Pony 'verkocht' aan iemand in het buitenland

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Pony 'verkocht' aan iemand in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 06:55

Hallo allemaal,

Ik heb een pony gekocht voor de verkoop.
Nu is er iemand die haar wil kopen, eigenlijk al heel erg snel, want ze staat net een dag of 4 te koop.
Nu is het zo dat de persoon op dit moment in Zweden woont en over een maand naar Frankrijk gaat verhuizen. Ze willen een aanbetaling doen en de pony komen halen als tijdens de verhuizing van hun eigen pony's.
Heb uiteraard de bank gebelt of ik veilig de gegevens door kon geven die hun nodig hadden om de betaling te doen en dat was geen probleem. Heeft iemand hier ervaring mee en hoe ging dat bij jou? Is alles goed gegaan? Vind het namelijk toch een beetje eng... Stel dat ze nou niet komt, of ze ziet de pony en wil hem ineens toch niet wat dan? Geef je dan de aanbetaling terug of doe je dit niet omdat je wel je kosten aan stalling tot die tijd hebt gehad e.d.?
Graag hoor ik wat ervaringen aangezien het voor mij de eerste keer is dat iemand uit het buitenland de pony wil kopen zonder hem te zien.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 06:57

Het is een aanbetaling en die hoef je dus in principe niet terug te geven wanneer ze er vanaf zien.
En de rest zou ik pas laten betalen wanneer ze de pony komen halen.
Verder lijkt het me geen probleem? In het slechtste geval komt ze niet opdagen en kun je de pony opnieuw te koop zetten.

Gaat het om een sportpony? Ik weet dat dit wel vaker op deze manier word gedaan.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 07:00

Nee om een Shetlander :o?
Ze betalen ruim stalgeld als aanbetaling (iets minder als de helft) de rest als ze de pony komen halen.

Cayenne

Re: Pony 'verkocht' aan iemand in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 07:06

Een shetlander? Eentje met exclusieve bloedlijnen ofzo? :D
Hebben ze ook gezegd waarom ze specifiek deze pony willen hebben? No offence, maar ik zou dit eerder verwachten voor een exclusieve sportpony in de D-maat ofzo :P

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 07:16

Voor een Shetlander? Nee dat zou ik toch niet vertrouwen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 07:18

Als ze je daadwerkelijk echt geld sturen en er langer dan een paar weken zit tussen betalen en ophalen. Kan er denk ik weinig gebeuren. Als de tijd voor het terugdraaien van een betaling verstreken is.

Maar neemt niet weg dat het een vaag verhaal is. Is de converstie in engels of een andere taal? Heeft de pony een bijzondere bloedlijn of kleur en is de prijs die zij willen betalen beetje in overeenstemminf met de waarde en waarom willen ze juist deze pony? Is daar over gesproken?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 07:20

Ik zou de aanbetaling aannemen. En afspreken dat je haar tot een bepaalde tijd vasthoud voor hun. Als ze voor die tijd niet komen dat je de pony aan iemand anders verkoopt en dat ze de aanbetaling kwijt zijn... Wel duidelijk afspreken en akkoort vragen. Dan zie ik er geen probleem in.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 07:34

Ik zou hier geen aanbetaling voor accepteren maar gewoon afspreken dat ze contact met je opnemen zodra het zover is. Kun je hem ondertussen verkopen zou ik het gewoon doen. Een leuke shet voor deze mensen is zo weer gevonden.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 07:38

Wel voor een tinker, maar meer risico voor hun dan voor ons. Geld is eerst over gemaakt en daarna hebben wij hem vast en centraal punt gebracht voor transport naar Frankrijk.

Wordt de pony op korte termijn opgehaald? Dan zou ik gewoon proberen ( eenmalige aanbetaling ivm aankoop, niet maandelijks stalgeld laten betalen)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 07:52

Als je geen haast hebt met de verkoop zou ik het gewoon doen.

Wij hebben een welsh pony naar Rusland verkocht. Duurde ook iets langer met het transport, (die mensen hadden het transport geregeld en hadden de pony nog nooit gezien) is verder wel goed gegaan. Ook later nog foto's gekregen, ze zijn erg blij met de pony.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 08:12

ik zou gewoon laten aanbetalen, de pony blijft verder in je bezit, je stuurt niks op, dus er is geen risico
geld haal je wel meteen van de bank af. en komen ze niet, doei dikke pech en dan hou je het geld en verkoop je de pony alsnog in NL, en anders de rest laten betalen bij ophalen

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 08:17

Juist wel laten aanbetalen. Dan heb je meer houvast dat ze ook daadwerkelijk komen en is het voor hen een stok achter de deur.
Bij geen aanbetaling weet je in principe nog steeds niets.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 08:19

Ze zeggen helemaal weg te zijn Vd vader Vd shet. Daar hebben ze nog 4 kleinkinderen en een zoon van. Heb gezegd dat ze overbouwd is maar het maakt allemaal niet uit ze willen de pony echt zeggen ze. Begin volgende week zou de aanbetaling er zijn en in juni wordt ze gehaald

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 08:20

Zolang er geen levering van het dier is geweest hoef je die aanbetaling niet terug te betalen. Ik vind het wel een hoop gedoe voor een shetlander. Die vind je overal!

