trailerzeiltje of vaste klep?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nikysa90

trailerzeiltje of vaste klep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 12:49

Ik kan hier nergens iets over vinden. Ik zou graag wat ervaringen horen over een zeiltje om de trailer eventueel af te sluiten, of een vaste klep.

Ik kan mij zo 123 geen voordelen van een vaste klep bedenken. Hooguit bescherming tegen weersomstandigheden als de trailer buiten staat, maar als je onderweg bent met je paard kun je met mooi weer nog wat kiezen, oprollen of dicht en met een vaste klep kan ik hem moeilijk open laten staan als het warm is!
En een zeiltje kan klapperen in de wind natuurlijk. Een vaste klep dempt ietsjes het geluid van achteropkomend verkeer. Toch geef ik de voorkeur, op dit moment, voor een zeiltje. Gaan meestal pas met de zomermaanden op pad en die kan lekker open met warm weer.
Nou kom ik een paar leuke tweedehands trailers tegen, maar die hebben allemaal een vaste klep! Ik ben daarom benieuwd of jullie iets anders vinden. {:}

veerledec

Re: trailerzeiltje of vaste klep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:50

Waarom kan een klep niet open blijven staan? Ik heb een Ifor Williams met vaste kleppen, die zet je gewoon open. Ik vind het veel fijner dan een zeiltje.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:52

Ik heb een Westfalia gehad met een klep. In het begin bleef die open staan, na een tijd viel die elke keer toe. Dus laten open staan was geen optie meer (tenzij we stil stonden uiteraard). Nieuwe 'pompjes' gekocht maar geen verschil. Volgens mij was het gewoon zo versleten :')
Nu heb ik een zeiltje. Vind ik véél handiger :D Ja, er komt wel eens wat regen binnen ook al is het zeiltje toe, maar dat had ik ook met de klep.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:53

Klep kan idd gewoon open blijven hoor!

Ik heb wel enkele paarden gehad/gezien die de trailer niet opdurfte met een klep, vonden ze schijnbaar toch wel eng

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:56

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 13:56

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:02

Ja

koene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:57

Hier ook een Ifor met die vaste kleppen, ideaal.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:04

Een dicht zeiltje klappert als je wordt ingehaald door een vrachtwagen of bus. Dit komt omdat de luchtstroom verandert. Als je rijdt, is er een licht aanzuigende werking van achteren (er ontstaat achter de trailer een soort vacuüm). Dit merk je zelf ook als je achter een vrachtwagen rijdt, je auto is dan onrustiger door de wind die achter de vrachtwagen wervelt. Als een vrachtwagen of bus jou inhaalt, verandert de luchtstroom die langs de trailer loopt. Het vacuüm valt even weg, waardoor het zeiltje klappert.

Een klep kan meestal open, dicht en half open (bij Ifor Williams uiteraard niet, das open of dicht). Klapperen doen ze niet, en als je met mooi weer rijdt kan de klep dus gewoon open blijven. Rij je met een nat, bezweet paard, dan kun je de klep beter dicht doen om tocht te voorkomen.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:30

Wij hebben een Böckmann met klep en deze staat meestal open. Hiervoor hadden wij een Mustang en deze had ook een klep en kon je op verschillende standen zetten, dat was ideaal. Helaas heeft Böckmann dat niet.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 16:43

dank jullie wel! daar kan ik wel wat mee!