Wie heeft er ervaring met Butox pour-on?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 21:27

Zoals de titel zegt..
Ik ben verhuisd, en op deze stal zijn veel mugjes ofzo.
Zelf vermoed ik dat dit de beroemde knutjes zijn, maar ik heb ze nooit echt eerder zo massaal gezien op stallen hier. :(
Nu heb ik een zwarte pony die gauw schuurplekjes heeft van dekens dus een vliegendeken heeft niet echt mijn voorkeur.
Nog buitenom dat ze maar 1 deken hoeven te slopen, dan heb je die liter butox er qua aanschaf al dik uit. :=
En eigenlijk heb ik geen zin in vliegenspray gekloot, buiten dat het nog duur is ook.
Ik denk dat je zo een spray wegwerkt per maand hier, ik zeg kom maar op met de butox pour-on.

Hoe zijn jullie ervaringen?
Ik wilde eerst Auriplak kopen, maar die zijn ook best duur, en ik ben bang dat ze m op de wei uit zijn manen trekken, met vlecht en al. :+

tamary

Re: Wie heeft er ervaring met Butox pour-on?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 21:59

Butox doodt wel knutten, maar stopt de overlast niet, ze bijten nog steeds. Auriplak werkte ook niet zo goed trouwens. Vliegenspray werkt naast een deken nog het beste om ze op afstand te houden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 22:51

Hopelijk werkt het hier beter.. -O-
Ik ga het in elk geval proberen, niet geschoten is altijd mis!
In verhouding is het ook niet duur, het proberen waard.
Kijk en als het in combinatie met beperkt vliegenspray werkt is het ook prima, maar hij gaat met vriendjes de paddock en wei op s'morgens.
Ik denk niet dat ze elk paard gaan insprayen elke morgen.
Zelf ken ik overigens mensen die zeer tevreden zijn met butox, en zij wonen in insect paradise..

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 07:28

Met de start van butox altijd eerst een allergie test doen! Het heeft een reden dat je het in Nederland officieel niet op paarden mag gebruiken.
Ik gebruik het zelf alleen puur om de herteluisvlieg tegen te houden maar verdunt schijn je het ook wel als super afweer spray te kunnen gebruiken. Pb anders ohjajoh6 even. Zij heeft daar veel ervaring mee.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:00

Met permetrin wel al wat ervaring. Butox niet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 12:38

Allergietest ga ik uiteraard doen, ik smeer niet zomaar iets op mijn pony wat dat betreft.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 03:28

Even een update over de butox.
Ik en een aantal stalgenoten zijn het aan het testen.
Een paard met zeer waarschijnlijk mijt aan zijn benen.
Nog een met mogelijk mijt en gewoon onder de insectensteken, o.a. op haar wangen.
Mijn pony die mee gaat naar de veluwe straks.
De grootste hoop is voor een shetlander met eczeem, beestje heeft een klein weitje en een paddock eraan tussen de bomen.
Hij heeft geen eczeemdeken en had bij aanbrengen al wonden waar pus uit kwam.
Het is nu drie dagen geleden dat hij 10 ml Butox heeft gekregen en er lijkt nu al een wonder plaats te vinden.
Hij schuurt lijkt nu al niet meer en de wonden genezen, het is nog te kort om er echt wat van te zeggen maar eigenlijk zijn we nu al best verbaasd.
Er is verder niks opgesmeerd ook, puur alleen de behandeling met butox.

Overigens hebben ze allemaal eerst een beetje gehad om te kijken of ze allergisch zijn, geen van allen hebben een reactie gegeven.
Ook mijn pony die best een gevoelig huidje heeft reageert niet.
Hij krijgt snel schuurplekken van dekens en tuig.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 05:29

Ik gebruik al jaren butox. Ben er erg blij mee. Wel opletten dat je het opdoet in de avond zodat de zon er niet te hard op schijnt als je het net op hebt gedaan. Ook moet het echt wel een dag droog zijn en niet regenen, anders heeft het ook geen zin.
Tegen mijt op de benen gebruik ik van die pipetjes tegen mijt en vlooien van honden. Een half pipetje per been.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 05:56

Dat doe ik inderdaad ook, lekker s'avonds en inderdaad met droog weer.
De reden dat ik hier nog reageer zijn de spookverhalen over brandwonden.
Kennelijk is dat sporadisch voorgekomen, maar dat hoeft niet gelijk altijd zo te zijn.
Onze hond jaren geleden liep gewoon blauw aan van vlooiendruppels, zwaar allergisch en het beestje stikte zowat.
Dat werd mooi een spoedje dierenarts!
De stof in butox wordt trouwens ook voor honden gebruikt, de scalibor vlooienbanden
zit het in.
Zelf heb ik ook gewoon allergisch gereageerd op aloe vera, je kunt overal allergisch op reageren en paarden ook.

Ik had de fles besteld voor op een andere stal waar veel vliegend ongedierte zit, maar ik was al gauw terug helaas en de fles was nog dicht.
Noodzaak had het nu niet meer echt, duur geintje.
Toch niet terug gestuurd omdat het zo breed werkt, en onder het motto het is toch heel houdbaar, wie weet willen anderen het ook proberen.
Zoals het er nu naar uitziet is een flink deel van de fles al verkocht als het zo doorgaat, dat scheelt voor iedereen geld.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:35

Ik weet dat er klinieken zijn die het ook in kleinere verpakkingen verkopen aan hun klanten. Ze verdelen dan ook de grote verpakking over kleinere spuiten.

kailen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 15:10

ik gebruik ook Butox, maar dan tegen teken en platvliegen. hier werkt het prima voor. maar je moet wel verdunnen (10% oplossing), inderdaad niet in de zon aanbrengen en beter ook niet op plekken waar tuigage zit ivm schuur- en brandplekken. ik spray het meestal op de meest geliefde plekken van de insecten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 17:29

Hier zit niet echt een kliniek in de buurt, maar ik heb mazzel dat stalgenoten ook blij zijn met mijn fles butox. :Y)
Fijn dat het de teken ook weert!
Ik heb Lyme, nou geloof mij dan ben je dus echt de sjaak.

Cebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 14:59

Ik gebruik ook Butox, maar ik merk nog niks. Eerst een keer verdund aangebracht en twee weken later toch maar puur over de rug want ik werd letterlijk aangevallen door vliegen en muggen. Hoe vaak brengen jullie dit aan op je paard?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 15:20

1x per maand..

Cebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 08:46

Oke thanks :)