Hoe weet je paard dat hij opzij moet en wanneer niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_01

Hoe weet je paard dat hij opzij moet en wanneer niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 11:57

Ik ben bezig met me te verdiepen in grondoefeningen, en toen las ik een item over hoe je een paard moet laten wijken.

Nu vroeg ik me af (en misschien een stomme vraag, maar goed ik ben blont :-) ), hoe weet een paard nu het verschil tussen dat je wil dat hij opzij stapt en dat je juist wil dat hij blijft staan (omdat je wil borstelen, opstappen of zo)? Doe je dat met lichaamshouding (en hoe dan), woordcommano of handgebaren of ....

Caroline52

Re: Hoe weet je paard dat hij opzij moet en wanneer niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:08

Een paard moet eigenlijk altijd stil staan tenzij je zegt dat die wat anders moet doen.. Dus als je wil dat je paard opzij gaat raak je je paard aan of zeg je een comando anders doe je dat niet

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 12:15

Heeft te maken met de energie die je uitstraalt. Hoog in energie maakt dat je paard op lichte aanwijzing opzij gaat, ook zonder aan te raken. Laag in energie blijft je paard staan.
Dit is niet zo simpel als het lijkt en moet je leren. Neem eens wat grondwerkles en dan leer je dat vanzelf. Paarden gebruiken dat onderling ook dus het is niks nieuws.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:31

Niet energie. Je wilt een heeel hoge energie kunnen hebben, en toch je paard hebben stil staan. Je wilt dat zelfs als je naar je paard rent, hij nog steeds comfortabel stil staat. En ook met een hele kalme lage energie wil je je paard nog kunnen wijken.
Het is met je intentie, je lichaamstaal. Ik heb er helaas geen duidelijke fotos van.. Maar je hebt dus een vriendelijke intentie, waar je je paard niks vraagt. Je bent zelf relaxed, en je paard blijft in hetzelfde tempo als waar hij was, of blijft stil staan op dezelfde plek. Als je hem wil wijken, verandert je intentie en dus je lichaamstaal. Natuurlijk zal je energie een klein beetje hoger zijn, maar het is niet de bedoeling dat je je paard wil laten wijken met je energie. Hoe ga je dan op je paard komen als je er met een aanloopje op wil springen? :D
Hoe te doen is lastig uit te leggen via internet, en ik raad je aan om wat (youtube) videos op te zoeken.

Gewoon eem klein voorbeeld: https://youtu.be/Fu-16C-Jdvo
Het gaat hier niet ober intentie, ook al zegt hij t woord wel 2x. Maar kijk goed naar zn lichaamstaal. Dit paard gaat wel achteruit wanneer hij gewoon een vriendelijke lichaamspositie heeft maar dat is nier de bedoelijg en t paard moet dus nog wat meer vertrouwen krijgen in hem.
https://youtu.be/ojeG_LEcGRk
Misschien nog wel een betere.
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 28-04-16 15:04, in het totaal 2 keer bewerkt

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 17:30

Onder andere focus is hier het sleutelwoord.
Je focus (lichaamstaal, waar je blik op gevestigd is enz.) bepaald wat je wil.
Borstelen is bvb geen druk die op dezelfde plaats behouden wordt, maar het is weg en weer bewegen. Je focust verhuisd normaal gesproken vanzelf mee. De totaal indruk van borstelen is dus volledig anders dan die van een afgesproken druk op een afgesproken punt.
Met opstijgen behoor je het paard niet aan te raken.
En hoewel een paard kan denken dat hij moet wijken voor de druk van de ruiter op zijn rug, door te gaan liggen, komt dit in de praktijk maar zelden voor.
Moest dit voorkomen bij jou, dan is dit ook zeker op te lossen door de druk te lossen op het verkeerde moment.
Ik hoop het hiermee wat duidelijk gemaakt te hebben.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:20

We bedoelen hetzelfde Eileen, :j ik kan prima op en neer springen en naar mn paard rennen met lage energie en heel zachtjes lopen met veel energie.