Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Evelijn schreef:Romeo moet even leren dat als er een mens in de buurt is dat die beslist wat er gebeurt en niet Romeo.
Het is niet raar dat hij het jonkie weg wil houden van de "voer/aandacht brengers" maar als eigenaar moet je wel duidelijk maken dat Romeo daarin wel beleefd moet blijven.
Koper schreef:Ik zou hem wegsturen. Jij wilt geen paard in je buurt wat zich niet volgens jouw regels gedraagt. Ophoepelen paard, en hij mag terugkomen als hij zijn gedrag aanpast.
Koper schreef:Daar is niks zieligs aan, vind ik. Het is pas zielig als je iets doet wat je paard niet begrijpt. En wegwezen als je je niet weet te gedragen is hartstikke duidelijk voor een paard.

Caily schreef:Als hij dan nog drammeriger wordt, moet jij nog duidelijker zijn en misschien hem los in zijn eentje is gaan trainen op komen en gaan als jij dat zegt. Ik snap heel goed dat het niet leuk is om te doen, het paard wat het bij mij doet is stiekem ook echt mijn prinsesje, maar op den duur worden we er allemaal beter van en ze komt heus niks tekort
sander_lotte schreef:Ik weet niet of ik de rangorde moet respecteren zoals je zegt of dat ik Romeo moet straffen om zijn gemeen gedrag naar Turbo toe...?
Wat jij zegt is ook begrijpelijk, maar zou jij dat gemeen gedrag gewoon toelaten?
Hilary schreef:Heeft Romeo een tijd alleen gestaan toevallig? Dan kan dit soort "claim" gedrag wel langer aanhouden; hij moet leren dat hij niet het alleenrecht op jouw heeft. Dat duurt soms even.
) Ik heb eerst ook vriendelijk proberen op te lossen en stimuleren, maar mijn twenter is net zo koppig als haar baasje. Als ik haar weg stuur en duidelijk maak dat ze mag komen als ze lief doet, gaat ze geregeld in de negeerstand of mij aan staan kijken met een blik van "of je komt voor mij, of niet, delen doe ik niet aan". En ik moet mezelf dan echt in bedwang houden bij de oudste te blijven en niet naar haar toe te gaan om haar in te fluisteren dat we heus wel beste vriendinnetjes zijn
SandraVerl schreef:Mijn paard is de hoogste in rangorde en ik begroet hem altijd eerst. Als hij aandacht wil en wil kroelen, moet de shet wachten. Ook met het eten moei ik me niet. Meestal mag de shet gewoon mee eten, maar soms zijn er dagen dat hij bij de bak weggejaagd wordt en tevreden moet zijn met de restjes nadien. Ook daar laat ik hen zelf alles bepalen. Mijn shet kan best drammen, dus ik vind het best wel ok als mijn grote een keer de puntjes op de I zet.
Afegelopen najaar was ik bij een paardenfokker, waar een dekhengst samen loopt met de afgespeende hengstveulens, ook deze fokker groet eerst de dominante hengst en dan pas haar veulens.
Jessix schreef:SandraVerl schreef:Mijn paard is de hoogste in rangorde en ik begroet hem altijd eerst. Als hij aandacht wil en wil kroelen, moet de shet wachten. Ook met het eten moei ik me niet. Meestal mag de shet gewoon mee eten, maar soms zijn er dagen dat hij bij de bak weggejaagd wordt en tevreden moet zijn met de restjes nadien. Ook daar laat ik hen zelf alles bepalen. Mijn shet kan best drammen, dus ik vind het best wel ok als mijn grote een keer de puntjes op de I zet.
Afegelopen najaar was ik bij een paardenfokker, waar een dekhengst samen loopt met de afgespeende hengstveulens, ook deze fokker groet eerst de dominante hengst en dan pas haar veulens.
Maar vast alleen omdat de hengst zich goed gedraagt en dus niet agressief of dominant op haar af komt?
SandraVerl schreef:De pony van TS komt toch ook niet dominant of agressief op haar af? Tuurlijk was die hengst respectvol naar haar toe, maar die veulens wisten ook zeer goed dat ze niet mochten komen voor de hengst de nodige aandacht had gekregen. Ze stonden al een heel zomerseizoen samen, ik kan dus niet zeggen hoe die hengst dag 1 op de jonkies gereageerd heeft. Maar toen ik ze zag, wisten ze zeer goed eerst de oude, dan wij pas.
Langs de ene kant denk ik "Romeo wegsturen, zulk gedrag moet ik niet aanvaarden", maar de andere kant zegt "gewoon Romeo eerst blijven begroeten, hem geruststellen dat hij nog steeds nummer 1 is bij mij en dan langzaam meer aandacht geven aan Turbo".josien_m_ schreef:En die jaloezie ten opzichte van een jong dier komt vaker voor. Een jong dier trekt meer aandacht en adoratie, dat kan heel zuur zijn voor oudere dieren...

josien_m_ schreef:Een mens kan geen ranghogere zijn in een paardenkudde. Een mens is een ander wezen en het is prima dat de paarden leren naar de mens te luisteren maar niet omdat ze hoger in de kudde staan.
SandraVerl schreef:Mijn paard is de hoogste in rangorde en ik begroet hem altijd eerst. Als hij aandacht wil en wil kroelen, moet de shet wachten. Ook met het eten moei ik me niet. Meestal mag de shet gewoon mee eten, maar soms zijn er dagen dat hij bij de bak weggejaagd wordt en tevreden moet zijn met de restjes nadien. Ook daar laat ik hen zelf alles bepalen. Mijn shet kan best drammen, dus ik vind het best wel ok als mijn grote een keer de puntjes op de I zet.
Afgelopen najaar was ik bij een paardenfokker, waar een dekhengst samen loopt met de afgespeende hengstveulens, ook deze fokker groet eerst de dominante hengst en dan pas haar veulens.