Gemeen gedrag tegen veulen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Gemeen gedrag tegen veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 18:22

Hoi allemaal,

Ik ben al heel lang niet meer op Bokt geweest, maar nu heb ik toch wel even jullie hulp nodig.

Ik heb al 9 jaar een Welsh pony (ruin), Romeo genaamd, hij wordt dit jaar 10 jaar.
Romeo stond altijd bij mijn ouders (ik heb Romeo gekocht toen ik 17 was, ik woonde toen nog bij mijn ouders). Inmiddels woon ik al 3,5 jaar samen met mijn vriend en wonen we eindelijk in een huis waar we ook een paardenstal hebben kunnen bouwen zodat Romeo weer bij me kan komen wonen.

Omdat ik altijd graag nog een welsh pony erbij wou, hebben we besloten om nog een pony erbij te kopen, zo is Turbo erbij gekomen. Turbo is een hengstenveulen van 10 maanden.

Het leek mij de beste oplossing om beide pony's op hetzelfde moment in de nieuwe wei/stal te laten aankomen zodat ze beide nieuw zijn en geen van beide zich al "Koning te rijk" voelt.

De eerste uren hebben ze wat naar elkaar uitgehaald enz, maar het bleef heel onschuldig. Het leek zelfs alsof Romeo (de oudste) de onderdanige van de twee was, hij week meteen als Turbo (het veulen) eraan kwam.

Na enkele dagen keerde het echter enorm, maar het wordt mij wat overdreven.

Turbo mag niet meer in onze buurt komen, Romeo legt zijn oren plat in zijn nek en vliegt dreigend op het veulen af. Als Turbo weg is, is Romeo ook weer zijn lieve zelf maar Turbo mag er niet bij komen.

Dit gebeurt op eender welk moment van de dag, niet gewoon bij etenstijd.Vanmiddag ging de buurman met zijn dochter naar de pony's kijken, maar Turbo mocht niet tot aan de draad komen, enkel Romeo mocht gaan kroelen.

Ik herken mijn lieve pony niet meer, hij wordt écht gemeen als Turbo in de buurt komt van mensen. Als ze bij elkaar in de wei lopen gaat het wel goed en mag Turbo wel bij Romeo, maar niet als er mensen zijn.

Hoe moet ik hierop reageren?

Groetjes
Lotte

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:28

Je veulentie een tijdje in een andere wei zetten? (met leeftijdsgenootjes als dat mogelijk is? Misschien ernaast?) Na een maandje of twee weer voor een uurtje samen zetten. Als dat goed gaat langzaam opbouwen?
Laatst bijgewerkt door KittyDylan op 06-04-16 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:29

Mss eerst even een draadje tussen beiden doen. Op die manier kunnen ze rustig aan elkaars wennen. Suc6 ;)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 18:59

Dank jullie wel voor de tips, maar het lijkt mij niet nodig om hen te scheiden. Zonder mensen gaat het namelijk prima tussen hen. Ze gaan bij elkaar liggen, kroelen lekker met elkaar,... Romeo wordt pas zo gemeen als er mensen bij komen, alsof Romeo de aandacht niet wil delen met Turbo.

Het veulen is afgelopen weekend 's nachts uitgebroken (geschrokken van een kletterende aanhangwagen), Romeo heeft toen meteen alarm geslagen door loeihard te gaan hinniken en gillen. Toen mijn vriend dat hoorde is hij gelijk buiten gaan kijken (hij dacht eerder aan de paardenbeul die op bezoek was) en toen zag hij het veulen op onze oprit. Toen ze weer bij elkaar kwamen, gingen ze gelijk met de neuzen tegen elkaar staan en gingen ze kroelen.
Het is dus niet dat ze elkaar niet kunnen uitstaan. Ik denk dus dat scheiden geen nut zou hebben.

Evelijn

Re: Gemeen gedrag tegen veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:07

Romeo moet even leren dat als er een mens in de buurt is dat die beslist wat er gebeurt en niet Romeo.
Het is niet raar dat hij het jonkie weg wil houden van de "voer/aandacht brengers" maar als eigenaar moet je wel duidelijk maken dat Romeo daarin wel beleefd moet blijven.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 19:10

Evelijn schreef:
Romeo moet even leren dat als er een mens in de buurt is dat die beslist wat er gebeurt en niet Romeo.
Het is niet raar dat hij het jonkie weg wil houden van de "voer/aandacht brengers" maar als eigenaar moet je wel duidelijk maken dat Romeo daarin wel beleefd moet blijven.

