arabier schopt.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

khalid

arabier schopt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 13:43

Hey allemaal,

Ik wilde dit even delen met jullie en benieuwd naar jullie mening.

Ik heb een lieve Arabier van 8 jaar. Hij heeft nogal pit en temperament, normaal rij ik aantal keer per week en gaat die combi zeer goed, ik kan hem aan en ken hem door en door, maar nu en ik 20-weken zwanger en staat hij veel stil.
Gister liep hij een wei in waar hij niet heen mocht dus ik jaag hem terug... en mr. schopt hard achteruit richting mij, zijn achterbeen PATS recht languit naar achter. Was gelukkig niet raak! Ik kon iets of wat uitwijken. Maar had dus wel tegen mijn zwangere buik of gezicht kunnen zijn! Normaal schopt hij niet hoor! Maar nu omdat hij stilstaat en energie niet kwijt kan. Hij is normaal in omgang heel lief en flauw en kroelachtig hoor, heel lief beest, met pit!
Ik laat geen vriendinnen op hem rijden ( omdat ik hem niet vertrouw met andere omdat hij zo fel is en ik wil niet dat er ongelukken gebeuren en daarnaast hebben ze ook geen tijd ook om mijn Arabier mee te pakken met rijden. Iedereen druk met werk ect. en geen tijd om paard van een vriendin te rijden. )

Graag commentaar :) Hoe denken jullie hierover?

Gladijs

Re: arabier schopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:49

Is er misschien een andere manier van bewegen en stimuleren? Grondwerk, aan de longe goed aan het werk zetten? Balkjes laten lopen?
Meid, doe voorzichtig hoor, mijn stalgenoot is ook zwanger en die laat ook dingen door anderen doen. Zijn best wat gevaarlijke situaties op stal. Je mag achterover zitten en het aan anderen overlaten ~~}>

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:05

Waarom schaar je hem niet in in een kudde? Arabieren moeten bewegen anders knallen ze uit elkaar zoals je al gemerkt hebt. Mijn arabier deed dat na 2 dagen al. Stilzetten tot na je bevalling is echt geen optie. En ik weet niet of hij nog krachtvoer krijgt maar daar moet je hem in elk geval helemaal vanaf halen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 16:13

Hoe lang heb je je paard al? Ik vind dit best gevaarlijk. Deed hij dit vroeger ook al? Ik denk niet dat het rasgerelateerd is, Ik heb een heel rustig Tinkertje gehad die ook gemeen trapte. Die heb ik gelukkig nog kunnen terugbrengen naar de verkoper, want ik wil geen ongelukken.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 22:18

Hij staat lekker aan huis, en krijgt inderdaad nog wel beetje brok ( voor 't lekkere ). Ik heb hem al 5 jaar. Hij is verder heel lief en doet dit normaal niet, maar 't blijft een beest zie je wel, nooit volledig te vertrouwen.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 23:15

Ken je niet iemand die em tijdellijk kan verzorgen en beweging geven? En dat jij zo nu en dan hem laat vrij springen of longeren etc?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 23:22

Tsja, enige oplossing is gewoon beweging geven lijkt mij? En hoe, dat zul je zelf moeten bedenken. Of toch door een ander laten rijden, of in een kudde zetten o.i.d.?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 23:25

Krachtvoer eraf en 24/7 ( of minimaal 12 uur) op de wei met een meerdere paarden.
Rijden is niet persee nodig om energie kwijt te kunnen als je paard heel veel buiten komt.
Of als je geld genoeg hebt zou je hem ergens in training kunnen brengen/iemand laten komen, waar hij naast bovenstaande ook 1 of 2x per week wordt bereden.
Of een endurance ruiter vinden die wel een uitdaging ziet zitten

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 07:14

Een beetje brok voor het lekkere? Daar lopen Arabieren endurance klasse 2 op hoor. Je hebt een sober paard: als je niets doet, alleen ruwvoer. Een Arabier en krachtvoer is altijd een explosieve situatie, je overvoert ze al snel.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 12:00

vanmorgen ff 20 min. laten longeren. De eerste 10 min. waren explosief en moeilijk doen en staat en arabieren-loopje, toen hij in het zweet stond ging het gelijk een stuk makkelijker en was toen gelijk weer braaf en tam/mak. Zal de brok eens terugbrengen naar zomaar een handje ( en hij krijgt brood ) en onbeperkt hooi.
Tja... iemand vinden die even helpt of bij staat is ver te zoeken, iedereen is altijd druk met zichzelf en werk.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 12:06

Is er in het endurance niet iemand die een uitdaging zoekt?

