hoe reageert jou paard op snoep en wanneer geef jij het?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lovas

hoe reageert jou paard op snoep en wanneer geef jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 17:23

Vandaag was ik op stal mijn paard aan het poetsen en hij was echt vrolijk :j toen kwamen meiden aan en vroegen of ze hem wat snoepjes mochten geven en mochten aaien. Goed dat ze het vroegen, en tuurlijk! Ik heb een paard met een slanke bouw dus ik heb niet het probleem dat hij dan snel dik word! Dus zij gaven hem lekker snoepjes, deden wat vrijheidsdressuur kunstjes met hem, hij kan alleen kusje, shake en voetje. Dat heeft hij geleerd van die meiden dat doen ze wel is als hij in zijn stal staat. Ik heb gezegd als je maar niet teveel snoepjes geeft en het niet te lang en vaak doet vind ik het oke. Nou vandaag was ik er dus bij en het zag er leuk uit, behalve dat als hij bedelde ze het schattig vonden en hem ook snoepjes daarvoor gaven! Toen ze weg waren was meneer heel erg vervelend! Oren plat, happen naar mijn zakken, uitsloven met de kunstjes en toen ik hem weg duwde en geen voer gaf wou hij mij bijten! Dacht het niet! De hele tijd daarna was hij vervelend! nu is mijn vraag: hoe reageert jou paard of pony op snoep en wanneer geef jij (een) snoepje(s)? ik zelf alleen als ik weg ga dus als hij in de wei staat en ik weg ga, daar reageert hij gewoon positief op en sluiten we de dag goed af! Sindsdien komt hij ook zelf naar mij toe in de wei en hoef ik hem niet te halen. Als ik hem gewoon voer dan doet hij dit totaal niet, ook niet bij een appeltje! Maar bedelen straf ik ook goed af en dat deden zij niet. Tuurlijk ga ik tegen die meiden zeggen dat ik het liever niet meer bij mijn paard heb. Maar gewoon mijn vraag buiten dat is hoe jullie paard/pony op snoepjes reageert! Want dat van vandaag verwachtte ik totaal niet bij mijn paard! :(

Narcissa

Re: hoe reageert jou paard op snoep en wanneer geef jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:24

Bij ons not done. Ik heb een dominante leidster merrie die uit zichzelf al graag probeert baas te spelen. Voeg daar nog eens eten aan toe en het is echt een drama... Sloeg mij in het begin haast de stal uit als ik iets wou geven.
Na heel veel en heel lang oefenen heeft ze geleerd te wachten. Nu kan ik haar voer of hooi geven en ze wacht tot ze het teken krijgt dat ze mag eten. Dit is jammer genoeg niet op de "foei paardje" manier aangeleerd maar met een stick in de hand zodat ze niet (gevaarlijk) dicht in de buurt kon komen.
Nu dat 1x op een dag doen gaat wel. Maar als er 2 of meer voerbeloningen zijn wordt ze terug haar oude, drammerige, zeer opdringerige zelf. Als ze dan iets niet krijgt heeft ze ook geen problemen met bijten of dreigen. No thanks. Heb ze liever zoals ze nu is, kalm. Ze krijgt 1 snoepje na het werk en meer niet.

Voerbeloningen bij paarden zijn ook niet direct het beste plan eigenlijk. In de natuur is degene die het beste en lekkerste eten krijgt de leider. Als je dus lekkere snoepjes geeft, bevestig je aan je paard dat hij hoger in rang staat dan jij. Niet echt wat we willen ;)

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:28

Ik geef best wel veel snoepjes aan mijn paarden :)
Met vrijheidsdressuur, rijden, grondwerk. De ruiters mogen hier na het rijden ook altijd snoepjes geven. Nu zijn 2 van mijn 4 paarden onwijs dominant, dus is het wel een beetje opletten. Maar het eerste wat ik doe als er hier een paard komt, is voedseltraining. Dan leer ik ze om voedsel te weigeren en dan hoef ik maar één keer te waarschuwen en ze stoppen gelijk met bedelen, zeuren, bijten etc.. Dat werkt erg goed en ik houd dit ook zeker aan, ik ondersteun mijn beloningen namelijk graag met voedsel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:31

