Friese ruin met hengstentrekjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Antje88

Friese ruin met hengstentrekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 10:05

Hoi allemaal,

Ik mag a.s week komen kijken bij een friese ruin van 9 jaar oud. Hij heeft nog wat hengstengedrag zei ze.
Nu ben ik erg benieuwd hoe jullie dit hebben afgeleerd bij een ruin zover mogelijk.
Hij is wel beleerd voor de kar en onder het zadel en staat ook alweer eventjes stil.
Dus alle info tips en tricks zijn welkom!

Ik zou zelf al mocht het iets worden om te leasen/verzorgen hem aan de longeerlijn te doen eerst om te kijken hoe dat gaat.

Liefs

Anoniem

Re: Friese ruin met hengstentrekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 10:10

Mijn ervaring is dat je zelf gewoon moet kijken wat het precies inhoudt. Ik heb genoeg "licht sensibele" (ahum) paarden gereden waarbij dat niet zo licht bleek, tot stikbrave dieren. Altijd blanco erop af en dan zie je wel waar het schip strandt.

Antje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 20:41

Wou er idd ook gewoon blanco heengaan maar wat info inwinnen vindt ik ook altijd fijn.
Dit stond in de mail;

De friese ruin staat al weer een tijdje stil, zelf heb ik er nl. geen tijd voor. Hij moet dus wel weer opnieuw worden opgepakt.
Hij is met 3 jaar beleerd voor de wagen en beleerd onder het zadel. Daarna is ie wel bereden ,maar nooit doorgepakt. Het is een ruin maar heeft nog wel wat hengsten streekjes, dus voor de ervaren ruiter.

Mochten jullie tips hebben hoor ik deze graag! Zat zelf ook nog aan eerst grondwerk te denken maar alles is welkom aan tips en tricks!

Liefs

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:02

Ben je nog gaan kijken en hoe was het?

In het algemeen zou ik bij zo'n tekst denken dat dit een ervaren ruiter vraagt die ook weet hoe je een paard moet beleren want deze kent alleen de basis. Dat is heel anders rijden en omgaan dan een paard wat het al kan. Als je de goede hulpen geeft, krijg je meestal de juiste reactie. Een relatief onervaren paard kan je soms gewoon niet begrijpen al geef je de juiste hulp en wat doe je dan?
Wat betreft hengstenstreken hangt het er erg van af wat hij precies doet. Je moet in elk geval duidelijk, consequent en niet afwachtend of onzeker zijn. Zo'n paard vraagt een leider die aangeeft wat er moet gebeuren anders neemt hij zelf de leiding over. Dit begint met het hanteren van het paard op de grond. Je moet dus ook weten wat te doen als hij bv. wil happen, met een voorbeen kapt, niet wil volgen, probeert zijn zin te krijgen.

Het hangt dus ook van jouw ervaring en karakter af of dit kan gaan werken. Sommige paarden zijn makkelijk te corrigeren en rijden, anderen kunnen erg eigenwijs of brutaal zijn. Gelukkig overweeg je niet te kopen maar te verzorgen, begrijp ik dus overleg ook goed met de eigenaar. Hoe ziet die het paard en wat verwacht hij/zij van jou?

Hopelijk heb je iets aan deze tips, ook als je eventueel niet voor deze gaat maar nog ergens anders gaat kijken.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:17

klinkt een beetje als een verhaal om te zeggen waarom ie gek is, bij het bezichtigen altijd eisen dat de eigenaar er eerst zelf op gaat, dan kan je zien wat het werkelijk is, sommige mensen zijn gewoon bang van hun eigen paard, maar kan ook dat het een klophengst is met kuren, neem iemand mee die ervaren is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:20

Ik ken ook een ruin met veel hengstengedrag, en daar voor moet je wel stevig in je schoenen staan om dat af te straffen. Want afleren doe je vaak bijna niet.
Ik ben ook benieuwd hoe het was.

En ben jij die ervaren ruiter die een paard door kan rijden en dingen kan leren, of moet je zelf nog dingen leren?

Antje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 12:11

Nou ik ben gister wezen kijken. Het viel me 1000 punten mee hoe hij was qua gedrag. Ze zei het enigste wat hij heeft is dat hij weleens wil bijten. Dat moet afleerbaar zijn lijkt mij. Heb haar verteld hoe en wat qua rijervaring en in haar ogen leken wij de perfecte combi. Ik ga a.s zaterdag even rijden aangezien er een poos terug nog iemand op heeft gereden maar die deed ook voornamelijk grondwerk.
Waar het paard staat zal er de eerste keren zelf bij zijn en blijven om eventueel te helpen. Het is de bedoeling dat ik dit na een tijdje zelf kan en mag gaan doen.

Overal een goeie kennismaking gehad.
Zaterdag gaan mijn vriend en onze dochter ook mee om even te kijken.

Antje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 12:15

Martie schreef:
Ben je nog gaan kijken en hoe was het?

In het algemeen zou ik bij zo'n tekst denken dat dit een ervaren ruiter vraagt die ook weet hoe je een paard moet beleren want deze kent alleen de basis. Dat is heel anders rijden en omgaan dan een paard wat het al kan. Als je de goede hulpen geeft, krijg je meestal de juiste reactie. Een relatief onervaren paard kan je soms gewoon niet begrijpen al geef je de juiste hulp en wat doe je dan?
Wat betreft hengstenstreken hangt het er erg van af wat hij precies doet. Je moet in elk geval duidelijk, consequent en niet afwachtend of onzeker zijn. Zo'n paard vraagt een leider die aangeeft wat er moet gebeuren anders neemt hij zelf de leiding over. Dit begint met het hanteren van het paard op de grond. Je moet dus ook weten wat te doen als hij bv. wil happen, met een voorbeen kapt, niet wil volgen, probeert zijn zin te krijgen.

