Vrachtwagen b rijbewijs

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daatje

Vrachtwagen b rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 15:08

Wij hebben een vrachtwagentje voor b rijbewijs op het oog. Deze is ingericht voor twee paarden, maar ik zal er altijd maar 1 vervoeren (ook met oog op laadvermogen). Nu is het een zijlader en reist het paard tegen de rijrichting in. Fijn dus. Maar..... Ik zet het paard dan dus achter de bestuurder, maar dat betekend dus achterwaarts een zijlader uit. Is dit gebruikelijk? Iemand ervaring met achterwaarts uitladen uit een zijlader?

Jeannette

Re: Vrachtwagen b rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 18:56

Je kunt toch gewoon vooruit de klep af?
Heb jaren een zijlader gehad, paarden stonden achterste voren op de wagen en ginen vooruit de klep af.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:13

Nee... met een zijlader kan je paard ook altijd gewoon vooruit eraf? :?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 19:52

Kwestie van het schot ver genoeg opendoen zodat paard er gewoon voorwaarts af kan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 09:16

Daatje schreef:
Wij hebben een vrachtwagentje voor b rijbewijs op het oog. Deze is ingericht voor twee paarden, maar ik zal er altijd maar 1 vervoeren (ook met oog op laadvermogen). Nu is het een zijlader en reist het paard tegen de rijrichting in. Fijn dus. Maar..... Ik zet het paard dan dus achter de bestuurder, maar dat betekend dus achterwaarts een zijlader uit. Is dit gebruikelijk? Iemand ervaring met achterwaarts uitladen uit een zijlader?

Als paard er niet voorwaarts af kan, autootje lekker laten staan want domme constructie. Ik denk dus dat je niet helemaal correct in beeld hebt hoe dat aan te pakken op dit autootje.

Oh en nog een tipje: voordat je 'm koopt, zet 'm even op de weegbrug.........

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 11:02

Mmmm even uitleggen. Als ik mijn paard aan de bestuurderskant zet is de ruimte te klein om voorwaarts eraf te halen. Als ik m aan de andere kant zet kan het wel omdat je dan tussenschot open zet. Lijkt mij dat ik m achter bestuurder zet, dan kan wil ik kijken of constructie van schot anders kan zodat ik ook dan voorwaarts kan uitladen

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:57

Vooruit bedoelde ik natuurlijk voorwaarts van de klep af.
Ik heb er geen beeld bij zoals het omschreven is. Als ik met 1 paard op pad ging zette ik hem ook altijd achter de bstuurder. Beide schotten helemaal open en dan voorwaarts eraf.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:22

Als ik dan zou moeten kiezen zou ik m toch liever aan de passagierskant zetten en vooruit afladen dan aan de bestuurderskant en achteruit moeten afladen. 1e optie lijkt mij dan veiliger.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:27

Heb je een foto?
het paard staat met zn kont tegen de bestuurder. Neem aan dat hij dan makkelijk kan draaien om voorwaarts er af te gaan? Tussenschot moet toch gewoon open kunnen?

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 20:59

Ja, kont naar bestuurder. Maar tussenschot kan niet open als op deze plek een paard staat. Gaat nl open een de voorzijde vh paard. Dit gaan we dus veranderen zodat t wel kan inderdaad

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:07

Mijn tip ook: zet hem op de weegbrug en houd het gewicht goed in de gaten. Er is een kans dat je met B rijbewijs gewoon maar een kleine c pony mag vervoeren

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 21:11

Dank voor de tip.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 21:16

Ook met vrachtwagen geldt opgeladen staan aan de kant van de bestuurder, je bent omdat de wagens vaak hoog op de wielen staan al hoog en wiebelig maar met paard erin natuurlijk helemaal.

De wegen in Nederland zijn bol, de snelwegen minder maar de kleinere wegen zeker wel, als je je paard aan de bijrijderskant plaatst heb je eerder kans om om te slaan of in ieder geval meer onbalans te hebben bij bv uitwijken of zijwind.

Als je toch maar 1 paard in de wagen zet, maak dan een stand in het midden heb je aan beide kant een klein looppad voor je zelf ook nog (ik had aan de buitenzijde 2 dekenrekken hangen met de dekens die ik meenam)

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 21:32

Dat is zeker ook te overwegen. Dank!