Precies, zo denk ik er ook over. Maar hoe maak ik hem dit best duidelijk? Moet ik hem straffen als hij dit doet? Wie moet ik als eerst begroeten als ik de wei in kom? Moet ik de rangorde respecteren en Romeo eerst begroeten of moet ik Romeo negeren en Turbo eerst begroeten?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:11

Ik zou hem wegsturen. Jij wilt geen paard in je buurt wat zich niet volgens jouw regels gedraagt. Ophoepelen paard, en hij mag terugkomen als hij zijn gedrag aanpast.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:19

Romeo is gewoon jaloers dat hij de aandacht en zij vrouwtje moet delen. Ik heb dat geval hier ook. Ik ben nu bezig met het oplossen door juist het paard wat lelijk doet weg te sturen of bij het paard wat opzij moet te gaan staan. De dominante mag er alleen bij als ze aardig doet. Maar koppig dat ze is vertikt ze dat vaak en gaat ze ons dan negeren, stiekem vind ik dat dan weer zielig. Maar even door de zure appel heen bijten, ik denk dat deze tactiek op den duur wel gaat werken :)

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 19:22

Koper schreef:
Ik zou hem wegsturen. Jij wilt geen paard in je buurt wat zich niet volgens jouw regels gedraagt. Ophoepelen paard, en hij mag terugkomen als hij zijn gedrag aanpast.

Dat heb ik ook al geprobeerd en dat is ook mijn eerste gedacht, maar Romeo werd toen nog gemener naar Turbo toe waardoor ik begon te twijfelen of ik zijn gedrag daar niet erger mee maak. Ofwel is het een kwestie van doorbijten en Romeo blijven weg te sturen als hij zo doet, hoe hard Romeo ook blijft proberen om Turbo bij me weg te krijgen.

@ Caily, Romeo gaat mij niet negeren, hij wordt dan nog "drammeriger"(zenuwachtiger, opdringeriger) en hij lijkt nog bozer te worden en vliegt echt razendsnel op Turbo af.
Maar bedankt dat jij hetzelfde zegt, het zal wel een hele zure appel worden denk ik :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:23

Daar is niks zieligs aan, vind ik. Het is pas zielig als je iets doet wat je paard niet begrijpt. En wegwezen als je je niet weet te gedragen is hartstikke duidelijk voor een paard.

TS op welke manier stuur je hem weg? En hoe ver weg gaat hij dan?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:27

Koper schreef:
Daar is niks zieligs aan, vind ik. Het is pas zielig als je iets doet wat je paard niet begrijpt. En wegwezen als je je niet weet te gedragen is hartstikke duidelijk voor een paard.

Dit.

Bij ons is de KWPN'er opdringerig rondom het voeren. Ze jaagt dan de Welsh en soms de Shet weg. Wij sturen haar weg (met de longeerzweep; ze moet achter een bepaalde lijn blijven, bijvoorbeeld buiten de paddock, of achter de laatste twee voerbakken tot ze zich weer weet te gedragen (ontspannen, weglopen), daarna mag ze terugkomen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:29

Als hij dan nog drammeriger wordt, moet jij nog duidelijker zijn en misschien hem los in zijn eentje is gaan trainen op komen en gaan als jij dat zegt. Ik snap heel goed dat het niet leuk is om te doen, het paard wat het bij mij doet is stiekem ook echt mijn prinsesje, maar op den duur worden we er allemaal beter van en ze komt heus niks tekort :)

Nadine_Fabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:30

Klinkt erg bekend, ik had dit met een shetlander van 11 maanden en een kwpn ruin van een jaar of 6 toendertijd.. Moet zeggen, het word beter..

Ik ben duidelijk geweest dat de kwpn alleen normaal aandacht krijgt als hij zich gedraagd,
zoniet gaat hij maar een ander vervelen.. Aandacht verdelen in het begin was ook wel belangrijk..
Het is even volhouden maar ik kan ze nu gewoon samen voeren, kan er netjes tussenstaan,
beide tegelijk aaien zonder dat er gewonden vallen :+

De grootste staat nog steeds hoger in rang, maar zodra er gevoerd word
of er komen mensen in de buurt worden er geen kleine pony's meer opgegeten :')

Edit: sorry voor de zinsopbouw, telefoon.. -O-

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:35

Waarom je niet wat aansluiten bij hun volgorde? Romeo voelt zich vanzelf rustiger als jullie aardig doen tegen hem. Hij heeft nu te wennen aan een nieuwe situatie, een nieuwe woonplek en een nieuw jong vriendje waarvoor hij nog moet leren om op gepaste wijze voor te zorgen. Stel hem gerust, zeg dat hij ook de oudste is en ga langzaam meer contact zoeken met de jongste. Geef het tijd om te wennen en stel ze gerust zodat hij vertrouwen krijgt. Het wordt dan vanzelf minder.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 19:45

Dank jullie wel voor de reacties! Ik ben blij dat ik toch in dezelfde richting aan het denken was...

