Is het plaag/pest gedrag of is er iets anders aan de hand

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dounya

Is het plaag/pest gedrag of is er iets anders aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 17:31

Hallo,

Allereerst fijn dat je de moeite neemt om mijn verhaal te lezen.

Voor het gemak korten we de namen van de paarden af.. D en L.
Ik heb D nu al 14 jaar, ( hij is 16) vorig jaar is hij heel ziek geweest maar gelukkig sterk en vol levenslust. De enige problemen die D heeft is dat hij bijna blind is aan 1 oog en zijn longen zwak zijn. Een makker paard als D in de omgang kan je je niet wensen. Door dat hij vorig jaar zo ziek is geweest en zijn oog hebben we besloten om hem op welverdiend pensioen te zetten. ( hij gaat niet weg! pas als zijn leven geen leven meer is). Hij vind het heerlijk om niet meer te hoeven werken en rustig kan grazen en genieten van al dat gepoetst en de aandacht.
D is nog al een hele grote goedzak, ook in omgang naar andere paarden. Zijn ze niet leuk voor hem oke dan gaat hij wel even ergens anders staan.. Vind een ander dat die recht heeft op zijn eten.. dan staat hij dat toe... TE goed dus!

Sinds November 2015 is L gekomen. Nu 5 jaar. Met L wil ik graag het rijden weer op pakken wat erg leuk gaat! L is een Draver, maar niet snel genoeg geweest voor de baan anders was hij niet bij mij! En hij is zooo leuk.. en inderdaad niet snel genoeg, meneer is liever lui dan moe! hihihi

Maar ja denken jullie nu vast wat is er dan aan de hand.

Ja er is zeker wat aan de hand anders zou ik hier geen verhaal schrijven.

L kan niet zo best met D overweg.. ( andersom wel )
L heeft last van voernijd.. Oke lossen we op door ieders zijn eigen deel op de paddock en ieders hun eigen deel land. Dit moet ik wel doen, anders heeft D geen leven.

D heeft ook geen leven in de bak, als ze samen in de bak staan dan heeft D het erg zwaar... L gaat namelijk steeds met de oren in zijn nek naar hem toe en drijft hem in een hoekje om hem daar even flink te grazen te nemen. LEES BIJTEN.. D rent voor zijn leven! (de goedzak weet niet wat hem overkomt) en dit gaat niet 5 minuten zo maar dit gaat als ik ze bij elkaar laat uren door. D drijfzat van het zweet en het rond rennen... En L die zweet niet hoor die staat gewoon midden in de bak D op te drijven en te pompen met zijn Longen

Een leek zegt goh wat leuk joh de ene traint de andere.. Maar D krijgt geen seconde rust! en D is (helaas) ook niet het paard wat een keer gigantisch van zich af trapt!

Maar het is gewoon niet leuk meer, ik kan ze geen half uur bij elkaar laten want dan zweet D peentjes.. en zijn longen maken overuren

Ik weet dat L wel altijd in een kudde met paarden heeft gestaan.

Is er iemand met ervaring hierin? wat kan/moet ik er tegen doen? of wordt het een spel van het eeuwige touwtje en het verwisselen van paarden ( paddock/bak/land??)

Groetjes

Foreverkliek

Re: Is het plaag/pest gedrag of is er iets anders aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:14

Heb je ze gelijk samen gezet of hebben ze eerst over een draadje kennis kunnen maken? Hoe groot is de ruimte waar ze in staan? Zijn ze altijd samen of staan er nog andere paarden bij en hoe is het gedrag daar dan tegen? Hoe was het voerbeleid op de stal waar L vandaan komt?

Ik heb er hier in december een bijgezet die ook altijd in een kudde buitenstond en dus met andere paarden overweg kan. Nou vergeet het maar! Ze kreeg voorheen om 7 uur s ochtends en om 11 uur s avonds hooi. Daartussen alleen om 5 uur een schep krachtvoer. Als de paarden buiten stonden zochten ze eten. Iets anders deden ze niet en zolang er niemand met zijn hoeven op het grasje van een ander ging staan heb je dan idd een rustige groep.

In principe staan ze hier nog apart hoewel het al best goed gaat maar ik wil er geen druk op zetten. Met krachtvoer geven gaan ze nog uit elkaar (dat is zelfs met draadje er tussen niet veilig) maar door onbeperkt te voeren met hooi is de nijd daar van af. Met slapen zoeken ze elkaar inmiddels wel op. Van de zomer op de wei is er zoveel meer ruimte dat ik dan pas de overstap maak om er echt 1 kuddetje van te maken. Het gaat hier trouwens om 2 merries. Ik heb ook nog een ruin die met de oude merrie staat maar die kan ook prima met de nieuwe merrie.

