Hoe werkt het in BE?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Hoe werkt het in BE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 12:05

Ik word niet echt wijs uit de sites XD

Nu we goede instructie gevonden hebben, vind ik de tijd rijp om met Zahire te gaan starten. Uiteraard op het laagste niveau en dan zien we wel waar we komen.

Ik ken echter alleen het LRV-systeem waar mijn beste vriendin rijdt. Dat heeft voordelen (lichtrijden in de proeven, mijn doorzitkunsten moeten nog wat geoefend worden, paardlief heeft vrij lastige draf) maar ook nadelen. Er wordt verwacht dat je op trainingen komt en op evenementen komt meehelpen. Gezien ik een camion moet huren zie ik dat niet echt zitten.

Ik zou dus graag meer informatie vinden over het starten bij de VLP maar vind er weinig over. Bij welke vereniging moet ik me dan inschrijven? Wat zijn de kosten? Welke proef start je op het laagste niveau? Hoe gaat een wedstrijddag in zijn werk? Hoe gaan de punten en het promoveren in zijn werk? Nog andere dingen die handig zijn om te weten?

Alvast heel erg bedankt!

Sanne__x

Re: Hoe werkt het in BE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:10

Van welke provincie ben je ?
Daarvan hang je af om te kijken in welke groepering je aansluit.

Daarna vraag je via equibel.be je licentie aan.

Je kan starten in de laagste proeven de E proeven en als je subprovinciaal rijdt kan je nog langer in de e proeven blijven.

Anders is het zo vanaf 15 punten mag je over vanaf 30 moet je over maar je mag altijd je seizoen nog uitrijden in de gestarte klasse.

Op de Site van de vlp vind je welk percentage een bepaald aantal punten geeft om over te gaan.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:14

Inderdaad eerst even kijken in welke provincie je wil starten.

Denk er ook wel aan dat je voor VLP een brevet moet halen. Niet dat het moeilijk is, maar je moet het wel hebben.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:16

Je moet ook een B brevet hebben of iets gelijkgesteld uit Nederland voor je een licentie kan aanvragen. Je sluit je dan aan bij een club (kosten zijn vaak miniem).
Licentie kost een 75 A 100 euro per jaar en de proeven kosten 10 A 14 euro per proef. Je mag er 2 per dag rijden waarvan enkel de hoogste proef meetelt voor winstpunten.
Er zijn geen verplichte wedstrijden/trainingen en als je 15 bonuspunten hebt dan mag je over naar het volgende niveau. Je krijgt een bonuspunt vanaf 62% en dan 1 punt extra per 2% dat je boven die 62 zit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:27

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 12:29

Ik zit in de provincie Antwerpen. Mijn B dressuur heb ik inderdaad al behaald :) (springgedeelte niet kunnen meedoen wegens operatie paard, die wil ik in de zomer nog gaan afnemen)

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:32

Dan is je provinciale afdeling van de VLP de VOR (www.vor.be)
Op hun site vind je de kalender enzo

Sanne__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 07:21

Ik zit ook in de vor dus kwestie van even te kijken welke clubs bij de vor horen en daar even aansluiten das eenmalig jaar erna hoef je enkel maar je licentie online te hernieuwen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:45

Volgens mij moet je gewoon jaarlijks je lidgeld betalen hoor.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:49

Bij de VLP is het vrij duur. Je moet ook elk jaar lidgeld betalen en éénmalig een immatriculatie voor je paard (iets van een 70 euro?).
Als je dan start, moet je ook nog eens 11 euro per proef betalen op de wedstrijd zelf dacht ik. Kan zijn dat dat intussen veranderd is, ik start niet meer in Belgie :+

Ik vind de proeven daar veel te moeilijk. Een E-proef is zoals een B proef maar daarna gaat het zoooo snel dat ik besloten heb om hier niet meer te starten :n
Het zijn wel nette locaties om te rijden.

LRV vind ik ook 3x niks vanwege de slechte terreinen (stoppelvelden, véél modder, heel druk ook, weinig plek). Ook is voor mij de groepsdressuur niet leuk en het helpen idd. Ik kom voor een wedstrijd, niet voor te helpen :+

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:56

Ik woon redelijk dicht bij de nederlandse grens en vanuit hier gaan heel veel nederlanders en belgen naar nederland voor wedstrijden omdat daar meer wedstrijden georganiseerd worden de winstpunten anders verdeeld worden.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:57

petra8 schreef:
Ik woon redelijk dicht bij de nederlandse grens en vanuit hier gaan heel veel nederlanders en belgen naar nederland voor wedstrijden omdat daar meer wedstrijden georganiseerd worden de winstpunten anders verdeeld worden.

