Hiep hiep hoera ik heb hier ook twee staan
Om maar te beginnen, dit kost tijd, heel veel tijd. Mijn mini kan het nu eindelijk, ik ben in januari hiermee begonnen. Ik zal het in stapjes uitleggen om het overzichtelijk te houden.
1. Langenlijn (longeren met twee lijnen) met een bitje in. Dan kun je nog goed bijsturen. Ga dit eerst in stap doen en pas na een paar trainingen in draf. Pas als je controle hebt in de stap naar draf gaan. Doe je dit te snel en snijd ze je daardoor af, tja.. Begin maar overnieuw. Hier ben je een stuk of 4 dagen mee bezig denk ik, daarna kun je in draf. Laat galop nog maar zitten. Pas na een paar weken zul je in beide gangen het idee hebben dat je controle hebt.
2. Stap twee is dit proberen met een halster. Ook langelijnen. Eerst in stap, na een paar trainingen in draf. Niet te snel in draf willen oefenen. Hoe goed het ook gaat. Liever iedere dag 5 minuten, dan 1x een uur, want dan vergeten ze het weer.
3. Tja, als het goed is, ga je op een gegeven moment voelen dat je niet meer hoeft te sturen met je twee lijnen. Je pony gaat vanzelf een rondje lopen. Nu kan je het proberen met maar 1 lijn. Maar let weer op, niet te snel in draf. Dit heeft een aantal trainingen nodig.
Let er op, gaat je pony naar je toen om vervolgens over je heen te lopen of te steigeren (deed die van mij), duw hem/haar dan weg. Geen tik. Probeer hem/haar meteen een zacht tikje te geven en te sturen. Probeer zo min,ongelijk aandacht te geven aan dat ongehoorzame gedrag. Als hij/zij iets doet dat miet mag, zeg dan duidelijk 'nee'. Dat helpt het beste.
Zet hem/haar ook af en toe stil en beloon het dan als het goed gaat. Gaat het een paar rondjes goed. Beloon hem/haar en stop. Altijd stoppen wanneer het goed gaat. Dat is de grote beloning voor je pony.
Voor je 'hulp', als een tik niet werkt, leer het aan met een klakje met je tong. Gebruik je zweet zo weinig mogelijk. Dan zal ze er steeds beter op reageren.