Hele Nerveuze En Schrikachtige Pony

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WeirdPony

Hele Nerveuze En Schrikachtige Pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 11:36

Hallo allemaal!
Ik ben Jet en mijn pony is een Welsh A pony genaamd Vosje. Ik heb een probleem met Vosje: Vosje is ontzettend gesteld op routine. Alles binnen deze routine doet hij super goed: In de bak rijden? Geen probleem, doet hij perfect. Ik kan hem overal heen sturen, zelfs zonder hoofdstel. Wandelen? No problem. Hij loopt zo achter mij aan langs een brommende tractor. Poetsen? Vindt hij heerlijk.
Echter zodra ik iets uit deze routine wil doen, raakt Vosje helemaal gestrest. Ik kan bijvoorbeeld niet in mijn eentje naar buiten. Hij heeft dan door dat er niemand is waar hij achteraan kan lopen en dan weigert hij een stap te verzetten. Ook als ik in een vreemde bak rijd, of als er iets in onze eigen bak veranderd is, schrikt Vosje. Hij deinst dan de hele rit weg van het object dat anders staat dan normaal. Ik kan hem nu goed tegenhouden, maar eerst rende hij ook weg en heb ik vaak zand gehapt. Vosje ziet en merkt alles. Hij vangt iedere kleine prikkel op, waar andere paarden niet op letten. Eigenlijk heeft Vosje iets weg van een mens met ADHD.
heeft iemand hier een oplossing voor? Dit is namelijk voor zowel mij als Vosje niet erg relaxed.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:02

Hoe oud is Vosje? Hij is of nog heel jong en moet nog heel veel leren, of er is in het verleden weinig tot niets met hem gedaan, om hem aan de grote boze buitenwereld te laten wennen. Een paard dat altijd in een begrazingsgebied heeft gestaan weet niets van vuilnisbakken, als je begrijpt wat ik bedoel.
In beide gevallen is het het beste om alles wat nieuw is in hele kleine stapjes aan te bieden aan hem en veel en uitbundig te belonen als hij niet schrikt. Een paard is eigenlijk een soort van autist: hij heeft het liefst alles voorspelbaar en elke dag hetzelfde, alles wat afwijkt veroorzaakt altijd stress. Grote stappen maken met te veel vreemde dingen bij een paard dat niets gewend is veroorzaakt dan een behoorlijke angstexplosie.
Je kunt je paard trainen in het vertrouwen op jou in vreemde situaties door ze zelf bewust op te zoeken en er de tijd voor te nemen: creëer zelf situaties die je kunt hanteren en confronteer je paard daar rustig mee, neem de tijd, laat hem rustig wennen en kijken, en beloon elk stapje dat hij zelf doet om zijn angst te overwinnen. Een soort mini-schriktraininkjes dus. Niet te lang, een paar minuutjes is in het begin echt genoeg. Dat kun je als het goed gaat na een tijdje vanzelf uitbouwen, je paard wordt steeds stoerder.

nika85

Re: Hele Nerveuze En Schrikachtige Pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 07:15

Inderdaad in hele kleine stapjes bekend maken met nieuwe dingen, zodat hij op jou kan steunen als hij het eng vind en dus kan leren dat iets helemaal niet zo eng is als hij denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:42

Ik heb ook zo'n 'prikkelbaar' (gevoelig) paard ;) Zij ziet alles al meters voor ik het zie. Ze voelt overigens ook alles en is erg sensibel op haar huid, wat ook nog al eens tot stress of frustratie bij haar kan leiden.