Mijn paarden zijn alle drie dol op snoepjes en die krijgen ze dan ook dagelijks. Sowieso als beloning, maar ook zomaar.. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:33

Liever niet meer!!! Wiens paard is dit, de jouwe toch dus vanaf nu geen snoep meer.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:42

Ik zou er niet zo tevreden mee zijn als iemand anders m'n paard snoepjes voert om haar kunstjes te leren. Niet dat het een gemeen, gevaarlijk of dominant paard is, maar uit principe.

Zelf geef ik haar na het rijden wel snoepjes. Als beloning en ook als afsluitende snoepjesgymnastiek, mevrouw stretcht alle kanten uit voor een snoepje.

Saskia_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:50

Ik geef alleen snoepjes of een worteltje na het rijden, maar dan niet zo van de hand. Ik neem in mijn eine hand het lekkers en in de andere heb ik mijn paard. Dan probeerthij het niet te pakken ofzo want hij weet dat hij het pas in zijn stal krijgt. Als we dan bij de stal zijn gooi ik het in de voerbak en zet ik eert het paard er in en doe ik rustig zijn halster af. Zoadra ik hem helemaal los heb mag die pas naar de voerbak om het te eten. Dit werkt echt super goed voor ons. Paard is niet dringerig ofzo en wacht netjes totdat hij helemaal los is in de stal. Dit heb ik hem zo aangeleerd door heel consuquent te zijn en heb daar nu echt profijt van.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 20:00

die van mij krijgt sporadisch een snoepje, heb nog een half emmertje vol in mijn kast, maar vergeet het altijd te pakken.. eigenlijk alleen op zak als ik met hem op de grond aan de slag ben, met uitzondering dan weer van normaal longeren.

hij krijgt voor het rijden een klein handje muesli met wat hooi en meestal een paar worteltjes, of een peertje, banaan is helemaal zijn ding, of gewoon een appeltje..

daar doe ik hem allemaal net zo veel plezier mee als met snoepjes en vind het toch wat gezonder.

Lol, neemt niet weg dat hij zich met alle liefde laat omkopen door mijn stalgenote die altijd wel wat lekkers op zak heeft.. hij komt speciaal voor haar naar het hek als ze naar haar eigen pony gaat..

ze is ook de enige die het standaard mag doen als ze dat wil (mijn buitenritmaatje.. we halen elkaars paarden uit de wei indien nodig etc), dus of hij dan een keer een pepermuntje weet te scoren, of wat paardensnoepjes.. een keertje kan geen kwaad. En daarna staat hij alsnog om zijn banaan te bedelen.

weet iemand trouwens of bananenschil echt slecht is.. laatst had ik de schil aan de kant gemikt (om later op de mesthoop te gooien), maar lag blijkbaar toch binnen bereik en voor ik het doorhad had meneer m al vakkundig opgeruimd.

Queen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:38

Ik rijd meerdere paarden, en ze krijgen zo af en toe wat lekkers. Dit verschilt tussen een snoepje of een handje muesli bijvoorbeeld. Ze reageren eigenlijk allemaal wel hetzelfde, ze kijken er heel blij naar maar wachten wel netjes totdat ze het voor hun mond krijgen aangeboden. Verder ook geen last van schooiende paarden gelukkig.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:42

xLes schreef:
Bij ons not done. Ik heb een dominante leidster merrie die uit zichzelf al graag probeert baas te spelen. Voeg daar nog eens eten aan toe en het is echt een drama... Sloeg mij in het begin haast de stal uit als ik iets wou geven.
Na heel veel en heel lang oefenen heeft ze geleerd te wachten. Nu kan ik haar voer of hooi geven en ze wacht tot ze het teken krijgt dat ze mag eten. Dit is jammer genoeg niet op de "foei paardje" manier aangeleerd maar met een stick in de hand zodat ze niet (gevaarlijk) dicht in de buurt kon komen.
Nu dat 1x op een dag doen gaat wel. Maar als er 2 of meer voerbeloningen zijn wordt ze terug haar oude, drammerige, zeer opdringerige zelf. Als ze dan iets niet krijgt heeft ze ook geen problemen met bijten of dreigen. No thanks. Heb ze liever zoals ze nu is, kalm. Ze krijgt 1 snoepje na het werk en meer niet.

