Stil staan in de trailer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zebra89

Stil staan in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 20:33

Hay Allemaal

Ik bezit een lieve, trouwe 7 jarige ruin die super mak is op de trailer. Hij vind het wel spannend nog maar laat zich goed laden en is onderweg rustig. Hij kon altijd slecht vaststaan en vond dat in de trailer ook spannend maar inmiddels laat hij ook dit goed toe en staat met 2 trailerlijnen vast. Nu komt alleen het 'enige probleem' met de trailer en dat is dat hij heel erg onrustig wordt (en heet) als we stilstaan met de trailer. Bij het inladen valt het nog wel mee maar als we op de plaats van bestemming aankomen (of op een P plaats even moeten stoppen) lijkt het wel alsof ie geen geduld meer heeft en eruit wil. Hij begint dan te stampen, hinniken en heeft duidelijk stress.

Om de stress zo laag mogelijk te houden laad ik nu op concours bijvoorbeeld eerst uit en ga me dan pas melden (hij staat dan even aan de hand te grazen met iemand). Voorwaarde voor uitladen is bij mij wel dat ie rustig moet staan voor de klep open gaat en rustig moet wachten tot de balk open is. Dat gaat nu ook goed. Maar ik wil eigenlijk wel dat hij het stilstaan in de trailer leert want gisteren staat bijv mijn groom 20 minuten met hem aan de hand te grazen terwijl ik naar de prijsuitreiking ga. Geen ramp, maar het zou zo fijn zijn als we op termijn kunnen wennen aan dat hij ook een kwartiertje op de trailer kan staan en hooi kan eten zonder de boel af te breken :o

Ik ben absoluut niet van de "hij kan toch geen kant op dus gewoon een halve dag in de trailer pleuren dan leert ie het wel af" methodes dus ik zoek naar mensen die ervaring hebben met dit probleem en hier een rustige en constructieve manier voor weten om dit te oefenen.

Ben benieuwd naar de tips en adviezen :)

Groetjes Nicole

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:39

Een halve dag heeft inderdaad geen nut, maar hem even in de trailer laten staan, wachten tot hij kalm(er) wordt en dan pas uitladen gaat wel helpen. Hij heeft nu geleerd dat herrie maken = uitladen, en hij moet even door gaan krijgen dat je pas gaat uitladen als jij dat wil, niet als hij bepaalt dat het tijd is.

Ik zou beginnen met oefenen op eigen terrein; paard in de trailer zetten, en doen alsof je weg gaat rijden. Waarschijnlijk gaat hij stampen / hinniken. Voor jou zaak om hem te negeren tot hij stil staat / is, dan mag je vanaf buiten hem aanspreken, en kun je de deur open doen. De aandacht die hij dan krijgt is positief en voor hem dus een beloning. Zo kun je de tijd langzaam oprekken.
Daarna ga je hetzelfde oefenen na een stukje rijden. Dus inladen, rijden naar een (veilige) parkeerplaats en daar dezelfde oefeningen herhalen. Als dat goed gaat, ga je het ook op wedstrijd toepassen. In eerste instantie zou ik dat doen bij het laden na je wedstrijd, zodat er geen tijdsdruk ("ik moet zo losrijden, anders haal ik het niet") op staat.

Mijn ruin deed, in veel kleinere mate, hetzelfde. Stilstaan betekende voor hem uitstappen. Erg onhandig in de file :+ Hij breekt niet de hele tent af, overigens. Hij schraapt een beetje en doet wat stapjes vooruit en achteruit, voor zover dat past. Negeren en op het goede moment wel aandacht geven (als hij stilstond of doorging met hooi eten) werkte heel goed bij hem. Ik blijf er wel mee oefenen. Als we terugkomen op stal, doe ik het deurtje even open, zeg ik hem gedag en daarna ga ik de auto uitladen etc. Dan ben ik dus wel steeds even in de buurt, maar moet hij wachten.

zebra89

Re: Stil staan in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 20:43

Oke dat is inderdaad een goede oefening. Maar even voor het beeld: Ik laat hem nu dus pas uit als hij stil staat (niet stampt en niet hinnikt of bombarie maakt) maar ik rek het ook niet langer dan nodig is...dus daarmee oefen ik het zeg maar niet om het langer te doen maar beloon ik zn slechte gedrag ook niet.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:48

Dat is al heel goed! Volgende stap is dus om het onder gecontroleerde (!) omstandigheden juist wel uit te lokken. Één stamp / hinnik / bombarie sessie is al voldoende natuurlijk. Zodra hij ontspant tot 4 tellen (één mississippi, twee mississippi, drie mississippi, vier mississippi), dan gelijk belonen (stem, deurtje open, naar binnen en uitladen voorbereiden).

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:50

Misschien een stomme vraag, maar heeft hij een hooinet in de trailer? :)

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 20:57

@Hilary ik ga het eens proberen komende week, ben heel benieuwd

@269_life ja hij heeft een hooinet die elke keer gevuld is met vers hooi. Wil eigenlijk ook nog een voerbak erin hebben (halve fjord dus wel gevoelig voor wat te eten) denk dat ie daarmee ook al stuk kalmer zou zijn.