Wat ik je wel aan kan raden is even de site van tinley bezoeken. Je kan dan contact zoeken met een gedragsterapeut uit jou omgeving. Kost wat en je hoort niet veel nieuws maar je krijgt wel een hoop praktische tips. Ik heb er veel aan gehad.

Succes in ieder geval!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 22:28

Dit is geen spelletje meer, D lijdt onder dit gedrag, dus samen laten staan kan niet. Het komt voor dat een zwak paard weggejaagd wordt, omdat zulke dieren roofdieren aantrekken. Goed mogelijk dat dat is wat L probeert en dat is niet op te lossen. Hoe dan ook passen deze 2 paarden niet bij elkaar en is ze als 1 kudde houden geen optie.

Dounya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 08:47

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik weet niet wat het voerbeleid was op de vorige stal.
Wel is het zo dat ik L de tijd wil gunnen om nu aan mij en zijn nieuwe omgeving wil laten wennen en dat hij daar ook best de tijd voor mag hebben.. Waar ik hem van heb gekocht daar stond hij op dat moment ook alleen, ja was dat omdat ik zou komen en hem niet uit de kudde hoefde te vissen? was dat om?? Hij had wel tussen de andere paarden gestaan... Want ik heb nog met de eerste eigenaar contact gehad en die vond het gedrag wat hij nu vertoonde totaal niet bij hem passen... Is er iets mis gegaan op het tussenstation? Ja zeg het maar.. Ik kan we blijven gissen, maar kijk liever voor uit!

Het is ook een kwestie dat L niet zonder D kan... Als ik D meeneem om in het land te zetten schreeuwt (en rent) L de hele buurt bij elkaar..

Een grotere kudde als D & L heb ik niet! dus ze zullen het met elkaar moeten doen.. dat zal het wel het eeuwige touwtje gaan worden en gaan manlief en ik de omheining van de paddock tot hek maken en de bak met prikpaaltjes in 2en verdelen zodat ze allebei en deel paddock hebben en allebei een deel van de bak. En dan heel af en toe als ik er bij ben (met mesten) kijken of ze toch niet even een kwartiertje bij elkaar kunnen. Want heel af en toe kunnen ze best samen in de bak staan en staan ze ook niet heel ver bij elkaar vandaan... Zal eens kijken naar de site van Tinley

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:53

tamary schreef:
Dit is geen spelletje meer, D lijdt onder dit gedrag, dus samen laten staan kan niet. Het komt voor dat een zwak paard weggejaagd wordt, omdat zulke dieren roofdieren aantrekken. Goed mogelijk dat dat is wat L probeert en dat is niet op te lossen. Hoe dan ook passen deze 2 paarden niet bij elkaar en is ze als 1 kudde houden geen optie.

Hier ben ik het mee eens.
Soms klikt het gewoon niet tussen twee paarden.

Dus of eeuwig apart houden, sneu voor allebei, of een andere kameraad voor D. en jezelf zoeken :(:)

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 09:03

tamary schreef:

Dit hebben wij hier ook. Mijn merrie jaagt de oude ruin vreselijk op en ze stopt niet tot hij er bij wijze van dood bij neer valt. Aantal keren geprobeerd maar niks werkte. Grote wei, volle wei, tijdje naast elkaar met draadje enz. We hebben ook besloten ze nooit meer bij elkaar te zetten.

Overigens kan mijn merrie gewoon in een kudde alleen zwakke oude dieren moeten eruit (ze is vaak ook de baas in de kudde)

Je zou het nog kunnen proberen door draadjes Ed. Maar houd er rekening mee dat het niet gaat lukken en gescheiden houden de enige oplossing is

Dounya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 12:23

Dus of eeuwig apart houden, sneu voor allebei, of een andere kameraad voor D. en jezelf zoeken :(:)[/quote]

Dan is de keuze voor mij heel erg gemakkelijk! Er wordt geen andere kameraad gezocht voor mezelf! ik heb deze 2 paarden, en hoe makkelijk mensen afstand van hun dieren doen, vind ik soms wel eens ver gaan.. Dan is het inderdaad het eeuwige touwtje ertussen, want het zijn allebei schatten van paarden!