Wees alert of verzoeken of jij eerst iets moet betalen. Laat ze ook niet in een chequevorm betalen. Gewoon handje contantje.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 08:21

Ok dat verklaard wat meer. Maar dan nog. Is de prijs in overeenstemming met de waarde van de pony?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 09:08

Tja, tis net wat een gek ervoor geeft natuurlijk. Als ik vergelijk met de bedragen op MP is het een gemiddelde prijs. Ik vroeg 350, dat betalen ze en daarbovenop het stalgeld voor het vasthouden

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:19

Sammie schreef:
Zolang er geen levering van het dier is geweest hoef je die aanbetaling niet terug te betalen. Ik vind het wel een hoop gedoe voor een shetlander. Die vind je overal!

Hihi, is dat wel zo?
Onze types shets vind je niet in de USA en in Spanje lopen ze ook niet bij bultjes rond zoals dat hier wel zo is.
Kan me prima voorstellen dat er in Zweden ook veel minder shetjes lopen. Weet niet of het zo is, maar het zou kunnen en dan is het natuurlijk wel plausibel dat zulke mensen iets meer moeite doen voor beestjes die je hier voor 25 euro op de markt koopt omdat er zoveel van zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:43

Als dat zo zou zijn is het een gat in de markt :D

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:49

Dees schreef:
Sammie schreef:

Hihi, is dat wel zo?
Onze types shets vind je niet in de USA en in Spanje lopen ze ook niet bij bultjes rond zoals dat hier wel zo is.
Kan me prima voorstellen dat er in Zweden ook veel minder shetjes lopen. Weet niet of het zo is, maar het zou kunnen en dan is het natuurlijk wel plausibel dat zulke mensen iets meer moeite doen voor beestjes die je hier voor 25 euro op de markt koopt omdat er zoveel van zijn.

Shets genoeg, maar de prijzen van alle paarden/pony's liggen in Zweden een stuk hoger.

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:56

Ik had mijn shetlander verkocht aan mensen die in Duitsland wonen. Wij deden het contant. Dus toen ze haar kwamen ophalen hadden ze het geld gegeven.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 10:00

Duitsland vind ik dan nog net even wat anders als Zweden, of nouja Frankrijk eigenlijk. Ze gaan in Juni verhuizen naar Frankrijk, als ze hun eigen pony's daarheen verhuizen, willen ze onderweg die van mij ophalen. Ze gaven aan al 4 shetten in Nl gekocht te hebben en 1 in Engeland

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:06

Je moet voor de lol eens mensen volgen die bemiddelen in de verkoop van Arabische volbloeden. Hoeveel shetjes er door mannen uit de Emiraten, Jordanië, ..., worden gekocht. Hele kuddes meestal in 1 klap, niet normaal. Dus het is idd een beetje een gat in de markt ;-)

Ts, zet duidelijk de termijnen en andere afspraken heel concreet zwart op wit. Niet dat je uiteindelijk de pony eindeloos moet aanhouden voor hen en dat zij niets meer laten horen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:06

Kijk je pony nog even heel goed na, gebit , stand van de benen. Hoeven. Is de pony verder kerngezond en o.k. en je hebt de plus en minpunten verteld dan zou ik het gewoon doen met de aanbetaling. Deze mensen hebben er veel voor over dus neem aan dat ze dan ook goed voor je pony zorgen en als jij niets verborgen hebt waar moet dan discussie over komen bij ophalen. Dan komt het vast helemaal goed.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:08

Aanbetaling accepteren, echt een specifieke datum afspreken dat ze haar opkomen halen en de rest betalen.
Komen ze niet opdagen dan, aanbetaling houden en weer in de verkoop doen.

Dan is er voor jou eigenlijk geen risico :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 10:09

Dat je voorzichtig bent, snap ik. Er lopen fantasten rond op deze aardbol.
Wat ik zou doen: afspraken op papier. (Stalling,risico's, vervoer) Een uiterlijke datum voor de geldigheid van deze afspraken.
Daarna ben je dan als verkoper weer vrij.
Gaan ze niet akkoord, weet je genoeg.......