Graniel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:08

Hoi Nicole,
Mijn man en ik vervoeren nu al jarenlang paarden en hebben daarbij het nodige meegemaakt en dus ook geleerd.
De ervaring heeft ons geleerd dat paarden onrustiger zijn als ze met 2 trailerlijnen/touwen vast staan en dan zelfs de ervaren paarden.
Een paard haalt een groot deel van zijn balans uit zijn nek en wordt hierin beperkt als hij dubbel vaststaat. Bovendien is het voor een paard prettig als hij toch enigszins om zich heen kan kijken. Staat hij met 2 lijnen vast dan wordt ook dit weer beperkt en zal bij schrikken het vluchtgedrag sterker opkomen.
Bovendien weten we uit ervaring dat als een paard los wil breken dit ook zal gebeuren als deze met 2 lijnen vaststaat, de kracht is dan enorm en de schade alleen maar groter.
Als je hier meer uitleg of voorbeeld van wil hebben dan kun je ons altijd een privé bericht sturen.
Groet,
Eldert en Nicole (Paardentaxi Amsterdam)

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 21:21

Hay Eldert en Nicole

Bedankt voor dit advies. ik heb hem sowieso niet strak staan (zodra hij druk voelt van de lijnen dan flipt ie...) maar omdat we een anderhalf paards hebben en mijn D/E pony niet zo heel erg groot is (heb hier voor 10 jaar een fries gehad en dan was de trailer goed 'vol') heb ik het idee dat hij bijna zou kunnen omdraaien als hij niet aan 2 touwtjes staat. Denk je dat bij het stilstaan het zal helpen als hij aan 1 touw vast staat? Wij hebben geen ring middenvoor alleen 2 aan de zijkanten (2 rechts, 1 hoog en 1 op hoogte van de balk en links idem dito) Welke zou jij dan gebruiken? Vind beide voor en nadelen hebben (hoog eng ivm ophangen als ze vallen, laag eng als ze slaan met benen en erin komen)

Hoop op een reactie en bedankt voor de tip, had hier nog niet over nagedacht dat dat ook mee zou kunnen spelen.

Graniel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:36

Hoi Nicole,
Zoiezo geen halstertouw gebruiken, deze rekken mee. Er zijn speciale trailerlijnen, deze zijn niet duur in de aanschaf en in paniektoestand snel los. Bij ons staan ze vast ter hoogte van de balk en vast aan de onderkant van het halster. De paardjes staan niet te strak zodat ze om kunnen kijken als ze iets horen. Als je het paardje op gelijke hoogte vast zet ter hoogte van de stang kan deze met een trailerlijn absoluut niet erin komen met de benen. (kijk maar bij onze filmpjes op facebook). Paardje kan op deze manier wel omkijken maar niet draaien. Wat wel heel belangrijk is, is dat de stang een borststang is (dus op borsthoogte) en geen nekstang wordt. Dit geeft namelijk onrust. Zit de stang wel te hoog dan zul je deze moeten laten verlagen tot borsthoogte.

Groetjes,
Eldert en Nicole

Graniel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:38

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:41

Precies wat eerder werd gezegd: wacht tot hij rustig is en dan pas uitladen. Ik begreep dat je dit al doet, goed! Probeer nu steeds meer te vragen van hem, zie het als vrijheidsdressuur. De eerste keer met voetje vragen is een stapje genoeg. Maar daarna wil je dat hij enkel het been op tilt, daarna hoger, en hoger en vervolgens kan vasthouden.

Dat is nu net zo. Wacht een paard tellen tot hij rustig is en uitladen maar. Volgende keer wacht je wat langer, daarna weer wat langer enzovoorts. Kost even tijd, maar helpt uiteindelijk wel.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:01

Graniel schreef:
Hoi Nicole,
Wat wel heel belangrijk is, is dat de stang een borststang is (dus op borsthoogte) en geen nekstang wordt. Dit geeft namelijk onrust. Zit de stang wel te hoog dan zul je deze moeten laten verlagen tot borsthoogte.

Dat probleem heb ik ook gehad en heeft waarschijnlijk groot aandeel gehad in mijn trailerlaadprobleem toendertijd. Toen we eenmaal de stang hadden verlaagd, was het probleem nagenoeg over.

Maar interessant dit topic! Ons trailerlaadprobleem is helemaal verholpen en het enige waar ik nog mee te maken heb, is hetzelfde als TS. Mijn paardje wordt ook onrustig als we stilstaan en mijn grootste angst is ook file onderweg. Het gaat al beter. Ik ben begonnen met niet direct uit te laden als we terug waren. Met minuutjes gerekt. Iedere keer weer iets langer. Ik kan hem nu wel wat langer laten staan, maar nog moet ik hem wel binnen een kwartier uitladen.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 19:54

We hebben een balk die je in kan stellen op diverse hoogtes heb hem inderdaad op borsthoogte zitten. En ik gebruik op dit moment ik dus 2 trailerlijnen (hoewel dat losschieten mij er niet bepaald in lijkt te zitten?? Maar dat kan mijn idee enkel zijn... Zit een paniekhaak aan de ene kant en aan de andere kant zon haak om aan de trailerogen vast te zetten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 07:36

TAO → OPG

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 12:46

Even een update: Het ging gisteren al een stuk beter. Heb hem even laten staan en toen eruit gehaald. Dus we gaan langzaam oefenen steeds langer te laten staan