Hoe pony verder beleren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ricolove

Hoe pony verder beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 18:48

Hallo allemaal!
Sinds kort he. Ik mijn verzorgpony beleert..
Alleen ben ik tegen een aantal problemen aangelopen waarmee ik niet weet hoe ik het aan moet pakken. Het ene probleem is dat hij alleen maar stil blijft staan als je erop gaat af en toe wel kleine stukjes maar niet veel. Hij reageert niet heel erg op been en op de zweep. Ze loopt alleen vooruit met iemand ernaast... Wat kan ik daaraan doen?
Het tweede probleem is: dat zij soms met kleintje rijdt bijv. En niet wil draven ofzo ze gaat dan schudden ook al loopt iemand mee. Heeft iemand tips?

Groetjes.

D__S

Re: Hoe pony verder beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:49

Goede begeleiding zoeken en niet zelf aanmodderen. ;)

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:45

Eens met Dolly! Het klinkt of je vrij weinig ervaring met het beleren van paarden hebt. Dat geeft helemaal niet, maar dan moet er wel een ervaren iemand zijn die jou kan helpen. Want je merkt nu dus al hoe moeilijk het is… en voor je het weet heeft die pony allerlei dingen aangeleerd die je hem niet meer afgeleerd krijgt.

Wie is dat kleintje trouwens, die er ook op rijdt? Is het niet handiger om de pony eerst door 1 ruiter te laten inrijden totdat de pony de basis goed begrijpt? Dat lijkt nu nog niet het geval te zijn.

Dat schudden: misschien heeft de pony nog moeite met het vinden van zijn balans in draf met een ruiter op zn rug. Hoeft helemaal geen onwil van het dier te zijn.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:49

Ik zou inderdaad ook zelf niet maar wat gaan aanmodderen. Lijkt mij totaal onverstandig, zo kan jij je pony hele verkeerde dingen aanleren!
Het lijkt mij vooral belangrijk goede instructie op te zoeken, voordat er dingen gebeuren wat je had kunnen voorkomen. :)

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:52

Het is toch ook niet zo gek dat je pony stil blijft staan en niet op een beenhulp reageert als hem niet is geleerd hoe hij daar op moet reageren :=
Ik zou gewoon op zoek gaan naar goede begeleiding.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:56

Hulp zoeken, van iemand die weet hoe hij je verder kan helpen.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:00

Je snapt toch hopelijk wel dat een beenhulp eigenlijk voor een paard niet logisch is en dat jij hem dat aan moet leren?
Buiten dat, ga niet zelf aan de slag als het niet kunt. In het begin van het inrijden is het makkelijk om het te verpesten en dat wil niet altijd goedkomen. Haal er iemand bij die er wel verstand van heeft, of laat het door iemand anders doen.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:04

Goeie begeleiding zoeken is heel belangrijk! Ik ben nu ook bezig met het africhten van mijn paard, en ik rijd alleen op haar met mijn instructrice erbij.

Een paard/pony weet niet dat het de bedoeling is dat hij voorwaarts moet gaan als je met je been drijft. Dat gaat hij pas snappen als er iemand naast loopt, en je het de hele tijd oefent. Dus: hij staat stil, jij drijft ( en begeleider met touw aan halster trekt een beetje of drijft met longeerlijn) paard gaat voorwaarts en als beloning gaat de druk van jouw benen weg. Maar ook de instructies van die begeleider snap de pony het beste als je eerst grondwerk hebt gedaan. Kijk eens op de filmpjes op youtube van Emiel Voest en grondwerk.

Maar nogmaals: zoek een goede instructrice, dit kun je niet alleen

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 22:06

Wijze raad, laat een ervaren persoon een pony beleren, zelf niet aanmodderen als je geen of weinig ervaring mee hebt. Met het beleren, kun je een pony maken, maar ook breken. Hiermee bedoel ik, zodra je het correct doet, dat je aan het eind een toppony overhoud, die braaf je hulpen opvolgt. Bij incorrect of half gebakken, hou je een pony die gaat staken, bokken, etc en dit doet de pony echt niet om jou te pesten en te sarren. Maar puur omdat de pony jou niet begrijpt en niet weet ermee om te gaan. Eigenlijk ben je nu zo beetje op dit punt beland.
Het beste kun je nu aan een ervaren persoon overlaten.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 07:19

Zoek iemand die je kan leren hoe het het beste kan. Ik raad zelf altijd aan van er zeker bij te zijn zodat je zelf ook bij leert.
Als je laat weten in welke omgeving je woont, is er misschien iemand van bokt die je kan helpen op regelmatige basis.
Daar ga je veel van leren.
Ik vond het op zich niet slecht dat je een pony gaat beleren terwijl je niet genoeg ervaring hebt, want je moet ooit je eerste paard volledig zelf trainen. Als je er maar concrete hulp bij haalt als er zich problemen voor doen.In dat geval zal je zelf veel bij leren en er een leuke pony aan over houden.