Caily schreef:
Als hij dan nog drammeriger wordt, moet jij nog duidelijker zijn en misschien hem los in zijn eentje is gaan trainen op komen en gaan als jij dat zegt. Ik snap heel goed dat het niet leuk is om te doen, het paard wat het bij mij doet is stiekem ook echt mijn prinsesje, maar op den duur worden we er allemaal beter van en ze komt heus niks tekort :)

Ik dacht ook dat ik Romeo als mijn kleine prins ging zien, omdat hij al 9 jaar bij mij is, maar ik ben net teleurgesteld en een beetje boos op hem. Dus ik heb er geen moeite mee om hem weg te sturen :D

Als ik met hem alleen ben, is Romeo onderdanig en luistert hij perfect naar mij. Enkel door lichaamstaal gaat hij zonder problemen van me weg. Ik ben hier 9 jaar lang bezig geweest, dit heb ik altijd ontzettend belangrijk gevonden. Voernijd heeft hij bijvoorbeeld ook niet, dit heb ik als veulen gelijk gecorrigeerd. Ik mag hem gewoon aaien als hij aan het eten is, ik mag dan ook aan zijn voer komen, zijn kont naar me toe draaien heb ik altijd gezien als "not done".

Ik denk ook dat Romeo er net beter van wordt als hij gewoon accepteert dat Turbo ook aandacht krijgt.

Wie vinden jullie dat ik eerst moet begroeten? Turbo omdat hij rustig en braaf staat te wachten of diegene die bovenaan in rang staat maar gemeen gedrag vertoont naar het weigenootje? (Niet naar mij)

@ Josien_m_: Daar twijfel ik dus ook sterk aan, net omwille van deze twijfel heb ik dit topic geplaatst.

Ik weet niet of ik de rangorde moet respecteren zoals je zegt of dat ik Romeo moet straffen om zijn gemeen gedrag naar Turbo toe...?
Wat jij zegt is ook begrijpelijk, maar zou jij dat gemeen gedrag gewoon toelaten?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 19:49

sander_lotte schreef:
Ik weet niet of ik de rangorde moet respecteren zoals je zegt of dat ik Romeo moet straffen om zijn gemeen gedrag naar Turbo toe...?
Wat jij zegt is ook begrijpelijk, maar zou jij dat gemeen gedrag gewoon toelaten?

IMO ben jij ranghoger en bepaal jij dus ook wie er als eerste aandacht krijgt. In mijn geval zou dat het paard zijn dat zich gedraagt (Turbo dus). Als je op dat moment merkt dat je Romeo te dicht in jouw buurt vindt staan (of hij gaat lelijk doen tegen Turbo), zou ik Romeo wegsturen en Turbo daarna aandacht geven (maar niet extreem lang of overdreven). Dan weglopen en even iets anders gaan doen.

Heeft Romeo een tijd alleen gestaan toevallig? Dan kan dit soort "claim" gedrag wel langer aanhouden; hij moet leren dat hij niet het alleenrecht op jouw heeft. Dat duurt soms even.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 20:07

Hilary schreef:
Heeft Romeo een tijd alleen gestaan toevallig? Dan kan dit soort "claim" gedrag wel langer aanhouden; hij moet leren dat hij niet het alleenrecht op jouw heeft. Dat duurt soms even.

Romeo heeft inderdaad een hele tijd alleen gestaan... Mede daarom dat ik er eentje bij wou, zodat Romeo niet meer alleen zou zijn.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:00

Een mens kan geen ranghogere zijn in een paardenkudde. Een mens is een ander wezen en het is prima dat de paarden leren naar de mens te luisteren maar niet omdat ze hoger in de kudde staan.

Ik zou wel veel praten tegen Romeo en hem gerust stellen dat hij de oudste rechten heeft maar dat hij ook vriendelijk mag doen tegen Turbo. "doe nou niet, dat hoeft toch helemaal niet", kijk, het kan ook anders. Zo zou ik praten en het goede voorbeeld geven in het onderlinge contact. Dan en met de tijd komt er wel gewenning. Het is nu natuurlijk allemaal anders. Misschien heeft hij wel angst je weer te moeten afstaan. En die jaloezie ten opzichte van een jong dier komt vaker voor. Een jong dier trekt meer aandacht en adoratie, dat kan heel zuur zijn voor oudere dieren...

