Verlatingsangst maar dan anders

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Verlatingsangst maar dan anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 10:30

Ik heb momenteel een pony voor de verkoop staan. Erg lief dier. Haar uit het land halen (weg bij de andere) is geen probleem. Haar vastzetten en borstelen ook geen probleem, maar als ik het in m'n hoofd haal om 3 passen weg te lopen word ze zenuwachtig. Ze gaat dan eerst schrapen met 1 been. Heen en weer draaien met de achterhand en als je dan nog niet naar haar toekomt gaat ze in spagaat staan en een soort van galop sprongen maken met haar voorbenen. Als je dan weer naar haar toe loopt en bij haar staat is ze meteen weer rustig. Het uit de wei halen is geen probleem. Als ik de andere 2 pony's dan ook uit de wei haal en de nieuwe pony daarna weer terug zet, is er niks aan de hand, totdat ze doorheeft dat ze alleen in de wei staat dan is het heen en weer draven en hinneken.
Dit is dus allemaal net even wat anders als de andere verhalen hier van verlatingsangst. Kan iemand me tips geven hoe ik dit op kan lossen?

MaritB

Re: Verlatingsangst maar dan anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:36

Ik zou dit steeds een beetje meer uitbouwen. Beginnen met bij haar weglopen en wachten tot ze ontspant. Niet eerder hiermee bevestig je haar alleen maar dat haar gedrag goed is.

Noa28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:39

Ik denk Dat je veel gedult nodig hebt.
Ik zou het idd afbouwen en belonen als het goed gaat, nog 1 tip: alleen stoppen met de "training" op het moment dat het goed gegaan is! Dat is heel belangrijk

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 10:46

Ik ben haar momenteel aan het leren te longeren en dan vind ze het niet erg dat je 'van haar af' staat.
Met het oefenen wat jullie aangeven, moet ik dan echt minuscule stapjes bij haar weg doen, want zoals ik al zei; 3 stappen is echt al te veel, ze raakt dan dusdanig gestrest dat ze daar uit zichzelf niet mee ophoud. Dus echt beginnen met een stapje van bv 10 cm en als dat goed gaat 20 cm en zo opbouwen.

Noa28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:47

Ja dat bedoel ik met gedult idylle :+
Ben niet altijd even duidelijk :o

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 10:49

Geeft niks hoor, we komen er wel uit hahaha. Bedankt voor je tip!
Kan ik nog iets 'verbeteren' door m'n eigen lichaamstaal aan te passen misschien?

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:50

Net zo lang laten staan tot dat ze rustig is. Dan weer naar haar toe lopen en belonen. Zou niet moeilijk gaan doen met 20 cm, dan 30 cm etc. Gewoon weg lopen, en pas weer terug komen als ze rustig staat. En geduld hebben, kan gerust een half uur duren voordat ze braaf stil staat.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:51

nolanlover schreef:
Net zo lang laten staan tot dat ze rustig is. Dan weer naar haar toe lopen en belonen. Zou niet moeilijk gaan doen met 20 cm, dan 30 cm etc. Gewoon weg lopen, en pas weer terug komen als ze rustig staat. En geduld hebben, kan gerust een half uur duren voordat ze braaf stil staat.

:j heeft bij een van mijn merries goed gewerkt.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 10:57

Ik ben bang dat als ik meteen zon 'eind' wegloop, dat ze dan nooit meer stilstaat :+ ze schiet namelijk echt in de stres

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:01

idylle schreef:
Ik ben bang dat als ik meteen zon 'eind' wegloop, dat ze dan nooit meer stilstaat :+ ze schiet namelijk echt in de stres

Kan wel even duren voordat ze weer rustig wordt haha. Ze houd vanzelf een keertje op, en voor ze haar hele hoeven dan kapot schraapt oid op zachte ondergrond zetten.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 11:02

Ik kan haar op een rubberen mat zetten

Noa28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:06

Ja ik denk dat dat wel handig is idylle :))

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:08

Mijn paard raakt ook echt in de stress van dingen, is echt kwestie van volhouden.

in parelli zeggen ze wel: ' it take never longer than 2 days'

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 11:13

Ik zou zeggen pak er een stoel bij zet die een paar meter bij jaar vandaan en blijf rustig zitten tot zij rustig is en vooral gen contact maken ook niet met stem...

Zal het wel in een paddock doen ofzo met veiligheids touw

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 11:20

Ik heb geen paddock, wel een rijbak, maar daarin geen paal of iets waar ik haar kan vastzetten. Met poetsen staan ze normaal gesproken buiten aan een ring in de muur vast, maar met regen staan ze in een koeienschuur aan een hek met horizontale ijzeren buizen , dat zijn de enige 2 mogelijkheden om haar vast te zetten. Voor nu heeft ze alleen nog maar binnen gestaan wegens elke x die regen. Om het te trainen wil ik dan ook op de binnenplaats beginnen omdat buiten weer nieuw voor haar is en mss wel extra spanning geeft.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 16:36

Vandaag had madam besloten dat de wei beter was als de poetsplaats. Ik heb aan haar getrokken, haar uit evenwicht gebracht door tegen haar schouwden te duwen, maar vooruit het land uit was geen optie volgens mevrouw. Geprobeerd een kort rondje te lopen wat goed ging maar zodra we bij de uitgang kwamen stond ze stil en was er geen beweging in te krijgen. Uiteindelijk heb ik haar met d'r kont naar de uitgang geparkeerd en heb ik haar achterwaarts het land uit laten lopen :+
Wie niet sterk is, miet slim zijn -:)
Nu maar hopen dat ze hierin blijft trappen

