. Dus vind ik t altijd wel fijn om dan een verlengstukje te hebben. Wanneer ik nu met hem loop hoef ik mij alleen maar om te draaien en hij staat stil. Nooit met een zweepje gezwaaid of iets dergelijks

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 19:02

amado7 schreef:
Ik zou persoonlijk ook een zweepje meenemen als ik eerlijk was. Dat heeft niets met angst te maken.
Zodra hij door mij heen walst stil laten staan, eventueel achterwaarts. Wanneer hij door mij heen zou drammen en hij geen respect meer heeft kan hij van mij best even een tikje krijgen op zijn borst dat hij toch echt eventjes stil moet gaan staan. Het is zeker niet zo dat ik om het minste of geringste mijn zweep pak, maar bij ons heeft hij toch echt even geleerd dat hij niet door mij heen moet walsen en hij had het heel snel door.

Hele goeie, alleen dit paard heeft door zijn verleden een 'trauma' aan zwepen, dus dat zou drama worden dan. Ik heb hem nog maar een jaartje en zijn trauma is niet meer enorm maar ik denk dat hij dan wel even paniekeerd. We werken er aan hoor, maar dit probleem even eerst. Ik vind de : omkeer techniek wel het fijnst klinken. Gewoon als hij gaat dribbelen hup weer omkeren. Ga ik zeker proberen!

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 19:03

DinaxUllie schreef:
Precies wat Jolandeee zegt. Heeft niets met angst te maken. En heb hem ook zeker niet gebruikt. Maar als je een paard van 1.85 naast je hebt lopen ziet hij jou nog wel eens een klein beetje over het hoofd. Dus vind ik t altijd wel fijn om dan een verlengstukje te hebben. Wanneer ik nu met hem loop hoef ik mij alleen maar om te draaien en hij staat stil. Nooit met een zweepje gezwaaid of iets dergelijks

Ja begrijpelijk! Misschien kan ik het halster touw als verleng stukje gebruiken. Daar is die niet zo bang voor namelijk.

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 19:07

Ja dat werkt ook wel. Het is meer dat je ze uit een soort van focus kan halen doordat er iets beweegt voor ze. Die van mij keek alleen maar naar de wei en kon doen wat ik wilde maar doordat ik dan toch even dat verlengstukje had kon ik m daar weer even uit halen. Ik kwam niet ver als ik m'n arm omhoog deed. Kwam dan net onder z'n kin haha