hoe leer ik mijn eigenwijse mini shet longeren ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_dushi_x

hoe leer ik mijn eigenwijse mini shet longeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 16:46

Hi allemaal,
Ik heb een kleine ondeugende mini Shetlander en ik zou haar graag willen leren longeren! Maar er is een probleem ze is vroeger zo afgericht met de zweep dat ze er nu gewoon dwars doorheen loop :( ze geeft mij ook totaal geen ruimte..... Ik ben hard met haar aan het oefenen maar het record is 1 rondje op 1m afstand daarna kwam ze weer naar mij toe gelopen. Heeft er iemand misschien een paar tips voor mij?
Alvast bedankt xxx /3

Sunflower0

Re: hoe leer ik mijn eigenwijse mini shet longeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:49

Misschien eerst proberen om los te longeren in een afgezette ruimte? Dan leert ze te reageren op je lichaamstaal want daar draait longeren om. En dan kan je altijd nog een lijn eraan doen als het los lukt. Dan zal ze beter begrijpen wat je wil.

Anders misschien een keer les nemen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 17:05

Eerst opvoeden. Leer hem mee te lopen en stil te staan wanneer jij dat wil. Leer hem dan dat hij weg moet als jij hem weg stuurt. Als hij dat braaf doet zou longeren eigenlijk geen probleem meer moeten zijn, de eerste keren is een paar meter afstand prima, je mag gerust nog een stukje meelopen.

_dushi_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 19:23

Nies_ schreef:
Eerst opvoeden. Leer hem mee te lopen en stil te staan wanneer jij dat wil. Leer hem dan dat hij weg moet als jij hem weg stuurt. Als hij dat braaf doet zou longeren eigenlijk geen probleem meer moeten zijn, de eerste keren is een paar meter afstand prima, je mag gerust nog een stukje meelopen.

Achter mij aan lopen en stoppen en zelfs achteruit lopen lukt al alleen het weg gaan wanneer ik dat zeg is echt een probleem soms lukt het maar dan word ze meteen heel sagereinig en kan ze naar je gaan trappen .
Maar toch bedankt ik zal het zeker nog gaan doorzetten !

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:26

Zorgen dat je drijvende Hulp geeft. Dus niet blokkeren aan de voorkant maar schuin ri de achterkant staan. Zodat je hem vooruit drijft.

Met 2 personen wil ook helpen. 1 bij het hoofd en de ander in het midden.

_dushi_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 19:27

Gebruiker201 schreef:
Misschien eerst proberen om los te longeren in een afgezette ruimte? Dan leert ze te reageren op je lichaamstaal want daar draait longeren om. En dan kan je altijd nog een lijn eraan doen als het los lukt. Dan zal ze beter begrijpen wat je wil.

Anders misschien een keer les nemen.

Dat heb ik inderdaad ook gedaan daar heb ik ook voor op paarden spiegelen gezeten een paar jaar geleden maar dat was niet met dit paardje..... Als ik probeer los te Longeren loopt ze Kris kras dor de bak en alleen als ze niet lui is loopt ze omdat ze niet reageerd op de zweep doet ze dus gewoon wat ze zelf wilt.

_dushi_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 19:29

karev schreef:
Zorgen dat je drijvende Hulp geeft. Dus niet blokkeren aan de voorkant maar schuin ri de achterkant staan. Zodat je hem vooruit drijft.

Met 2 personen wil ook helpen. 1 bij het hoofd en de ander in het midden.

Ik weet inderdaad zelf wel hoe ik moet longeren maar het enige probleem is dat ze gewoon niet van me af te slaan is (niet letterlijk hoor :9 ) en dat ze dan ook nog eens dwars door de longeren zweep heen loopt :n.........

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:37

Hiep hiep hoera ik heb hier ook twee staan *\o/*
Om maar te beginnen, dit kost tijd, heel veel tijd. Mijn mini kan het nu eindelijk, ik ben in januari hiermee begonnen. Ik zal het in stapjes uitleggen om het overzichtelijk te houden.
1. Langenlijn (longeren met twee lijnen) met een bitje in. Dan kun je nog goed bijsturen. Ga dit eerst in stap doen en pas na een paar trainingen in draf. Pas als je controle hebt in de stap naar draf gaan. Doe je dit te snel en snijd ze je daardoor af, tja.. Begin maar overnieuw. Hier ben je een stuk of 4 dagen mee bezig denk ik, daarna kun je in draf. Laat galop nog maar zitten. Pas na een paar weken zul je in beide gangen het idee hebben dat je controle hebt.
2. Stap twee is dit proberen met een halster. Ook langelijnen. Eerst in stap, na een paar trainingen in draf. Niet te snel in draf willen oefenen. Hoe goed het ook gaat. Liever iedere dag 5 minuten, dan 1x een uur, want dan vergeten ze het weer.
3. Tja, als het goed is, ga je op een gegeven moment voelen dat je niet meer hoeft te sturen met je twee lijnen. Je pony gaat vanzelf een rondje lopen. Nu kan je het proberen met maar 1 lijn. Maar let weer op, niet te snel in draf. Dit heeft een aantal trainingen nodig.

