advies graasmasker mbt hoefbevangenheid

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

advies graasmasker mbt hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 13:55

aangezien ik hier echt geen ervaring mee heb graag advies over een klein "probleempje"

ik heb een 20 jarige andalusier welke vorig jaar de diagnose cushing heeft gekregen en nu hoefbevangen gevoelig is ,vorig jaar is hij aan 1 voet bevangen geweest en hij staat nu in de winter 24 uur in een openstal met paddock en loopt nu 100% zuiver ,hij krijgt ook prascent voor zijn cushing.

maar goed wei seizoen komt eraan,nu kan ik hem op zijn paddock laten staan daar staat geen gras en daar kan hij gewoon hooi krijgen dit is eigenlijk plan 1.

maar hij kan ook mee met zijn vriendjes de wei op straks maar goed dan wel met beperking van het eten van het gras,dus een graasmasker zou een oplossing kunnen zijn.

de paarden komen hier savonds gewoon naar stal dus dan zou hij zijn hooi kunnen eten.

nu de vragen:

-werkt zo'n graasmasker goed,en welke is goed ( merk),ook bij hoefbevangen gevoelige paarden?
-krijgt hij dan niet toch teveel gras binnen dat hij alsnog bevangen kán raken?

graag advies hierin wat jullie zouden doen,nogmaals hem in zijn uitloopwei houden is geen probleem,alleen zou hij dan 'alleen' staan,wel aangrenzend aan de wei waar andere paarden staan.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 14:10

Wij bouwen het langzaam op. Dus beginnen met 5-10 minuten grazen en elke week wat langer grazen. Ze komen dan in de wei waar is opgebouwd en dus al redelijk kaal gegeten en gaan dan over op strookbegrazing. Dit werkt voor onze hoefbevangen gevoelige paarden goed.

En een enkel paard gaat naar de paddock voor een dagdeel, zodat ze toch op de wei komen, maar niet de gehele dag toegang hebben tot gras.

kimmie261

Re: advies graasmasker mbt hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 14:12

ik heb hier 1 grote wei en de andere paarden hebben nergens last van en gaan eigenlijk direct voor de hele dag de wei op,het is echt alleen die ene die dus hoefbevangen ervan raakt.

mijn wei is overigens vrij schraal maar te rijk blijkbaar voor dit cushing paardje.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:50

Ik heb ook een cushie met hb verleden en die hield ik op de paddock, zonder weidegang. Dat ging goed, maar dit jaar gaat hij wel weer de weide op, hij is dan echt veel gelukkiger en dat verdiend hij. Niet 24/7 uiteraard, maar wel gewoon dagelijks overdag. Ik ben begonnen met 10 minuten aan de hand grazen, toen een kwartier, toen een half uurtje op de wei, en zo steeds verder. Hij staat er nu ongeveer van 10 tot 4 en dat gaat heel goed. Natuurlijk is het afwachten, maar als hij voor de zoveelste keer weer ziek wordt is het afgelopen voor hem, dit ook in overleg met de kliniek. Ik geef m liever nog 1 fijne zomer, dan 10 jaar op een stukje zand. Voor deze pony is dit de juiste keuze maar dat is echt afhankelijk van je paard, jij kent je beesten het beste!

Wat je kunt doen is goed op het fructaangehalte letten (daar heb je ook een app voor) en liever een weide met gras dan een kaalgegeten stukje want juist die korte grasjes barsten van het fructaan. En heel goed opbouwen!

Stalgenootje had haar paard een grasmasker om vorig jaar, dier stond alsnog hoefbevangen na een maand. Juist omdat ze dan alleen de topjes kunnen plukken en daar zit veel fructaan, heb ik begrepen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:00

Ik heb een Shetlander die gevoelig is voor hoefbevangenheid.
Beperkte weidegang of strookbegrazing heb ik vorig jaar uitgeprobeerd maar dat hielp helaas niet. Na 3 weken liep hij alsnog gevoelig op het harde/ongelijke grond.
Dus weer zijn graasmasker om. De 1e dag weer frustratie van zijn kant maar daarna is hij er alweer aan gewend.
Met graasmasker kan ik hem, als ik zou willen, 24/7 op het gras laten (gaan ze niet bij ons gem. 3-4 uur per dag). Zonder graasmasker nog geen uur per dag.
Ik gebruik al jaren de greenguard (verkrijgbaar bij de paardendrogist) voor hem.

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 13:09

Mijn pony (40 jaar) krijgt telkens kleine stukjes weide bij, die ze volledig leeg eet en dan pas volgende stuk krijgt.
Mijn verzorgpony (stond 2x kort na elkaar bevangen) zelfde.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 15:00

strookbegrazing is geen optie hier,maar een graasmasker of zijn eigen paddock wel..met graasmasker lijkt het mij fijner dat hij mee naar buiten kan met de rest,maar frustreerd zo'n ding niet??

en er worden blijkbaar dus alsnog paarden bevangen mee...

pff lastig dit -O-

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 15:06

Image heeft de laatste jaren van haar leven halve dagen op dewei gestaan met graasmaker. Echt top. Ik zou het zo weer doen, als het moest.
Zij was cushing patient, ems, gekanteld hoefbeen en extreem hoefbevangengevoelig daarna. Halve dag ging prima.
Ze deed de kap graag op, want dat betekende wei. Langer betekende meteen harde hals, dus dat ging niet.

Ik heb er verschillende uitgeprobeerd, uiteindelijk bleef de harry horse kap het beste zitten, ik had wel het gat iets groter gemaakt haha ovaal gat werkte beter voor haar.

Blijf gewoon goed kijken naar je paard en beoordeel per dag of de wei die dag kan en hoelang

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 14:08

vandaag heb ik de paarden voor de middag op de wei gezet,en maestro achter gelaten in zijn paddock...wat sneu...

in het begin was hij helemaal aan het flippen maar nu is hij rustig en staat hooi te eten,pff,denk toch dat het het beste is als hij zo gaat wennen,aan weer HB worden heeft hij ook niets...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:58

Kan je niet een paard bij toerbeurt bij hem laten als gezelschap?
Gewoon wisselen na een paar uur? Dan is hij niet alleen en er zijn vast paarden die een paar uur minder gras kunnen gebruiken

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 20:36

ik heb een mooie oplossing gevonden,sowieso staat maestro zo dat hij contact kan hebben met een ander paard:
Afbeelding

Afbeelding

wat ik nu heb gedaan is de achterste lijnen van die paddock een opening in gemaakt en een stukje strook begrazing gemaakt in de wei van dat andere paard, zo kan maestro toch een beetje gras eten en ik kan steeds een stukje erbij geven zo nodig,en hij is er super rustig door...

geloof dat dit voor nu de beste oplossing lijkt :) :)

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:44

Hele goede oplossing lijkt me!!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:56

Ik had bij lester op de dagen dat het fructaangehalte hoog was de greenguard om, dit ging prima.