vraag mbt wijken L1

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jorreknorrr

vraag mbt wijken L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 11:41

Ik heb een vraag (aan juryleden) over het wijken in de L1 proeven.

A Afwenden, na enkele paardlengtes
minimaal 5 meter wijken voor het
linkerbeen richting B-M, daarna rechtuit
Hierboven een willekeurig stukje uit 1 van de proeven.

Wat ik nu wil weten is of je gewoon door mag wijken tot de hoefslag, er staat immers 'minimaal 5 mtr.')

Hoe zie je het als jurylid als iemand dit doet?

Alvast bedankt

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:44

Mag wel maar de jury wil graag zien dat je na het wijken ook je paard weer recht kunt zetten. Dus liever niet.

O sorry ik ben btw geen jury maar ik ben deze klasse al wel weer even voorbij.

jorreknorrr

Re: vraag mbt wijken L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 11:45

Bedankt voor je snelle reactie! Daar kan ik wat mee :j

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:50

Ik ben jury en het gaat mij om de kwaliteit van het wijken en niet zozeer om de afstand.
Dus liever 5 meter goed dan meer en dan een paard dat bijvoorbeeld over zijn buitenschouder wegloopt. Die 5 meter en dan weer rechtuit levert bij mij dan echt meer op.
Laatst bijgewerkt door Manieki op 07-04-16 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:51

Je mag zonder problemen wijken tot aan de hoefslag. Het is gewoon zoals het er staat, minimaal 5 m. Het is natuurlijk wel zo dat wanneer je 5 goede meters doet, en je daarna nog een paar meter aanrommelt, dat dat je punt wel negatief kan beïnvloeden. Dus liever 5 meter goed wijken, dan 10 m niet zo best.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:51

Het is inderdaad minimaal 5 meter en 10 meter mag.

Maar het gaat er hier inderdaad om dat je je paard na het wijken weer recht stelt.

Het mooiste is om toch wat van de hoefslag af te blijven.

Liek1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:52

Hallo,

Ik ben wel jury :) en heb ook de nieuwe proeven al beoordeeld.
Als jury zijnde heb ik inderdaad liever dat ze na ongeveer 5 meter weer rechtuit gaan, dat levert toch net dat puntje extra op. Ik vind het namelijk goed om te zien dat na een paar meter wijken de ruiter/amazone het paard weer netjes recht kan stellen. :)

jorreknorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 11:58

Bedankt allemaal!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:15

de grootste moeilijkheidsgraad is natuurlijk 9 meter wijken en rechtstellen op de binnenhoefslag. Maar dan wel (bijna) perfect uitgevoerd anders snijd je jezelf in de vingers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:06

Iruss94 schreef:
Mag wel maar de jury wil graag zien dat je na het wijken ook je paard weer recht kunt zetten. Dus liever niet.

Wat een onzin.. Zoals hier al gezegd, het gaat om de kwaliteit en je mag tot de hoefslag. Dat jury's willen zien dat je rechtstelt is onzin, het is in deze oefening immers niet verplicht..

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:14

Relaxed schreef:
Iruss94 schreef:

Wat een onzin.. Zoals hier al gezegd, het gaat om de kwaliteit en je mag tot de hoefslag. Dat jury's willen zien dat je rechtstelt is onzin, het is in deze oefening immers niet verplicht..

Nee, dit is geen onzin hoor. Kreeg het zelf ook een aantal keer op mijn protocol.

Edit; natuurlijk is dit per jury verschillend.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:25

Er staat toch duidelijk 'daarna rechtuit'. Als je wijkt tot op de hoefslag is dat stuk niet uitgevoerd. Want ofwel heb je er bijna geen plaats meer voor, ofwel doe je de 'daarna rechtuit' op de hoefslag, wat makkelijker is dan rechtuit zonder hoefslag.
Dus de meest correcte uitvoering is iets meer dan 5 meter wijken en dan recht naar de korte zijde.

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 21:27

Relaxed schreef:
Iruss94 schreef:

Pff duidelijk geen onzin hoor. Volgens mij zeg ik toch ook dat je naar de hoefslag mag wijken :Y)