Rijden samen met het vriendje gaat niet

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Special_Da

Rijden samen met het vriendje gaat niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 19:27

Hallo iedereen

Vandaag ben ik tegen iets aangelopen tijdens het rijden. Zoals sommigen al weten rijd ik momenteel een 6-jarig paard. Altijd wel actief maar niet stout. Nu vandaag reed ik samen met zijn speelkameraadje in de piste (iemand anders bereed het 4-jarig paard. Zijn speelkameraadje is ook nog jong (4 jaar). Telkens als dit paard een beetje te dicht kwam wou hij precies spelen, dook hij naar beneden om te willen bokken en ook vanaf dat ander paard galoppeerde wou hij mee galopperen en begon hij gek te doen echt zoals een spelend paard op de wei. 1 bok had ik niet zien aankomen en deze was zo hard dat ik er was afgedonderd maar ook daarna onmiddellijk weer opgekropen. Ik moet nu wel zeggen dat ze even niet op de wei kunnen samen aangezien de wei is gemest en er voedsel is gestrooid. Maar ze kunnen wel op de paddock. En het is ook lente.. Dus die samenloop zal er wel voor gezorgd hebben dat hij actiever was dan anders. Hij wordt 3x tot 4x bereden in de week. Ik wil gewoon dat hij het verschil leert tussen spelen in de wei en onder het zadel. Onder het zadel moet hij leren dat hij niet zomaar mag spelen. Tijdens dat moment heb ik hem ook zoveel mogelijk proberen afleiden door tempowisselingen te rijden, s-jes, slangenvoltes, kleine voltes, enzo...

Heeft er iemand tips?

tamary

Re: Rijden samen met het vriendje gaat niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:16

Aan het werk houden. En naast elkaar aan het werk zetten, rustmomenten nemen als beide zo ver mogelijk uit elkaar staan in de bak. Goed afspreken met de andere ruiter dus. Wat hij moet leren is dat bij een ander paard = werk, rust = alleen/weg bij paard.

Nadia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 11:32

Lijkt erop dat je goed bezig bent :) Goed afleiden en bezig houden.
Als het rijden ook niet zo goed lukt, doe dan grondwerk terwijl de ander aan het rijden is.
Goed je band opbouwen en je status als leider bevestigen. Op de grond alles voor elkaar voert vaak ook snel door naar onder het rijden alles voor elkaar :)
En persoonlijk vind ik dat hij ook bij een ander paard gewoon rust moet kunnen hebben, je wil niet op bv wedstrijd zijn en dat hij dan alleen rustig is als je alleen of ver van andere paarden bent ;)
Succes!

Special_Da

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 20:40

Ja bij andere paarden doet hij het gelukkig niet alleen bij zijn 'speelmaatje'. Bij andere paarden blijft hij geconcentreerd bij mij. Ik heb daarna nog grondwerk gedaan met hem om hem duidelijk te maken dat hij mij er niet zomaar kan afgooien en dat ik de leider ben. En toen keek hij niet om naar het ander paard zelf niet als dit paard galoppeerde...

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:46

Al wat tips genoemd hier.

Ik denk dat het ook zeker te maken heeft met dat ze niet /minder op de weide komen..

Toen die van mij de wei niet meer op mochten... Wel gewoon in de paddock kwamen waren het de eerste 2 weken ook bommetjes om op te rijden.

Dat spelen. Ik denk dat je het rustig moet gaan opbouwen, niet direct de hele tijd met de 2 bij elkaar in rijden.
De ene wat later de bak in als de ander etc.

Afstraffen heeft bij speelsheid naar mijn mening weinig zin, dit moeten ze gewoon leren, je kunt best wat strenger zijn zonder af te straffen.

Special_Da

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 21:05

Ja dat vind ik ook toen hij mij eraf bokte was het zeker ook niet kwaad bedoeld eerder om te spelen. Ik heb hem dan ook niet gestraft. Hij bleef echter ook mooi bij mij staan dus dat vond ik al flink.