"Raar" verschil in punt verzorging

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyUrsy

"Raar" verschil in punt verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 21:31

Vanmiddag een wedstrijd B dressuur gereden. Ging best goed, dus tevreden gevoel. Alleen helemaal verbaasd dat er bij de eerste proef een 8 stond voor verzorging, bij de volgende een 7. Het was hetzelfde jurylid, zelfde ring, niets gebeurd. Het is niet belangrijk, stond natuurlijk niets "op het spel". Maar raar vind ik het wel.

Maken jullie ook wel eens van dit soort rare dingen mee?? Of kan er iemand een verklaring geven?

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:33

Ja. Ik heb een keer een 8 en een 6 gehaald op verzorging , de reden? Geen idee. Ben sowieso altijd benieuwd hoe ze zo verschillend kunnen oordelen. :)

LadyMadonna

Re: "Raar" verschil in punt verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:36

Sommige jury's dien het als je net 1 punt teveel of te weinig voor winst hebt

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:36

Vlek op je broek gekregen in de tussentijd? Haha

Iid raar.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:37

Ik heb een keer een 8 en een 6 gehad. Wel verschillende jury's.
Bij de jury met een 6 stond " staart niet in gevlochten"
Tja...

Maar met 1 jury is het wel vreemd. Heb je het niet kunnen vragen dan?

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 21:39

LadyMadonna schreef:
Sommige jury's dien het als je net 1 punt teveel of te weinig voor winst hebt

Dit was het niet, kan me dat idd voorstellen.

Volgens mij is er ook geen vlek gekomen :o .

Hillady schreef:
Ja. Ik heb een keer een 8 en een 6 gehaald op verzorging , de reden? Geen idee. Ben sowieso altijd benieuwd hoe ze zo verschillend kunnen oordelen. :)

Het kan dus altijd nog gekker :( :j

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:59

Ineke2 schreef:
Ik heb een keer een 8 en een 6 gehad. Wel verschillende jury's.
Bij de jury met een 6 stond " staart niet in gevlochten"
Tja...

Maar met 1 jury is het wel vreemd. Heb je het niet kunnen vragen dan?

Mogen ze niet op oordelen dacht ik, want is niet verplicht. Heb ik ook nooit namelijk.

Ik heb nooit zo'n verschil gehad tijdens dezelfde wedstrijd. Wel dat jury's erg verschillen kwa smaak over hoe wit je bonte knol moet zijn :') ene keer een 8 na al die moeite met wassen, de andere keer een 7. Tja de staart word niet meer witter dan ie kan _O-

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:07

Ik heb dat ook een keer gehad, ook bij dezelfde jury :') Geen idee waarom. Maakte ook niet uit voor winst ofzo. Gaf verder niet, maar was wel raar.

marie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 10:30

Tja het is een mening van de jury. De ene pakt als gemiddelde voor de verzorging een 8 en de andere denkt het is oke we doen een 6.. Hangt niet echt een verklaring aan. je moet zorgen dat je paard netjes is en dan krijg je altijd wel een voldoende voor de verzorging :-)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:34

Het was dezelfde jury Marie...

marie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:40

Oh dan is dat wel raar, meestal hanteren zij de hele dag ongeveer hetzelfde.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:42

Staart invlechten is niet verplicht... en vanaf april maakt het ook niet meer uit.
Echter in het proevenboekje van 2011 stond een voorkeursvolgorde... daar was het invlechten van de staart (zonder linten!) optie A en zou dus in theorie een punt meer kunnen opleveren dan een bijgeknipte of niet gevlochten staart.
Nu zijn de verschillende opties gewoon mogelijkheden die allemaal even goed zijn.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:10

Misschien een andere schrijver? Ik heb regelmatig als schrijver de punten mogen kiezen voor de verzorging. :+

Het is sowieso een beetje subjectief natuurlijk. Het is niet echt ontzettend duidelijk waarom iemand de ene keer een 7 haalt en de andere keer een 8 of een 9.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 07:27

Misschien is de jury bij de tweede proef iets opgevallen wat ie bij de eerste proef nog niet gezien had. Vlekje ergens? Voetjes niet goed gewassen?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 07:37

Misschien zag de jury in de tweede proef een verlies aan impuls en zette daarmee twijfels bij de conditie van het paard. Ook dat telt mee voor verzorging. Niet allen of ie gewassen is en strak in de knotjes.