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 12:07

Dan ga je ipv van rijden gewoon longeren en wandelen met je pony en evt als iemand een uurtje tijd heeft diegene waar jij bij bent op je pony laten rijden en anders zijn er genoeg weilanden waar je je paard de zomer door kan zetten. Dan is dat een optie. Lekker een zomer lang de wei op met andere paarden.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 12:09

Ik zie dat wandelen wordt voorgesteld.Ik zou dat persoonlijk met zo'n enthousiast energie bommetje niet doen, je bent zwanger en vallen is wel het laatste watcje nu wil

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 12:14

Gillbo schreef:
Ik zie dat wandelen wordt voorgesteld.Ik zou dat persoonlijk met zo'n enthousiast energie bommetje niet doen, je bent zwanger en vallen is wel het laatste watcje nu wil

Zit wat in, maar aangezien pony braaf is bij veel beweging leek mij naast t longeren een fijne wandeling ook wel lekker. Is ook goed voor haarzelf, maar idd heb je een kanon naast je lopen dan lijkt t mij idd ook niet echt verstandig :j

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 12:15

wandelen is hij te zenuwachtig voor inderdaad, overal van opzij springen altijd. Nu die eenden uit de sloot op dit tijd van het jaar en fazanten die wegschieten, die geweers-knallen om vogels van het land te jagen noem maar op!
Zo met longeren zoals vanmorgen moet het wel lukken.
En snap jullie gedachten wel op een wei gooien met andere paarden... maar zoals ik zei, ze staan bij mij thuis. Dus verder geen optie om elders in een wei te zetten met andere. ( zou ik daarnaast niet durven ook, hij zou eens flinke trappen moeten krijgen van andere paarden, nee, dat zou ik nooit doen. Het is geen manege of stallings-paard )
En nogmaals, hij is verder heel lief en braaf, en normaal trapt hij niet. Maar door geen beweging, kan energie niet kwijt, jong beest van 8 jr. durven sommige paarden wel eens 'spatjes' te hebben. Altijd oppassen met paarden zie je wel!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 12:21

Ik snap je bezorgdheid, maar niet iedereen schaart zo beroerd in hoor, bij ons gebeurt er zelden iets, als je het maar geleidelijk doet. Goed kijken en doorvragen hoe ze het doen voordat je je paard ergens op de wei zet in een kudde natuurlijk. Kan hij niet tijdelijk terug naar de fokker? Die hebben vaak wel een kudde staan en weten er goed mee om te gaan.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 12:42

Begrijp ik nu uit je berichten dat dit paard alleen staat dan thuis? Of staat hij daar wel samen met anderen buiten? Verder zou je kunnen kijken of je een bijrijder/verzorger kan vinden? DIe dan onder jouw begeleiding gaat longeren/rijden ed? Zal niet makkelijk zijn, heb zelf ook veel met arabieren gewerkt en zijn soms behoorlijk eenkennig, maar in de opvoeding van een paard hoort ook dat er anderen op kunnen rijden. Hier mijn huidige bijrijdster ook eerst veel begeleid, en nu nog af en toe, en die 2 zijn inmiddels ook een heel fijn team samen! Ook het wandelen en laten wennen aan enge geluiden en dingen hoort bij de opvoeding. Natuurlijk is de een sensibeler als de ander, en het blijft een paard dus kan weleens schrikken en zou ik zeker nu me je zwangere buik niet zelf gaan doen.
Verder is ergens op de wei echt geen slecht idee. Ja, in een groep kan idd weleens een klap vallen, wanneer de rangorde wordt bepaald. Daarna is dat ook klaar. Ze kunnen echt wel tegen een stootje.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 12:52

Hey,
Hij staat met mijn shetje saampjes met zijn tweetjes. Hij staat altijd buiten ( inloopstal ). Ik heb er nog nooit een kennis of vriendin op laten rijden ( omdat ik dat niet durf, straks gebeurd er iets, als ze eraf vallen en een arm of been breken. Of eraf vallen en paard rent er vandoor wat er dan allemaal wel niet kan gebeuren ) Ben er zuinig op. Ik ken iemand die er wel op durft dus wil het toch eens proberen, eens kijken hoe hij het doet met iemand anders erop. Maar dat is dan ook maar eenmalig natuurlijk.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 14:16

Mja, ik snap je bezorgdheid wel, maar het gaat nu blijkbaar ten koste van je paardje, die duidelijk aangeeft zijn ei niet kwijt te kunnen. Hoe groot is het uitloop deel?

Ik vond het in het begin ook heel spannend om iemand anders erop te laten, zeker naar het bos. Ben dan ook eerst te voet (stap en klein stukje draf) en later met een ander paard mee geweest. Mee op de fiets kan natuurlijk ook evt (hoewel ik dat zelf een minder fijne combi vind). Mijn paardje wordt komende week 6 jaar, en was ook heel groen toen hij mij me kwam. Maar als ik (om wat voor reden dan ook) hem ooit weg moet doen, wil ik dat ook andere handige ruiters hem kunnen rijden. Echt stukje opvoeding. EN dat zegt niet dat ik dan meteen jan en alleman er op laat en niet zuinig op hem ben natuurlijk ;)
Stel dat t goed gaat met diegene die er dan een keer op gaat, dan misschien wel een optie? Maar ook als rijden geen optie is, een handig iemand die wil verzorgen en vanaf de grond wil werken kan ook een optie zijn?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 18:19

Heb je wel een bak?
Zet hem daar in en laat hem gewoon lekker los rennen?
Dan kan hij zijn energie kwijt en komt het rijden later wel wer.
Eventueel na het los laten uitrazen, kun je hem misschien nog even longeren omdat hij dan wel normaal doet.
Maar als het even kan,gewoon met de zweep er achteraan en lekker rond laten rennen in de bak :j

Chynnafifi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 22:58

krachtvoer minderen en voor het rijden longeren?