Bange shet

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

L0veMyHorse

Bange shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 15:21

Hoi bokkers!

Edit: Vergeten om er bij te vermelden, de weide en Shetlanders zijn van een goede vriendin van mijn moeder. Die vriendin heeft juist gevraagd of ik die Shetlander mak wilde proberen te maken. Gelukkig heb ik zelf hersens gekregen en zou ik nooit zomaar aan paarden van iemand anders komen.

De 2 pensioenpaardjes van mijn moeder zijn ongeveer 2 weken terug verhuisd naar een 24/7 weide met schuilstal en stallen voor heel slecht weer oid. De paarden zijn een kwpn'er van 28 en een draver waarvan niemand weet hoe oud. Ze lopen nu samen met 4 Shetlander merries waarmee het goed klikt. (Er zijn een stuk of 8 weilanden, de paarden staan samen in 1 weide en de Shetlanders staan samen in 1 weide. Ze kunnen elkaar wel zien en heel dicht bij elkaar maar niet snuffelen doordat er een stroomdraad hangt.) Echter viel me al snel op dat er een Shetlander is die zich heel erg op de achtergrond hield.

Nu is de situatie zo: ik ben een paar keer op de grond gaan zitten met brokjes, de 3 shetlanders zaten gelijk op schoot maar de andere bleef er achter staan. Ook tijdens het voeren werd ze weggeduwd door de anderen waardoor ze iets dunner is. Lees niet dik maar ook niet dun. Toen probeerde ik haar een keer te aaien maar zodra ik mijn hand maar uitstak sprong ze gelijk weg. Nu ga ik iedere keer bij haar zitten met brokjes. Ze komt steeds vaker naar me toe maar hij eet de brokjes nog niet uit mijn hand. Ze eet de brokjes alleen als ik ze op de grond leg. Ook aaien is nog niet mogelijk want dan staat ze gelijk aan de andere kant van de weide. Tegenwoordig komt ze wel aanlopen als ik kom en lijkt ze iets meer zelfvertrouwen te hebben tegenover de andere merries.

De vraag is dus of ik op deze manier haar vertrouwen ga winnen. Ze heeft volgensmij nog nooit een halster om gehad en ik ben benieuwd hoe dat gaat als de hoefsmid komt als je haar niet eens kan aanraken.. De pony is overigens niet van mij en ik weet niks van haar achtergrond. Ik schat in dat ze rond de 2 jaar is. Ik zal van de week even een foto maken :)
Laatst bijgewerkt door L0veMyHorse op 10-04-16 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Re: Bange shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 15:23

gewoon van andermans pony afblijven.
Lekker in de weide met je eigen paarden gaan en uit de weide met de dieren die niet van jouw zijn blijven.

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 15:25

Zoe_97 schreef:
gewoon van andermans pony afblijven.
Lekker in de weide met je eigen paarden gaan en uit de weide met de dieren die niet van jouw zijn blijven.

Enigszins vriendlijk mag gerust op deze mooie zondagmiddag!
Maar vergeten om er bij te vermelden, de weide en Shetlanders zijn van een goede vriendin van mijn moeder. Die vriendin heeft juist gevraagd of ik die Shetlander mak wilde proberen te maken :)
Ik zet het er gelijk even bij in de op.
Hopelijk heb je toch nog een goede dag!
Laatst bijgewerkt door L0veMyHorse op 10-04-16 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 15:26

Dat wat Zoe zegt dus.
Als je weet wie de eigenaar is kun je vragen of je met de pony mag werken. Anders, van andermans dieren afblijven!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 15:26

ok dat veranderd natuurlijk de zaak. met dat je zei dat je niets over de achtergrond weet nam ik aan dat je de eigenaar niet kende.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 15:51

Als ik het zo lees is deze Shet het laagst in rangorde in het groepje, ze mag als laatste eten. Als jij met snoep op de grond gaat zitten om haar te lokken loop je het risico de hele groep over je heen te krijgen, die 'mogen'per slot van rekening als eerste eten en zullen de bange shet wegjagen als ze doorhebben dat er wat te halen valt bij jou. Gevaarlijk dus. Op zich hanteer je een goede methode om vertrouwen te winnen, maar voor je eigen veiligheid zou ik de rest van de groep achter een draadje zetten als je dat doet.

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 16:00

dianaw33 schreef:
Als ik het zo lees is deze Shet het laagst in rangorde in het groepje, ze mag als laatste eten. Als jij met snoep op de grond gaat zitten om haar te lokken loop je het risico de hele groep over je heen te krijgen, die 'mogen'per slot van rekening als eerste eten en zullen de bange shet wegjagen als ze doorhebben dat er wat te halen valt bij jou. Gevaarlijk dus. Op zich hanteer je een goede methode om vertrouwen te winnen, maar voor je eigen veiligheid zou ik de rest van de groep achter een draadje zetten als je dat doet.

Ze komen inderdaad allemaal naar me toe maar meestal probeert mijn moeder de andere 3 mee te nemen :) Ik ga morgen gelijk proberen om hem even alleen te zetten! Bedankt voor de tip :)

Ianrowan2009

Re: Bange shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 16:07

Ik denk dat als je op deze manier rustig toenadering blijft zoeken, je vanzelf genoeg vertrouwen kweekt bij de shet.
Je bent goed bezig imo, en als de eigenaar van de pony's geen problemen ziet in af en toe wat tutten, zie ik ook het probleem niet.
In dat geval goed bezig TS :)