Verzekering bij zakelijk gebruik paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IndyPascalle

Verzekering bij zakelijk gebruik paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 10:19

Een ondernemer hier uit het dorp heeft mij afgelopen week de vraag gesteld of ik het leuk vindt om van de zomer samen met hem een arrangement aan te bieden. Mijn deel zou dan bestaan uit een ritje in de omgeving met paard en wagen (natuurlijk tegen betaling). Lijkt me super leuk om te doen en er zijn al wat leuke routes die ik in gedachte heb.

Even wat achtergrond info:
- Paard en wagen zijn mijn eigen eigendom

- Ik heb een eigen bedrijfje waar ik dit onder zou kunnen laten vallen, ik kan het ook als privé persoon aanbieden (net wat het beste/makkelijkste is qua aansprakelijkheid).

- Ik heb privé een aansprakelijkheidsverzekering.

- Ik heb een koetsiersbewijs en een ruiterbewijs.

Ik was even aan het uitzoeken hoe dit verzekeringstechnisch zit...

De ondernemer dacht zelf dat ik geen extra verzekering nodig zou hebben, dat het onder de reisverzekering van de klanten zou vallen.

De manege waar mijn paard af en toe invalt, gaf aan contact op te nemen met de verzekering van mijn koetsiersbewijs. Deze heb ik net gebeld en gaven aan dat ik alleen verzekerd ben voor privédoeleinden en zodra ik er geld voor ga vragen, dan viel dat niet meer onder hun verzekering. Zij adviseerden mijn aansprakelijkheidsverzekering te bellen.
Ook deze gaven aan dat mijn paard onder mijn verzekering valt, zolang ik geen geld vraag voor de activiteiten die ik met het paard doe. Bij hun in de zakelijke verzekeringen werden alle landbouwhuisdieren uitgesloten van de verzekering. Als advies kreeg ik om contact op te nemen met de Rabobank, omdat die vaak wel verzekeringen heeft waar landbouwhuisdieren onder vallen.
Dus dat ga ik nog even doen.

Maar misschien dat er mensen op bokt zijn die weten hoe het zit met de verzekering bij zakelijk gebruik van het paard.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:28

OP het moment dat jij je paard "zakelijk" gebruikt zal je voor je aansprakelijkheid af te dekken een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering moeten hebben. Premies daarvan zijn afhankelijk van het soort "beroep/bedrijf"maar voor een klein bedrijfje kom je vaak uit op een minimum premie (rond de 125 euro).
Heb je voor je paardentaxi bedrijfje al een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering? Als dat het geval is kun je die vast uitbreiden

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:08

Je hebt een eigen bedrijfje, dus dan heb je al een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering?
Gewoon even informeren bij de verzekering of de ritjes ook onder de dekking vallen.
Je gewone aansprakelijkheidsverzekering dekt dit hoogstwaarschijnlijk niet.
De verzekering hanteert volgens mij andere regels dan de belastingdienst voor wat betreft de vraag of het bedrijfsmatig is of niet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 14:13

De ritjes vallen niet standaard onder de dekking. Dit is namelijk niet opgegeven bij de aanvang van de verzekering. Wel kun je het toe laten voegen als nevenactiviteit.

IndyPascalle

Re: Verzekering bij zakelijk gebruik paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 19:49

Ik heb voor mijn bedrijf (nog) geen aansprakelijkheidsverzekering.

Bij mijn privéverzekering kun je geen aparte verzekering afsluiten voor landbouwhuisdieren, naast de normale (privé) aansprakelijkheid waar het paard onder valt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:05

IndyPascalle schreef:

Lijkt me niet onverstandig daar werk van te maken. Juist de eigenaren van de duurdere paarden kunnen soms de grootste klagers zijn...

chamion
Huisheks

Re: Verzekering bij zakelijk gebruik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:18

Als je klant bent bij de Rabobank wordt je doorgestuurd naar Interpolis, en sluit (aanvullende) verzekering af binnen de diverse richtingen van de paarden. Ik ben hiermee bezig geweest ivm extra verzekeringen voor het lesgeven. Ze hebben mij hierbij zeer goed geholpen en ook geholpen met een soort van contract-je op te stellen (puur voor mezelf op het moment)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:25

IndyPascalle schreef:

Bij mijn privéverzekering kun je geen aparte verzekering afsluiten voor landbouwhuisdieren, naast de normale (privé) aansprakelijkheid waar het paard onder valt.

Serieus :wow: ?! Kun en wil je het zelf ophoesten dan als je aansprakelijk blijkt te zijn voor een paar duizend euro?