I have heard this story so many times so I am going to address it again. Behavior is behavior when it comes to animals or humans. Behavior is molded and changed by outside enfluence. The "learning" moment for a horse is on THE RELEASE OF PRESSURE" for example: When you are training to back up and your horse gives you two steps you drop your reins and loosen the pressure immediately so he is rewarded for the correct behavior. Release the pressure at exacltly the right time and he will understand "when I walk backwards..the pressure stops." Now if you are trying to back him up and he is braced against you, head in the air, fighting it and you at that moment release the pressure then you just taught him "OH if I put my nose in the air and fight it then I get relief from pressure."
Another thing that you need to remeber is every time you ride your horse.,, he is learning something about the relationship between you and him. Your horse does not need a friend.. he needs a leader. The only relationship a horse understands is leader/follower and if you are not the leader then HE WILL BE. My Dad taught me that every time my horse wants to do something that is his idea...then immediately make him do the opposite. If he walks off 4 steps after you stopped him then immediately back him up 4 steps. If he tried to turn left on his own then make him turn right. etc.
A horse that is allowed to take small liberties and is not corrected for tiny things is slowly taking away your leadership. They are testing to see if they can take over the lead position in your relationship. Those tiny things turn into huge things and suddenly you own a horse that scares you. HORSES respect the leader and feel SECURE when they have a STRONG leader.
Remember WHOA MEANS WHOA not "ok sweetie we are gonna whoa now but if you want to take a couple extra steps after I say whoa then thats ok with me cuz your my baby smooch smooch"
NO!!! You cannot LOVE them into behaving. You have to be a strong and confident herd leader and you will have an obediant and secure horse!
Save "affection" for non-working times. For "off duty" times. Grooming is the best affection after a good days work!
RIDE SMART AND SAFE~~
fb: Donna Gardner-Hale --> CENTRAL VALLEY GENTLE HORSES FOR SALE
Toevallig kwam ik bovenstaande net tegen op fb. Geschreven door iemand aan een random verkoopssite voor paarden via facebook.
Het past perfect bij hetgeen waar ik al enkele weken mee bezig ben.
3 jaar geleden ben ik via via in aanraking gekomen met een verwaarloosd en niet correct behandeld paard. Heeft ongeveer 1,5jaar nodig gehad voordat ie terug helemaal gezond was.
Mentaal is echter een ander verhaal. Hij is al van zeer ver gekomen en op sommige dagen is het een voorbeeldpaard en merk je er helemaal niks aan. Maar dat kan de dag erna een heel ander verhaal zijn. Hij heeft een gebruiksaanwijzing en ik vrees dat dat altijd zo zal blijven.
Eind 2015 dacht ik het perfecte baasje gevonden te hebben, maar niets bleek minder waar.
Op een week tijd ging hij van 200% trailermak naar niet eens meer in de buurt van de klep te willen komen. Verdere details wil ik hier ook niet online gooien.
Enorm slechte ervaring dus zowel voor mij als voor het paard. Hij heeft dan ook terug enkele weken nodig gehad om terug tot zichzelf te komen. Dat wil ik deze keer vermijden natuurlijk.
Ik ben er van overtuigd dat het voor de juiste persoon het ideale paard is. Maar de vraag is uiteraard, hoe vind ik die persoon?
Vorige keer heeft hij 5 dagen online gestaan en ik had over de 50 reacties. Terwijl in de advertentie ook al duidelijk gemaakt werd dat het om een moeilijk paard ging.
Ik wil niet elke week 5 mensen die eens willen komen kijken en rijden. Ik wil niet tegen 30mensen het gehele verhaal doen en al zijn 'problemen' bespreken.
Dan zijn er nog die mensen die reageren op elk paard dat te koop staat en een hele hoop mensen waarvan ik weet hoe ze omgaan met hun paarden of wat voor ruiter ze zijn. Hoe handel je zoiets af?
Veel te weinig mensen begrijpen wat paarden ondervinden bij verandering. Als je alleen al de topics hier op bokt bekijkt hoeveel mensen die schrikken dat ze problemen hebben/krijgen met hun recent aangekocht paard. Grotendeel van de mensen geeft het paard de schuld terwijl 99% in handen van de ruiter ligt. Iedereen loopt tegen problemen aan, maar het gaat er vooral om hoe je die oplost.
Ik kijk er echt tegen op om de advertentie online te zetten. Maar dat is uiteraard alleen het probleem verschuiven. Ik weet niet helemaal wat ik met dit topic wil bereiken, ik hoop op ervaringen van soort gelijke situaties. Sowieso vond ik het een interessante foto en tekst om te delen met jullie.
. Omschreven als krankzinnig. Hij is gewoon zo, geen goede en slechte dagen, gewoon altijd hypergevoelig. Het heeft even geduurd eer hij mij vertrouwde (heb er een gouden paard aan). Rijden gaat het hem voorlopig niet worden wegens paniekreacties op elke vorm van druk en ik ben mijn leven nog niet beu (springkonijn van 1m78).