Deken met UV-filter

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YWC

Deken met UV-filter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 10:51

Welke deken met UV-filter is nu echt heel goed en duurzaam?

Ik overweeg om deze zomer eentje aan te schaffen voor onze perlino Welsh cob hengst.
Moet dus wel breed vallen en tegen een stootje kunnen (want hij staat niet alleen op de wei).

Wesco

Re: Deken met UV-filter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:31

Een Rambo protector is sterk maar of die een uv filter heeft weet ik niet.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:01

Aussie allrounder?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 08:48

Deken met UV-filter, ja dat is echt de marketing-truc van het jaar geweest :') .

Eerst maar even een lesje natuurkunde -:) . Het licht bestaat uit een breed spectrum aan golflengtes. Daarvan kunnen wij mensen maar een klein gedeelte zien. Dat noemen we het zichtbare licht, en is opgebouwd uit de kleuren die je ziet in een regenboog: rood – oranje – geel – groen – blauw – violet

Aan de ene kant gaat het spectrum verder in het infra-rode gebied (IR). Dat licht kunnen we niet zien, maar is de warmte die we voelen als we in de zon staan. Daarom zijn warmtelampen, zoals in een solarium voor je paard, ook rood. IR licht heeft een goed doordringend vermogen, en daarom kunnen we die warmte ook voelen achter bijvoorbeeld glas.

Aan de andere kant gaat het spectrum verder in het ultra-violette gebied (UV). Voornamelijk het nabije UV licht, UV-A en UV-B, is het licht dat ervoor zorgt dat onze huid vitamine D aanmaakt en we een mooi bruin kleurtje krijgen van de zon. Het is ook het licht dat ervoor zorgt dat we op het strand kreeftrood verbranden en huidtumoren krijgen van de zon. En wat doe je op het strand als je je dosis zon hebt gehad? Juist, je doet een t-shirt aan. Conclusie: jouw t-shirt is UV-werend :)* . Want UV-licht heeft in het algemeen een laag doordringend vermogen. Een dicht geweven stof blokkeert al het merendeel van het licht. Daarbij zal een nieuw donker shirt zijn werk wel beter doen dan een compleet verwassen en dun geworden wit shirt.

Een dicht geweven zomerdeken, zoals bijvoorbeeld een eczeemdeken, de Rambo sweet itch hoody of een soortgelijke deken zou afdoende moeten zijn voor het UV-probleem.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 08:51

Iedere deken die je op je paard gooit beschermt hem tegen uv straling ;) duur of goedkoop maakt allemaal niks uit

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 09:21

Dank je voor de uitgebreide uitleg.

Eigenlijk ben ik niet zo voor dekens (m.u.v. zweetdeken na het werken), maar vermits hij perlino is en daardoor vatbaarder voor huidtumoren (dat beweert men althans), overweeg ik toch om een deken aan te schaffen.

Shelber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:23

Mijn Alpine schudt de dekens altijd af wanneer het iets warmer is, kan de uv straling dan erg veel kwaad of valt dat mee?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 14:49

De Rambo Protector is bij mijn weten UV werend en heeft door de V-sluiting ruimte voor een stevige hals. Bij mijn Welsh Cob had de Protector een erg goede ligging/pasvorm en zeer degelijk qua materiaal.