Dat baas spelen, die dominantie "ik bepaal" en de agressie die daarbij gaat, daar houd ik helemaal niet van. Waarom zou ik mijn paarden zo de wet willen voorschrijven?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:03

Nou bij mij is dus alles andersom. Mijn 2-jarige vertoont dit gedrag tegen mijn 7-jarige. Gelijk heeft ze ook, want de twenter is zelf gefokt en den 7-jarige woont pas sinds december bij mij (voorheen verzorgpaardje, dus die snapt er al helemaal geen hol van hoe het zit :') ) Ik heb eerst ook vriendelijk proberen op te lossen en stimuleren, maar mijn twenter is net zo koppig als haar baasje. Als ik haar weg stuur en duidelijk maak dat ze mag komen als ze lief doet, gaat ze geregeld in de negeerstand of mij aan staan kijken met een blik van "of je komt voor mij, of niet, delen doe ik niet aan". En ik moet mezelf dan echt in bedwang houden bij de oudste te blijven en niet naar haar toe te gaan om haar in te fluisteren dat we heus wel beste vriendinnetjes zijn :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:08

Mijn paard is de hoogste in rangorde en ik begroet hem altijd eerst. Als hij aandacht wil en wil kroelen, moet de shet wachten. Ook met het eten moei ik me niet. Meestal mag de shet gewoon mee eten, maar soms zijn er dagen dat hij bij de bak weggejaagd wordt en tevreden moet zijn met de restjes nadien. Ook daar laat ik hen zelf alles bepalen. Mijn shet kan best drammen, dus ik vind het best wel ok als mijn grote een keer de puntjes op de I zet.

Afgelopen najaar was ik bij een paardenfokker, waar een dekhengst samen loopt met de afgespeende hengstveulens, ook deze fokker groet eerst de dominante hengst en dan pas haar veulens.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-04-16 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:10

Je moet degene begroeten die jou beleefd en vriendelijk benaderd. Dus zeker niet wanneer een paard zich zo dominant gedraagt. Dan direct weer uit je ruimte sturen.

Wel fijn dat ze het onderling, zonder mensen, wel prima met elkaar kunnen vinden. Nu is het slechts zaak dat jij (of welk mens dan ook) de baas is wanneer je in de wei komt. Even doorzetten, consequent zijn heeft niets te maken met boos worden, dus daar hoef je je ook niet schuldig over te voelen. Je eist gewoon normaal en voor jou veilig gedrag en ruimte op.

Gaat vast goed komen! Succes!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:12

SandraVerl schreef:
Mijn paard is de hoogste in rangorde en ik begroet hem altijd eerst. Als hij aandacht wil en wil kroelen, moet de shet wachten. Ook met het eten moei ik me niet. Meestal mag de shet gewoon mee eten, maar soms zijn er dagen dat hij bij de bak weggejaagd wordt en tevreden moet zijn met de restjes nadien. Ook daar laat ik hen zelf alles bepalen. Mijn shet kan best drammen, dus ik vind het best wel ok als mijn grote een keer de puntjes op de I zet.

Afegelopen najaar was ik bij een paardenfokker, waar een dekhengst samen loopt met de afgespeende hengstveulens, ook deze fokker groet eerst de dominante hengst en dan pas haar veulens.

Maar vast alleen omdat de hengst zich goed gedraagt en dus niet agressief of dominant op haar af komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:17

Jessix schreef:
SandraVerl schreef:

Afegelopen najaar was ik bij een paardenfokker, waar een dekhengst samen loopt met de afgespeende hengstveulens, ook deze fokker groet eerst de dominante hengst en dan pas haar veulens.

Maar vast alleen omdat de hengst zich goed gedraagt en dus niet agressief of dominant op haar af komt?

De pony van TS komt toch ook niet dominant of agressief op haar af? Tuurlijk was die hengst respectvol naar haar toe, maar die veulens wisten ook zeer goed dat ze niet mochten komen voor de hengst de nodige aandacht had gekregen. Ze stonden al een heel zomerseizoen samen, ik kan dus niet zeggen hoe die hengst dag 1 op de jonkies gereageerd heeft. Maar toen ik ze zag, wisten ze zeer goed eerst de oude, dan wij pas.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 21:29

SandraVerl schreef:
De pony van TS komt toch ook niet dominant of agressief op haar af? Tuurlijk was die hengst respectvol naar haar toe, maar die veulens wisten ook zeer goed dat ze niet mochten komen voor de hengst de nodige aandacht had gekregen. Ze stonden al een heel zomerseizoen samen, ik kan dus niet zeggen hoe die hengst dag 1 op de jonkies gereageerd heeft. Maar toen ik ze zag, wisten ze zeer goed eerst de oude, dan wij pas.

