Anti jeuk zalf/crème/gel - Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Anti jeuk zalf/crème/gel - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 10:35

Iemand die hier ervaring mee heeft en wil delen welk product & om welke reden?

Ik zou graag bij wijze van test iets willen proberen met anti jeuk zalf en ik vind daar wel mogelijkheden voor, maar allen zijn eigenlijk bedoeld tegen zomereczeem, dus voor manen/staart en dat zoek ik niet meteen, tenzij je die ook gewoon kan gebruiken voor mijn doel natuurlijk.

Zijn er ook producten die je veilig zou kunnen gebruiken op bv. de neus/het hoofd?
Ik zoek iets wat kalmeert, verkoelt en indien mogelijk beestjes uit de buurt houdt. Maar wat je dus vooral veilig kan gebruiken op andere delen dan manen & staart (en dan met name de neus, eventueel zelfs in de neusgaten vooraan).

Vaseline staat nog op het programma om te proberen, al heeft dit in de neus geen effect, maar misschien op de neus wel. Maar andere opties zijn ook zeker welkom :)

Edit; hoe erg zou het trouwens gesteld zijn met vaseline & verbranden als je het puur voor het rijden erop doet? Is dus niet bedoeld om in de brandende zon mee op de weide te zetten of dergelijke, enkel voor "bescherming" tijdens het rijden...

Angela

Re: Anti jeuk zalf/crème/gel - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:24

Bij een vorig paard van mij (geen heftig zomer eczeem) die wel regelmatig jeuk had gebruikte ik Aloe vera en daarbij een creme met bijenpropolis. Dat mixte ik en deed dat in de staart. Over het algemeen was hij daarna weer een kleine week jeuk-vrij. De propolis blijkt insecten op afstand te houden en de aloe vera kalmeert en verzacht. Gebruik de combi nu trouwens ook op wondjes, en die helen dan echt een stuk sneller als anders.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:25

Voor mensen worden ook simpele producten met urea/ ureum erin gebruikt.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:27

Ik heb zelf jaren een fjord gehad met hele erge exceem. we hebben heel veel geprobeerd, van sweet itch tot teershampoo tot knoflook supplementen noem het maar op. Uiteindelijk hebben wij een wondermiddel gevonden : Ruggle it. Een natuurlijk medicijn/spray uit engeland

http://ruggle-it.co.uk/

Het heeft voor ons wonderen gedaan icm met een exceem deken :D

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:31

Ik heb ook een excemer, op niet te zonnige dagen smeer ik wel wat exceemcrème op zijn hoofd op de plekjes waar hij jeuk heeft (aan de zijkant)

Echt op de neus/in de neus zou ik het niet doen, lijkt me erg onprettig voor het paard om een vettig/meestal erg stinkend goedje in de neus te hebben, ik denk dat je dan beter met een neusnetje kan rijden, en eventueel bandjes aan je hoofdstel hangen waar je antivlieg/antidaas op doet, de geur houdt de beestjes dan ook op afstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:37

Vaseline in de neus had hij inderdaad niet zo graag, een anti-allergische spray is dan weer geen probleem maar daarvan lijkt het niet te werken. Ik heb dus het idee dat de neus op zich gewoon overgevoelig is/kriebelt dus wilde proberen dat te verlichten. Netje heeft om diezelfde reden (denk ik) ook geen effect + hij vindt dat een vervelend iets en gaat dan nog vervelender doen owv het netje ;)

Dus daarmee dat ik iets wilde proberen om de neus op zich te bedekken, zodat het kalmeert en verkoelt (hij zit ook graag in het water) en hij dan misschien niet zo die jeukprikkels krijgt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 11:42

2 splitten in een theedoek maken voor de neusgaten en die aan halster maken. Elke keer dat neus de waterbak in gaat heeft hij dan een tijdje verkoeling en dat helpt ook goed met jeuk. Wel waterbak zo koel mogelijk neerzetten natuurlijk. Als je wil smeren zou ik sudocreme pakken, brand niet, blijft lang zitten en de vliegjes steken er niet doorheen. Maar neus is een lastige plek om iets te smeren/voor te hangen ivm eten en het afvegen van alle smeersels daarmee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:14

Heb het idee dat hij iets op zijn neus niet verdraagt/helemaal niet fijn vindt, dus of ik hem daarmee plezier doe ...

In de paddock valt de last op zich nog wel mee, het is vooral tijdens het rijden (buiten) door de wind & beestjes die er tegen komen denk ik (ben nog zoekende). Niet rijden is een optie natuurlijk, maar aangezien hij super graag het bos in gaat (en binnen in de bak niks leuk vindt) wil ik toch kijken of ik het leuk kan maken voor hem .. door wat verlichting te geven onderweg.

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 21:19

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 22:38

Heb je het idee dat het helpt? Ik ben bezig met PUUR Pollen maar daar zie ik geen verschil mee.. Maarja, als het geen pollenallergie is maar gewoon overgevoeligheid en daardoor jeuk/kriebel dan is het normaal dat het niet werkt natuurlijk.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 22:20

skincalmin lotion werkt erg goed,
anders iets van aloevera

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 15:17

Ik volg ook even,
die van mij reageert ook fel als er beestjes tegen zijn neus aan komen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 15:21

De zalf van equi protecta!
Ik gebruikte het overal voor, wondjes, jeuk, mok, zonnebrand.... Voor mezelf bij verbranding, muggensteken, brandnetel plekken, etc....
Super spul!

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 15:35

Ook voor de beestjes die tegen zijn neus aankomen met het rijden?

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 15:41

Ikzelf gebruik bij mijn paard menthol poeder voor de jeuk (gewoon die je voor de mensen gebruikt) En smeer tea trea lotion van Cojosol (wel wat prijzig maar ik doe er erg lang mee) op zijn staart/manen om de insecten en dus jeuk tegen te gaan. Verder gebruik ik voor het gezicht sudocrème, het verzacht alleen als je geen witte bles hebt dan ziet het er niet zo fraai uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:36

Dank jullie nog voor de reacties :)

Iets poeder-achtig lijkt mij niet interessant om op de neus te gaan gooien .. blijft ook niet goed denk ik.
Verder heb ik dus wat schrik dat bepaalde dingen gaan (door)branden als pony ermee in de zon komt, maar die van equi protecta klinkt wel goed ... Die ga ik eens verder onderzoeken ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 08:41

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:59

Sabina, user papagroom op bokt is de ontwikkelaar van equi protecta, wellicht hem eben een pb sturen?

Jasmijn10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:06

Ik heb echt bijna alles geprobeerd voor mijn paardje dr staart maar niets werkte :(

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:57

En wat is de oorzaak van de jeuk?

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 14:58

Ik ben nu zelf voor de schuur plekken op het hoofd fibra anti itch crème aan het gebruiken.
Zoals ervaringen zeggen werkt het perfect dus ben heel benieuwd, mijn ervaring tot nu is dat het heerlijk smeert, niet eraf regent en het niet verbrand nu met dit warme weer!!!

In mijn geplaatste berichten kan je van gister een foto vinden hoe het er nu uit ziet :)

Overigens zie ik ook geen beestjes meer op die plekken in de buurt komen en schuurt ze niet