Voerbeloningen bij paarden zijn ook niet direct het beste plan eigenlijk. In de natuur is degene die het beste en lekkerste eten krijgt de leider. Als je dus lekkere snoepjes geeft, bevestig je aan je paard dat hij hoger in rang staat dan jij. Niet echt wat we willen ;)

Wel een heel goed plan als JIJ als trainer beslist wanneer je paard het krijgt. En het ook pas krijgt als JIJ het toestaat.
Wat jou dus het hoogst in rang maakt ;)

Ik heb zelden tot nooit problemen met paarden en voerbeloningen, en als ik wel problemen heb, zijn die ook binnen no time opgelost. Maar ik beloon dan ook zeer consequent, enkel na een bridge en enkel als mijn paarden weten dat ze wat moeten doen om te verdienen.

Mensen die zeggen dat paarden gevaarlijk/happerig/bedelend worden van voerbeloningen zijn dus als trainer niet geschikt om met voer te werken, want elk paard kan met voedsel getraind worden :)

Heb er al 'krokodillen' bij gehad die mij bijna in elkaar trapten omdat de vorige eigenaar 'toegaf' in een voerbeloning. Duurt gemiddeld 15 minuten tot ze netjes wachten tot IK beslis wanneer ze het lekkers krijgen.

Voerbeloningen kan geweldig zijn, maar je moet dan wel weten wat je doet. Want de fout zit niet in het paard, maar in inconsequente training :Y)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:43

Ik voer Abel nooit uit de hand, krijg je vervelende paarden van. Nu doe ik ook geen kunstjes dus het is niet nodig.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:45

lieveli schreef:
Ik voer Abel nooit uit de hand, krijg je vervelende paarden van. Nu doe ik ook geen kunstjes dus het is niet nodig.

Waarom is voerbeloning gelijk gekoppeld aan kunstjes?

Weet je hoe fijn het kan zijn als je paard keurig een wormenkuur in zijn mond neemt, het bit zelf in de mond neemt, naar je toedraait als je wil opstappen vanaf een krukje, de trailer zo oploopt, los opgezadeld kan worden (ook als je paard nog niet zadelmak is...)

Voerbeloning hangt niet samen met 'kunstjes', maar met het trainen via positive reïnforcement.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:54

Ik heb altijd snoepjes op zak. Als ik hem uit de wei haal vindt ik het 1.prettig dat hij naar mij toekomt, en 2. Dat hij zich direct omdraait zodat het poortje niet onnodig lang of ver open hoeft.

Daarnaast vindt ik het fijn om een training positief voor hem af te sluiten. Maar ik ben wel consequent qua wanneer hij het krijgt. Bedelen hou ik dan ook niet van.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 21:59

VisibreTeam schreef:
lieveli schreef:

Weet je hoe fijn het kan zijn als je paard keurig een wormenkuur in zijn mond neemt, het bit zelf in de mond neemt, naar je toedraait als je wil opstappen vanaf een krukje, de trailer zo oploopt, los opgezadeld kan worden (ook als je paard nog niet zadelmak is...)

Voerbeloning hangt niet samen met 'kunstjes', maar met het trainen via positive reïnforcement.

Dat doet die van mij ook allemaal, zonder voerbeloning aangeleerd. Ieder zijn ding, maar ik werk liever niet met een voerbeloning.

EvaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:02

Mijne krijgt wat snoepjes als ik op stal aankom. Weet ze ook maar al te goed, zodra ik binnenloop begint ze te hinniken. Heb ik dan een keer geen snoepjes is ze teleurgesteld. Als ik weer naar huis ga geef ik dr meestal ook wat. Tussendoor eigenlijk niet. Word ze heel vervelend van.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:03

VisibreTeam schreef:

.