Goed; missie weglopen als ze vast staat...
Vastgezet , stapje weg, madam over de zeik... De paardenknoop waarmee ze vast staat krijgt ze op de een of andere manier altijd los dmv trekken %) als ik er zelf aan trek om te controleren gebeurd er niks, maar als ik dan even later weer kijk hangt het touw nog los om de paal heen....
ik was dus bij haar weggelopen en zag dat het touw weer loskwam, ze stond stil daarna dus kon gelukkig naar haar toe. Toen dacht ik dan maak ik er maar een gewone knoop in, als ze gaat hangen jammer dan, maar dan komt ze iig niet los en leert ze dus ook niet dat hangen helpt ;)
Fikse knoop erin gelegd, ik aan de andere kant van het hek, mijn eigen pony erbij gehaald (die ook graag schraapt maar meer van opwinding als verlatingsangst ) ik stond verdekt opgesteld achter de paal en daar lag een halster van de andere pony. Vos ging weer als een malle tekeer dus ik pak dat halster en geeft haar er een tik mee op d'r kont, aangezien ze zicht dusdanig aan het opwinden was dat ze daar niet meer 'alleen' uit zou komen. Ze schrok van de pets en keek even beduusd om zich heen van goh wat was dat nou :?
Toen ze even stil stond kwam ik achter de paal vandaan en heb haar beloond. 2e x ging precies zo. De 3e x, zakte haar hoofdje mooi en 'gaf ze zich over' daar heb ik het bij gelaten voor vandaag.

meremeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:43

Denk dat je zo al een goede techniek hebt om eraan te werken en goed dat je gestopt bent op het hoogtepunt! Zolang ze niet extreem gaat steigeren is die fikse knoop niet zo erg als jij nog wel in de buurt bent en bij erge problemen haar gewoon kan losmaken. Zal wel nog even wat geduld kosten voor het helemaal over is maar zo te horen lukt t al aardig! :)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 17:03

Maar ze heeft dus wel een volgend 'dingetje' en dat is dat ze in de vooruit de wei niet uit wil. Hoe ga ik dat voor elkaar krijgen? Ik heb namelijk een donkerbruin vermoeden dat ze zich niet nog een paar dagen in d'r achteruit de wei uit wil, want dan snapt ze het trucje wel gok ik zo

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 02:47

Wat hier aan de hand is, is een leiderschapsprobleem. Je paard ziet jou niet als een leider en hij bepaalt hoe dichtbij hij bij jou staat. Hij is dus niet comfortabel met het alleen staan.
Hoe gaat het rijden? Heb je soms problemen? Kan je alleen op een buitenrit? Bokt, steigert of gaat je paard er soms vandoor? Dit heeft namelijk allemaal met hetzelfse te maken en kan je allemaal oplossen met grondwerk.
Lastig uit te leggen via internet dus ik raad je aan om les te nemen. Er zijn ook veel videos van horsemanshipmensen die je kan kopen. Een thuisstudie. (Bijv parelli om een bekende te noemen). Dit zou ook erg goef voor jou zijn!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 06:21

idylle schreef:
Maar ze heeft dus wel een volgend 'dingetje' en dat is dat ze in de vooruit de wei niet uit wil. Hoe ga ik dat voor elkaar krijgen? Ik heb namelijk een donkerbruin vermoeden dat ze zich niet nog een paar dagen in d'r achteruit de wei uit wil, want dan snapt ze het trucje wel gok ik zo

Ik heb er vroeger een gehad, ik nam dan de longeerzweep mee. Die achter je langs houden en zo kun je haar aandrijven.
dat werkt wel, of even iemand met je meenemen?.
Is nog een jonge pony die je daar hebt en moet gewoon nog veel leren, geduld en gek gedrag negeren werkt vaak toch het beste :j

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 08:09

Pony is 9 jaar en rond de 1 mtr, dus rij niet en piepjong is ze ook niet meer. Aan de hand is het de grootste lieverd die er is. Bokt niet, rent niet weg, loopt gewoon mee. Soms schrikt ze van een bepaald geluid en dan schrikt ze wel, maar als ik blijf staan of doorloop blijft ze gewoon bij me en gaat niet rennen of trekken.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:24

Toch niet helemaal, want ze gaat niet makkelijk mee de weide uit.

Duidt inderdaad op een leiderschapsissue. Paard is niet comfortabel genoeg om met jou de weide uit te gaan.
Is wel heel rot, maar hier moet je gewoon mee aan de slag. Zorg dat jou paard graag bij je is, naar je wilt luisteren :)
Laatst bijgewerkt door MaritB op 29-04-16 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:52

Idylle, ik nam gewoon aan dat het een jonge pony was haha.
Maar maakt niet uit,die tip van de longeerzweep mee kun je proberen,mijn ervaring is dat die erg goed werkt :j

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 09:59

Is niet het vaststaan het probleem? Omdat ze rustig was toen ze los stond? Kan ook nog he.

Wb uit de wei. Zweep kan, maar ik heb ook dat met veel geduld en snoepjes opgelost.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 17:35

Ik snap het van haar ook wel hoor dat ze me nog niet vertrouwd .
Ik heb haar afgelopen maandag uit de handel weggekocht. Geen idee wat ze daarvoor allemaal heeft meegemaakt en misschien heeft ze wel heel veel paardenmarkten gezien. Steeds wisseling van vriendjes gehad enzo, daar zou dit gedrag goed bij passen iig.
Gelukkig is ze nu uit de handel en heb ik als alles meezit een leuk nieuw baasje voor haar waar ze oud kan worden.