Pony's tussen de paarden starten in het springen, wie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anoniempje1

Pony's tussen de paarden starten in het springen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 15:17

N.a.v. het topic pony's tussen de paarden starten in de dressuur ben ik erg benieuwd of er mensen zijn die met een pony tussen de paarden springen en hoe dat gaat.

Ikzelf ben van plan om dit jaar te beginnen in de BB en eventueel misschien rondjes B te gaan rijden met mijn kleine E-pony van 1.50 m. Hij heeft een vrij grote galop, heb al wat oefen rondjes gereden en gaat prima, enkel op de dubbels wat doorrijden, voor de rest een galopsprong meer of minder draait mijn pony zijn hoef niet voor om.

Zijn er meer bokkers die met hun pony tussen de paarden starten met het springen? En hoe ervaren jullie dat? Heb je het idee dat je benadeelt wordt (bij bijvoorbeeld de rijstijlpunten?) En wat zijn de reacties van jullie 'tegenstanders'?

L_Love_Horse

Re: Pony's tussen de paarden starten in het springen, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 18:44

Ik ben wel van plan om met een pony (1,50m) tussen de paarden dressuur te gaan starten. Maar wil je dan punten scoren dan moet je wel het een en ander voor elkaar hebben (en dat heb ik nog niet :P ). Ik vind het persoonlijk wel echt super als je met jouw pony de vooroordelen van de 'paardenruiters' onderuit kunt rijden. :Y) Of de jury anders naar je kijkt, eerlijk gezegd ligt het er denk ik aan hoe je presteert. Als je een foutloos parcours rijdt dan doe je niet onder met je pony. Gewoon proberen, zou ik zeggen! :j

Anniietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:47

Ik start met mijn pony van 1.45 al een half jaar tussen de paarden.. en rij eigenlijk continu 1 en 2de plaatsen. Vandaag voor het eerst L1 gereden en 3 winstpunten rijker en een 1ste en 4de plaats! En dat met me net 4 jarige haflinger !Afbeelding

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:50

Maar das geen springen toch? :D

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:51

Mijn vriendin sprong met haar bijrijd pony in het l springen.
Het was een arabier van ik geloof 148 cm.

Anniietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:11

Jester_ schreef:
Maar das geen springen toch? :D

Nee klopt maar ga van de zomer wel bb concours rijden en dan uit eindelijk het b gewoon in!

LiS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:16

Ik rij met mijn D-pony nu dressuur tussen de paarden: inmiddels L2 en ik rij meestal wel bovenin mee. Soms merk ik wel dat ik wat lager scoor dan de gemiddelde ruiter met een "echt paard", maar mijn pony heeft ook best simpele gangen. Ik moet het dus echt hebben van het netjes de figuren en oefeningen laten zien en dat lukt meestal wel aardig...

Ik ben nu ook bezig om het springen meer op te pakken, maar ik ben nog een beetje huiverig om te starten. De hoogte is op zich niet zo'n probleem, maar de afstanden zullen wel lastig worden en ze is nog jong en onervaren. Wij gaan dus voorlopig nog vooral oefenspringen en lessen volgen. Ik denk niet dat het met rijstijl in je nadeel werkt, als je je pony rijtechnisch goed voor elkaar hebt, en je zit er netjes op zou je gewoon je punten moeten kunnen scoren. Heel veel succes als je het gaat doen, ik duim voor je!

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:39

Momenteel hebben wij weer springles *\o/* na een jaar niet meer gesprongen te hebben.
Mijn bedoeling is om in het najaar een keer BB te starten en als dat goed gaat officieel B springen te starten tussen de paarden met mijn haflinger van 1.51m.
Ze vind springen geweldig, hoe hoger de hindernis, hoe heter ze wordt :') en trekt behoorlijk aan op de sprong. 8-)
Maar krijg nu al soms commentaar dat een pony niet tussen de paarden thuis hoort en vooral dat een haflinger niet geschikt is voor de sport >;)
Wij gaan het gewoon doen en laten ze zien wat we kunnen O:)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:50

Ik heb alleen BB gesprongen met de hengst, dus stijlpunten weet ik niet. Hij heeft een kleine galopsprong dus dubbels op een galopsprong is echt wel puzzelen maar hij was handig zat.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:57