Of wat ook kan, vaak hebben jury's toch een standaard cijfer voor verzorging, als alles gewoon netjes is een 7 of een 8. Misschien vond de jury na de eerste proef met een standaard 8 dat teveel ruiters een net aan winstpunt hadden door die 8.

Maar goed, zolang je het niet vraagt blijft het koffiedik kijken wat de reden was.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 07:39

Nou ik had laatst op wedstrijd bij de ene een 9 en de ander een 6 best bijzonder opzich maar ja smaken verschillen :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 17:45

Dus jij denkt dat een jurylid onthouden heeft dat hij je eerder heeft gezien en welke punten hij toen gegeven heeft? :+
Ik zou bijna zeggen: wees blij dat-ie dat niet meer weet, want dan gaat hij ook je rijden in z'n hoofd niet met de eerdere keer vergelijken.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 18:38

Ik heb meestal een 8 voor mn verzorging en nog maar 1x een 6 gehad :') terwijl ik zelfs bij die 8en per ongeluk een stuk manen nog los had (bij het zadel) ... Maar bij de nieuwe proeven zit dit niet meer bij de beoordeling :j

stuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 20:40

ik heb het ook wel eens gehad in het B springen zelfde jury 1ste parcours verzorging van het geheel 8
2de rondje een 7 ..
geen idee waar dat verschil in zat paard en ik zagen er nog het zelfde uit ;)

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 09:26

Ik heb ook meestal een 8 voor mijn verzorging. Ik vind het sowieso een beetje flauw als jury's een zes geven. Als je je verplichte kleren draagt en je pony ingevlochten is, vind ik dat je voor de leuk iedereen wel een 8 mag geven.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 15:41

amiraanouk schreef:
Ik heb ook meestal een 8 voor mijn verzorging. Ik vind het sowieso een beetje flauw als jury's een zes geven. Als je je verplichte kleren draagt en je pony ingevlochten is, vind ik dat je voor de leuk iedereen wel een 8 mag geven.

wut? :')

Hier ben ik het niet mee eens, gevlochten en verplichte kleren = 8. Wat is dan een glimmend paard, met gepoetst hoofdstel/laarzen en hoeven?

Dat veel jury's een standaardcijfer geven is helemaal niet erg, maar als op het binnenbeen van het paard nog zand oid zit, mag daar best lager gecijfert voor worden (ik zeg niet dat dat bij jou het geval was hoor :) )

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 15:45

Maar als je voor het poetsen van het hoofdstel ook een punt extra zou kunnen krijgen, is een lak hoofdstel dan niet ideaal? _O-

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 15:58

Irisjeeh1999 schreef:
Maar als je voor het poetsen van het hoofdstel ook een punt extra zou kunnen krijgen, is een lak hoofdstel dan niet ideaal? _O-

absoluut! Met z'n allen aan de lak! *\o/* :')

Nee, meer een standaard punt voor verzorging 7 /8 bijvoorbeeld, en aftrek als dingen niet naar behoren zijn. Dat lijkt me fair :)

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 16:05

Ik geef vrij standaard een 8 voor de verzorging. Kan moeilijk zien hoe druk iemand ermee is geweest. Een enkele keer bij een spierwitte schimmel waar alles bij glom en blonk een 9 gegeven. Daarvan weet je vrij zeker dat er iemand heeeel druk mee is geweest.

Denk dat ik maar in enkele gevallen een 7 of 6 heb gegeven maar dan was duidelijk te zien dat paard niet gewassen was en laarzen niet gepoets etc

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 16:58

Ibbel schreef:
Dus jij denkt dat een jurylid onthouden heeft dat hij je eerder heeft gezien en welke punten hij toen gegeven heeft? :+
Ik zou bijna zeggen: wees blij dat-ie dat niet meer weet, want dan gaat hij ook je rijden in z'n hoofd niet met de eerdere keer vergelijken.

Zelfde dag, zelfde klasse, zelfde combinatie en zelfde ring, daar zal hooguit een half uur tussen hebben gezeten.
Mag hopen voor de jury dat ze dat nog kan onthouden.