Paard extreem bangvoor de smid

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annelien92

Paard extreem bangvoor de smid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 10:39

Hallk allemaal!

In oktober ben ik verhuisd en heb nu dus een andere smid. (Lees: ik stond op een grote manege, smid aan huis. Slechts 1 of 2 x bij geweest, stond er altijd netjes op en nooit iets gehoord dat er ietd mis ging.)
Vandaag kwam mijn nieuwe smid weer. En de stal eigenaren vroeg of ik er nu bij wilde zijn, omdat hij de voroge keer zo gevaarlijk werd. Misschien als ik er bij was, hij wat rustiger zou zijn, helaas.
alles geprobeerd, afleiding met wat te knabbelen, rustig prsten. Maar niets hielp. Uiteindelijk toch op een rustige manier zijn voorbenen kunnen doen. Maar hoe..
de achterbenen daar in tegen ging echt niet, als mijn paard bang is gaat hij heel lelijk slaan. Normaal gesproken kan ik zijn hoefjes zonder problemen optillen, maar ook toen ik het probeerde werd ik bijna tegen de grond gewerkt. Hoefsmid en ik hebben besloten om de achter benen even te laten, omdat het paard helemaalmover zijn toeren was.
hoefsmid beslaat koud, dus zonder rook e.d.
ik ben het spoor aardig bijster nu.
Graag zou ik wat tips krikgen over hoe ik hem over deze angs heen kan krijgen.

Paris_

Re: Paard extreem bangvoor de smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:46

Maar bij de vorige hoefsmid stond hij dus wel rustig? Of ook niet?
Anders zou ik haast denken dat er de vorige keer toen jij er niet bij was er iets is gebeurd tussen paard en smid waardoor het paard nu angstig is..

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:48

Is je paard misschien wat eenkennig ? In dat geval zou je de smid kunnen vragen je paard even wat aandacht te geven als hij op stal is (ervan uitgaande dat hij ook voor andere paarden op stal komt). Worteltje geven o.i.d. ? Mijn paard houdt er ook absoluut niet van als er een vreemde aan haar zit ....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:51

Eerst vragen aan je oude smid wat er gebeurd is dat je paard nu zo angstig is.

Om het probleem op te lossen raad ik grondwerk aan. Op alle plaatsen waar je ook maar de mogelijkheid hebt voetjes vragen, elke dag weer.
Tijdens het poetsen uiteraard, maar ook in de bak voordat je op stapt, nadat je er af bent gegaan, weet terug op de poetsplaats etc...

Als dat goed gaat, dan tik je eens op de hoeven met de hoevenkrabber bijvb. Later met iets zwaarders.

Gaat dat goed vraag dan eens aan de smid of je een oude vijlrasp mag lenen en die je altijd bij je en tijdens het hoevenkrabben haal je dat eens de vijlrasp erover heen.
Belangrijk is wel dat je pas stopt als je paard braaf is en niet op het moment dat hij bang wil wegtrekken of slaan.

Wees dus wel zeker van je zaak wanneer je aan de gang gaat en zorg ervoor dat je de tijd hebt en niet boos word, maar blijf consequent en wees blij met elke kleine stap vooruit.

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 10:54

Ik ben er inderdaad achter gekomen dat er bij de vorige smid ook problemen zijn geweest, en daar niet altijd vriendelijk op is gereageerd. Helaas wist ik dit dus niet. Ik denk ook dat het probleem daar grotendeels is ontstaan. Ik ken zijn fokker ool goed. Daar zijn nooit problemen geweest.
Mijn paard is met iedereen vrienden, mannen of vrouwen. Maakt niet uit.
ik heb nu met de smid afgesproken dat we hem voor de volgende keer wat sederen door de dierenarts, maar ik wil natuurlijk een blijvende oplossing

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:08

Wil je deze hoefsmid houden?
Je zou kunnen vragen of deze smid als hij tijd heeft en dat wil , zo langs komt en je paard gewoon wat lekkers geeft en even aait.
Verder niks.
Dit dan zo uitbouwen.
zou ook gaan oefenen met vreemde mensen je paard aan te raken,eventueel benen op tillen zodat het vertrouwd raakt daar mee :j
Sederen kan inderdaad ook, ik ken wel iemand die haar paard van te voren altijd wat tranquigel geeft,haar paard is daardoor makkelijker te beslaan

