Gras een handje helpen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Glossy227

Gras een handje helpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 17:17

Sinds kort zijn wij samen met de paarden verhuisd, helaas is de weide bij het huis behoorlijk verwaarloosd. De grond is arm en verzuurd en daarnaast is het gras vorig jaar veel te kort afgegrazen.

Wij hebben het in Maart bekalkt en bemest, vervolgend begin april weer opnieuw.
En uiteraard de paarden er niet op maar in de rijbak, nu word mijn rijbak aangepakt en word er een paddock gemaakt, inprincipe was het de bedoeling dat het in een weekendje klaar zou zijn maar door een kapote graafmachine kunnen we pas komend weekend weer aan de slag waardoor ze nu een week op de wei moeten.
Eigenlijk had ik de wei tot zeker Juni leeg willen laten zodat het de kans kreeg om te groeien, in Juli gaan wij namelijk een weekje weg en dan moeten ze een week 24/7 op de wei.

Zodra de paddock zondag klaar is gaan ze daarop en mogen ze niet meer op de wei, maar nu ben ik dus opzoek naar wat ik nog meer kan doen om het gras een oppepper te geven.
Want zo slecht als het hier groeit wat eigenlijk gewoon helemaal niks is heb ik het nog nooit gezien.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:31

Geduld, echt! Ik zag ook al die sappige weilanden en ging die vergelijken met mijn eigen weide.
Sinds deze week begint het gras ineens de schieten en groeit het goed door.
Waar ik me eerst nog zorgen maakte ben ik ze nu al grote stukken aan het geven om zo bij te blijven.

Ik heb ongeveer 1 ha grond en heb deze opgedeeld in een paddock inclusief looppad naar de stal) en 6 weides. Heb inderdaad ook gekalkt en bemest. Ik heb de weide 3 weken geleden voorzien van een flinke dosis kunstmest. Je ziet ook precies de plekken die ik vergeten ben, teken dus dat het wel werkt. :j

Je zou de weide eventueel nog een keer kunnen bemesten, maar dan heb je wel weer kans dat de grond te zuur wordt. Waar heb je in maart mee bemest?

friesiszwart

Re: Gras een handje helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 08:19

Begrijp ik dat jij paarden van geen weidegang volledig 24/7 op het land wil zetten?
Lijkt mij vragen om grote problemen.

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 13:23

friesiszwart schreef:
Begrijp ik dat jij paarden van geen weidegang volledig 24/7 op het land wil zetten?
Lijkt mij vragen om grote problemen.

Nee hoor dat ligt maar net aan je paarden. Ik heb paarden die zich absoluut niet vol eten en zelfs terwijl er gras staat nog regelmatig hooi eten.
Overigens is dat volgens mij ook niet waar mijn vraag om gaat

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:38

wanneer heb je bemest?en met welke mest?

je hebt traagwerkende en vlugwerkende mest.
als je traagwerkende gestrooid hebt,heb je idd geduld nodig,maar komt het wel goed.

als je vlugwerkende mest gestrooid hebt,moet het(als het al goed geregend heeft ondertussen),toch na een 2-tal weken goed beginnen groeien.

@friesiszwart,wij doen hier ook altijd van 0 naar 24/7 in de weides,al jaren zo,hebben wij ook nog nooit geen problemen mee gehad,hangt ook van de paarden af.
wij maken onze weides ook niet vet-vet,dat hebben ze ook helemaal niet nodig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:42

Je hebt in maart bekalkt én bemest, en in april weer. Je weet hopelijk dat er minimaal een maand tussen kalken en mesten moet zitten? Anders breekt de kalk je mest direct af en gaat je mest in de vorm van stikstofgas de lucht in.

Ik heb het vage idee dat dit wel eens de reden kan zijn dat je geen groei ziet...

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 14:04

Ibbel schreef:
Je hebt in maart bekalkt én bemest, en in april weer. Je weet hopelijk dat er minimaal een maand tussen kalken en mesten moet zitten? Anders breekt de kalk je mest direct af en gaat je mest in de vorm van stikstofgas de lucht in.

Ik heb het vage idee dat dit wel eens de reden kan zijn dat je geen groei ziet...

Echt? ik had altijd begrepen dat er 2 weken tussen moest zitten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 14:07

Minimaal een maand, en liefst langer. De kalk moet eerst binden aan de grond. Daarom wordt eigenlijk ook altijd pas in september/oktober gekalkt, kan het de hele winter binden, en dan kan er vanaf februari bemest worden. Of in januari kalken, en dan pas in maart/april bemesten.

