Pony nu scheren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mabelbohms

Pony nu scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 13:42

Heei

Ik heb een vraagje.
Is het slim om een pony die moeite heeft met verharen en niet te veel energie mag verspillen omdat ze haar energie hard nodig heeft om aan te komen (hoef hier verder geen vragen over ;) )
nu te scheren? Kan ze dan zonder deken staan of is dat nog te koud?
(ze staat 24/7 buiten met schuilstal)

maximuss

Re: Pony nu scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:45

Als je haar gaat scheren dan heeft ze meer energie nodig om zichzelf warm te houden dus je redenering gaat niet op. Ik zou haar voeding aanpassen (extra, ruwvoer, (lijnzaad)- olie) zodat het gemakkelijker gaat.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:47

De nachten is het vaak nog onder de 10 graden. En geschoren kunnen ze minder goed zichzelf isoleren, dus zou dan wel een deken omdoen zelf tegen regen/koude wind. Anders wordt er alsnog veel energie verbruikt, maar dan om zich warm te houden. En soms komen ze minder mooi in hun zomervacht als je nu nog scheert, maar hier paardje eind feb nog geschoren, en die is prima in zijn zomervacht gekomen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:49

maximuss schreef:
Als je haar gaat scheren dan heeft ze meer energie nodig om zichzelf warm te houden dus je redenering gaat niet op. Ik zou haar voeding aanpassen (extra, ruwvoer, (lijnzaad)- olie) zodat het gemakkelijker gaat.

dat klopt niet helemaal.
als je de pony scheert, ondersteunt met een goede deken, merk je dat ze er juist flink van opknappen.

ts: jouw redenatie is een hele logische en 1 die veel toegepast wordt.
ik zou gewoon scheren, vacht is niet meer water en winddicht na scheren, dus ik zou wel wat verschillende diktes aan dekens nemen. hierdoor kun je afwisselen.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:31

Dat kan wel hoor. Ik heb mijn 25 jr oude tinker ook geschoren zaterdag, en ze werd er gelijk een stuk beter van. Blij dat ze er van af was.
Kwaliteit van de vacht valt allemaal wel mee hoor, als het paardje zich er beter door voelt moet je het gewoon doen.
Wel moet je echt met een deken werken, zonder gaat echt niet, mijn paardje staat hier ook 24/7 buiten onder 300 gr. Erg belangrijk dat ze inderdaad wat olie etc erbij gevoerd krijgt, dat maakt dat er wat te verbranden blijft en zorgt voor een mooie vacht.
Heel veel succes :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:33

Om medische redenen scheren is een optie mits je zorgt voor een fatsoenlijke deken, iig voor de nachten.

Als ze al moeite hebben om op gewicht te komen dan is het zonde dat ze de energie verbruiken om zichzelf warm te houden, het is regelmatig onder 10 graden in de nachten.

Dus wil je geen deken dan zou ik ook niet scheren.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 14:53

Oke, bedankt voor alle reacties!
Ik ga dan even nadenken of ik haar laat scheren en een deken opdoe of dat ik het toch nog maar even zo aankijk :)

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 17:24

Nog even 1 vraagje.
Stel ik laat haar scheren en doe een deken op,
wat voor deken is dat het beste?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 18:09