Fout in Fructaan Index?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Fout in Fructaan Index?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 06:57

Ik probeer een beetje de richtlijnen van de fructaan index te volgen maar volgens mij kloppen de gegevens van Enschede vaak niet?

Afbeelding

Het is bijna overal bewolkt en dezelfde temperatuur, maar in Enschede blijven de waardes op hoog terwijl de anderen gemiddeld aangeven.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:25

Kan je geen direct antwoord geven maar keek net even en terwijl het in Groningen en Antwerpen hetzelfde weer is en daar stabiel is en 18 , is het in Enschede 40 en stijgend :?

Toch verschilt wel de temperatuur, want zowel Groningen als Antwerpen is de temp. 6 graden , maar Enschede maar 2 en wel een flauw zonnetje, dus miss. ligt het daaraan?

Miss. even contact opnemen voor uitleg?

Susanne

Re: Fout in Fructaan Index?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:52

Bij mij doet 'Enschede' ook raar ja. Hij staat elke keer op zeer hoog maar is dan wel groen of oranje, in plaats van rood. Dat klopt sowieso niet.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 13:53

Inderdaad, ergens klopt het niet helemaal. Ik zag op de website dat er nog iemand dit had doorgegeven. Maar voor alsnog is er nog geen verandering hierin.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:41

Enschede ligt op een of andere speciale berg zeker? Ik had het ook al opgemerkt :+_

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:53

Dit is de app. Heb je de waarde vergeleken met de website? Paardnatuurlijk.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 21:03

Op de website geeft de index hetzelfde aan. Daar had ik inderdaad al naar gekeken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 21:03

De app is daar toch van? Kan ff snel alleen hoef natuurlijk vinden en dat zijn dezelfde waardes met Enschedenu als eenige 49 tegen de rest rond de 17.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 21:05

Ik denk dat ik voortaan maar Groningen gebruik als info. We wonen wel dichter bij Enschede maar het verschil in temperatuur etc. is meestal niet zo groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 21:21

Er zitten soms ook onbegrijpelijk grote schommelingen in. Kan me niet voorstellen dat het klopt. Maar volgens mij is de app sowieso gebouwd op natte vingerwerk. Ze hebben een algoritme bedacht op grond van temperatuur, zonneschijn, bewolking en dergelijke. Maar of dat algoritme in de praktijk ook klopt is bij mijn weten nooit getoetst.

Ik denk dat het hooguit een hele groffe indicator is. Maar echt niet meer dan dat.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 21:24

safina schreef:
Er zitten soms ook onbegrijpelijk grote schommelingen in. Kan me niet voorstellen dat het klopt. Maar volgens mij is de app sowieso gebouwd op natte vingerwerk. Ze hebben een algoritme bedacht op grond van temperatuur, zonneschijn, bewolking en dergelijke. Maar of dat algoritme in de praktijk ook klopt is bij mijn weten nooit getoetst.

Ik denk dat het hooguit een hele groffe indicator is. Maar echt niet meer dan dat.

Ja dat denk ik ook. Je kan beter zelf een schatting maken maar ja het was wel handig zo'n app ;-)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:55

Ik kijk zelf meestal naar een andere app, Laminitis. Bij deze kan je lokaler zoeken, wat wel handig is want geen één van de steden van de fructaanindex ligt in de buurt. Wat me wel is opgevallen dat deze 2 apps soms best wel verschillende fructaanwaarden weergeven.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 21:13

Meert schreef:
Ik kijk zelf meestal naar een andere app, Laminitis. Bij deze kan je lokaler zoeken, wat wel handig is want geen één van de steden van de fructaanindex ligt in de buurt. Wat me wel is opgevallen dat deze 2 apps soms best wel verschillende fructaanwaarden weergeven.

Hey dat is interessant! Ik ga het opzoeken.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 21:16

Gevonden! Alleen staat er helaas bij dat de app niet beschikbaar is in mijn land :-(

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:28

Oh die ga ik ook eens zoeken Meert.

Bij welke waardes halen jullie je paard van het land?

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 22:08

Ik heb de paarden afgelopen week 1 keer en gisteren niet op de weide gezet. Maar ik twijfelde wel even want ach wie weet valt het allemaal reuze mee maar bij twijfel zegt men altijd, dan niet doen.
Vanaf morgen gaan de temperaturen weer richting normale waardes en dan wordt het langzaam tijd dat ze 24/7 op gras gaan. Nu is dat zo'n 8-10 uur per dag.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 07:26

Magica schreef:
Gevonden! Alleen staat er helaas bij dat de app niet beschikbaar is in mijn land :-(

Zo te zien zit je niet heel ver van de Nederlandse grens. De app zoekt zelf de dichtstbijzijnde locatie op.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 09:18

Ja ik las al dat de app alleen beschikbaar is voor de UK, Frankrijk,België en NL en daar val ik dan weer net buiten helaas

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:30

Ik zie zojuist dat ie in Enschede hoog is. En in Eindhoven weer laag.
Hoe kan dit zo verschillen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 14:36

Nessa schreef:

Mijn idee hierover: Omdat het een app is die gemaakt is door een goedbedoelde amateur. Die heeft een soort formule bedacht om een indicatie te geven van het fructaangehalte in gras. Maar er is nooit onderzocht of zijn aanname wel klopt. Als je dat wil testen moet je fructaan in gras gaan meten.

Daarnaast is het de vraag of je daar überhaupt wat aan hebt.
Eurofins Agro meet het daadwerkelijke gehalte aan fructaan in gras. Hier een grafiekje van de maand april. De lijn geeft het gemiddelde aan en de stippen de individuele metingen.

http://www.voervergelijk.nl/nieuws/343/ ... -vers-gras

die stipjes staan als een schot hagel om de lijn heen. Dat betekent dat de spreiding heel groot is. Dat betekent waarschijnlijk ook dat je eigenlijk heel weinig aan zo'n app als Fructaan Index hebt. Want hoe het op jouw wei uitpakt kan heel erg verschillen met de wei van een ander. Het daadwerkelijke gehalte is waarschijnlijk van veel meer factoren afhankelijk dan alleen het weer. Denk aan de soort gras, bemesting, de bodem, of het gras lang is of kort, temperatuur van de bodem etc etc.

Ik gebruik de app als een soort heel groffe indicator. Maar ik zou er nooit blind op varen. Zeker met een risicopaard niet.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 15:20

Nessa schreef:

Op de Laminitis app staat het fructaan overal op hoog.

Mereltjuh95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 15:37

Het is denk ik een fout in de app.. bij mij wijkt enschede ook altijd heel erg af.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:23

Mereltjuh95 schreef:
Het is denk ik een fout in de app.. bij mij wijkt enschede ook altijd heel erg af.....

Er staat nu ook dat het onbewolkt en zonnig is in Enschede.

Dus ik denk dat we allemaal naar Enschede moeten vandaag! {:}

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:35

safina schreef:
Mereltjuh95 schreef:

Er staat nu ook dat het onbewolkt en zonnig is in Enschede.

Dus ik denk dat we allemaal naar Enschede moeten vandaag! {:}

Helaas, ook hier regen gehad :')