MaximeEratos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 08:42

Ik zou een persoon met veel ervaring je vp laten beleren. Daarna kan je er dan nog wat lessen op volgen en klaar! :)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 08:52

Ik ben ook bezig mijn paard te beleren maar doe dit allemaal onder begeleiding. Ik heb er nog geen een keer opgezet en zonder mijn instructrice erbij ook al zegt ze dat het wel zou kunnen. En waarom niet om dat ik niet dec ervaring met beleren heb en zij wel dus wil ik de begeleiding bij hebben. Er komt ook niemand anders op hem te rijden tot hij de basis er goed in heeft zitten.net war de anderen dus zeggen. Zoek iemand die weet wat ze moet doen qua beleren en laat die jou begeleiden. Het is zo belangrijk voor een paard om alles goed Aan te leren want voor je het weet is het paard verknoeid en is hij de dupe ervan.

Ricolove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 10:54

Hij is door iemand anders beleerd eigenlijk en toen heeft de eigenaar hem gekocht dusss...
En de eigenaar laat er kleintjes op rijden..

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 11:01

Klinkt als een pony die het gewoonweg niet begrijpt, en het waarschijnlijk niet goed geleerd heeft. Harder gaan schoppen, een zweep er bij halen etc heeft dus ook weinig zin. Daar gaat pony het echt niet beter van snappen.

Ik zou als ik jou was niet zelf aanmodderen maar iemand vragen om te helpen. Een paard alleen beleren is sowieso erg lastig. Eerst de hulpen goed bevestigen aan de longe of met iemand er naast, daarna pas los. In het begin heb je eigenlijk vrijwel altijd twee personen nodig. En nee, niet een vriendin vragen die er geen verstand van heeft, maar probeer te kijken of je iemand kunt vinden die al meer ervaring heeft met het inrijden van paarden en ga daar mee aan de slag. Daar kun jij zelf ook een hoop van leren :)

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 11:20

Ricolove schreef:
Hij is door iemand anders beleerd eigenlijk en toen heeft de eigenaar hem gekocht dusss...

De beste tip is al gegeven: haal er goede hulp bij. Het is duidelijk dat jullie er geen verstand van hebben en dat is helemaal niet erg (want ik heb er ook geen verstand van) maar begrijp dan wel dat je dit niet alleen kunt oplossen... Met goede hulp erbij ga je enorm veel leren en is ook beter voor de pony.
Veel succes! :)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 11:41

Ricolove schreef:

Van 'rijden' kan je echt nog niet spreken als de pony de hulpen nog niet snapt en er iemand nodig is om er naast te lopen die dus eigenlijk de pony bestuurt. Pony is dus hooguit zadel en ruitermak. Dus wat die kliene kindertjes doen kan je geen rijden noemen, hooguit 'ponyzitten'.
ik ga mee met al mijn voorgangers: haal er iemand bij met ervaring die jou kan helpen om de hulpen aan deze pony te leren!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 16:26

Heel leuk dat iemand hem beleert heeft, maar blijkbaar niet goed dan. Dat gebeurt vaak daar een paard niet goed beleert wordt.
Op zich geen ramp als je hulp zoekt en de eerste stap daarin is al gebeurt. Maar ga verder met hulp zoeken.

MillyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 16:30

Ik zou goede begeleiding zoeken, die weten er meestal erg veel over en kunnen je er dan ook mee helpen :o

tjessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 16:36

Waar kom je vandaan,alshet niet te ver weg is wil je best wel eens komen helpen, heb al een flink aantal paarden beleerd.

Chynnafifi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:31

Ken je toevallig iemand in de buurt die al eens vaker heeft beleerd?
Dan zou ik haar vragen, als je het zelf doet kan je namelijk veel dingen verkeerd aanleren.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:37

Aangezien dit topic met een nu geband SA is geopend, hier een slotje.