Kan makkelijk! Ik ken iemand die met een E-pony Z gereden heeft tussen de paarden, zelf gereden op Indoor Amsterdam! En dit dan in het springen. Dat is natuurlijk wel een uitzondering maar het is zeker mogelijk.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 19:04

Ik ken inderdaad ook 'n D die ZZ sprong bij de pony's en ook tussen de paarden is gestart. Pony was wel ontzettend handig in z'n pas en maakte gewoon overal 'n extra galopsprong tussen. :) Het is dus echt niet onmogelijk, zeker niet met een E. :j

Vavane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 08:41

Ik start met mijn E-pony bij L springen (tussen de paarden). Gaat helaas nog niet altijd goed. Ze heeft kleine galop sprongen en als ik zenuwachtig ben wordt mijn merrie ook zenuwachtig en worden de pasjes nog kleiner :(
Meters maken, en dan komt het ooit wel goed! Ik heb nooit het idee gehad dat ik benadeeld word. Mijn instructrice heeft zelf met haar pony ooit Z gesprongen dus het kan. Gewoon beginnen met BB dus TS :D

Edit: spelfout

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 21:20

Inmiddels ben ik een paar keer BB gestart en tot nu toe iedere keer in de prijzen met mijn E-pony! Superleuk en de reacties van de tegenstanders waren de eerste keer wat negatief bij het inrijden, ze snapten het nut niet van het starten met een pony tussen de paarden. Maar toen ik mijn ronde had gesprongen en vervolgens mijn prijs in ontvangst nam, wisten ze de keren erop gelijk wie ik was etc. Je valt in ieder geval wel erg op met een pony!

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 09:03

In her buitenland springen E pony's sowieso tussen de paarden mee. (In het buitenland is het vanaf E een paard)

Maar er zijn genoeg D pony's en zelfs een enkel C pony die mee komen tussen de paarden in het springen.

Maar bespreek het goed met je instructeur of het wel fair is naar je pony.

MS_eventing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:18

Leuk topic! Ik start met mijn E-pony nu ook tussen de paarden. We springen momenteel B maar moeten van de winter over naar het L. Dit komt helaas doordat ik met mijn andere paard B ga starten en er is dan een regel dat je de punten meeneemt van de pony's naar de paarden blablabla.

Iniedergeval de B gaat heel goed! (Bij de pony's hebben we L gesprongen = B paarden) Vaak foutloos etc maar de afstanden zitten gewoon soms niet mee. De hoogte van het L kunnen we zeker aan maar ik ben dan een beetje bang voor de afstanden in vooral dubbelsprongen. Nu redden we het net met flink doorrijden (naar mijn gevoel echt hard). Maar we zien wel waar het schip strand :(:)

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-16 20:36

Pony is nooit gestart bij de pony's. Dus wij trainen van het begin af aan al op paardenafstand. Laatst was ik op wedstrijd en de dubbel stond nogal breed. Hij kwam wat dicht en toen reden we keurig 3 galopsprongen. Okee het is niet ideaal, en ik rij voorlopig nog BB puur om km's te maken. Maar tot nu toe iedere keer in de prijzen. Zit er zelfs aan te denken om misschien ooit met hem te gaan crossen.

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 18:30

Hoi, ik ga zelf ook starten met mijn Etje, zijn nog aan het oefenen maar in de toekomst gaat hij gewoon mee.

Wel jammer want vorig jaar was er iemand die had springrubrieken opgezet voor pony springen 18plus, leuke grote concoursen maar te weining animo, maar ik lees steeds meer mensen die willen springen met hun pony dus misschien in de toekomst bij genoeg animo dat het weer kan

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 18:57

Kan zeker :D pony die wij nu hebben heeft z springen gelopen :) is een d van 1.43!

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 19:03

Tot afgelopen april met mijn D pony (145cm) bij de paarden gesprongen en gecrossd. Liepen in het L helaas toch wel vast, niet qua hoogte maar tussen de oren van mn pony. Inmiddels pony omgeschoold en voor de wagen lopen.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 19:17

Ik heb met mijn pony ook bij paarden gesprongen ging prima

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 16:43

Er zijn er genoeg, maar waarom dan geen animo voor pony 18plus springen??