Let er op, gaat je pony naar je toen om vervolgens over je heen te lopen of te steigeren (deed die van mij), duw hem/haar dan weg. Geen tik. Probeer hem/haar meteen een zacht tikje te geven en te sturen. Probeer zo min,ongelijk aandacht te geven aan dat ongehoorzame gedrag. Als hij/zij iets doet dat miet mag, zeg dan duidelijk 'nee'. Dat helpt het beste.
Zet hem/haar ook af en toe stil en beloon het dan als het goed gaat. Gaat het een paar rondjes goed. Beloon hem/haar en stop. Altijd stoppen wanneer het goed gaat. Dat is de grote beloning voor je pony.

Voor je 'hulp', als een tik niet werkt, leer het aan met een klakje met je tong. Gebruik je zweet zo weinig mogelijk. Dan zal ze er steeds beter op reageren.

_dushi_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 21:52

amiraanouk schreef:
Hiep hiep hoera ik heb hier ook twee staan *\o/*
Om maar te beginnen, dit kost tijd, heel veel tijd. Mijn mini kan het nu eindelijk, ik ben in januari hiermee begonnen. Ik zal het in stapjes uitleggen om het overzichtelijk te houden.
1. Langenlijn (longeren met twee lijnen) met een bitje in. Dan kun je nog goed bijsturen. Ga dit eerst in stap doen en pas na een paar trainingen in draf. Pas als je controle hebt in de stap naar draf gaan. Doe je dit te snel en snijd ze je daardoor af, tja.. Begin maar overnieuw. Hier ben je een stuk of 4 dagen mee bezig denk ik, daarna kun je in draf. Laat galop nog maar zitten. Pas na een paar weken zul je in beide gangen het idee hebben dat je controle hebt.
2. Stap twee is dit proberen met een halster. Ook langelijnen. Eerst in stap, na een paar trainingen in draf. Niet te snel in draf willen oefenen. Hoe goed het ook gaat. Liever iedere dag 5 minuten, dan 1x een uur, want dan vergeten ze het weer.
3. Tja, als het goed is, ga je op een gegeven moment voelen dat je niet meer hoeft te sturen met je twee lijnen. Je pony gaat vanzelf een rondje lopen. Nu kan je het proberen met maar 1 lijn. Maar let weer op, niet te snel in draf. Dit heeft een aantal trainingen nodig.

Let er op, gaat je pony naar je toen om vervolgens over je heen te lopen of te steigeren (deed die van mij), duw hem/haar dan weg. Geen tik. Probeer hem/haar meteen een zacht tikje te geven en te sturen. Probeer zo min,ongelijk aandacht te geven aan dat ongehoorzame gedrag. Als hij/zij iets doet dat miet mag, zeg dan duidelijk 'nee'. Dat helpt het beste.
Zet hem/haar ook af en toe stil en beloon het dan als het goed gaat. Gaat het een paar rondjes goed. Beloon hem/haar en stop. Altijd stoppen wanneer het goed gaat. Dat is de grote beloning voor je pony.

Voor je 'hulp', als een tik niet werkt, leer het aan met een klakje met je tong. Gebruik je zweet zo weinig mogelijk. Dan zal ze er steeds beter op reageren.

WoW super hier heb ik zeker wat aan ik heb vroeger wel eens lange lijnen gelopen buiten ging dat prima maar in de bak wat minder maar dat komt wel goed ik heb alleen een bitloos hoofdstel kan dat ook ?
In iedergeval heel erg bedankt ik ga morgen meteen beginnen ! *\o/*

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:54

Als je Shet daarheen net zo goed reageerd wel. :)

_dushi_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 08:35

amiraanouk schreef:
Als je Shet daarheen net zo goed reageerd wel. :)

In iedergeval heel erg bedankt ik heb trouwens ook een klikker dus die gebruik ik ook wel en misschien komt het ook wel door snoepjes dat ze de heletijd naar mij toe komt dus daar ga ik ook wat aan doen :)

MissNikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:02

Ik zou misschien zand proberen of water. Schrikt bijna elk paard wel van. Zorg dan dat het net alsof lijkt of je het met de zweep doet. Dan wordt ze vanzelf wel bang. Ja en anders misschien haar toch gewoon eens aanraken met de zweep niet aaien maar echt een tikje. Weet dat het niet aardig klinkt maar ja soms moet je streng zijn

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:29

Wat ik een duidelijk filmpje vind is deze

https://youtu.be/SOXtcMUdCZk

Daar word de zweep juist andersom gebruikt, werkt heel goed in de praktijk :j