Kleine stapjes doen, en ook kleine stapjes buiten die routine, buiten de comfortzone. Doe ook eens in een bekende omgeving (bijvoorbeeld in de bekende bak) nieuwe dingen, gekke dingen. Begin klein, leg iets in de bak, een vreemd object, laat hem zelf aan een lange leadrope (maar met jouw bemoediging of geruststelling als steun) het initiatief nemen om daar naar toe te gaan. Of, als dat al te veel is, maak de doelstelling kleiner: laat hem in de bak zijn waar aan de andere kant een nieuw object staat, maar probeer niet eens in de buurt te komen, wacht tot hij zelf kan ontspannen met iets 'vreemds' in de bak, zonder dat hij daar meteen iets mee hoeft. Als dat lukt, klaar, lekker terug op de wei. En zo opbouwen... Het gaat steeds makkelijker worden :)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 17:13

Eventueel kan schriktraining op een specifieke manier hierbij helpen.
In de bak is het eenvoudig. Als er iets nieuw is, laat haar het eerst even verkennen.
Verder is het goed te werken aan het vertrouwen in jou, eventueel dan door middel van schriktraining.
Die schriktraining moet wel echt juist gedaan worden als je wilt dat het paard jou goed gaat vertrouwen.
Als je daar verdere info over wil, mag je altijd een pb sturen.

WeirdPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 12:14

dianaw33 schreef:
Hij is of nog heel jong en moet nog heel veel leren, of er is in het verleden weinig tot niets met hem gedaan, om hem aan de grote boze buitenwereld te laten wennen. Een paard dat altijd in een begrazingsgebied heeft gestaan weet niets van vuilnisbakken, als je begrijpt wat ik bedoel.

Hoi! Bedankt voor je reactie!! Vosje is naar ons toe gekomen toen hij vijf was, inmiddels is hij zeven. Hij heeft in de eerste vijf jaar van zijn leven inderdaad alleen maar in de zelfde wei gestaan, omdat zijn vorige baasje niet zo veel tijd voor hem had. Ik vind de tip over kleine stapjes nemen en mini schriktrainingen een goed idee, en dat ga ik zeker proberen. :)

WeirdPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 12:17

NikkiDeKerf schreef:
Begin klein, leg iets in de bak, een vreemd object, laat hem zelf aan een lange leadrope (maar met jouw bemoediging of geruststelling als steun) het initiatief nemen om daar naar toe te gaan. Of, als dat al te veel is, maak de doelstelling kleiner: laat hem in de bak zijn waar aan de andere kant een nieuw object staat, maar probeer niet eens in de buurt te komen, wacht tot hij zelf kan ontspannen met iets 'vreemds' in de bak, zonder dat hij daar meteen iets mee hoeft. Als dat lukt, klaar, lekker terug op de wei. En zo opbouwen... Het gaat steeds makkelijker worden :)

bedankt voor de tip! Ik ga daar snel eens aan beginnen :)*

WeirdPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 12:21

jensvl schreef:
Eventueel kan schriktraining op een specifieke manier hierbij helpen.
In de bak is het eenvoudig. Als er iets nieuw is, laat haar het eerst even verkennen.
Verder is het goed te werken aan het vertrouwen in jou, eventueel dan door middel van schriktraining.
Die schriktraining moet wel echt juist gedaan worden als je wilt dat het paard jou goed gaat vertrouwen.
Als je daar verdere info over wil, mag je altijd een pb sturen.

Er wordt binnenkort op de ponyclub vlakbij mijn stal een schriktraining georganiseerd door een professional. Ik ga daar aan meedoen en kijken of het helpt voor ons. :j

Chynnafifi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 11:39

In kleine stapjes werken. En opletten waarvan hij schrikt en daar naartoe werken ?
Een schriktraining lijkt wel goed. Maar word dat niet te heftig?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:09

Hangt van de schriktraining af. Schriktraining kan heel klein of heel groot.
Ik zou inderdaad het rustig en klein houden in het begin.

pelka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:53

ik zou zorgen dat je dit soort situaties gaat vermijden. als je naar een nieuwe bak gaat of er dingen nieuw zijn in de bak laat hem er dan eerst voor het rijden langs lopen en even kijken zodat hij het al kent.
qua buitenrijden is het niet heel vreemd paarden zijn kudde dieren en zullen zich altijd fijner en veiliger voelen in een groep. het ene paard vind het niet erg om voorop te lopen en het ander wel. ik zou gewoon zorgen dat je met een ander paard naar buiten gaat. dit is natuurlijk gedrag.

pelka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:54

niet in vermijden de zin van niet meer doen maar laat hem eerst wat zien aan de hand veiliger voor jou en kan je hem beter laten wennen