Maar nu.. Heb ik een situatie die ik echt nog nooit in mijn 20 jarige bestaan als paarden eigenaar ben tegengekomen. De nieuwe pony wordt hier volledig afgestoten door de groep. En niet een beetje, maar echt ongeluk gevaarlijk.
Ik heb vaak wel een setje die elkaar net niet ligt, maar deze pony krijgt het voor elkaar om maar liefst 4 vd 5 dieren zo volledig tegen zich te hebben dat ze hem echt proberen kapot te trappen en jagen.
OOK als de pony ( die verder heel neutraal is en de sociale regels erg goed lijkt te kennen) nietsvermoedend aan de rand van de weide rustig aan het grazen is.
Maar nu?

4 merries en een ruintje waar een nieuwe ruin bijkomt kan problemen geven,maar zoooo extreem? Door de jaren heen vaker dubbele ruintjes erbij gehad en nooit problemen? En de merries mogen hem ook niet

Vanochtend was een beetje de druppel, de pony stond met twee merries in een van de weides, en ben echt naar de weide gerend om hem te redden.
Hij was een hoek met stalen hek ingejaagd door eentje, en die stond heel gericht tot drie keer toe vol vermogen met de kont richting de pony dat dier kapot te trappen.
Ik zit dus echt met de handen in het haar, want dit gaat natuurlijk mis binnenkort.
Ik heb het koppelen gedaan volgens de regels en de rangorde van de kudde, inclusief extra veel hooi zodat iedereen druk was met eten.
Hier ben ik nu al drie weken zoet mee, maar geen enkel dier heeft een klik met de pony. Begonnen met apart ernaast, en vandaaruit elke dag een dier erbij welke het beste leek te klikken. Dit ging min of meer goed tot er meer dan drie dieren stonden, en vanaf dat punt maakt het niet meer uit wie of wat ik erbij zet. Ook setjes van twee werken nu niet meer.
Dit systeem werkt hier al 20 jaren volledig goed, hooguit een dagje langer met een klein groepje, maar dit werkt dus totaal niet bij deze.
Zelfs de enige neutrale merrie dreigt inmiddels als hij per ongeluk te dicht bij komt.
Pony is inmiddels van een vrolijk diertje veranderd in een doodbang en gestresste pony die de hele dag aan de rand van de weide staat uit angst wie hem nu weer gaat pakken.
Ik baal echt. De pony is na een wekenlange zoektocht vol frustratie aangeschaft voor zorgwerk met autistische kinderen. Oftwel.. Ze zijn heel dun gezaaid. Ik wil hem dus liever niet wegdoen. Maar zoals het nu gaat....
Wie ooh wie heeft er tips of adviezen waar ik nog niet aan gedacht heb?
De paarden staan verdeeld over twee weides op dit moment, drie dieren om drie dieren.
elke weide is ongeveer 0,8 hectare groot, er is geen mogelijkheid tot contact tussen de dieren uit de twee weides ivm een houtwal ertussen, maar ze zien elkaar wel perfect. Ik houd bewust steeds de ruinen uit elkaar op dit moment, maar dit maakt dus inmiddels niets meer uit mdat de merries hetzelfde gedrag vertonen.
Ook twee dagen apart met het ruintje maakte geen verschil in hun relatie.