Ik woon wat verder van de grens, maar ik rijd ook in Nederland mn wedstrijden :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 10:06

Hoe gaat dat dan in zijn werk? Mag je als belg gewoon starten in Nederland?
Ik woon vrij dicht bij de grens nu en de VLP hangt me om meer dan enkel de financiële kant de keel een beetje uit. :)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 10:10

Bij een club aansluiten, startkaart aanvragen, lidgeld bij die club en de KNHS betalen, ook 2 proeven betalen op de wedstrijd zelf en starten maar :))
Het ging best makkelijk :))

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 10:13

Oh oke, ga me dat tegen volgend jaar eens bekijken. Dit jaar kan ik toch sowieso niet starten. :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 12:06

Klinkt interessant Anthea! Dat moet ik eens bezien dan. En hoe gaat een wedstrijddag dar in zijn werk? Zijn er veel wedstrijden in het zuiden (ik woon zo'n 15km van Nijlen ;) )

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:48

Ik start wedstrijden in Noord-Brabant en daar is er wekelijks wel eentje.
Roosendaal, Rucphen, Breda, Prinsenbeek, Wouwse Plantage zijn locaties waar ik al geweest ben en ze zitten allemaal rond een uurtje rijden.

Als je op de wedstrijd aan komt, moet je je eerst gaan aanmelden en ineens het wedstrijdgeld betalen (bij sommige wedstrijden mag dit ook al op voorhand, schommelt tussen de 20 en 25 euro per dag). Dan kan je gaan inrijden. Soms is er iemand die afroept, soms moet je het zelf wat in het oog houden. Je rijdt 2 proeven na elkaar, met zo'n 10-15 min tussen. Een halfuur na de proeven volgt de prijsuitreiking en kan je naar huis. :)

Sanne__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 18:32

Ayasha schreef:
Volgens mij moet je gewoon jaarlijks je lidgeld betalen hoor.

Ja maar sommige clubs vragen ook een eenmalige bijdrage ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:40

Ik ben net van VLP naar LRV omgeschakeld :+

Zoek op de website van de VLP een club die bij hen is aangesloten, of kijk even rond bij de manèges/stallen in je buurt. Sluit bij hen een lidmaatschap af. Als ik me niet vergis kan je dan via hen ook een licentie aanvraag indienen, maar dat kan ook online. Je moet je paard eenmalig immatriculeren via de KBRSF, dit kost €75. Je hebt het immatriculatienummer dat je nadien krijgt nodig voor je licentie, kan dat?

Je begint bij niveau 0, dat zijn de E-proeven. Die lopen inderdaad gelijk met de B in de LRV. Persoonlijk vind ik de E-proefjes makkelijker. Ze zijn korter qua tijd maar het zijn langere lijnen en op zich niets meer dan een aantal cirkels rijden en wat diagonalen en een keer middenstap. Wel zowat alles doorzitten. Je hebt de E5 en de E7, meestal in deze volgorde verreden en de E7 telt dan voor je winstpunten. Waar het bij de LRV geldt dat je in de prijzen moet vallen voor winstpunten te krijgen maakt dat bij de VLP niet uit. Heb je 62%, dan heb je een winstpunt. Zelfs al ben je allerlaatste van 30 deelnemers, als je voldoende gescoord hebt krijg je je winstpunt(en).
De proeven zijn duurder qua inschrijving, maar als je wint krijg je er wel vaak je inschrijvingsgeld of meer voor terug. Hangt beetje af van de organisator van de wedstrijd.

Eens je de E uit bent kan je door naar de A, en dat is inderdaad wel een fikse stap om te maken (en nadien naar het L helemaal). In de A kom je in aanraking met middengalop, voltes 10m, overgangen galop-stap en stap-galop, halthouden, achterwaarts, keertwending om de voorhand en überstreichen.

Zolang je niet het maximale aantal punten hebt en over moet kan je in de E blijven meedraaien. Bij de lrv veranderen de proeven regelmatig, bij de vlp niet. De E-proeven zijn al zeker 5 jaar hetzelfde, ik kan ze echt dromen intussen :+

Als het goed gaat op wedstrijd, dan tref je een jury die je hele blad vol kliedert met commentaar. De jury's zijn onafhankelijk, dus in mindere mate (hoop ik) ons kent ons. Het kan dat je voor je 2 proeven dus 2 verschillende jury's hebt. Nadeel aan vlp is vaak de lange wachttijden tussen 2 proeven. 2 tot 3u is geen uitzondering. Je komt aan op het terrein, je gaat je aanmelden, ze vertellen je welk startnummer je hebt en je kan gaan inrijden. Vaak zijn er paddockmeesters die toezicht houden, de startvolgorde in het oog houden en vertellen wanneer het bijna aan jou is. Je moet dus niet zelf naar de jury om je startcoupon af te geven.

Mocht ik nog wat vergeten zijn, alvast mijn excuses :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 08:04

VLP proeven zijn in 2013 of 2014 nog veranderd dus dat klopt niet.
Vorig jaar of het jaar er voor zijn de kür proeven nog veranderd.