Paard uit weide halen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RomyTMJ

Paard uit weide halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 21:27

Hallo iedereen,
ik ben een ruiter met ervaring van 10 jaar en heb een probleem met mijn verzorgpaard Tomcat.
Het probleem is dat telkens ik hem uit de weide wil halen, hij gewoon weg loopt. Als ik hem zou willen halen duurt dat een uur of meer, aangezien de weide zeer groot is. Ik kan hierdoor bijna nooit rijden met hem aangezien ik alleen de woensdag en in het weekend kan komen. Tomcat (ruin) is al wat ouder, ongeveer 18, maar laat dat totaal niet blijken aan zijn gedrag (wegrennen, bokken...). Hij loopt op de weide met twee shetlanders met chronische hoefbevangenheid, waardoor die pony's dus geen enkele vorm van beweging kunnen hebben. Iemand een idee hoe ik dit oplos? Het is echt vervelend voor mij als ik met hem wil werken. Zelf als ik niets van halster/touw bij heb, loopt hij soms weg. Aangezien ik dacht dat hij wegliep van het geluid van het halster maar dat is het blijkbaar niet volledig. Ook als ik hem zou willen poetsen is hij meteen weg. Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand mij helpen? ...
:( :(

kiertje22

Re: Paard uit weide halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:33

Misschien zou je een schep met een paar brokjes kunnen proberen? En zodra hij blijft staan belonen.

RomyTMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 21:37

Dat heb ik al vaak geprobeerd, maar hij grsit het snel uit mijn hand en draait zich om en rent weg.. ik kan zelf nog niet dicht genoeg komen om hem vast te nemen want hij is meteen al weg :(

kiertje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:39

En rammelen zodat hij komt, eerst het halster en touw vast en dan pas brokjes?

Hanna_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:40

Hoelang ben je al met hem bezig? Ik denk dat het een kwestie van tijd wordt. Ga in de weide staan, komt hij uit zichzelf, geef hem dan een positieve beloning en meer niet, laat hem terug gaan.
Op den duur zal hij je zo gaan vertrouwen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:44

RomyTMJ schreef:
Hallo iedereen,
ik ben een ruiter met ervaring van 10 jaar en heb een probleem met mijn verzorgpaard Tomcat.
Het probleem is dat telkens ik hem uit de weide wil halen, hij gewoon weg loopt. Als ik hem zou willen halen duurt dat een uur of meer, aangezien de weide zeer groot is. Ik kan hierdoor bijna nooit rijden met hem aangezien ik alleen de woensdag en in het weekend kan komen. Tomcat (ruin) is al wat ouder, ongeveer 18, maar laat dat totaal niet blijken aan zijn gedrag (wegrennen, bokken...). Hij loopt op de weide met twee shetlanders met chronische hoefbevangenheid, waardoor die pony's dus geen enkele vorm van beweging kunnen hebben. Iemand een idee hoe ik dit oplos? Het is echt vervelend voor mij als ik met hem wil werken. Zelf als ik niets van halster/touw bij heb, loopt hij soms weg. Aangezien ik dacht dat hij wegliep van het geluid van het halster maar dat is het blijkbaar niet volledig. Ook als ik hem zou willen poetsen is hij meteen weg. Heeft iemand hier ervaring mee of kan iemand mij helpen? ...
:( :(

Catching game van Parelli. Google maar eens, misschien wat te vinden op youtube.

RomyTMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 21:49

@kiertje22 Met een emmer zou dat misschien lukken, maar hij loopt op een zeer grote weide met 10 schapen en twee pony's, als ik met een emmer afkom krijg ik 15 dieren op me af gehold en ik heb daar al slechte ervaring mee haha

RomyTMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 21:54

@Hanna_94 Ik rijdt al 3 jaar met Tomcat, in de winter mag ik van de eigenaar niet rijden omdat de piste dan volledig onder water staat. Na de winterstop heb ik al 2 keer kunnen rijden in de vakantie, omdat ik dan tijd heb om hem te kunnen pakken. In de zomer blijven de paarden ook samen buiten staan.. in de winter gaan ze iedere avond op stal waardoor ik hem nog eens kon poetsen...

lalala_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:56

Als mijn paard geen zin heeft om gevangen te worden en iets lekkers ook niet helpt, jaag ik hem juist weg. Gewoon een minuut of 5 met een halstertouwtje achter 'm aan en hem lekker laten draven (hoop dat je wei niet al te groot is ;) ). Dan stoppen en meestal komt hij op dat moment vanzelf naar me toe en loopt hij rustig mee.

Geen idee of dit paardkundig verantwoord is maar het werkt wel :P

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 21:58

WWW --> OPG

RomyTMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 22:08

@lalala_20 De weide heb ik net eens berekend en dat is ongeveer 6000 vierkante meter, dus ongeveer een halve hectare... daarom dat het ook zo lang duurt ;)

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:17

Hoi,
Vaak heeft het ook met lichaamstaal te maken. Als je zonder te kijken op hem af loopt, lukt het waarschijnlijk beter. Als je de weide al in stapt met het idee ojee straks gaat het mis, dan straal je dat uit.... Loop eerst ook eens op een ander paard af... Geef die een snoepje... Moet je eens kijken wat er gebeurt.

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 22:22

Even een ideetje, weet niet of het werkt maar het schiet me te binnen.

Wat nu als je hem in de bak neerzet en zelf in het midden gaat staan met alleen brokjes/snoepjes zonder halster. Als hij naar je toekomt geef je en wat. Dan loop jij weg en als hij weer naar je toe komt geef je hem weer wat.
Als dit goed gaat kun je hem evt in een kleinere weide zetten maar groter als de bak en daar het zelfde herhalen. Als je dan de groote van de 'ruimte' steeds iets vergroot en consequent door blijft gaan snapt hij misschien dat hij niet van je weg hoeft te rennen maar juist komen omdat hij iets lekkers krijgt?
Uiteindelijk kun je dan gaan opbouwen met ook het halster om doen maar dan ook weer gelijk af na een halve minuut. Dan steeds het halster wat langer om laten en uiteindelijk hem ook even meenemen naar de poetsplaats.

Wellicht kun je het proberen en heb je er iets aan! Zelf heb ik nooit in zo een situatie gezeten dus dit is mijn idee voor een oplossing :) Succes er mee!