Hulp gezocht bijtende pony

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Hulp gezocht bijtende pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 01:57

Mijn pony is altijd happerig geweest maar bijten haalde hij nooit in zijn hoofd. Bijna een jaar geleden zijn we begonnen met het lange lijnen met hem incl schoftje, vanaf dit moment begon het happen erger te worden tot aan het punt waarop hij mij tijdens het aansingelen in mijn schouder heeft gebeten.

Het beestje heeft helaas last van chronisch mestwater wat er uit komt gespoten, zijn poep is helemaal prima. Dit is dan ook het eerste wat er door mijn hoofd ging, misschien heeft hij pijn? (voor het mestwater hebben we al 8 dierenartsen gehad en verschillende middeltjes zowel regulier als alternatief maar niemand heeft het verlossende antwoord.) Ook is er een osteopaat langs geweest, dit bezoekje scheelde veel in zijn beweging en minimaal in het happen. De verschillen die we in het begin merkte qua happen zijn nu weer weg.

We zijn verhuisd naar een andere stal en het bijten tijdens het aansingelen bleef voort gaan, het werd zelfs steeds erger totdat ik op een punt zijn buik niet eens kon poetsen zonder een reactie.
Op dit moment heb ik het hele lange lijnen en beleren voor de kar gestopt, hij leek ergens last van te hebben en aan mij te taak om uit te vinden wat.

Maar ook al zijn we gestopt met het schoftje nog altijd hapt hij, het is geen bijten meer maar het happen komt op mij over als ongenoegen. Het is wel minder geworden maar zijn gedrag is nog altijd niet wenselijk.
Het happen gebeurt vrijwel alleen op de poetsplaats. Op de oude stal, waar hij is opgegroeid had hij altijd gras op de poetsplaats, in mijn ogen weet hij dus niet beter dan eten tijdens het poetsen en heeft hij nooit anders geleerd.

Totdat ik door kreeg dat zijn verzorgmeisje wel alles met hem kon doen. Het meisje haar moeder is een ervaren paardenmens (hebben zelf een eigen paard) Vlechten, poetsen wat dan ook allemaal zonder problemen terwijl ik mijn pony in 3 minuten moet poetsen want anders word hij 'vervelend'. En ook bij andere mensen heb ik opgelet, ook bij hun is hij veel vriendelijker in de omgang en minder happerig.

Tijden het grondwerk luistert hij perfect, ik heb van menig stalgenoot al complimenten gekregen dat dit kereltje zo ontzettend goed luistert. Maar dit alles totdat ik hem op de poetsplaats zet, dan zijn de poppen aan het dansen.

En toen kwam ik tot de conclusie dat dit niet aan mijn pony lag maar aan mijzelf. Door mijn angststoornis zie ik gevaren die vaak totaal onrealistisch zijn en na lang observeren kwam ik er achter dat zijn gedrag met mij heeft te maken en niet zo zeer met hem.
Maar ja hoe zorg ik er voor dat ik niet bang ben? Als ik dit wist had ik al veel meer bereikt in mijn leven dan ik nu al heb.

Ik ben dan ook op zoek naar tips of trainers die mij hiermee kunnen helpen. Ik heb deze pony vanaf zijn eerste levensjaar en hij is ondertussen al weer zeven jaar oud we hebben al zo veel overwonnen dat ook dit geen obstakel meer hoeft te zijn.

Gelieve geen reacties die mij vertellen wat ik verkeerd doe want hier ben ik mij al ten zeerste van bewust, niets doet mij meer pijn dan mijn eigen dier wat ontevredenheid uit, ik wil vooral graag weten hoe ik deze situatie werkbaar kan maken voor zowel mij als hem.