Nee, klopt dat maak ik er van en is inderdaad overdreven. Maar het paard claimt wel en gedraagt zich niet rustig en respectvol. Niet direct tegen TS maar dus wel in haar aanwezigheid en ruimte. Dat is iets wat je beter niet kan accepteren i.m.o.

Mijn hengsten gedragen zich keurig in mijn aanwezigheid. Hun eeuwige hengstenspel kunnen ze best even staken en ik aai wie ik wil aaien, wanneer ik die wil aaien. Dat beslis ik en niet een van de paarden.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 07:29

Ik heb de indruk dat hier dezelfde "discussie" plaatsvindt als in mijn hoofd :D Langs de ene kant denk ik "Romeo wegsturen, zulk gedrag moet ik niet aanvaarden", maar de andere kant zegt "gewoon Romeo eerst blijven begroeten, hem geruststellen dat hij nog steeds nummer 1 is bij mij en dan langzaam meer aandacht geven aan Turbo".

Bij beide manieren heb ik mijn twijfels. Bij wegsturen denk ik "Hij wordt dan nog drammeriger en bozer omdat hij weggestuurd wordt, gaat mijn aanpak zijn gedrag niet erger maken?"
Bij de andere aanpak denk ik "Ga ik zijn ego dan niet te hard strelen waardoor hij altijd zo zal blijven doen tegen Turbo en hij ALTIJD de eerste aai zal willen en pas opzij gaat als hij voldoende aandacht heeft gehad?"

josien_m_ schreef:
En die jaloezie ten opzichte van een jong dier komt vaker voor. Een jong dier trekt meer aandacht en adoratie, dat kan heel zuur zijn voor oudere dieren...

Dat heb ik nochtans bewust proberen te vermijden, omdat ik Romeo niet achteruit wil schuiven. Ik wou hem het gevoel geven dat hij nog steeds even belangrijk is voor mij, wie of wat er ook bij komt. Op dierenvlak dan, mijn dochter en de dochter die er over enkele weekjes zal zijn zijn uiteraard belangrijker ;)
Ik zie Romeo ook niet als een ouder dier, ik schrok toen ik me bedacht dat hij al 10 jaar wordt en dat hij al 9 jaar van mij is. Ik men met hem en hij is echt mijn toppertje, hij doet ALLES voor me en is meer dan 100% betrouwbaar.

josien_m_ schreef:
Een mens kan geen ranghogere zijn in een paardenkudde. Een mens is een ander wezen en het is prima dat de paarden leren naar de mens te luisteren maar niet omdat ze hoger in de kudde staan.

Als een mens zich niet aan die rangorde houdt, kan dit niet voor verwarring zorgen? Als ik bijvoorbeeld eerst Turbo ga groeten, gaat Romeo dan niet zoiets hebben van "Verdorie is het nu nog niet duidelijk? Dan moet het maar the hard way..."

SandraVerl schreef:

Afgelopen najaar was ik bij een paardenfokker, waar een dekhengst samen loopt met de afgespeende hengstveulens, ook deze fokker groet eerst de dominante hengst en dan pas haar veulens.

Dat vind ik ook erg sneu, Turbo is nog maar een veulen en hij is doodbraaf, hij dramt helemaal niet, is heel voorzichtig in wat hij doet. Ik vind het niet correct dat Romeo hem zo gemeen aanpakt, het kleintje is gewoon nieuwsgierig en wil ook graag een aai.

Jessix: Romeo benadert mij heel rustig, beleefd en vriendelijk. Pas als Turbo in de buurt komt wordt hij gemeen naar Turbo toe, als die weg is draait Romeo zich weer lief om naar mij met een blik van "Zo, die etter zien we even niet meer, kunnen wij even lekker kroelen"

Dus tegen mij is hij vriendelijk, maar moet ik hem dan wegsturen omdat hij zo naar Turbo doet?

Nog even ter info: ze staan pas sinds vorige week maandag samen, dus het is allemaal nog érg nieuw voor beide. Misschien panikeer ik dus te snel, maar ik wil gewoon juist reageren om de situatie niet erger te maken.