Voor dat soort zaken heb ik geen snoepjes of wat voor voerbeloning dan ook nodig gehad.

Aan ts, ik zou zelf niet zo vriendelijk gereageerd hebben mocht iemand me vertellen mijn paard kunstjes te leren en snoepjes te geven. Mijn paard wordt ook erg vervelend als ze weet dat iemand met eten loopt. Tuurlijk is dat af te leren, maar heb geen behoefte om iets te corrigeren wat door een ander veroorzaakt wordt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:06

TS, jij beschrijft precies waarom ik niet wil dat anderen mijn dieren voeren. Nu sta ik inmiddels al een aantal jaren op dhz wei en heb ik dit niet, maar het is een heel vervelende gewoonte die jouw paard aangeleerd is. Trainen met voedselbeloningen is iets dat je moet kunnen (en dat kunnen deze meiden duidelijk niet) en ook bij een goede trainer heb je een hap en bedel fase waar je doorheen moet. Niet iets om te doen met het paard van een ander en niet iets als er meerdere mensen met het paard werken (of die moeten ook goed weten hoe te reageren).

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:15

Gewoon niet doen. Totaal nutteloos en ongezond. Ik zie er geen enkel voordeel van in. Ik heb een 2,5-jarige hengst die gewoon los staat, zelfs met dingen die hij enorm eng vind (en dan bedoel ik trillen als een rietje zo eng) dus daar is het zeker ook niet voor nodig. Wat een onzin. Dat heeft alles met opvoeden te maken en niks met snoepjes.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:17

VisibreTeam schreef:
xLes schreef:

Wel een heel goed plan als JIJ als trainer beslist wanneer je paard het krijgt. En het ook pas krijgt als JIJ het toestaat.
Wat jou dus het hoogst in rang maakt ;)

Ik heb zelden tot nooit problemen met paarden en voerbeloningen, en als ik wel problemen heb, zijn die ook binnen no time opgelost. Maar ik beloon dan ook zeer consequent, enkel na een bridge en enkel als mijn paarden weten dat ze wat moeten doen om te verdienen.

Mensen die zeggen dat paarden gevaarlijk/happerig/bedelend worden van voerbeloningen zijn dus als trainer niet geschikt om met voer te werken, want elk paard kan met voedsel getraind worden :)

Heb er al 'krokodillen' bij gehad die mij bijna in elkaar trapten omdat de vorige eigenaar 'toegaf' in een voerbeloning. Duurt gemiddeld 15 minuten tot ze netjes wachten tot IK beslis wanneer ze het lekkers krijgen.

Voerbeloningen kan geweldig zijn, maar je moet dan wel weten wat je doet. Want de fout zit niet in het paard, maar in inconsequente training :Y)

Succes met mijn paard. In het begin 3 UUR bezig geweest met voedselweigeren voor 1 klein brokje. Wel iets anders dan een kwartiertje... Nu kan ik haar op stal zetten en laten wachten op haar voer, maar daar zijn héél veel uren training aan afgegaan. Iedereen die samen met me gewerkt heeft aan haar (VD en grondwerk instructie) vind voedselbeloning met haar geen strak plan. Maarja die zullen ook wel niet kundig zijn zeker...
Mijn vorig paard heb ik VD mee gedaan (en ja, met professionele les!). Eerst met aai als beloning, daarna met voer. Merkte daar eerlijk gezegd geen verschil in. Paard was in het begin ook happerig maar na 3x een half uurtje voedsel weigeren (onder begeleiding dus) was dat gedaan. Dit is echter een ander gevalletje...

Ik loop eigenlijk continu wel met snoepjes op zak omdat ik ze meteen na het rijden geef en dan wil ik niet eerst heen en weer te hoeven lopen naar mijn zadelkast. In het begin een ramp, maar nu weet ze dat ze haar snoep na het rijden krijgt en verder niet en reageert ze er ook niet meer op.