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 14:09

Ibbel schreef:
Minimaal een maand, en liefst langer. De kalk moet eerst binden aan de grond. Daarom wordt eigenlijk ook altijd pas in september/oktober gekalkt, kan het de hele winter binden, en dan kan er vanaf februari bemest worden. Of in januari kalken, en dan pas in maart/april bemesten.

Oke goed om te weten, al komt het voor komend jaar wel goed daar we in het najaar willen kalken dit jaar. (dit keer was dat helaas onmogelijk gezien we hier toen nog niet woonde)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 14:15

Grond monster nemen en kijken wat je land te kort komt. Hoeveel kalk heb je erop gebracht ?

Mijn grond had ik laten omzetten, na jaar prutsen gras wat niet wilde groeien. Er is nu gewone koe mest opgekomen., en 2 ton kalk. Vaak wordt er veel te weinig kalk gestrooid.

Kunstmest is zeer ongezond voor de paarden, en voor het gras. Alles groeit in korte tijd de pan uit. En daarna doet het niks meer, beter injecteren met koemest.

Verder rust en geen paarden voetjes erop. Daarom heb ik een paddock paradise, met op meerdere plekken hooi, zodat ze toch kunnen bewegen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 14:30

Ik gebruik perlka-kunstmest (naast dat ik ook laat injecteren). Perlka is de enige kunstmest die een combinatie met kalk bevat (kalkcyanamide), waarbij je dus wél tegelijk mest en kalk geeft en werkt slow-release.

KAS is idd een kunstmest die hele snelle groei geeft en daarna uitgewerkt is. Voor hooibouw niets mis mee. Als je geen Perlka kunt krijgen (is even zoeken naar een leverancier nl) kun je beter een NPK-kunstmest gebruiken, als je kunstmest wilt geven. Die heeft een gematigde stikstofafgifte en brengt ook fosfor en kalium in de bodem.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 14:41

Als je een kunstmest gebruikt met een verhouding 15-15-15,is dit uitstekend voor de paardenweide.Geeft langzaam de voedingsstoffen af aan het gras.
Je kunt Pavo fieldcare gebruiken maar die is in verhouding een stuk duurder dan de merkloze.Landbouwwinkels hebben het altijd op voorraad.

Je kunt ook evt een testset halen om te kijken hoe zuur je bodem is en hoeveel kg kalk je moet gebruiken.Je kunt in het najaar ook nog een keer kalken.Ook de kalk heeft een landbouwwinkel wel...Welkoop is vaak wat duurder ;)

Wat ook een goede boost is,is als je kunt sproeien met warm weer en het is erg droog zoals de afgelopen periode,je hoort het gras groeien. :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 14:45

Wij hebben een maandje geleden ofzo bemest en gras staat al kniehoog (zit bij jou in d buurt dus grondsoort moet een beetje gelijk zijn gok ik). Dus of kalken en mesten is te snel op elkaar gebeurt of anders toch eens een monster nemen. Vorig jaar hebben we pavo fieldcare gebruikt. Deze deed het prima, was na een paar weken ook geen doorkomen meer aan. Dit jaar geloof ik de merkloze bij een boer weg.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:31

Cemlys...ga er niet van uit dat grondsoort hetzelfde is,al woon je in de buurt.Ik zit hier op zandgrond en 200 meter verderop is het klei :+
Ook scheelt het enorm hoe de bodem behandeld is...als er veel bodemleven is dan is je beluchting goed,af en toe wat kalk of ander lekkers en met mooi weer schiet het de grond uit.
Verwaarloosde bodem is echt een heel ander verhaal,dat heeft soms echt even tijd nodig om te stabiliseren.

Zeer kort afgeknaagt gras heeft ook erg lang nodig om te herstellen,helemaal als de bodem niet optimaal is...in deze is geduld echt een schone zaak :j

Mereltjuh95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:07

Bij ons groeide het heel snel maar denk dat het aan de grondsoort ligt. Je zou kunnen proberen om nog een keer extra te bemesten als je grond niet te zuur is!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:13

Is je grond wel los genoeg? Als het heel aangelopen is hebben de wortels moeite om er doorheen te komen en groeit het ook minder.

Verder eens met marjo89: kunstmest (en geïnjecteerde mest) is erg ongezond voor paarden. Het verandert de structuur van het gras. Paarden zomaar van niets op 24/7 gras zetten, en dan weer terug op paddock en hooi, en dan weer een week op gras is ook bepaald geen aanrader.