Inderdaad sneu voor hun, maar als het niet anders kan dan dat geklier en getier! dan moet het maar zo

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:28

Ja met een touwtje ertussen kunnen ze genieten van mekaars gezelschap zonder er de last van te hebben. Als de ene vervelend doet gaat de andere gewoon een eindje verder staan. Misschien komt het met de tijd wel goed en vind je hen vaker en vaker naast elkaar staan.

Dounya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 12:48

Sclimpre schreef:
Ja met een touwtje ertussen kunnen ze genieten van mekaars gezelschap zonder er de last van te hebben. Als de ene vervelend doet gaat de andere gewoon een eindje verder staan. Misschien komt het met de tijd wel goed en vind je hen vaker en vaker naast elkaar staan.

Inderdaad het is niet anders! maar ik dacht misschien heb ik iets over het hoofd gezien.. Het weekend bestaat dus uit paddock knutselen.. een extra hek in de omheining zodat ze allebei op hun eigen deel van de paddock kunnen komen en allebei ook in de bak kunnen komen...
En dan inderdaad maar hopen dat het ooit nog wat gaat worden met die 2... zoals ik eerder zei L kan niet zonder D!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:54

vaak zie je dat het in het begin niet zo goed gaat maar na verloop van tijd wel. het blijven kudde dieren en ze hebben elkaars gezelschap nodig. er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:09

Deels afhankelijk van de ruimte, maar er zijn combi's die super gaan met draadje er tussen en zonder draadje elkaar afmaken. Ook na lange(re) tijd zo naast elkaar staan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:34

Ik zou je dan wel adviseren ze voorlopig helemaal niet meer samen te zetten, ook niet voor 5 min. Gewoon draadje ertussen en beter safe than sorry. Dan kunnen ze zelf hun tempo en toenadering bepalen en als je ziet dat het heel stabiel en goed gaat kan je over een paar maanden weer eens een poging wagen. Maar als jij ze samen zet en het gaat fout, ga je weer 10 passen terug in het proces wat ze onderling over het draadje wellicht ontwikkelen, dat zou doodzonde zijn. Geduld is de enige manier. Misschien komt het wel, misschien komt het niet. So be it.

Overigens over hoe makkelijk mensen paarden verkopen, daar valt natuurlijk over te twisten. Het is wat een persoon belangrijk vindt. Ik kan begrijpen dat mensen twee paarden alleen houden geen fijn idee vinden en ervoor te kiezen op zoek te gaan naar een passende combi, en het andere paard elders zo'n combi te laten vinden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:38

Precies.

Ik ben dan zelf zo'n malle dat ik er twee passende bij zou zoeken :o

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:47

Wat is de achtergrond van D, heeft die wel altijd met andere paarden gestaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:57

Ik zou ze ook zeker de eerste maanden apart zetten tot de rust weer een beetje is neergedaald.
Wat je dan wel kunt doen om de voedselnijd van L te temperen is bijvoorbeeld het hooi aan beide kanten van de scheidingslijn steeds iets dichter bij elkaar te brengen tot ze (idealiter) van dezelfde berg hooi eten die midden onder de draad ligt.
Op die manier leert L namelijk dat al het dreigen geen zin heeft (D kan namelijk gewoon blijven staan, loopt geen direct gevaar meer) plus dat dit alleen maar hooi-eet-tijd kost, en D kan leren om het dreiggedrag van L te negeren en gewoon door te eten ipv meteen voor alles weg te lopen.
Maar het is een weg die veel tijd kost, dat is zeker.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-11-22 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Dounya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 16:19

GDG schreef:
Wat is de achtergrond van D, heeft die wel altijd met andere paarden gestaan?

Hij heeft altijd samen met Shetlanders en de laatste 7 jaar met een mini gestaan.. Maar ook die mini liet D alle hoeken van de bak zien.. Er is maar 1 x een rake waarschuwingsklap geweest van D..

D speelde na de lessen ook altijd met het paard waarmee we les hadden. Is zelf erg sociaal naar paarden. soms een beetje TE.. Het was een paard wat je bij veel andere paarden neer kon zetten.

Sinds zijn oog veel slechter is geworden is dat veranderd.

Chynnafifi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 23:04

Eerste maanden apart zetten of er een draadje tussen spannen?

Dounya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 20:19

Ze staan op dit moment met een draadje er tussen..
Kunnen allebei op hun eigen deel van de paddock komen en ook allebei in hun eigen deel van de bak...

Ze zijn zelfs al samen aan het racen geweest!

L was gepikeerd dat hij niet bij D kon om hem in een hoek te drijven en hem te grijpen.
In het land staan ze ook apart...

Bedankt allemaal