Het hangt dus ook van jouw ervaring en karakter af of dit kan gaan werken. Sommige paarden zijn makkelijk te corrigeren en rijden, anderen kunnen erg eigenwijs of brutaal zijn. Gelukkig overweeg je niet te kopen maar te verzorgen, begrijp ik dus overleg ook goed met de eigenaar. Hoe ziet die het paard en wat verwacht hij/zij van jou?

Hopelijk heb je iets aan deze tips, ook als je eventueel niet voor deze gaat maar nog ergens anders gaat kijken.

De eigenaar wil het paard absoluut niet verkopen er is al iemand geweest die dat graag wou. We moeten beiden naar elkaar toe groeien en het is in het begin ook voornamelijk wennen en stappen met elkaar.
En natuurlijk lekker poetsen, hij is een echte knuffelkont zei ze dus dat gaat helemaal goed komen.

Zoals hieronder ook al staat is hij een tijdje terug nog bereden door iemand en die deed ook grondwerk met hem.
Ik wil dit ook doorpakken het grondwerk zodat je een nog betere band krijgt dan alleen rijden.

Antje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 21:30

Vandaag voor het eerst gestapt onder het zadel met hem.
Afgelopen maandagavond heb ik hem gelongeert samen met diegene waar die staat. Zij staat mij tevens bij in dit proces.

Hierbij even een fototje van ons samen vanmiddag.

Afbeelding

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 21:43

Wat leuk Antje, mooi paard hoor! Jullie lijken goed bij elkaar te passen.
Fijn dat de eigenaar zo betrokken is en je op weg helpt, dan kan erg veel schelen.

Veel succes en plezier!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:12

In verband met je leeftijd verplaats ik dit topic van YRT (young rider talk) naar OPG (omgang en paardengedrag)

Antje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 15:03

Martie schreef:
Wat leuk Antje, mooi paard hoor! Jullie lijken goed bij elkaar te passen.
Fijn dat de eigenaar zo betrokken is en je op weg helpt, dan kan erg veel schelen.

Veel succes en plezier!

Dankje Martie! Ben er ook erg blij mee dat ik zo geholpen wordt!
Ik ga jullie op de hoogte houden

Antje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 12:36

We zijn alweer een paar weekjes verder sinds mijn laatste bericht.

Het gaat super! Ik heb nu 3x gereden en daarnaast meerdere malen aan de longeerlijn gehad. Aan de longeerlijn galoppeerd hij en dat worden steeds langere stukjes. Onder het zadel alleen stap en draf. Dat gaat prima.
Hij is erg braaf dat was iets wat ik niet verwacht had na langere tijd te hebben stil gestaan.
We moeten samen nog erg groeien maar ik ben van mening dat wij samen een heel mooi team kunnen en gaan vormen.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:53

Wat leuk om te lezen!
Voel je vrij om nog eens een foto te plaatsen hoor... :P

Antje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 11:40

Martie schreef:
Wat leuk om te lezen!
Voel je vrij om nog eens een foto te plaatsen hoor... :P

Moet nog steeds nieuwe foto's maken :D
Maar die komen er zeker!

Roxytje1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 23:29

Duidelijk zijn. Dit houd niet in om maar te slaan maar goed gedrag te belonen en fout gesrag te negeren. En anders professionele hulp erbij halen.

Antje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 06:19

Roxytje1988 schreef:
Duidelijk zijn. Dit houd niet in om maar te slaan maar goed gedrag te belonen en fout gesrag te negeren. En anders professionele hulp erbij halen.

Dat doe ik zeker. Diegene waar hij staat helpt mij ook daarmee en vanaf augustus heb ik les met hem. Hij is mij tot nu toe erg meegevallen en erg braaf. Tuurlijk heeft hij dingen waarbij hij het weer moet leren maar dat is met mij net zo.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 06:25

Fijn dat het goed gaat :D
Ik heb ook een ruin die al 15 jaar denkt dat die een hengst is... afleren ga je het niet, ermee omgaan en het paard leren waar de grenzen zijn kan je zeker wel.
Wat ik me af vroeg... waarom pas vanaf augustus lessen? Of wordt je nu al op een andere manier begeleidt? Juist als je jezelf vanaf het begin dingen verkeerd aan leert is het vaak lastiger om af te leren. In plaats van het meteen goed aanleren :)

Antje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 13:53

Ik heb nu eerst les op een manege tot augustus. Rij ook daar op een fries alleen dan een merrie. Er kan met hem daar worden les gegeven maar ik kan niet met trailer rijden en die het wel kan is dan aan het werk helaas. Diegene die in augustus pas kan zit met zwangerschap vandaar ook deze keuze om toch eerst ergens te beginnen weer voor augustus

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:18

Ok, nee duidelijk :)

Antje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 22:04

Zoals beloofd nog even wat foto's. Zijn woensdag gemaakt
Afbeelding

Antje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 22:06

Afbeelding

lindalacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:49

Dat ziet er goed uit!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 21:13

Dat is een heel mooi paard! Leuke houding en lief hoofd.

Antje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-16 19:05

Nou vandaag weer gereden. Zodra diegene waar hij staat niet in de bak staat bedenkt hij zich ineens om zich om te draaien en er ineens in galop vandoor te gaan sprinten tot het hek. Ben er vandaag 2x afgevallen 1e keer het ergst (stijgbeugels kwijt etc.)maar beide keren weer opgeklommen. 2e keer wel gelongeert en daarna er weer op.
Krijg het idee dat hij mij wil uitproberen maar hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Ben ook niet bang nu maar heb geen zin in dit gedoe steeds natuurlijk