Trouwens, trainer zijnde heb ik liever dat een dier iets voor MIJ doet dan voor een snoepje... Mijn hond krijgt ook echt niet na elk bevel snoep, hij zou moddervet worden dan XD

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:25

Hier krijgen onze grasmaaiertjes (Welsh pony's) niet snel iets buitenuit... Ze worden al te dik van lucht :oo Vroeger deden we dat wel, tot het moment dat de jongste in mijn zakken kwam kijken of ik iets bij had. Als ze dan niets kreeg, reageerde ze erg zuur, dreigen om te slaan en tot bijten toe. Toen was het meteen gedaan met snoepjes. Nu staan wij weer bovenaan als leider.
Mijn paard krijgt haar wortels in haar voerbak als ze na het rijden of longeren haar stal in gaat. Ze gaat altijd eerst kijken of er iets in ligt, laat rustig haar halster afnemen en krijgt dan haar wortels.
Ik zou erg voorzichtig zijn met het geven van beloningen tussendoor, dan gaan ze snel aan hun doel voorbij. Zeker goede afspraken maken met anderen wanneer er wat mag gegeven worden.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:28

Geheel met Visibre eens, snoep is leren dmv positieve bekrachtiging ipv negatieve bekrachtiging. Persoonlijk gebruik ik beide, en het is beide opvoeding alleen met een ander beloningsstelsel, ik merk dat paarden & honden gemotiveerder raken van positieve bekrachtiging (en geef ze eens ongelijk).
In alle gevallen is het bedelen en lastig worden gewoon aangeleerd gedrag, je kunt ze net zo makkelijk iets anders aanleren bijvoorbeeld netjes naar voren kijken als ze een snoepje krijgen. Ik train nu een merrie die voorheen enorm bedelde, ik had dit er zo uit maar toen laatst de vorige verzorgster mee ging begon ze bij haar gewoon weer te bedelen. Puur aangeleerd gedrag.

Wat betreft de hele dominantietheorie, ik denk dat we die net als bij de honden voor een groot deel overboord kunnen gooien. Maar dat is weer een hele andere discussie x).

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:39

Het ligt voor mij een beetje aan het paard.
Van de groep van 3, worden er 2 absoluut niet uit de hand gevoerd! Ze worden opdringerig ect. Voorkomen is beter dan genezen.
De andere geeft ik wel beloning uit de hand. Het gaat dan ook echt om een schichtig paard die moeilijk te vangen is. Nu weet hij dat wanneer ik aan kom lopen dat hij klaar moet gaan staan (dus met hoofd naar mij toe draaien), dat hij stil blijft staan als ik er ben, dan geef ik hem een aai, halster om en dan krijgt hij een beloning. Hij word er niet vervelend van, niet happerig oid. Maar het zal dan ook nooit een paard worden die naar je toekomt als je in de paddock loopt om te bedelen.

Heb een keer een van die andere twee een snoepje gegeven. Dit heb ik geweten... Werd overal achtervolgd, bijvoorbeeld tijdens het uitmesten achter je staan, soms even 'aandoppen':+ (met z'n neus je even zachtjes aanraken), vooral het moment dat je hem dan even aankijkt en dat hij met z'n zwarte kraaloogjes en z'n neusje omhoog een beetje schattig staat te kijken :+. Hij werd ook niet happerig maar hij stond gewoon nog meer in de weg dan dat hij normaal al deed haha!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:39

Als je denkt dat voedsel de enige positieve bekrachtiging is van een paard.. Dan mis je toch een aantal hoofdstukken.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:42

Hier krijgen ze bijna nooit snoepjes, alleen soms na wedstrijd, maar ook niet altijd eigenlijk.
Verder thuis krijgen ze wel eens wortels maar snoepjes thuis eigenlijk nooit.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:46

Op wedstrijd als ze goed gepresteerd hebben bij de trailer als ze afgezadeld zijn en soms als ze keihard gewerkt hebben in een training. Kunstjes worden er niet meer aangeleerd. Had vroeger een pony die spaanse pas deed voor appels. Dat gebeurde dus zodra hij een appel zag. Niet heel handig als er een toeschouwer appeltje staat te kanen en je uitgestrekte stap moet laten zien.