Pony is gestald in Lierop (Eindhoven) en instructie omtrent gedrag is zeer gewenst mocht je iemand weten dan hoor ik het graag ook tips zijn van harte welkom.

kelseyc

Re: Hulp gezocht bijtende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 02:55

dit deed me vorige verzorgpony en gericht slaan tijdens het steigeren, op de dag dat er kijkers kwamen kijken durfde ik het veel meer en 2 dagen later werd ie daarheen verkocht, hele erge spijt natuurlijk. Huidige verzorgpony zit heel de tijd te schrapen als ze geen voer krijgt , ze heeft nu geleerd dat als ze ongeduldig is dat ze een rondje moet draaien net zolang tot ze het wel goed doet en geloof me dan kan ze het :') doet hij ook zo in de stal? als je bij hem in de stal zit? als die op andere plekken langere tijd stilstaat. En hoe is jou uitstraling? Zelfverzekerd of terug houdend? En kun je misschien achterhalen wat jij anders doet op de poetsplaats dan andere bij je pony, of hoe hun zich uiten qua houding (zelfverzekerd etc.) misschien dat dit een verschil is en je hier aan kan gaan werken, of strenger zijn maar het zal een reden hebben O:) . succes!

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 20:25

kelseyclover schreef:
dit deed me vorige verzorgpony en gericht slaan tijdens het steigeren, op de dag dat er kijkers kwamen kijken durfde ik het veel meer en 2 dagen later werd ie daarheen verkocht, hele erge spijt natuurlijk. Huidige verzorgpony zit heel de tijd te schrapen als ze geen voer krijgt , ze heeft nu geleerd dat als ze ongeduldig is dat ze een rondje moet draaien net zolang tot ze het wel goed doet en geloof me dan kan ze het :') doet hij ook zo in de stal? als je bij hem in de stal zit? als die op andere plekken langere tijd stilstaat. En hoe is jou uitstraling? Zelfverzekerd of terug houdend? En kun je misschien achterhalen wat jij anders doet op de poetsplaats dan andere bij je pony, of hoe hun zich uiten qua houding (zelfverzekerd etc.) misschien dat dit een verschil is en je hier aan kan gaan werken, of strenger zijn maar het zal een reden hebben O:) . succes!

Ik heb inderdaad al zitten denken aan grondwerk op de poetsplaats niet poetsen en niksen maar aan het werk. Ik ben alleen bang dat dit voor mij niet gaat helpen.

Mijn uitstraling is van alle kanten een drama op de poetsplaats bij het minste of geringste flitst het al door mijn hoofd: wat nou als hij bijt? Zo lang als ik hem voorzie van een bakje brok of gras is het voor mij meteen makkelijker, dan ben ik niet bang dat hij bijt en dan doet hij het ook niet.

Pony staat op een paddock, ik zit er vaak wel naast maar eigenlijk nooit in. Halstertje aan doen is allemaal geen probleem, hij staat netjes stil en ik ben nagenoeg niet bang dat hij bijt.

Het lijkt echt puur mijn eigen angst te zijn die hem triggerd om te happen/bijten en vervelen.

Tja het verschil tussen mij en alle anderen die hem gedag komen zeggen of wat met hem komen doen is dat hun geen verwachting hebben van slecht gedrag en ik wel. Zelfs als hij even komt kijken of snuffelen tijdens het poetsen ik kan niet anders denken dan dat hij zich zal misdragen.

Mijn probleem nu is ook dat ik weet wat ik fout doe maar door mijn angst kan ik niet adequaat reageren.

pelka

Re: Hulp gezocht bijtende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 21:44

ik ken het gevoel. mijn vorige verzorgpaard viel je echt aan en heeft mij heel hard gebeten en meerdere gerichte pogingen gedaan.
ik heb er nu nog steeds last van dat ik bij nieuwe paarden huiveriger ben dan hiervoor.
misschien helpt het als je tijd door brengt met je paard door gewoon erbij te komen zitten in de paddock/weide. dan ben jij in een ontspannenere sfeer en kan je misschien weer vertrouwen krijgen in je paard.
poets hem dan misschien ook in zijn stal of weide om de negatieve sfeer en gevoelens van de poetsplaats te vermijden. en in zo'n grote ruimte heb je ook meer kanten die je op kan als er echt wat gebeurt wat misschien gerust stellend is.
misschien zou je een keertje een join up kunnen proberen ik vind dit altijd mooi en het geeft naar mijn ervaring vertrouwen in elkaar.
ik hoop dat je hier wat aan hebt