Ik bezit een lieve, trouwe 7 jarige ruin die super mak is op de trailer. Hij vind het wel spannend nog maar laat zich goed laden en is onderweg rustig. Hij kon altijd slecht vaststaan en vond dat in de trailer ook spannend maar inmiddels laat hij ook dit goed toe en staat met 2 trailerlijnen vast. Nu komt alleen het 'enige probleem' met de trailer en dat is dat hij heel erg onrustig wordt (en heet) als we stilstaan met de trailer. Bij het inladen valt het nog wel mee maar als we op de plaats van bestemming aankomen (of op een P plaats even moeten stoppen) lijkt het wel alsof ie geen geduld meer heeft en eruit wil. Hij begint dan te stampen, hinniken en heeft duidelijk stress.
Om de stress zo laag mogelijk te houden laad ik nu op concours bijvoorbeeld eerst uit en ga me dan pas melden (hij staat dan even aan de hand te grazen met iemand). Voorwaarde voor uitladen is bij mij wel dat ie rustig moet staan voor de klep open gaat en rustig moet wachten tot de balk open is. Dat gaat nu ook goed. Maar ik wil eigenlijk wel dat hij het stilstaan in de trailer leert want gisteren staat bijv mijn groom 20 minuten met hem aan de hand te grazen terwijl ik naar de prijsuitreiking ga. Geen ramp, maar het zou zo fijn zijn als we op termijn kunnen wennen aan dat hij ook een kwartiertje op de trailer kan staan en hooi kan eten zonder de boel af te breken
Ik ben absoluut niet van de "hij kan toch geen kant op dus gewoon een halve dag in de trailer pleuren dan leert ie het wel af" methodes dus ik zoek naar mensen die ervaring hebben met dit probleem en hier een rustige en constructieve manier voor weten om dit te oefenen.
Ben benieuwd naar de tips en adviezen

Groetjes Nicole
Hij breekt niet de hele tent af, overigens. Hij schraapt een beetje en doet wat stapjes vooruit en achteruit, voor zover dat past. Negeren en op het goede moment wel aandacht geven (als hij stilstond of doorging met hooi eten) werkte heel goed bij hem. Ik blijf er wel mee oefenen. Als we terugkomen op stal, doe ik het deurtje even open, zeg ik hem gedag en daarna ga ik de auto uitladen etc. Dan ben ik dus wel steeds even in de buurt, maar moet hij wachten.