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:10

Ieder paard is idd anders, de één is makkelijk en de ander is moeilijker.
Maar zo'n gedrag is altijd te verhelpen, en is eigenlijk te wijten aan een verkeerde belering door de mens.
Het is niet de fout van de vorige smid, ook niet van iemand anders, er is gewoon nooit in het leven van dit paard een goede vorm van training op dit onderdeel geweest.
Ik vind het totaal verkeerd om zoals jij het nu hier voorstelt, je paard volgende keer te gaan sederen om makkelijker het werk te kunnen uitvoeren, dit is echt een verkeerd idéé.
Zet je paard in een soort training, die dan echt gericht is op dit onderdeel, en je zal merken dat je paard er nadien dan eigenlijk heel zijn leven mee geholpen is, en de smid of iemand anders geen problemen meer zal hebben.
Is dit een langdurige training ?????
Ik ben ervan overtuigd dat dit in vrij korte tijd moet kunnen lukken, ik zeg dan ook maximaal een maand training. Maar al bij de eerste trainingen zou je toch al een duidelijke verbetering moeten kunnen zien.
Je mag me contacteren.

Annelien92 schreef:
Ik ben er inderdaad achter gekomen dat er bij de vorige smid ook problemen zijn geweest, en daar niet altijd vriendelijk op is gereageerd. Helaas wist ik dit dus niet. Ik denk ook dat het probleem daar grotendeels is ontstaan. Ik ken zijn fokker ool goed. Daar zijn nooit problemen geweest.
Mijn paard is met iedereen vrienden, mannen of vrouwen. Maakt niet uit.
ik heb nu met de smid afgesproken dat we hem voor de volgende keer wat sederen door de dierenarts, maar ik wil natuurlijk een blijvende oplossing

Annelien92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 11:20

Ik ben het inderdaad met je eens dat sederen absoluut niet de oplossing is. Maar hij zal vanachter toch echt op kort termijn berslagen moeten worden. Ik zie het dus ook als iets eenmaligs. Trainingen ben ik ool voor aan het rond snuffelen.
Volgende week komt zijn fokker langs, die heeft hem altijd zelf beslagen, dus we gaan ook even kijken hoe hij op hem reageerd.

edit. Zijn voetjes optillen is het probleem niet zozeer. We kunnen er niet eens bij in de buurt komen. Eenmaal zijn been opgetild. Vind hij het weer goed.
Deze hoefsmid wil ikgraag houden, geweldig hoe hij er mee omgaat. Benaderd hem heel rustig, maakt zich kleiner en praat heel veel tegen hem.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:31

Wij hhebben ook wel eens een gesedeerd voor een keer. Bij de rustige smid is het nog te doen de andere ruwere komt niet eens bij de achterbenen.. dan mept die al.

Hoevenkrabbe ect is ook geen probleem maar als die iets gestrest is kan je wel stoppen met de smid.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 12:39

BEH >> OPG

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:55

Vorige smid is als ik het zo lees wel degelijk in de fout gegaan.
Paard heeft geen last wanneer de goed opgetild is, maar laat die wel optillen?
In combinatie met de wetenschap dat de vorige smid niet altijd vriendelijk is geweest lijkt het me redelijk duidelijk.
En ja het is mogelijk dit op een relatief korte tijd af te leren door langzaam de grenzen van het paard te verkennen en vervolgens gestadig te verleggen.
Ik ben er mee eens dat dit meestal binnen de maand moet kunnen.
Ik help reeds enkele jaren mensen met dergelijke en andere problemen.
Voor meer informatie mag je altijd een pb sturen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 14:07

ellepel schreef:
Wil je deze hoefsmid houden?
Je zou kunnen vragen of deze smid als hij tijd heeft en dat wil , zo langs komt en je paard gewoon wat lekkers geeft en even aait.
Verder niks.
Dit dan zo uitbouwen.

Dure "oplossing". Ik zou me als smid gewoon laten betalen voor dit soort training.